Wielka Powtórka Szóstoklasisty WebQuest dla klasy 6 szkoły podstawowej Pomysł: Katarzyna Krywult

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TEMAT: ZASADY DIAGNOZOWANIA UCZNIÓW ZDOLNYCH
Advertisements

ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW Program COMENIUS POROZUMIENIE O PROGRAMIE ZAJĘĆ Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez.
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
Modelowa wioska – uczenie się od innych poprzez słuchanie i obserwację
Metoda projektu Opracowała: Katarzyna Otorowska.
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Zanim wybierzesz program nauczania
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Przykładowe formy oceny projektu oraz kontraktu z uczniami
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH ZWYKŁYCH
Spośród 80 szkół, które przystąpiły do realizacji projektu, znalazła się również nasza szkoła – Zespół Szkół nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Projekty edukacyjne w szkole
Co słychać Panie Darwinie?
Od pierwszego krzyku do …
Praca metodą projektu edukacyjnego
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
ANNE FRANK WebQuest dla uczniów klasy III gimnazjum
WebQuest wykonane w ramach projektu BelferOnLine
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM NR 16 informacje. Co to jest projekt edukacyjny? PROJEKT EDUKACYJNY JEST ZESPOŁOWYM, PLANOWYM DZIAŁANIEM UCZNIÓW, MAJĄCYM.
PRACA Z UCZNIAMI GIMNAZJUM METODĄ PROJEKTÓW
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu
WALORY TURYSTYCZNE POLSKI
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie Kształtujące
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Dobre praktyki TIK. Dla kogo program? Program skierowany jest do wszystkich tych nauczycieli, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą.
Lekcja o podającym toku pracy dydaktycznej
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
„WALORY PRZYRODNICZE OZORKOWA I OKOLIC”
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
Szkoła Podstawowa nr 8 w Dąbrowie Górniczej. Sprawdzian obejmuje wiadomości i umiejętności zawarte w wymaganiach określonych w podstawie programowej kształcenia.
Prawa człowieka i ich ochrona w Polsce Alicja Kopczyńska
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Edycja 2012/2013 w Szkole Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Konarzewie J. Liszkowska- koordynator.
Scenariusz na zajęcia z matematyki i fizyki w oparciu o metodę WebQest Opracowanie: mgr M.Kocman mgr J.Kusy mgr M. Baszczyńska.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Dzie ń Bezpiecznego Internetu 2016 pod has ł em: „ Lepszy Internet zale ż y od Ciebie”
Sprawdzian w klasie szóstej szkoły podstawowej w roku szkolnym 2015/2016.
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
PROJEKT EDUKACYJNY - STRUKTURA PROJEKTU OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA.
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Ocenianie Kształtujące
Projekt czytelniczy dla klas piątych
Praca metodą projektu edukacyjnego
DIAGNOZA POZIOMU WIEDZY Z MATEMATYKI UCZNIÓW KLASY I TECHNIKUM INFORMATYKI WRZESIEŃ, ROK SZKOLNY 2016 / 2017.
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Technologia informacyjna
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
Co chcieliśmy osiągnąć?
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Zapis prezentacji:

Wielka Powtórka Szóstoklasisty WebQuest dla klasy 6 szkoły podstawowej Pomysł: Katarzyna Krywult

Wprowadzenie Poniższy projekt „Wielka Powtórka Szóstoklasisty” stanowi przykładowy pomysł zorganizowania powtórzenia materiału z języka polskiego. Za cel nadrzędny stawia sobie wykorzystanie konstruktywistycznych metod nauczania, wyrobienie w uczniach samodzielności, umiejętności współpracy, aktywności, a także pozytywnego podejścia uczniów do swoich zdolności i inteligencji. Uczniowie biorąc odpowiedzialność za przygotowanie „powtórki” samodzielnie postawią przed sobą konkretne zadania - co na dalszych etapach pracy - da im szansę do samorealizacji i samooceny. Proponuję by w momencie, gdy uczniowie zobligują się do wykonania konkretnego zadania, stworzyli tak zwane „kontrakty personalne” (osobiste, pisemne sformułowanie: czego, jak i kiedy chcę się nauczyć?). Wywiązanie się z nich zostanie nagrodzone.

Rola nauczyciela Każda z grup (3-4 osobowych) wykonująca określone zadanie pracować będzie pod nadzorem nauczyciela (tzw. facylitatora). Nauczyciel w tym projekcie ma za zadanie współpracować z grupą – nie podając gotowych odpowiedzi na pojawiające się pytania, nie proponując najlepszych rozwiązań. Nauczyciel ma umożliwić uczniom samodzielne dochodzenie do wiedzy – podawać źródła, z których uczniowie powinni korzystać, udzielać ewentualnych rad, pilnować terminów. Niniejszy projekt realizuje wiele aspektów i celów zawartych w podstawie programowej i standardach wymagań dla szkoły podstawowej.

Zadanie Cel główny projektu: Przygotowanie przez uczniów powtórzenia wiadomości z języka polskiego po kl. VI w postaci jednej lub dwóch lekcji, a także kartkówki podsumowującej. Cele szczegółowe projektu: – kształtowanie zdolności kierowania zespołem ludzi bądź pracy w zespole pod czyimś kierownictwem, – doskonalenie umiejętności pracy w grupie, – uczenie brania odpowiedzialności za własną pracę (sumienność, punktualność, słowność), – powtórzenie konkretnych działów tematycznych:  Odmienne części mowy  Nieodmienne części mowy  Części zdania  Epika  Liryka  Dramat

Proces Co każda grupa musi zrobić? 1) Zastanówcie się: co wchodzi w skład waszego tematu, na co musicie zwrócić uwagę, jakie informacje są najważniejsze. Zróbcie notatki w postaci mapy mentalnej. 2) Wybierzcie lidera swojej grupy – osobę odpowiedzialną za współpracę, przydzielającą zadania. Podzielcie się pracą. 3)Zbierzcie materiał, który pomoże wam ułożyć lekcję (podręczniki, ćwiczenia, strony www, przykładowe scenariusze lekcji, itp. korzystając z podanych źródeł ).źródeł 4) Stwórzcie personalne kontrakty – napiszcie czego chcecie się nauczyć i jak tego dokonacie. 5) Ułóżcie scenariusz waszej lekcji: wstęp (przekazanie najważniejszych informacji dotyczących tematu), rozwinięcie (ćwiczenia, zadania, itp.), zakończenie (5 minutowa kartkówka). 6) Stwórzcie pomoce naukowe (plansze, informacje na kartkach do wklejenia, itp.) 7) Zróbcie „próbę czasu” - sprawdźcie czy uda się wam zrealizować scenariusz w trakcie jednej lekcji. 8) Przygotujcie kartkówkę i sposób jej oceny! To wy będziecie ją sprawdzać. 9) Przeprowadźcie lekcję, trzymając się własnego scenariusza. 10) Dokonajcie samooceny – czyli oceńcie swój (i kolegów/ koleżanek) wkład w pracę – (analizując personalne kontrakty).

Harmonogram Na pierwszej lekcji należy ustalić plan działania i (realne) terminy wykonywania przez uczniów poszczególnych zadań. W zależności od ilości grup przygotowanie i realizacja projektu może zająć od tygodnia do dwóch.

Lekcja I 1) Wprowadzenie uczniów w temat:  Dlaczego i kiedy zostanie przeprowadzona powtórka? (Ustalenie terminów.)  W jakim celu urządza się powtórki?  Jak wyglądają lekcje powtórzeniowe? Z jakich elementów się składają? 2) Przedstawienie uczniom ich głównego zadania.głównego zadania 3) Rozmowa z dziećmi na temat ich pomysłów i tematów, spośród których będą wybierać swoją „lekcję powtórzeniową”. Zadanie dla ucznia: Pomyśl, nad którym tematem chciałbyś pracować i z kim?

Lekcja II 1) Szczegółowe przedstawienie uczniom zadań, które będą musieli wykonać. Wyjaśnienie na czym będzie polegać ich samoocena kończąca projekt. (Dokładne wytłumaczenie każdego z zadań, zwrócenie uwagi na to, czego oczekujemy w efekcie końcowym, wskazanie źródeł, z których uczeń może skorzystać, zaprezentowanie przykładowych scenariuszy lekcji, itp.) 2) Tworzenie grup, przydział tematów. Przedyskutowanie pomysłów uczniów. 3) Przedstawienie planu projektu – harmonogramu. 4) Indywidualne rozmowy nauczyciela z poszczególnymi grupami w celu wyjaśnienia wszelkich wątpliwości związanych z zadaniami. Uczniowie przedstawiają propozycje podziału zadań między sobą. (Nauczyciel zatwierdza je lub wprowadza konieczne zmiany.) Zadanie dla grupy: przygotujcie wstępny scenariusz własnej lekcji.

Lekcja III 1) Uczniowie przedstawiają swoje pomysły – wstępne scenariusze lekcji dotyczące wybranych tematów. Nie będą to jednak ostateczne wersje tych prac. Lekcja przeznaczona jest bowiem na zaprezentowanie wstępnych projektów, które po przedyskutowaniu przez nauczyciela i klasę mogą ulec zmianie. 2) Wyjaśnienie przez nauczyciela wszelkich wątpliwości związanych z zadaniami. Uczniowie mają pełną dowolność wyboru metod i technik przeprowadzenia swojej lekcji! Sposób ich zaawansowania wpłynie na ocenę końcową, dlatego należy umożliwić uczniom tworzenie prezentacji komputerowych, nagrywania słuchowisk, itp., a podczas prezentacji lekcji uczniowie muszą mieć zapewnioną możliwość przedstawienia swoich pomocy dydaktycznych. Zadanie dla grupy: przygotujcie pomoce dydaktyczne, zadania, ćwiczenia, notatki, plansze – czyli wszystko to, co przyda się podczas przeprowadzania powtórki.

Lekcja IV 1)Zaprezentowanie nauczycielowi przez poszczególne grupy kartkówki, którą przeprowadzą pod koniec swojej lekcji, a także sposobu jej oceny. Zadanie dla grupy: przygotujcie kartkówkę, którą zakończycie swoją lekcję, a także jej punktację – posłużycie się nią podczas oceny prac swoich kolegów i koleżanek.

Źródła Przykładowe scenariusze lekcji: ◦ Scenariusz 1 Scenariusz 1 ◦ Scenariusz 2 Scenariusz 2 ◦ Scenariusz 3 Scenariusz 3 ◦ Scenariusz 4 Scenariusz 4 ◦ Scenariusz 5 Scenariusz 5 Przydatne strony internetowe: ◦ Wikipedia.pl Wikipedia.pl ◦ Interklasa – portal edukacyjny Interklasa – portal edukacyjny ◦ Portal Wiedzy PWN Portal Wiedzy PWN ◦ Test wiedzy Test wiedzy Inne: ◦ Podręczniki do języka polskiego różnych autorów/ wydawnictw. ◦ Zeszyty ćwiczeń do języka polskiego różnych autorów/wydawnictw.

Ewaluacja – lekcja ostatnia Co podlega ocenie?Ocena Ćwiczenia wymyślone przez uczniów (zróżnicowanie poziomu trudności, samodzielność ich tworzenia, itp.) Zaangażowanie (zaawansowanie metody, zaprezentowane pomoce dydaktyczne, itp.). 1 – 5 Umiejętność pracy w grupie (podział pracy między uczniów). 1 – 5 Dotrzymywanie terminów. 1 – 5 Wkład pracy (samodzielność uczniów) 1 – 5 Umiejętność pracy według ułożonego planu. 1 – 5 Umiejętność wprowadzenia dyscypliny podczas własnej lekcji powtórzeniowej. 1 – 5 Efekt końcowy, czyli przeprowadzenie własnej lekcji. (Ocena nauczyciela i uczniów biorących udział w lekcji.) 1 – 5 Ocena końcowa stanowi średnią ocen cząstkowych.

Konkluzja – droga do wiedzy Postawienie pytania W jaki sposób powtórzyć wiadomości, by przygotować się do Sprawdzianu po kl.6? Poszukiwanie odpowiedzi Z jakich elementów powinna składać się lekcja powtórzeniowa? Przedstawienie odpowiedzi Przeprowadzenie lekcji powtórzeniowej z użyciem wybranej metody i stworzonych przez siebie pomocy dydaktycznych. Powtórzenie wiadomości Skutek : wyniki kartkówki podsumowującej lekcję

Galeria zdjęć i filmów Kliknij: Wielka Powtórka Szóstoklasisty 2009/2010 SP w Bestwinie