WSPÓŁPRACA SZKOŁY ZAWODOWEJ Z PRACODAWCAMI Prezentacja opracowana na potrzeby spotkania roboczego dotyczącego współpracy na rzecz podniesienia jakości.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Advertisements

Powiatowy Urząd Pracy w Śremie Powiatowy Urząd Pracy w Śremie SFINANSUJEMY NOWE MIEJSCA PRACY Śrem, 4 listopada 2010 roku.
ZMIANY W SZKOLNICTWIE PODNADGIMNAZJALNYM. GIMNAZJUM – 3 lata nauki Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych 3 lata LO 3 lata Technikum 4 lata Egzaminy potwierdzające.
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
„Pewnie i bez lęku do egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe w letniej sesji 2006 r."
1 KRAJOWY FUNDUSZ SZKOLENIOWY POWIATOWY URZĄD PRACY W SZTUMIE Z SIEDZIBĄ W DZIERZGONIU GRUDZIEŃ r.
CENTRUM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO W SOSNOWCU.
PODSTAWOWE DOKUMENTY Z ZAKRESU REALIZACJI ZADAŃ OBRONY CYWILNEJ PREZENTUJE: HIERONIM WAWRZYNIAK Kierownik Oddziału Ochrony Ludności Wydziału Zarządzania.
Rekrutacja Rok szkolny 2016/2017. Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty Nr OP-DO z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów przeprowadzania.
Nabór 2016 Szkoły ponadgimnazjalne Powiat Lubiński.
„Małopolski program stypendialny dla uczniów szczególnie uzdolnionych”
1 OPTYMALIZACJA SIECI SZKOLNICTWA PONADGIMNAZJALNEGO.
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych w roku szk. 2016/2017 Informacja dla uczniów klasy III Gimnazjum im. J.B.Solfy w Trzebielu.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
Szkolnictwo ponadgimnazjalne ale jakie? „ Rozwój zawodowy (...) jest osią życia człowieka, wokół której koncentrują się, myśli, przeżycia, działania” K.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Awans zawodowy nauczycieli.
POWIATOWE CENTRUM KSZTAŁCENIA USTAWICZNEGO I PRAKTYCZNEGO W BĘDZINIE ul. I. Krasickiego 17, 42 – 500 Będzin tel , fax www:
Warszawa, Krótka sprzedaż – monitoring i nadzór GPW Iwona Edris Dyrektor Biura Audytu i Kontroli.
Technik bezpieczeństwa i higieny pracy Czas trwania nauki: 1,5 roku.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
MAŁOPOLSKA OFERTA EDUKACYJNA 1 URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLKIEGO Kraków, 2 października 2009 r.
KONCEPCJA PRACY Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Nisku na lata
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
ZABRZAŃSKI RYNEK PRACY – FORMY AKTYWIZACJI OSÓB BEZROBOTNYCH I POSZUKUJĄCYCH PRACY Zabrze, Powiatowy Urząd Pracy w Zabrzu.
Uwarunkowania prawne telepracy – praktyczne rozwiązania dla pracodawców dr Jacek Męcina.
„Rozwój multimediów od XIX do XXI wieku” Zespół Szkół Specjalnych w Oławie ul. Broniewskiego Oława.
Egzamin Gimnazjalny Podstawa prawna Rozdział 3b Ustawy z dnia r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianamiUstawy Rozporządzenie MEN z.
Czy będzie więcej przedszkoli? Placówki publiczne i niepubliczne w Gdańsku kwiecień 2010.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
Sprawdzian 2016r. Informacje dla uczniów i rodziców.
SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W POLSCE.

Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Woli Gimnazjum i co dalej?
„Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku w dostosowaniu do potrzeb rynku pracy” Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
SPOTKANIE Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI Z TERENU POWIATU GLIWICKIEGO KONKURS OFERT – POWIAT GLIWICKI.
„SAMORZĄD UCZNIOWSKI -
OCENA PRACY DYREKTORA Siła ducha, poczucie własnej wartości i pewność siebie, jak również niezachwiana postawa humanistyczna są podstawowymi cechami osobowości,
STAŻ. Definicja: Staż oznacza nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBELSKIEGO W LUBLINIE Departament Europejskiego Funduszu Społecznego „Możliwości pozyskania funduszy strukturalnych UE.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ
Art. 42 ustawy – Karta Nauczyciela Organizacja pracy świetlicy szkolnej Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Sześciolatek idzie do szkoły
Świętokrzyscy hotelarze dla rynku pracy
Finansowanie doskonalenia nauczycieli
Dane szkoły Branżowa Szkoła I Stopnia Nr 3 w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Legnicy ul. Lotnicza 26
Programy nauczania.
Zawody szkolnictwa zawodowego w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji
Sześciolatek idzie do szkoły
kształcących w zawodach
„Rola organizacji rzemiosła i MŚP w kształceniu zawodowym”
BIZNES DLA SZKÓŁ SZKOŁY DLA BIZNESU
Ocena pracy nauczyciela i dyrektora
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
AGH: Sprawy pracownicze
„Opracowanie przedmiotowego programu nauczania, ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania kompetencji kluczowych u uczniów” Opracowanie Alina Szeloch.
odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
KRAJOWY FUNDUSZ SZKOLENIOWY
Zapis prezentacji:

WSPÓŁPRACA SZKOŁY ZAWODOWEJ Z PRACODAWCAMI Prezentacja opracowana na potrzeby spotkania roboczego dotyczącego współpracy na rzecz podniesienia jakości kształcenia zawodowego, w szczególności praktycznej nauki zawodu. Lublin,

Oferta edukacyjna szkoły: Technikum: Mechaniczne, Ekonomiczne, Handlowe, Budowlane, Informatyczne, Samochodowe. Zasadnicza Szkoła Zawodowa (zawody): ślusarz, stolarz, mechanik pojazdów samochodowych, fryzjer, wędliniarz, kucharz, monter elektronik, sprzedawca, piekarz, cukiernik, murarz tynkarz, monter sieci instalacyjnych i urządzeń sanitarnych. Szanowni Państwo, reprezentuję szkołę, która w swej ofercie edukacyjnej skierowanej do gimnazjalistów proponuje kilkanaście zawodów : 6 na poziomie technikum, 12 na poziomie szkoły zasadniczej. Prowadzenie szkoły o takiej strukturze organizacyjnej nie jest łatwe ze względów organizacyjnych i ekonomicznych. Z drugiej strony dzięki dość szerokiej ofercie, łatwiej zadbać o odpowiedni nabór do klas pierwszych. Szkoła nie posiada odpowiedniej bazy do kształcenia we wszystkich zawodach na miejscu, dlatego w większości zawodów na poziomie szkoły zasadniczej zajęcia praktyczne odbywają się u pracodawców.

 Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.)  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (dz.u.nr 244, poz.1626 z 2010 roku.  Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania. (Dz.U.Nr 60, poz. 278 z 1996r. z późn. zm.)  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2011 roku w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz.U. z 2012 roku, poz.7)

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.)

Art Ustawy o Systemie Oświaty Praktyczna nauka zawodu może odbywać się w placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego, warsztatach szkolnych, pracowniach szkolnych, u pracodawców, a także w indywidualnych gospodarstwach rolnych. 2. Praktyczna nauka zawodu odbywa się w podmiotach, o których mowa w ust. 1, na podstawie umowy zawartej pomiędzy szkołą a tym podmiotem. Umowa powinna określać w szczególności sposób ponoszenia kosztów realizowania praktycznej nauki zawodu.

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ w sprawie praktycznej nauki zawodu z dnia 15 grudnia 2010 r. Dz.U.Nr 244, poz.1626 z 2010 roku Tekst obowiązuje od 1 stycznia 2011

§ Umowę o praktyczną naukę zawodu organizowaną poza daną szkołą, zwaną dalej „umową”, zawiera dyrektor szkoły z podmiotem przyjmującym uczniów na praktyczną naukę zawodu. 2. Umowę zawiera się w terminie umożliwiającym realizację programu praktycznej nauki zawodu. 3. Umowa określa: 1) nazwę i adres podmiotu przyjmującego uczniów na praktyczną naukę zawodu oraz miejsce jej odbywania; 2) nazwę i adres szkoły kierującej uczniów na praktyczną naukę zawodu; 3) zawód, w którym prowadzona będzie praktyczna nauka zawodu; 4) listę uczniów odbywających praktyczną naukę zawodu, z podziałem na grupy; 5) formę praktycznej nauki zawodu (zajęcia praktyczne lub praktykę zawodową) i jej zakres; 6) terminy rozpoczęcia i zakończenia praktycznej nauki zawodu; 7) prawa i obowiązki stron umowy, ze szczególnym uwzględnieniem praw i obowiązków określonych w § 8; (dot. nadzoru nad prakt. nauką zawodu, współpracy stron, ubezpieczenia młodzieży i inne..) 8) sposób ponoszenia przez strony umowy kosztów realizacji praktycznej nauki zawodu wraz z kalkulacją tych kosztów, z uwzględnieniem § 9; (dot. zapewnienia środków finansowych przez organy prowadzące szkołę zawodową) 9) dodatkowe ustalenia stron umowy związane z odbywaniem praktycznej nauki zawodu. 4. Do umowy dołącza się program nauczania dla danego zawodu dopuszczony do użytku w danej szkole przez dyrektora szkoły.

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ w sprawie praktycznej nauki zawodu z dnia 15 grudnia 2010 r. § Praktyczna nauka zawodu jest organizowana w formie zajęć praktycznych i praktyk zawodowych. 2. Zajęcia praktyczne organizuje się dla uczniów i młodocianych w celu opanowania przez nich umiejętności zawodowych niezbędnych do podjęcia pracy w danym zawodzie. 3. Praktyki zawodowe organizuje się dla uczniów w celu zastosowania i pogłębienia zdobytej wiedzy i umiejętności zawodowych w rzeczywistych warunkach pracy. 4. Praktyki zawodowe uczniów mogą być organizowane w czasie całego roku szkolnego, w tym również w okresie ferii letnich. 5. W przypadku organizowania praktyk zawodowych w okresie ferii letnich odpowiedniemu skróceniu ulega czas trwania zajęć dydaktyczno- wychowawczych dla uczniów odbywających te praktyki.

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania. (Dz.U.Nr 60, poz. 278 z 1996r. z późn. zm.) Reguluje kwestie związane z: zatrudnieniem ucznia- młodocianego, wynagrodzeniem, egzaminem zawodowym). Uczeń w myśl tego rozporządzenia nabywa podwójny status: ucznia i pracownika.

 UMOWA O REALIZACJĘ PRAKTYCZNEJ NAUKI ZAWODU POZA SZKOŁĄ (regulująca zobowiązania szkoły oraz pracodawcy w zakresie realizacji praktycznej nauki zawodu)  REGULAMIN ODBYWANIA ZAJĘĆ PRAKTYCZNYCH POZA SZKOŁĄ PRZEZ UCZNIÓW ZASADNICZEJ SZKOŁY ZAWODOWEJ W JANOWIE LUBELSKIM - prawa i obowiązki ucznia, - zasady klasyfikacji i oceniania - procedura sprawowania nadzoru nad praktyczną nauką zawodu w zasadniczej szkole zawodowej - Załącznik nr 1 do Regulaminu odbywania zajęć praktycznych poza szkołą - FORMULARZ OCENY PRAKTYCZNEJ NAUKI ZAWODU -Załącznik nr 2 do Regulaminu odbywania zajęć praktycznych poza szkołą - REJESTR REALIZACJI ZAJĘĆ PRAKTYCZNYCH UCZNIÓW - Załącznik nr 3 do Regulaminu odbywania zajęć praktycznych poza szkołą - OŚWIADCZENIE O ZNAJOMOŚCI I AKCEPTACJI „Regulaminu odbywania zajęć praktycznych poza szkołą”  Regulamin odbywania praktyk zawodowych przez uczniów technikum w Zespole Szkół Zawodowych w Janowie Lubelskim.

W przypadku nowo otwartych kierunków, takich jak technik pojazdów samochodowych, gdzie wyposażenie warsztatów szkolnych nie zapewnia nauki praktycznej na odpowiednim poziomie, jedynie dobrym rozwiązaniem jest zawieranie porozumień z pracodawcami, którzy dysponują odpowiednim wyposażeniem swoich zakładów. Szkoła zawarła porozumienia z trzema zakładami z branży diagnostyki samochodowej i naprawy pojazdów samochodowych w zakresie realizacji zajęć praktycznych dla uczniów technikum samochodowego. Realizacja zajęć praktycznych odbywa się odpłatnie. Organ prowadzący szkołę (Starostwo Powiatowe) zobowiązał się do zabezpieczenia środków finansowych umożliwiających uczniom odbywanie zajęć praktycznych poprzez:  Refundowanie pracodawcom miesięcznego dodatku szkoleniowego dla prowadzących zajęcia praktyczne z grupą uczniów.  Refundowanie pracodawcom kosztów odzieży i obuwia roboczego oraz środków ochrony indywidualnej, niezbędnych na danym stanowisku szkoleniowym, przydzielonych uczniom na okres zajęć praktycznych prowadzonych u pracodawcy w danym roku szkolnym.

ZAWÓDLICZBA UCZNIÓW KLASA IKLASA IIKLASA III 11/1213/1411/1213/1411/1213/1411/1213/14 Fryzjer (6 pracodawców) Mechanik pojazdów samochodowych (7 pracodawców) Piekarz (3 pracodawców) Cukiernik (2 pracodawców) Murarz-tynkarz (1 pracodawca) Sprzedawca (2 pracodawców) Monter sieci inst. i urz.sanit. (1 pracodawca) Monter-elektronik (1 pracodawca) Wędliniarz (2 pracodawców) Kucharz (5 pracodawców) pracodawców razem:

W ramach zacieśniania współpracy z pracodawcami szkoła organizuje rokrocznie spotkania lub konferencje z udziałem pracodawców, przedstawicieli Lubelskiego Kuratorium Oświaty oraz lokalnych władz samorządowych. Podczas spotkań, oprócz oficjalnych wystąpień podejmowane są dyskusje, służące rozwiązywaniu bieżący problemów w Zespole Szkół Zawodowych w Janowie Lubelskim odbyło się seminarium „SZKOŁA ZAWODOWA SZKOŁĄ POZYTYWNEGO WYBORU”. Celem seminarium było upowszechnienie założeń reformy służących podnoszeniu jakości pracy i atrakcyjności szkół zawodowych, wzmocnienie współpracy szkoły z pracodawcami i wyższymi uczelniami, a także poprawa wizerunku szkolnictwa zawodowego w środowisku lokalnym.

Rokrocznie w okolicach Dnia Edukacji Narodowej organizowane są spotkania z pracodawcami, mające na celu podkreślenie - docenienie roli środowiska pracodawców w kształceniu uczniów naszej szkoły. W dniu spotkanie przebiegło pod wymownym tytułem: „Pracodawcy kluczowymi partnerami szkoły zawodowej”

W programie spotkania, które odbyło się roku poruszona została następująca tematyka: 1. „Rola pracodawców w kształceniu przyszłych kadr”– wystąpienie Dyrektora Zespołu Szkół Zawodowych w Janowie Lubelskim 2. „Koordynacja działań na rzecz współpracy środowisk lokalnych w kontekście rynku pracy” – wystąpienie Starosty Powiatu Janowskiego 3. „Kształtowanie ścieżki edukacji zawodowej młodzieży” – wystąpienie szkolnego doradcy zawodowego.

Podczas spotkania w dniu miało miejsce odznaczenie Zespołu Szkół Zawodowych w Janowie Lubelskim, decyzją zarządu Izby Rzemiosła i Przedsiębiorczości w Lublinie, odznaką honorową ZASŁUŻONEMU IZBA RZEMIEŚLNICZA, w uznaniu zasług dla rozwoju rzemiosła lubelskiego i oświaty zawodowej. Odznakę wręczył Dyrektorowi Szkoły Zbigniew Marchwiak - Prezes Zarządu Izby Rzemiosła i Przedsiębiorczości w Lublinie. Odznaczenie jest efektem dobrej, wieloletniej współpracy szkoły z lokalną organizacją rzemieślniczą, która ma na celu dbałość o wysoki poziom nauczania zawodów rzemieślniczych, czego efektem są dobre i bardzo dobre wyniki egzaminów zawodowych. Dobra komunikacja na linii szkoła-pracodawca przekłada się również na dyscyplinę pracy młodocianych pracowników oraz ich frekwencję na zajęciach praktycznych.

Korzyści dla szkoły:  Poszerzenie oferty edukacyjnej szkoły o nowe zawody (te zawody, do których szkoła nie posiada bazy dydaktycznej oraz kadry pedagogicznej),  Uatrakcyjnienie oferty szkoły –dzięki czemu szkoła staje się bardziej konkurencyjną na rynku,  Pomoc pracodawców w zakresie organizacji imprez i uroczystości szkolnych /organizacyjna i finansowa/

Korzyści dla ucznia / młodocianego:  Dostęp do nowoczesnych technologii w dobrze wyposażonych zakładach pracy,  Możliwość realizacji zajęć praktycznych w rzeczywistych warunkach,  Otrzymywanie przez młodocianego wynagrodzenia za pracę oraz opłacanie składki ubezpieczeniowej i naliczanie stażu pracy

Korzyści dla pracodawcy:  „Darmowa” pomoc przy wykonywaniu określonych czynności i prac w zakładzie,  Możliwość przygotowania kadry dla własnych potrzeb, zgodnie ze specyfiką i profilem zakładu pracy,  Dostarczenie pracodawcy nowego spojrzenia, nowych pomysłów…...

„ Dualny” system kształcenia traktuje szkołę i przedsiębiorstwa jako dwa, uzupełniające się ogniwa przyswajania wiedzy. System dualny ( inaczej podwójny, przemienny) oparty jest na równoległym kształceniu w szkole zawodowej (wiedza teoretyczna) i kształceniu praktycznym w zakładzie pracy (bezpośredni kontakt z przedsiębiorstwem). W tym systemie, kształcenie zawodowe jest ściśle dostosowane do oczekiwań i potrzeb pracodawców oraz pozwala uczniom na płynne przejście od nauki w szkole do czynnego życia zawodowego. System przemiennego dualnego kształcenia zawodowego sprawdził się w wielu krajach europejskich: Austrii, Niemczech, Szwajcarii. Rozwiązania systemowe w tym zakresie zapewniają korzyści wszystkim uczestnikom procesu kształcenia (o tych korzyściach wspominałem przed chwilą…) Warto może rozpowszechnić tę formę kształcenia w naszym kraju?

Dziękuję za uwagę. Mariusz Wieleba Dyrektor ZSZ w Janowie Lubelskim