STAN ŚRODOWISKA NA TERENIE WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO I MIASTA SOSNOWIEC W 2014 ROKU (na podstawie danych z sieci Państwowego monitoringu środowiska Wojewódzkiego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dofinansowanie zadań związanych z efektywnością energetyczną z uwzględnieniem OŹE ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Advertisements

Największy potencjał gruntów inwestycyjnych w ofercie ANR Leszek Świętochowski Prezes ANR Warszawa, 15 kwietnia 2015 roku.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia vs ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Tauron-dystrybucja.pl Rozwój elektroenergetyki na Śląsku Opolskim.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax. (0-89) Urząd Marszałkowski.
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Główny Inspektorat Ochrony Środowiska Wzmocnienie systemu oceny jakości powietrza i modernizacja sieci pomiarowych w oparciu o doświadczenia norweskie.
1 Zaopatrzenie w gaz ziemny podmiotów funkcjonujących w północnej części gminy Pełczyce Prezentacja projektu 24 marca 2010.
Redukcja niskiej emisji przez ogrzewanie ciepłem sieciowym Żory, 12 maj
Święto Wody, Nowogard Dorota Dybkowska-Stefek, RZGW Szczecin Plan gospodarowania wodami dla dorzecza Odry - stan zaawansowania dla zlewni bilansowych rzek.
Spotkanie informacyjne PRZEDMIOT DOFINANSOWANIA W RAMACH DZIAŁANIA 11.4 OCHRONA RÓŻNORODNOŚCI BIOLOGICZNEJ REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
STAN REALIZACJI PROGRAMU OCHRONY PRZED POWODZIĄ W DORZECZU GÓRNEJ WISŁY I ZAMIERZEŃ NA 2011 ROK.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
„Program dofinansowania zakupu i montażu odnawialnych źródeł energii ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu”
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Rozprzestrzenianie się zanieczyszczeń w atmosferze
Stan środowiska na terenie województwa śląskiego i miasta Sosnowca w 2011 roku (na podstawie danych z sieci Państwowego monitoringu środowiska Wojewódzkiego.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
GEOTERMIA-CZARNKÓW SP. Z O.O. SPRAWOZDANIE ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI za 2014r.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
2 UNIA EUROPEJSKA EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Podsumowanie wdrażania Osi priorytetowej 6 Środowisko przyrodnicze REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY.
ATMOTERM ® S.A. Inteligentne rozwiązania aby chronić środowisko Projekt Programu ochrony powietrza dla województwa dolnośląskiego Wrocław.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Harmonogram i program prac związanych ze sporządzeniem planów gospodarowania wodami dla obszarów dorzeczy wraz z zestawieniem działań, które należy przeprowadzić.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Istota zmian i wymagań dotyczących jakości wody przeznaczonej do spożycia i oczyszczania ścieków w polityce ekologicznej państwa Zbigniew Sobociński Gdańska.
Katowicki Holding Węglowy S.A. Opracowanie technologii zgazowania węgla dla wysokoefektywnej produkcji paliw i energii elektrycznej 1.
Założenia dla poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
ZAD Ł U Ż ENIE NA DZIE Ń 31.XII.2008 R. I WYNIKI FINANSOWE ZA OKRES I-XII 2008 ROK SP ZOZ DLA KTÓRYCH SAMORZ Ą D WOJEWÓDZTWA DOLNO Ś L Ą SKIEGO JEST ORGANEM.
Metodologia opracowywania powiatowej mapy zagrożeń oraz powiatowego programu poprawy bezpieczeństwa – warsztaty Wrocław, 28 października 2010 r. Projekt.
Ocena zagrożenia powodziowego na Mazowszu – doświadczenia z powodzi zimowej i letniej 2010 roku Krzysztof Dąbrowski Dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i.
Źródła i rodzaje zanieczyszczeń powietrza
Departament Rozwoju Regionalnego XV Posiedzenie Podkomitetu ds. Zrównoważonego Rozwoju Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward Reszkowski.
DOZAMEL Sp. z o.o. – Zarządca WPP Spotkanie Rady Parku Rozwój i integracja infrastruktury WPP etap I oraz dalsze zamierzenia Zarządcy WPP.
 PODSUMOWANIE PROJEKTU „POSTAW NA SŁOŃCE”. Energia konwencjonalna : ● - spalanie paliw kopalnych ● - promieniowanie pierwiastków Energia Odnawialna:
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko „Dla rozwoju infrastruktury.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Artur Szymon Michalski – Zastępca Prezesa Zarządu NFOŚiGW Warszawa Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Aktualna oferta finansowa.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
01 Departament Rozwoju Regionalnego PODKOMITET MONITORUJACY DS. ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU 18 lipca 2011 SPRAWOZDANIE Z ZAKRESU WYPEŁNIANIA ZASADY ZRÓWNOWAŻONEGO.
Informacja na temat procedury wyboru projektów indywidualnych umieszczonych w Indykatywnym wykazie indywidualnych projektów kluczowych Regionalnego Programu.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Badanie ewaluacyjne finansowane jest ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawko-Pomorskiego.
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Jakość powietrza w Krakowie i regionie Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie.
Rodzaje i źródła zanieczyszczeń wód naturalnych Adrian Andrzejczyk Klasa II „b”
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w roku 2014 Jolanta Rudnicka Biuro Ewaluacji Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO r. Departament.
Sześciolatek idzie do szkoły
II GMINNA KONFERENCJA OŚWIATOWA r.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Sanok na lata
PROGRAMY OCHRONY POWIETRZA
GAZ ZIEMNY – antidotum na problem smogu w Polsce
Możliwości finansowania działań służących poprawie jakości powietrza w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020 Zielona Góra, 18 maja 2018 r.
Prof. Zygfryd Witkiewicz Wojskowa Akademia Techniczna
REGIONALNY PROGRAM OCHRONY ZDROWIA PSYCHICZNEGO
Aspekty prawne użytkowania instalacji grzewczych do 1 MW na paliwa stałe Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego Wydział Ochrony Środowiska.
Zapis prezentacji:

STAN ŚRODOWISKA NA TERENIE WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO I MIASTA SOSNOWIEC W 2014 ROKU (na podstawie danych z sieci Państwowego monitoringu środowiska Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Katowicach) Prezentacja przygotowana w Wojewódzkim Inspektoracie Ochrony Środowiska w Katowicach

 powietrza (stacja pomiarowej na terenie Sosnowca),  wód powierzchniowych (punkty pomiarowe na terenie Sosnowca),  wód podziemnych (punkt pomiarowy na terenie Sosnowca),  hałasu (teren Sosnowca poza obszarem pomiarowym WIOŚ, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa),  pól elektromagnetycznych (punkty pomiarowe na terenie Sosnowca). WOJEWÓDZKI INSPEKTORAT OCHRONY ŚRODOWISKA W KATOWICACH W 2014 ROKU PROWADZIŁ MONITORING ŚRODOWISKA W NASTĘPUJĄCYM ZAKRESIE:

Stanowiska pomiarowe w 2014 roku znajdowały się:  w 19 stacjach automatycznych,  na 26 stanowiskach manualnych pyłu zawieszonego, w tym PM10 (17) i PM2,5 (9),  na 4 stanowiskach pomiarów pasywnych (wyłącznie benzen). Łącznie 218 stanowisk pomiarowych. ROZMIESZCZENIE I LICZBA STANOWISK POMIAROWYCH POWIETRZA W 2014 ROKU Ocena jakości powietrza wykonywana jest w pięciu strefach w tym, dwie aglomeracje: górnośląska i rybnicko-jastrzębska, dwa największe miasta poza aglomeracjami: Bielsko Biała i Częstochowa, strefa śląską stanowiącą pozostałą część województwa. W ocenie jakości powietrza poza wynikami pomiarów wykorzystuje się modelowanie matematyczne.

OCENA JAKOŚCI POWIETRZA W 2014 ROKU WG KRYTERIUM OCHRONA ZDROWIA DWUTLENEK AZOTU DWUTLENEK SIARKI Klasa C: Aglomeracja górnośląska – wpływ komunikacji

OCENA JAKOŚCI POWIETRZA 2014 ROKU WG KRYTERIUM OCHRONA ZDROWIA TLENEK WĘGLA BENZEN

OCENA JAKOŚCI POWIETRZA W 2014 ROKU WG KRYTERIUM OCHRONA ZDROWIA DLA OZONU poziom celu długoterminowego - maksymalna średnia ośmiogodzinna w roku, powyżej 120 µg/m 3 dopuszczalna częstość przekraczania 25 dni

STĘŻENIA ŚREDNIE ROCZNE PYŁU ZAWIESZONEGO PM10 W LATACH 2010 – 2014 (w 2014 roku obniżenie stężeń średnich rocznych na 8 stanowiskach, norma 40 µg/m 3 dotrzymana na 7 stanowiskach)

Obszary przekroczeń średnich stężeń rocznych pyłu zawieszonego PM10 pyłu zawieszonego PM10 w 2014 roku (wyniki wstępne)

Liczba przekroczeń dopuszczalnego poziomu stężeń 24-godzinnych pyłu PM10 w latach oraz pokrycie czasu pomiarami (w procentach) w 2014 roku (wartości w etykietach dot roku)

STĘŻENIA 24 GODZINNE PYŁU ZAWIESZONEGO PM10 PRZEKRACZAJĄCE PRÓG INFORMOWANIA W LATACH

Obszary przekroczeń średnich stężeń rocznych pyłu zawieszonego PM2,5 w 2014 roku w 2014 roku (wyniki wstępne)

OCENA JAKOŚCI POWIETRZA W 2014 ROKU BENZO(A)PIREN Aglomeracja Górnośląska 1. Zabrze ul. M.Skłodowskiej-Curie 2. Katowice ul Kossutha 3. Dąbrowa Górnicza ul lecia 4. Rybnik ul. Borki 5. Żory ul. Sikorskiego 6. Bielsko Biała 7. Częstochowa. ul. Kossak-Szczuckiej ul. Baczyńskiego Aglomeracja Rybnicko- Jastrzębska Miasto Bielsko - Biała Miasto Częstochowa Strefa śląska 8. Zawiercie ul. M.Skłodowskiej-Curie 9. Lubliniec ul. Piaskowa 10. Tarnowskie Góry ul. Litewska 11. Godów ul. Gliniki 12. Pszczyna ul. Bogedaina 13. Knurów ul. Jedności Narodowej 14. Żywiec ul. Kopernika Przekroczenie poziomu docelowego 1 ng/m 3 na terenie całego województwa śląskiego (średnioroczne przekroczenia w zakresie 3 – 15 ng/m 3 ), ale w 2014 roku zmniejszenie stężeń na większości stanowisk

 Zauważalna poprawa złej jakości powietrza na terenie województwa śląskiego w zakresie pyłu zawieszonego PM10 i PM2,5 (a także zmniejszenie stężeń B(a)P) w latach , w porównaniu z latami poprzednimi, związana jest przede wszystkim z warunkami meteorologicznym.  Sezony jesienno-zimowe w latach były nieco cieplejsze od wielolecia i z mniejszą ilością cisz, decydujących o jakości powietrza  Sezony jesienno-zimowe w latach były nieco cieplejsze od wielolecia i z mniejszą ilością cisz, decydujących o jakości powietrza.. PRZYCZYNY POPRAWY JAKOŚCI POWIETRZA NA TERENIE WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO W 2013 ROKU

Emisja z transportu Emisja przemysłowa EMISJA Z KOMINÓW INDYWIDUALNYCH GOSPODARSTW DOMOWYCH !!! -główna przyczyna złej jakości powietrza Emisja z transportu Emisja przemysłowa EMISJA Z KOMINÓW INDYWIDUALNYCH GOSPODARSTW DOMOWYCH !!! -główna przyczyna złej jakości powietrza

ŚLĄSKI MONITORING POWIETRZA WYNIKI POMIARÓW 2014 ROK

Zanieczyszczeni e Kompletność serii [%] Stężenie maksymalne 1 godz. Liczba przekroczeń wartości dopuszczalnej 1 godz. Stężenie maksymaln e 24 godz. Liczba przekroczeń wartości dopuszczaln ej 24 godz. Stężenie średniorocz ne [μg/m 3] Dwutlenek siarki μg/m (godz. 1) 062 μg/m Dwutlenek azotu μg/m (godz. 21) 025 Pył zawieszony PM μg/m WYNIKI POMIARÓW SOSNOWIEC UL. LUBELSKA – 2014 ROK

 Na podstawie rocznych ocen jakości powietrza wykonanych przez WIOŚ w Katowicach, Sejmik Województwa Śląskiego uchwalił cztery Programy Ochrony Powietrza (POP) zobowiązujące wszystkie gminy województwa śląskiego oraz podmioty prowadzące działalność gospodarczą do wdrożenia zadań ujętych w Programie. Ostatni POP obejmujący całe województwo śląskie w nowym układzie stref został uchwalony w listopadzie 2014 roku.  Zadania ujęte w POP obejmują głównie: wyeliminowanie spalania paliw złej jakości w piecach domowych, rozbudowę i integrację sieci ciepłowniczej, ograniczenie emisji ze źródeł komunikacyjnych oraz ograniczanie emisji ze źródeł przemysłowych.  Przewidywany termin realizacji zadań objętych POP to 2020 rok.. KONIECZNOŚĆ POPRAWY ZŁEJ JAKOŚCI POWIETRZA NA TERENIE WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO

 WIOŚ w Katowicach poza monitorowaniem jakości powietrza, od dwóch lat (po zmianie przepisów prawa), prowadzi również działalność w zakresie kontroli realizowania zadań określonych w Programach Ochrony Powietrza. W latach Inspektorat przeprowadził 20 kontroli w gminach.  Wykonana przez Inspektorat analiza zakresu prac wykonanych przez gminy w ramach POP (w oparciu o kontrole i sprawozdania) oraz analiza prawnych możliwości działań wskazuje na konieczność: znacznego zintensyfikowania działań naprawczych prowadzonych przez gminy !!! zmiany przepisów prawa w kierunku określenia między innymi norm jakości dla paliw stosowanych w gospodarstwach domowych (w sposób eliminujący spalanie paliw o najgorszych parametrach) oraz wprowadzenia standaryzacji dla pieców grzewczych !!!  W latach Inspektorat przeprowadził 140 kontroli w zakładach prowadzących działalność związaną z oddziaływaniem na jakość powietrza. DZIAŁALNOŚĆ KONTROLNA WIOŚ W KATOWICACH W ZAKRESIE POWIETRZA

Roczna ocena jakości powietrza za 2013 r. Pył zawieszony PM10 – ochrona zdrowia – średnia 24 h Pył zawieszony PM10 – ochrona zdrowia – średnia roczna 2012 Opracowano w Głównym Inspektoracie Ochrony Środowiska

Roczna ocena jakości powietrza za 2013 r. Benzo(a)piren – ochrona zdrowia – średnia roczna 2012 Opracowano w Głównym Inspektoracie Ochrony Środowiska

 Ze względu na złą jakość powietrza w zakresie pyłu zawieszonego i zawartego w pyle benzo(a)pirenu obecnie w uzgodnieniu jest projekt „Krajowego Programu Ochrony Powietrza w Polsce”.  W celu doprowadzenia do poprawy jakości powietrza projekt ten zakłada rozwój mechanizmów finansowych sprzyjających poprawie jakości powietrza, powołanie „partnerstwa na rzecz poprawy jakości powietrza” i włączenia w te działania społeczeństwa.  W sektorze bytowo – komunalnym (szczególnie istotnym, ze względu na oddziaływanie na jakość powietrza) wskazano w Krajowym POP konieczność: kontynuacji procesu wymiany starych wysokoemisyjnych kotłów na paliwa stałe na obszarze całego kraju, ustanowienie standardów jakości paliw stałych stosowanych w sektorze bytowo - komunalnym, ustanowienie standardów dla urządzeń grzewczych o mocy do 1 MW oraz wprowadzenie systemu ich certyfikacji grzewczych, stosowanie bezemisyjnych odnawialnych źródeł energii, prowadzenie działań w sektorze transportu, związanych zarówno z infrastrukturą drogową, jak również z taborem ekologicznym, wykorzystującym paliwa niskoemisyjne; przewiduje się także rozwój alternatywnych form transportu. KONIECZNOŚĆ POPRAWY ZŁEJ JAKOŚCI POWIETRZA NA TERENIE WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO i POLSKI

ARSEN KADM NIKIELOŁÓW Stężenia metali zawartych w pyle PM10 w województwie śląskim

 Informacja o jakości powietrza w sposób ciągły dostępna jest na stronach internetowych WIOŚ w Katowicach: Śląski Monitoring Powietrza  Informacja o prognozowanej jakości powietrza przygotowywana przez WIOŚ w Katowicach z IMGW Oddział w Krakowie, Zakład Monitoringu i Modelowania Zanieczyszczeń Powietrza w Katowicach dostępna jest a)na stronach internetowych WIOŚ w Katowicach System Prognozowania Zanieczyszczeń Powietrza b)W codziennym programie EKO POGODA, w TVP Katowice, godz INFORMACJA O JAKOŚCI POWIETRZA NA TERENIE WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO

OCENA JAKOŚCI WÓD POWIERZCHNIOWYCH BADANYCH W LATACH i wstępne wyniki za 2014 rok

OCENA JAKOŚCI WÓD POWIERZCHNIOWYCH BADANYCH W LATACH W LATACH Lata w zakresie badań i oceny stanu jednolitych części wód rzecznych (w tym zbiorników zaporowych) są drugą i końcową częścią sześcioletniego cyklu gospodarowania wodami ( ). Głównym celem zadania jest dostarczenie wiedzy o stanie ekologicznym (lub potencjale ekologicznym) i stanie chemicznym rzek w województwie, niezbędnej do gospodarowania wodami w dorzeczach, w tym do ich ochrony przed eutrofizacją i zanieczyszczeniami antropogenicznymi. Zgodnie z Programem Państwowego Monitoringu Środowiska województwa śląskiego na lata ( w ramach podsystemu monitoringu jakości wód powierzchniowych realizowane są zadania: badania i ocena stanu rzek, badania i ocena potencjału ekologicznego i stanu chemicznego zbiorników zaporowych.

OCENA JAKOŚCI WÓD POWIERZCHNIOWYCH BADANYCH W LATACH W LATACH Ocena za 2014 rok będzie wykonana do końca czerwca 2015 roku W 2013 roku badania monitoringowe prowadzono w 112 punktach pomiarowych zlokalizowanych na 94 jednolitych częściach wód powierzchniowych (JCWP). Badaniami objęte były rzeki – 105 punktów oraz zbiorniki zaporowe – 7 punktów. Zgodnie z zastosowaną procedurą dziedziczenia, ocena wykonana w 2013 roku zawiera ocenę JCWP badanych w 2013 roku oraz oceny JCWP badanych w latach (tzw. dziedziczone). W 2013 roku oceniono stan/potencjał ekologiczny 160 JCWP, na który składają się elementy: hydromorfologiczne, biologiczne, fizykochemiczne oraz substancje szczególnie szkodliwe z grupy specyficznych zanieczyszczeń syntetycznych i niesyntetycznych.

OCENA JAKOŚCI WÓD POWIERZCHNIOWYCH BADANYCH W LATACH W LATACH Ocena stanu/potencjału ekologicznego wykazała: bardzo dobry bardzo dobry stan ekologiczny w 4 % JCWP (potencjału maksymalnego nie stwierdzono), dobry dobry stan/potencjał ekologiczny w 26 % JCWP, umiarkowany umiarkowany stan/potencjał ekologiczny w 33 % JCWP słaby słaby stan/potencjał ekologiczny w 24 %, zły zły stan/potencjał ekologiczny w 13 %. Wody o dobrym i powyżej stanie/potencjale ekologicznym występowały głównie w południowej i północnej części województwa m.in. w zlewniach: Brynicy powyżej zbiornika Kozłowa Góra, Białej Przemszy (Centuria, Kanał Główny), Najgorsza jakość wód o złym stanie ekologicznym występowała głównie w środkowej części województwa m.in. w zlewni Gostyni, Brynicy poniżej zbiornika Kozłowa Góra, Przemszy i Kłodnicy,

OCENA JAKOŚCI WÓD POWIERZCHNIOWYCH BADANYCH W LATACH W LATACH Ogółem w latach oceniono stan chemiczny 52 JCWP, z których dobry wystąpił w 15 JCWP, a w pozostałych 37 występowały przekroczenia środowiskowych norm jakości badanych substancji chemicznych. W 2013 roku środowiskowe normy jakości przekraczały stężenia: kadmu w 9 JCWP, chlorfenwinfosu w 1 JCWP, heksachlorocykloheksanu (HCH) w 2 JCWP, ołowiu w 4 JCWP, rtęci w 3 JCWP, WWA w 26 JCWP, sumy aldryny, dieldryny, endryny i izodryny oraz DDT całkowitego w 1 JCWP, DDT izomer para–para w 2 JCWP.

OCENA JAKOŚCI WÓD POWIERZCHNIOWYCH BADANYCH W LATACH W LATACH Ocenę stanu wód monitorowanych przez WIOŚ w Katowicach w latach wykonano dla 125 JCWP: dobry dobry stan wód stwierdzono dla 4 JCWP: zły zły stan wód wystąpił w pozostałych 121 JCWP. W przypadku 10 JCWP: których stan/potencjał ekologiczny oceniono jako dobry, o złym stanie wód zadecydował stan chemiczny poniżej dobrego. W pozostałych 111 JCWP stan/potencjał ekologiczny nie osiągnął wymogów dobrego stanu wód, a w 27 z nich także stan chemiczny. Ocena obszarów chronionych nie wpłynęła na ocenę stanu wód.

Miasto Sosnowiec leży w dorzeczu Wisły, w zlewni Przemszy i jej dopływu Białej Przemszy. Dorzecze Wisły Dorzecze Odry Dorzecze Dunaju MONITORING WÓD POWIERZCHNIOWYCH NA TERENIE SOSNOWCA

Zgodnie z Programem Państwowego Monitoringu Środowiska dla województwa śląskiego, w cyklu pomiarowym badania monitoringowe JCWP zlokalizowanych na terenie Sosnowca zaplanowano: na 2013 rok na 2013 rok - badania w zakresie monitoringu operacyjnego celem ustalenia stanu/ potencjału ekologicznego JCWP w punktach pomiarowo-kontrolnych:  Brynica - ujście do Przemszy (Sosnowiec/Mysłowice),  Przemsza - powyżej ujścia Białej Przemszy (Sosnowiec/Mysłowice),  Bobrek - ujście do Białej Przemszy (Sosnowiec),  Biała Przemsza - w Maczkach (Sosnowiec/Jaworzno),  Biała Przemsza w ujściu do Przemszy (Sosnowiec). na 2013, 2014 i 2015 rok - na 2013, 2014 i 2015 rok - badania prowadzone w zakresie monitoringu operacyjnego wybranych wskaźników chemicznych:  kadmu i ołowiu w punktach pomiarowo-kontrolnych: Biała Przemsza w Maczkach oraz w ujściu do Przemszy,  sumy WWA (benzo(g,h,i)perylenu i indeno(1,2,3-cd)pirenu) oraz sumy pestycydów (aldryny, dieldryny, endryny i izodryny) w punkcie pomiarowo-kontrolnym Biała Przemsza w ujściu do Przemszy. MONITORING WÓD POWIERZCHNIOWYCH NA TERENIE SOSNOWCA

MONITORING WÓD POWIERZCHNIOWYCH NA TERENIE SOSNOWCA Biała Przemsza w Sosnowcu- Maczkach Biała Przemsza ujście do Przemszy Przemsza powyżej ujścia Białej Przemszy Brynica ujście do Przemszy Bobrek ujście do Białej Przemszy

stanu/potencjału ekologicznego Na terenie miasta Sosnowiec oceniono 5 jednolitych części wód powierzchniowych. Ocena stanu/potencjału ekologicznego (dziedziczona z 2013 roku) wykazała:  umiarkowany  umiarkowany stan ekologiczny Białej Przemszy w Maczkach,  umiarkowany  umiarkowany potencjał ekologiczny Białej Przemszy w ujściu do Przemszy i Przemszy powyżej ujścia Białej Przemszy,  słaby  słaby stan ekologiczny Potoku Bobrek,  słaby  słaby potencjał ekologiczny Brynicy od zbiornika Kozłowa Góra do ujścia. O ocenie zadecydowała jakość wskaźnika biologicznego – fitobentosu oraz wskaźniki zanieczyszczeń organicznych, biogennych i zasolenia, które przekraczały warunki graniczne dobrego stanu wód. Z grupy tzw. specyficznych zanieczyszczeń syntetycznych i niesyntetycznych, wchodzących w skład oceny stanu/potencjału ekologicznego w Białej Przemszy w Maczkach i w ujściu wartości graniczne dobrego stanu wód przekroczył tal, w Potoku Bobrek – fluorki, a w Przemszy powyżej ujścia Białej Przemszy – fenole. MONITORING WÓD POWIERZCHNIOWYCH NA TERENIE SOSNOWCA

MONITORING WÓD POWIERZCHNIOWYCH NA TERENIE SOSNOWCA Ocena stanu/potencjału ekologicznego JCWP

MONITORING WÓD POWIERZCHNIOWYCH NA TERENIE SOSNOWCA Ocena wybranych wskaźników jakości wody na podstawie wartości średniorocznych w punktach pomiarowych badanych w latach BZT 5 azot amonowy fosfor ogólny Analiza stężeń średniorocznych wybranych wskaźników wykazała:  wpływ ścieków komunalnych na jakość wód Brynicy, Przemszy, Potoku Bobrek,  najwyższe wartości stężeń w Przemszy i Brynicy,  spadek stężeń BZT5, azotu amonowego i fosforu ogólnego w 2013 roku odniesieniu do lat poprzednich w Potoku Bobrek, Przemszy i Brynicy,  w Białej Przemszy stężenia BZT5, azotu amonowego i fosforu ogólnego w analizowanym okresie nie przekroczyły wartości granicznych dobrego stanu wód. Fosfor ogólny

Ocena stanu chemicznego Ocena stanu chemicznego na podstawie badań wybranych wskaźników w latach roku wykazała:  przekroczenie środowiskowych norm jakości dla średniorocznych i maksymalnych stężeń kadmu oraz średniorocznych stężeń ołowiu w Białej Przemszy w Maczkach i w ujściu do Przemszy (Podwyższone stężenia kadmu i ołowiu w Białej Przemszy są związane z oddziaływaniem Zakładów Górniczo-Hutniczych „Bolesław” S.A. w Bukownie),  przekroczenie środowiskowych norm jakości dla średniorocznych stężeń sumy WWA: benzo(g,h,i)perylenu i indeno(1,2,3-cd)pirenu w punkcie pomiarowo-kontrolnym Biała Przemsza w ujściu do Przemszy, Oceniane stężenia sumy pestycydów (aldryny, dieldryny, endryny i izodryny) w punkcie pomiarowo-kontrolnym Biała Przemsza w ujściu do Przemszy nie przekroczyły środowiskowych normy jakości. Oceniane stężenia kadmu, niklu i ołowiu w Przemszy powyżej ujścia Białej Przemszy oraz w Brynicy w ujściu do Przemszy nie przekroczyły środowiskowych normy jakości. MONITORING WÓD POWIERZCHNIOWYCH NA TERENIE SOSNOWCA

MONITORING WÓD POWIERZCHNIOWYCH NA TERENIE SOSNOWCA Ocena wybranych wskaźników jakości wody na podstawie wartości średniorocznych w punktach pomiarowych badanych w latach Kadm Ołów Analiza stężeń średniorocznych badanych wskaźników chemicznych wykazała:  przekroczenia środowiskowych norm jakości dla średniorocznych stężeń kadmu i ołowiu w Białej Przemszy km 10,4 i km 0,8  najwyższe średnioroczne stężenia kadmu w 2012 roku, od tego roku obserwowany spadek stężeń,  średnioroczne stężenia kadmu w Przemszy i Brynicy, badane w 2013 roku nie przekroczyły normy środowiskowej, w związku z czym nie były badane w 2014 roku

W roku 2014 badania wód podziemnych w województwie śląskim prowadzone były w oparciu o krajową sieć pomiarową oraz sieć regionalną uzupełniającą badania pod kątem ochrony Głównych Zbiorników Wód Podziemnych wykorzystywanych do celów pitnych. W podsystemie monitoringu wód podziemnych na terenie województwa badano również wody w rejonie Tarnowskich Gór na zawartość tri- i tetrachloroetenu oraz Dąbrowy Górniczej pod kątem zanieczyszczeń przemysłowych. Badaniami objęto 117 punktów pomiarowych, w tym:  33 punkty w sieci krajowej,  58 punktów w sieci regionalnej,  11 punktów w monitoringu badawczym na terenie Tarnowskich Gór oraz  15 punktów w monitoringu badawczym na terenie Dąbrowy Górniczej. MONITORING WÓD PODZIEMNYCH W WOJEWÓDZTWIE ŚLĄSKIM W 2014 ROKU

Ocena stanu chemicznego wód podziemnych w punktach pomiarowych monitoringu wód podziemnych w ramach sieci krajowej oraz regionalnej, wykonana została zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 23 lipca 2008r. w sprawie kryterium i sposobu oceny stanu wód podziemnych (Dz. U. Nr 143, poz. 896)  Badania w sieci krajowej były wykonywane, na zlecenie Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska, przez Państwowy Instytut Geologiczny – Państwowy Instytut Badawczy.  Badania w sieci regionalnej były wykonywane przez Laboratorium WIOŚ Katowice MONITORING WÓD PODZIEMNYCH W WOJEWÓDZTWIE ŚLĄSKIM W 2014 ROKU

MONITORING WÓD PODZIEMNYCH NA TERENIE MIASTA SOSNOWIEC W 2014 ROKU  W 2014 roku na terenie miasta Sosnowiec badania wód podziemnych prowadzone były w punkcie 2232/K należącym do sieci krajowej.  Punkt 2232/K monitorował wody triasowe związane z Jednolitą Częścią Wód Podziemnych nr 132. Badania prowadzono w ramach monitoringu operacyjnego. Numer punktu MONBADA PUWG 1992 XPUWG 1992 Y Wskaźniki w II klasie Wskaźniki w III klasie Wskaźniki w IV klasie Wskaźniki w V klasie Klasa jakości 2014 końcowa , ,1 Temp, PEW, NO2, Cl, Mg, SO4, HCO3 Mo, Ca III

W 2014 roku Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Katowicach przeprowadził na terenie całego województwa 45 pomiarów monitoringowych PEM, w ramach rozpoczętego trzeciego trzyletniego cyklu pomiarowego (lata ). W Sosnowcu w analizowanym roku wykonano jeden dwugodzinny pomiary natężenia pola elektrycznego w punkcie zlokalizowanym przy skrzyżowaniu ul. Teatralnej i Kościelnej. Średni poziom skutecznych natężeń pola elektrycznego w zakresie częstotliwości od 100 kHz do 3 GHz wyniósł w badanym punkcie - 0,66 V/m. W porównaniu do pomiarów z 2011 roku, poziom PEM w badanym punkcie wzrósł o 56%. Wyniki pomiarów wskazują, iż we wszystkich badanych punktach monitoringowych na terenie województwa, poziomy pól elektromagnetycznych nie przekraczają wartości dopuszczalnej – 7 V/m. MONITORING PÓL ELEKTROMAGNETYCZNYCH NA TERENIE MIASTA SOSNOWIEC W 2014 ROKU

Zgodnie z ustawą Prawo ochrony środowiska, wojewódzkie inspektoraty ochrony środowiska wykonują rozpoznanie stanu akustycznego środowiska na terenie gmin o liczbie mieszkańców poniżej 100 tysięcy. W 2014 roku WIOŚ w Katowicach przeprowadził na obszarze województwa badania hałasu drogowego, tramwajowego, kolejowego i lotniczego w 16 punktach referencyjnych. Na terenie aglomeracji o liczbie mieszkańców przekraczającej 100 tysięcy na staroście (prezydencie miasta) spoczywa obowiązek opracowania mapy akustycznej. Miasto Sosnowiec po opracowaniu mapy akustycznej, w dniu uchwałą rady miasta przyjęło Program ochrony środowiska przed hałasem, wypełniając obowiązki planistyczne w zakresie akustyki środowiska. Należy jednocześnie przypomnieć, iż opracowana mapa akustyczna wymaga co 5 lat odpowiedniej aktualizacji, której termin w przypadku miasta Sosnowiec przypada na 2017 rok MONITORING HAŁASU NA TERENIE MIASTA SOSNOWIEC W 2014 ROKU

W 2014 roku WIOŚ w Katowicach przeprowadził na terenie Miasta Sosnowca 26 kontroli obejmujących zagadnienia w zakresie:  Gospodarki odpadami  Gospodarki wodno-ściekowej  Nadzoru rynku  Ochrony powietrza  Ochrony akustycznej  Przeciwdziałania poważnym awariom DZIAŁALNOŚĆ KONTROLNA WIOŚ W KATOWICACH NA TERENIE MIASTA SOSNOWCA W 2014 ROKU

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Badania prowadzone przez Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska Katowicach w ramach Państwowego Monitoringu Środowiska są dofinansowane ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Katowicach ul. Wita Stwosza Katowice