204/204/204 218/32/56 118/126/132 183/32/51 227/30/54 Warszawa, luty 2016 r. System workflow a obieg dokumentów - sprawne wdrażanie w instytucjach finansowych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Moja firma z pożyczką PO KL 6.2. Chcesz otworzyć własną firmę? Brak Ci środków na rozpoczęcie działalności gospodarczej? Chcesz zdobyć wiedzę niezbędną.
Advertisements

Modele biznesowe. Podręcznik Model biznesowy to w pewnym sensie szkic strategii, która ma zostać wdrożona w ramach struktur, procesów i systemów organizacji.
Stowarzyszenie Wspierania Małej Przedsiębiorczości z siedzibą w Dobiegniewie Zielona Góra 20 kwiecień 2016.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Oferta „Fundacji Przedsiębiorczość” – wsparcie rozwoju firmy Spotkania lokalne organizowane są w ramach projektu systemowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa.
LUBUSKI FUNDUSZ PORĘCZEŃ KREDYTOWYCH. LFPK Sp. z o.o. - firma non profit dla wspierania MSP PowstaniePowołanie LFPK Sp. z o.o. przez Województwo Lubuskie.
Projekty unijne a Ustawa o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 Poznań, 26 lutego 2010r. Biuro Koordynacji Projektów.
„e-Gdańsk – europejska metropolia on-line” Projekt Współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Informacja o działalności Biura Analiz Instytucjonalnych i Raportowania oraz audycie informacji instytucjonalnej na UJ Maria Próchnicka.
Obsługa zleceń płatności w świetle nowej ustawy o finansach publicznych Paweł Lisowski Departament Wspierania Rozwoju Regionalnego Olsztyn, 16 grudnia.
Model współpracy NGO – Miasto Łódź Prezentacja projektu partnerskiego Centrum OPUS i Urzędu Miasta Łodzi Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Wojewódzki Zakład Doskonalenia Zawodowego w Gorzowie Wlkp.
Grupa: urzędnicy JST (operatorzy przyjmujący wnioski w urzędach)
Poznań, dnia 17 maja 2007r. KOORDYNACJA AUDYTÓW ZEWNĘTRZNYCH i MONITOROWANIE PROJEKTÓW UNIJNYCH Agnieszka Purgat Daniel Majewski Dominika Piechocka Biuro.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
„Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności woj. podlaskiego – część II, administracja samorządowa”
ING BANK Faktoring –Jednostkom organizacyjnym Lasów Państwowych oferujemy faktoring krajowy z przejęciem ryzyka wypłacalności odbiorcy (bez regresu, pełny).
Warstwa biznesowaWarstwa techniczna ??? To przejście jest połączone z innym procesem To przejście wywołuje samowyzwalacz To przejście jest warunkowe.
Inicjatywa JEREMIE jako alternatywa finansowania przedsięwzięć w Wielkopolsce Leszno dnia 23 maja 2012 r.
Logo ośrodka KSU Regionalny Punkt Konsultacyjny KSU.
1 Po pierwsze praca… Krajowe i regionalne programy operacyjne w kontekście przedsiębiorczości i miejsc pracy.
„Środki unijne na rozwój przedsiębiorczości.” Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Pile Łobżenica, r.
System, który łączy Tomasz Stępień, Prezes Zarządu Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A. Strategia GAZ-SYSTEM S.A. do 2025 roku.
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
UKE URZĄD KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJDEBATA O CZĘSTOTLIWOŚCIACH, 4 lipca 2006 r. DEBATA NA TEMAT KRAJOWEJ STRATEGII GOSPODARKI CZĘSTOTLIWOŚCIOWEJ Zamierzenia.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Poręczenie jako instrument wspierający rozwój przedsiębiorczości i innowacyjności na Mazowszu 9. Grudzień, 2015r.
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
Umowy o dofinansowanie projektów, umowy partnerskie - na co warto zwrócić szczególną uwagę Grzegorz Gołda PWT PL-SK.
JAKIE INSTRUMENTY INŻYNIERII FINANSOWEJ NA LATA ?
Projekt Centrum Współpracy Nauki i Gospodarki Szczecin, r.
Współpraca z beneficjentami, przepływ informacji w ramach projektu Grzegorz Gołda WST PWT PL-SK.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
Kontakt w sprawie projektu: dr Tomasz Baran mobile: Płatności gotówkowe w polskich firmach marca 2016.
1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko „Dla rozwoju infrastruktury.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
III SESJA ZIMOWEJ SZKOŁY LEŚNEJ PRZY IBL „Strategia rozwoju lasów i leśnictwa w Polsce do roku 2030” Leśne Centrum Informacji - transfer wiedzy o środowisku.
Model Przejść Międzyoperatorskich (na podstawie uwag i rekomendacji izb oraz operatorów) Warszawa, 16 czerwca 2008 r.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Białystok, 10 sierpnia 2010 r. Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego – część II, administracja samorządowa 1.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Tanie pożyczki na założenie lub rozwój firmy r Nowy Dwór Mazowiecki.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Informacja o wykonaniu budżetu powiatu kluczborskiego za 2013 rok.
Marek Kozłowski Przyszłość PBN. Wprowadzenie Usługi Web Servicowe – Własne – Integracja z Thomson Reuters Nadawanie ról w pełni automatycznie (brak papieru)
Marek Kozłowski Ekosystem PBN. Wprowadzenie Polska Bibliografia Naukowa to portal Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego gromadzący informacje dotyczące.
Informacja na temat projektu informatycznego „Centralizacja przetwarzania danych” V Krajowa Konferencja System Informacji Przestrzennej w Lasach Państwowych.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zasady kontroli Wnioskodawców w PPLeader+
ROLA POT W TWORZENIU ZINTEGROWANEGO SYSTEMU BADAŃ KONSUMENTÓW USŁUG TURYSTYCZNYCH TERESA BUCZAK.
CRR ČR, Společný technický sekretariát, Olomouc, ul. Jeremenkova 40B, , | tel.: | fax: +420.
Moduł SDI – zasilanie węzłów IIP oraz wykorzystanie danych. Wprowadzenie. Szkolenie przeprowadzone w ramach projektu „TERYT 3 – Rozbudowa systemów do prowadzenia.
System akredytacji AKSES
Nazwa firmy Plan biznesowy.
Git - system kontroli wersji
RZECZNIK FUNDUSZY EUROPEJSKICH
Prezentacja planu biznesowego
Nazwa firmy Biznesplan.
Nasza działalność KLAVO to firma zajmująca się dostarczaniem usług dla instytucji kultury. Chcemy, aby zwiększały one jakość obsługi zwiedzających. Celem.
Podstawowe informacje o programie WiFi4EU
Zapis prezentacji:

204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Warszawa, luty 2016 r. System workflow a obieg dokumentów - sprawne wdrażanie w instytucjach finansowych Prezentujący: Maciej Jeruzal

204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Kilka słów o sobie …. 2  15 lat w bankowości  doświadczenie w różnych obszarach od back office, przez tworzenie produktów i usług bankowych, po projektowanie, optymalizację i wdrażanie procesów  udział we wdrożeniach systemów klasy workflow w kilku Bankach  od 4 lat w Banku Gospodarstwa Krajowego, odpowiedzialny za wdrożenie, rozwój, optymalizację i automatyzację procesów

204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Bank Gospodarstwa Krajowego jest jedyną taką instytucją w Polsce – państwowym bankiem rozwoju. Misją BGK jest wspieranie rozwoju gospodarczego kraju i podnoszenie jakości życia Polaków 2 Dzięki BGK przyszłość zaczyna się dziś

204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Kluczowe obszary działania BGK 4

204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Wspieranie przedsiębiorczości i biznesu 5 BGK finansuje eksport i ekspansję polskich firm, udziela poręczeń i gwarancji dla MŚP oraz preferencyjnych kredytów dla początkujących przedsiębiorców, np.:  100 tys. przedsiębiorców skorzystało z gwarancji de minimis* zaciągając kredyty o wartości ponad 45,53 mld zł, wolumen udzielonych gwarancji przekroczył 25,55 mld zł  29 tys. przedsiębiorców skorzystało z kredytów unijnych w ramach inicjatywy JEREMIE*;  Wartość sfinansowanych transakcji handlu zagranicznego przekroczyła 1,8 mld zł*  Program „Pierwszy biznes – wsparcie w starcie” – pożyczki dla bezrobotnych, studentów i absolwentów dostępne w całej Polsce * dane na koniec grudnia 2015

204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Obsługa programów rządowych  Program „Mieszkanie dla Młodych” – dofinansowanie zakupu mieszkania na kredyt  Program „Rodzina na swoim” – dofinansowanie odsetek od kredytu na zakup mieszkania (nabór wniosków zakończony)  Fundusz Termomodernizacji i Remontów – dopłaty dla właścicieli domów i budynków  Fundusz Pożyczek i Kredytów Studenckich – preferencyjne finansowanie dla studentów i doktorantów na czas studiów …i wielu innych programów na zlecenie ministerstw, m.in.:  Krajowy Fundusz Drogowy  Obsługa płatności unijnych Zgodnie z przyjętą strategią Bank Gospodarstwa Krajowego nie ma oferty dla osób indywidualnych. Jednakże w wyniku regulacji ustawowych jest zobowiązany do obsługi następujących programów rządowych, które realizuje we współpracy z bankami komercyjnymi i spółdzielczymi:  Program Rozwoju Obszarów Wiejskich  Konsolidacja finansów publicznych

204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Sprawne wdrażanie systemu workflow w Instytucjach finansowych WDROŻENIE SYSTEMU WORKFLOW W BANKU GOSPODARSTWA KRAJOWEGO 7

204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Od potrzeby po koncepcje do wyboru systemu 8 Potrzeba wdrożenia Koncepcja i cel wdrożenia Wybór pierwszych procesów Wymagania odnośnie systemu/ wybór systemu

204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Potrzeba oraz koncepcja wdrożenia systemu 9 Potrzeba wdrożenia  Specyfika działalności Banku, obsługa działalności Banku jak i działalności zleconej  Zamówienia w oparciu o Ustawę o zamówieniach publicznych (długi czas realizacji)  Obsługa programów rządowych, konieczność elastyczności w zakresie zmian  Konieczność szybkiego dostosowania się do zmian w Ustawach Koncepcja i cel wdrożenia  Wdrożenie systemu workflow do tworzenia procesów zarówno dla działalności zleconej jak i działalności własnej  Portal zewnętrzny – kanał dostępu dla Klientów zewnętrznych przez www  Wdrożenie wybranych procesów wspólnie z dostawcą rozwiązania  Zbudowanie kompetencji w Banku do zarządzania rozwoju, implementacji procesów na platformie workflow

204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Wybór pierwszych procesów oraz wymagania odnośnie systemu 10 Wymagania odnośnie systemu/wybór systemu Wybór procesów do pierwszego wdrożenia  Procesy związanie z obsługą programów rządowych:  Obsługa Krajowego Funduszu Drogowego  Programy Unijne (Perspektywa )  Program Rozwoju Obszarów Wiejskich  Obsługa działalności własnej:  Stworzenie centralnego eRepozytorium, eArchiwum  Procesy związane z obiegiem dokumentów  Procesy kredytowe  Bezpieczny  Elastyczny  Zapewniający szybkie możliwości dokonywania zmian  Skalowalny  Konfigurowalny  Możliwość dalszego rozwoju zasobami Banku  Łatwy w konfiguracji  Przejrzysty interfejs graficzny zarówno dla użytkowników wewnętrznych i zewnętrznych  Wykonany w najnowszych technologiach

204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Wdrożenie systemu oraz pierwszych procesów 11 Warsztaty dotyczące funkcjonalności systemu Monitoring postępu prac Testy systemu Pierwsze wdrożenie procesów Zdobycie wiedzy odnośnie systemu oraz stworzenie komórki odpowiedzialnej za dalszy rozwój. Wszelkie aktualizacje, migracje wykonywane przez pracowników Banku.

204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Warsztaty oraz monitoring postępu prac 12 Warsztaty dotyczące funkcjonalności systemu/procesów Monitoring postępu prac  Uczestnicy warsztatów: dostawca, obszar IT, przedstawiciele biznesu  Tworzenie mapy procesu  Omawianie szczegółowych wymagań dotyczących funkcjonalności systemu i procesów,  Podejmowanie decyzji biznesowych  Prezentowanie etapowe systemu  Uczestnicy: dostawca, obszar IT, przedstawiciele biznesu  Cykliczne prezentacje postępu w realizacji przez dostawcę  Omawianie napotkanych problemów i wątpliwości  Podejmowanie decyzji odnośnie dalszych kierunków

204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Testy systemu oraz pierwsze wdrożenie produkcyjne 13 Testy systemu  Testy na środowiskach banku: w pierwszej kolejności środowisko Developerskie i testowe  Wspólne testy: dostawca, przedstawiciele IT, obszar biznesu  Poprawki realizowane na bieżąco  Po pozytywnych testach zespołu testy akceptacyjne innych użytkowników na środowisku przedprodukcyjnym  Decyzja o wdrożeniu  Szkolenia użytkowników Wdrożenie procesów  Uruchomienie środowiska produkcyjnego  Migracje procesów na środowisko produkcyjne  Uruchomienie w pierwszej kolejności procesów z działalności Banku  Wdrożenie pierwszego procesu związanych z działalnością własną Banku  Po okresie stabilizacji wdrożenie pierwszych procesów dla klientów zewnętrznych (Obsługa Krajowego Funduszu Drogowego)

204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Obieg dokumentów w procesach. 14 PROCESY ZWIĄZANE Z OBIEGIEM DOKUMENTÓW.

204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Obieg dokumentów w procesach workflow 15 Obieg dokumentów eRepozytorium (Repozytorium) Procesy do obiegu dokumentów Cykl życia dokumentu eArchiwum (Archwium) Dokumenty procesowe

204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Obieg dokumentów w procesach workflow 16 eRepozytorium (Repozytorium)  Zarządzanie strukturą dokumentów  Dostęp do elektronicznych obrazów  Metryka dokumentów umożliwiająca szybkie wyszukanie dokumentu  Zastosowanie OCR – możliwość wyszukiwania po fragmentach tesktu zawartego w dokumencie, automatyczne uzupełnianie metryki przy standardowych typach dokumentu  Zarządzanie aktualnymi i historycznymi wersjami dokumentów  Ograniczenie dostępów - uprawnienia do konkretnych typów dokumentów  Informacja o fizycznej lokalizacji oryginalnej wersji dokumentu  Zarządzanie cyklem „życia” dokumentu (informacja o terminie przeniesienia o eArchiwum)  Wykorzystanie obrazów dokumentów w procesach  Centralizacja dokumentów papierowych  Elektroniczny obieg dokumentów w Banku

204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Dokumenty procesowe 17 Dokumenty procesowe Dokumenty wytwarzane na poszczególnych etapach procesów.  Automatyczne generowanie dokumentów elektronicznych  Elektroniczny obieg dokumentów  Zapis dokumentów do Centralnego eRepozytorium – łatwy dostęp  Udostępnianie dokumentacji dla Klientów zewnętrznych w sposób elektroniczny np. potwierdzenie rejestracji, raporty  Ograniczenie dokumentacji papierowej do minimum  Zamiana decyzji „papierowej” na akceptację elektroniczną

204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Procesy do obiegu dokumentów 18 Procesy do obiegu dokumentów - Kancelaria Skanowanie (z OCR) Przekazanie dokumentu do sekretariatu Departamentu/ jednostki Kancelaria Banku Otrzymanie dokumentu elektronicznego Departamenty\jednostki Banku Uzupełnienie Metryki dokumentu Rejestracja w eRepozytorium Potwierdzenie Odbioru Korespondencji papierowej („wyjątki” które muszą być procesowane w wersji oryginalnej. RAPORT KORESPONDENCJI WPŁYWAJĄCEJ Potwierdzenie Odbioru Korespondencji papierowej („wyjątki” które muszą być procesowane w wersji oryginalnej. RAPORT KORESPONDENCJI WPŁYWAJĄCEJ Wpływ dokumentu do Banku

204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Procesy do obiegu dokumentów 19 Spis zdawczo-odbiorczy Proces wypożyczeń dokumentów  Przekazywanie dokumentów między jednostkami  Monitoring lokalizacji dokumentu  Śledzenie lokalizacji dokumentów  Pełna kontrola nad obiegiem dokumentu (wysłanie, przesyłka w drodze, odbiór dokumentu)  Przekazywanie dokumentu papierowego do centralnego Repozytorium eRepozytorium – aktualne informacje o lokalizacji dokumentu  Wypożyczanie oryginalnej wersji dokumentu z Repozytorium i Depozytu Centralnego  Monitoring lokalizacji dokumentu  Śledzenie lokalizacji dokumentów  Pełna kontrola nad obiegiem dokumentu (wysłanie, przesyłka w drodze, odbiór dokumentu)  Monitoring zwrotu dokumentu Procesy do obiegu dokumentów – obieg dokumentów papierowych

204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Po 4 latach od wdrożenia systemu Jak to wygląda po 4 latach od uruchomienia pierwszego procesu na środowisku produkcyjnym 20

204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Po 4 latach od wdrożenia systemu 21 Wzrost liczby procesów udostępnionych na platformie workflow.

204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Po 4 latach od wdrożenia systemu  W Banku został powołany zespół specjalistów odpowiedzialnych za rozwój, optymalizację i automatyzację procesów na platformie workflow  Wszelkie wdrożenia dokonywane są zasobami Banku, np. program Mieszkanie dla Młodych, nowa Perspektywa Unijna ( ), Fundusz Wsparcia Kredytobiorców  Daje nam możliwość wdrażania nowych programów rządowych w krótkim czasie – w niecałe 3 miesiące wdrożona została obsługa Funduszu Wsparcia Kredytobiorców  Elastyczność w dokonywaniu zmian  Szybkość reagowania na zmiany w programach rządowych  Opracowany został proces wdrożeniowy pozwalający na sprawne wprowadzanie zmian w istniejących procesach oraz implementację nowych procesów  Wdrażanie nowych procesów oraz zmiany dokonywane są w cyklach tygodniowych, wdrożenia i zmiany wymagające zatrzymania systemu dokonywane są w weekendy 22

204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Po 4 latach od wdrożenia systemu  Ponad 2 mln przeprocesowanych wniosków  Około 16 tysięcy użytkowników zewnętrznych korzystających z portalu zewnętrznego BGK Zlecenia  Kluczowe programy rządowe obsługiwane na platformie workflow:  Obsługa Krajowego Funduszu Drogowego  Programy Unijne I i II Perspektywa  MDM – Mieszkanie dla Młodych  Program Rozwoju Obszarów Wiejskich  Gwarancje Poręczenia Portfelowe w tym Gwarancje de Minimis,  Fundusz Wsparcia Kredytobiorców  Oraz procesy związane z obiegiem dokumentów, procesem kredytowym, oraz innymi związanymi z działalnością Banku 23

204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Po 4 latach od wdrożenia systemu Wszelkie zmiany, nowe procesy realizowane są w oparciu o proces wdrożeniowy. Pozwala nam to na usystematyzowanie sposobu wdrażania procesów. 24 Zgłoszenie potrzeby biznesowej Analiza Konfiguracja systemu (środowisko Developerskie) Testy wewnętrzne DRI (środowisko testowe) Testy akceptacyjne biznesu (środowisko przedprodukcyjne) Przygotowanie do wdrożenia (dokumentacja, Instrukcje, szkolenia) Próbna migracja na środowisko stanowiące kopię produkcji Wdrożenie produkcyjne

204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Przyszłość zaczyna się dziś… 25