Geneza wspólnotowej polityki regionalnej. Plan wykładu 1.Traktat Rzymski a Raport Spaaka 2.Europejski Bank Inwestycyjny 3.Polityka regionalna w latach.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
EUROPEJSKIE UGRUPOWANIE WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ
Advertisements

Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Zasady polityki regionalnej UE
Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
Zadania i zasady działania Unii Europejskiej
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata /5
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Banki w systemie wdrażania funduszy strukturalnych w latach
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
System ewaluacji NPR i NSRO
Narodowa Strategia Spójności
Ewolucja polityki regionalnej
Cele polityki regionalnej
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Ekonomia polityczna integracji europejskiej
System głosowania w Radzie Unii Europejskiej i jego znaczenie dla alokacji środków budżetowych. Joanna Nędzusiak.
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Pomoc Państwa i Fundusze Strukturalne w Polsce DG Polityki Regionalnej.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO 12 stycznia 2014 r. Zespół ds. Programowania i Ewaluacji Departament Programu.
Informacja na temat dokumentów programowych i pakietu legislacyjnego polityki rybołówstwa w Polsce oraz UE na lata
Seminarium wewnętrzne IETU, 13 marzec Fundusze Europejskie UE Fundusze Strukturalne Fundusz Spójności.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Czy Rezolucja Rady Unii Europejskiej
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
MERCOSUR-Wspólny Rynek Ameryki Południowej
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Czym jest Unia Europejska?
Regionalny Program Operacyjny
Wsparcie dla rozwoju technologii
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako.
Historia Integracji Europejskiej
Gwarancje dla Młodzieży to POWER Perspektywa finansowania działań na rzecz młodzieży w okresie Bartosz Kosiński Miechów
Polska w Unii Europejskiej
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Cele, Priorytety, podstawowe informacje.
Komunikat Komisji do Rady Europejskiej COM(2008) 800 A European Economic Recovery Plan działania krótkoterminowe o charakterze antycyklicznym mające na.
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
PROW jako kontynuacja procesu modernizacji oraz rozwoju
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. Plan wykładu 1.Geneza powstania EFRR 2.Cele i sposób funkcjonowania EFRR 3.Komitet Polityki Regionalnej 4.Zasady.
Polityka sp ó jności UE. Polityka sp ó jności w ujęciu czasowym 1957 r. W traktacie rzymskim pierwszy raz wspomniano o r ó żnicach regionalnych 1958 r.
Pierwszy pakiet Delorsa ( ). Plan wykładu: 1.Przyczyny reformy funduszy strukturalnych 2.Zasady polityki spójności 3.Regionalne i funkcjonalne.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Zielona Góra, 9 grudnia 2015 roku Krajowy Fundusz Szkoleniowy.
Stan wdrażania inicjatywy JEREMIE w Województwie Kujawsko-Pomorskim Przemysław Woliński Prezes Kujawsko-Pomorskiego Funduszu Pożyczkowego sp. z o.o.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Mirosław Pachucki   Ulgi w podatku od nieruchomości jako pomoc de minimis w kontekście rozwiązań oferowanych przez miasto Racibórz Piotr Wojaczek, Mirosław.
Michał Kopeć Bank Gospodarstwa Krajowego
Fundusze unijne od podstaw Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 oraz inicjatywy europejskie dr Marek Szuszman.
Konkurencja a polityka konkurencji
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Propozycja zmian Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata
Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Zapis prezentacji:

Geneza wspólnotowej polityki regionalnej

Plan wykładu 1.Traktat Rzymski a Raport Spaaka 2.Europejski Bank Inwestycyjny 3.Polityka regionalna w latach 60-tych 4.Polityka regionalna w innych politykach europejskich 5.Pomoc regionalna i jej efekty w latach Regionalny charakter funduszy budżetowych

Traktat Rzymski a Raport Spaaka

Po raz pierwszy potrzeba prowadzenia polityki regionalnej została zaakcentowana w Raporcie Paul-Henri Spaaka, belgijskiego ministra spraw zagranicznych, który kierował pracami Międzyrządowego Komitetu przygotowującego Traktat Rzymski.

Jednym z trzech wymienionych kierunków było powiększanie zasobów poprzez waloryzację regionów opóźnionych w rozwoju i wykorzystanie pozostającej bez pracy siły roboczej. Ponadto Raport zwracał uwagę na potrzebę koordynowania planów regionalnych oraz zalecał powołanie specjalnego funduszu inwestycyjnego, mającego służyć tworzeniu warunków do zrównoważonego rozwoju.

W Traktacie Rzymskim pominięto kierunek rozwoju dotyczący polityki regionalnej i wykreślono wszędzie termin „plany regionalne”. W preambule do Traktatu w celach wspomniano o rozwoju regionalnym, jednak w ramach przewidzianych do ich realizacji 11 środków pominięto w ogóle politykę regionalną.

Nieliczne zapisy w Traktacie o rozwoju regionalnym, zawierały postanowienia o polityce rolnej, transportowej i konkurencji. Ponadto Traktat umożliwiał zastosowanie specjalnej klauzuli w wypadku poważnych trudności regionalnych.

Głównym celem Traktatu stało się:  tworzenie warunków konkurencji  znoszenie wszelkich form protekcjonizmu

Państwa członkowskie mogły interweniować w zakresie rozwoju regionalnego w odniesieniu do własnego kraju z zastrzeżeniem, iż decyzje nie zniekształcają wolnej konkurencji.

Europejski Bank Inwestycyjny

Jedyną instytucją ukierunkowaną na rozwój regionalny i powołaną do życia wraz z Traktatem Rzymskim był Europejski Bank Inwestycyjny (EBI). Bank miał się przyczyniać do waloryzacji regionów słabiej rozwiniętych, tworzenia nowych i modernizacji istniejących przedsiębiorstw oraz do realizacji projektów posiadających znaczenie dla wielu państw członkowskich.

Polityka regionalna w latach 60-tych

W latach 60-tych w raportach sporządzanych przez Parlament i Komisję Europejską wskazywano na potrzebę podejmowania wspólnych działań w kierunku aktywizowania i harmonizowania rozwoju regionalnego.

Raport Motte’a (9 maja 1960) proponował utworzenie komitetu konsultacyjnego ds. regionalnych i podjęcie prac nad programem europejskiej polityki regionalnej

Raport Birkelbacha (17 grudnia 1963) domagał się oddania do dyspozycji Komisji specjalnych środków finansowych przeznaczonych na politykę regionalną oraz utworzenia centralnego biura dokumentacji europejskiej i poszerzenia kontaktów z lokalnymi organami samorządowymi

Raport Rossiego (9 października 1964) wskazywał na konieczność odejścia od postrzegania polityki regionalnej jako sprawy wewnętrznej państw członkowskich i na potrzebę podjęcia prac nad europejskim planem zagospodarowania przestrzennego precyzującym cele do osiągnięcia w każdym regionie.

Komisja Europejska widząc zagrożenia ze strony wspólnego rynku dla rozwoju regionalnego zorganizowała 6 grudnia 1961 roku konferencję poświęconą zagadnieniom regionalnym. W Traktacie Rzymskim państwa członkowskie obawiały się, iż europejska polityka regionalna może stanowić zagrożenie dla suwerenności narodowej.

Obrady konferencji doprowadziły do konkluzji, że rozwiązanie problemów rozwoju niektórych regionów EWG nie jest możliwe na drodze równoległego prowadzenia odrębnych polityk krajowych. Powołano trzy grupy robocze, które miały się zajmować:  celami i metodami polityki regionalnej  adaptacją regionów starej industrializacji  środkami polityki regionalnej w państwach członkowskich

Komunikat Komisji Europejskiej na temat europejskiej polityki regionalnej (11 maja 1965) odnosił się do trzech kierunków działań:  sporządzania planów regionalnych dla wszystkich regionów Wspólnoty, a w szczególności dla obszarów przeżywających trudności gospodarcze i stref przygranicznych

 zorganizowania bezpośrednich kontaktów Komisji z osobami odpowiedzialnymi za politykę regionalną w krajach członkowskich  wykorzystania finansowych instrumentów EWG dla celów regionalnych, w tym rozszerzenia zakresu działania Funduszu Społecznego oraz umożliwienia Komisji przyznawania bonifikaty oprocentowania kredytów udzielanych przez EBI

Komunikat był skierowany do rządów państw członkowskich, Parlamentu Europejskiego oraz Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Wspólnot. Komitet Ekonomiczno-Społeczny został powołany jako organ opiniodawczy na mocy konwencji podpisanej przez EWG z Euroatomem w 1957 roku. W grudniu 1972 roku w ramach Komitetu powstała sekcja rozwoju regionalnego.

Propozycje zbiegły się z kryzysem funkcjonowania Wspólnego Rynku, spowodowanym reakcją Francji na propozycję przewodniczącego Komisji Hallsteina dotyczącą rozszerzenia uprawnień Parlamentu i Komisji Europejskiej. Kryzys rozpoczął się 30 czerwca 1965 roku, a zakończył kompromisem luksemburskim z 28/29 stycznia 1966 roku.

Raport Bersaniego (23 maja 1966) był inicjatywą Parlamentu Europejskiego i sformułował sugestie dotyczące wspólnotowej polityki regionalnej i zaproponował stworzenie specjalnego funduszu o przeznaczeniu regionalnym. Formułowanym przez Parlament postulatom nie towarzyszyły żadne działania praktyczne z powodu braku jednomyślności ze strony krajów członkowskich.

Bardzo ogólnie rozwój regionalny został potraktowany w trzech średniookresowych programach polityki gospodarczej ( , i ) opracowanych przez Komitet Polityki Ekonomicznej utworzony w 1965 roku.

W 1968 roku w następstwie fuzji organów wykonawczych EWWiS, EWG i Euroatomu doszło do utworzenia Generalnej Dyrekcji Polityki Regionalnej.

17 października 1969 roku Komisja opublikowała drugi Komunikat dotyczący celów i środków europejskiej polityki regionalnej. Komunikat proponował:  sporządzanie planów rozwoju regionalnego i ich opiniowanie przez Komisję  podjęcie szybkich działań w czterech typach regionów (opóźnionych w rozwoju, schyłkowych, przygranicznych i z bezrobociem strukturalnym)

 powołanie przy Komisji stałego komitetu ds. rozwoju regionalnego  utworzenie funduszu bonifikacyjnego na cele rozwoju regionalnego zarządzanego przez Komisję  zorganizowanie informacji dla inwestorów skłonnych do realizacji planów regionalnych

Propozycje nie doczekały się realizacji z powodu braku akceptacji ze strony Rady Ministrów Wspólnot. Państwa nie mogły dojść do porozumienia w następujących kwestiach:  umiejscowienia organu odpowiedzialnego za koordynację polityk regionalnych  możliwości bezpośredniej ingerencji Wspólnot w polityki krajowe  potrzeby utworzenia wspólnego funduszu regionalnego

W 1971 roku określono zasady koordynacji krajowych systemów pomocy regionalnej. Państwa członkowskie miały obowiązek uprzedniego notyfikowania pomocy przekraczającej 500 tys. europejskich jednostek rozliczeniowych. Decyzją Rady Ministrów EWG z 1971 roku kontrola pomocy objęła centralne regiony Szóstki, a od 1979 roku cały obszar państw członkowskich.

Z czasem podstawowym celem europejskiej polityki wspierania rozwoju regionalnego stało się likwidowanie „słabości” i wyrównywanie szans rozwojowych regionów najbardziej upośledzonych.

Polityka regionalna w innych politykach europejskich

Polityka rolna oraz polityka prowadzona przez EWWiS dość długo pozostawały w sprzeczności z celami polityki regionalnej. W następstwie wspólnej polityki rolnej skierowano nieporównanie więcej środków do najlepiej rozwiniętych rolniczych regionów centralnych niż w ramach subwencji regionalnych przeznaczono na rozwój traktowanego priorytetowo włoskiego Mezziogiorno.

W przypadku tworzenia EWWiS w 1951 roku na mocy Traktatu Paryskiego zostały uwzględnione cele regionalne. Działalność EWWiS skupiała się jednak na problemach readaptacji siły roboczej. Traktat Rzymski umożliwił EWWiS finansowanie nowych rodzajów działalności w regionach rekonwersji przemysłu. W 1968 roku w rękach EWWiS pozostał jedynie budżet operacyjny, z którego można było udzielać pożyczek i subwencji na rozwój regionalny.

Pomoc regionalna i jej efekty w latach

Z ogólnej sumy środków wspólnotowych wydatkowanych w latach w wysokości 17 mld ecu, aż 70% pochłonęła polityka rolna. Wysokość przeciętnych wydatków „regionalnych” na mieszkańca kształtowała się na poziomie 25,4 ecu (od 0,1 ecu dla Hamburga do 311,5 ecu w Dolinie Aosty)

RegionyRodzaj pomocyOgółem (w mln ecu) PożyczkiSubwencje Apulia297,0517,9814,0 Pikardia0,2513,0513,2 Dusseldorf217,795,2312,9 Overijssel0,4274,1274,5 Hainaut85,8142,5228,3

Regiony, które najwięcej skorzystały z pomocy wspólnotowej, nie zawsze były tymi, które najbardziej potrzebowały pomocy w rozwoju regionalnym.

W latach dzięki 4,8 mld subwencji i pożyczek zrealizowano inwestycje na kwotę 16,5 mld ecu, z których 10,6 mld było bezpośrednio powiązanych z działalnością EBI. Pożyczki Banku i EWWiS pozwoliły utworzyć 182 tys. miejsc pracy.

Regionalny charakter funduszy budżetowych

W 1972 roku nadano „wymiar regionalny” dwóm funduszom budżetowym Wspólnot:  Europejskiemu Funduszowi Społecznemu (EFS) utworzonemu na mocy Traktatu Rzymskiego z 1960 roku  części Europejskiego Funduszu Ukierunkowania i Gwarancji Rolnych – Sekcja Ukierunkowania funkcjonującego od 1964 roku

EFS od chwili powstania promował zatrudnienie oraz mobilność geograficzną pracowników wewnątrz Wspólnot. Środki Funduszu służyły refinansowaniu państwom członkowskim części kosztów poniesionych na przekwalifikowanie pracowników lub zatrudnienia w innym miejscu osób, które utraciły pracę.

Po reformie w 1972 roku środki z EFS finansowały nadal kształcenie zawodowe (95% Funduszu) w ramach programów walki z bezrobociem w regionach opóźnionych w rozwoju lub przeżywających regres przemysłów schyłkowych. Od 1977 roku postanowiono przeznaczać na cele rozwoju regionalnego minimum 60% środków Funduszu

Środki z sekcji Ukierunkowania w ramach EFUGR zostały w 65% przeznaczone na wydatki służące poprawie struktury agrarnej w regionach rolniczych o niskim wskaźniku produktu wewnętrznego brutto na mieszkańca. Od 1975 roku pomocą objęto regiony górskie, a od 1978 roku śródziemnomorskie obszary rolnicze.

Fundusze miały jednak ograniczone rozmiary. Udział EFS w budżecie Wspólnot wynosił niecałe 5%, podobnie jak i w przypadku sekcji Ukierunkowania. Przełomowe znaczenie miało dopiero utworzenie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Dziękuję za uwagę