Etyka gospodarcza i zawodowa Odpowiedzialny biznes 6 Marketing Dr Grzegorz Myśliwiec By Grzegorz Myśliwiec.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
CREATIVE BRIEF. PYTANIA KIM? KIM? CZYM? CZYM?CO?
Advertisements

Struktura kanałów marketingowych. Definicje kanału dystrybucji Podejście podmiotowe Podejście funkcjonalne zbiór wzajemnie zależnych od siebie organizacji.
60 + NIE DYSKRYMINUJ MNIE Warsztat antydyskryminacyjny.
Znaczenie procedur celnych dla sądowej ochrony praw własności przemysłowej w szczególności przed naruszeniem patentów. Dr Ewa Skrzydło-Tefelska Katedra.
Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej.
Modele biznesowe. Podręcznik Model biznesowy to w pewnym sensie szkic strategii, która ma zostać wdrożona w ramach struktur, procesów i systemów organizacji.
Stereotypy, uprzedzenia i przesądy w sądach w sprawach związanych z przemocą wobec kobiet Temida pod lupą : stereotypy, Warszawa 28 kwietnia 2016.
Doświadczenia ośrodków EURO INFO w upowszechnianiu wśród polskich przedsiębiorców informacji na temat oznakowania CE Anna Hutyra Centrum EURO INFO w Gdańsku.
INFORMA CJA o wynikach kontroli artykułów dla dzieci III kwartał 2014 r.
ABC MŁODEGO PRZEDSIĘBIO RCY CZYLI, JAK ZAŁOŻYĆ WŁASNĄ FIRME.
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 1 "Zakupy w sklepie za rogiem czy przez Internet -
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 1 Prawa Konsumenta w Unii Europejskiej Kodeksy dobrych.
DOMY OPIEKI Badanie wzorców umownych stosowanych w placówkach świadczących usługi w zakresie zapewnienia opieki osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym.
1. 2 Sądownictwo konsumenckie przy Inspekcji Handlowej funkcjonuje od 1991 roku i na stałe wpisało się w realia rynkowe i świadomość konsumentów oraz.
Ekonomika i projektowanie przedsięwzięć przedsiębiorstw – plan marketingowy oraz plan zarządzania Michał Suchanek Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Martyna Furtak kl. 1 TT. Według art. 3 ustawy z dnia 22 czerwca 2001 r. o organizmach genetycznie zmodyfikowanych GMO to organizm inny niż organizm człowieka,
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
EFaktor S.A. Prezentacja produktowa Dla kogo faktoring?
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego FILARY GOSPODARKI.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
GEOTERMIA-CZARNKÓW SP. Z O.O. SPRAWOZDANIE ZARZĄDU Z DZIAŁALNOŚCI za 2014r.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
ING BANK Faktoring –Jednostkom organizacyjnym Lasów Państwowych oferujemy faktoring krajowy z przejęciem ryzyka wypłacalności odbiorcy (bez regresu, pełny).
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
ZNAM SWOJE PRAWA !!. Po raz pierwszy w historii prawa dziecka zostały zapisane w Konwencji Genewskiej w 1924r. Pierwszy pełny zbiór praw dziecka ukazał.
Mikroekonomia dr hab. Maciej Jasiński, prof. WSB Wicekanclerz, pokój 134A Semestr zimowy: 15 godzin wykładu Semestr letni: 15.
Instytucjonalne uwarunkowania realizacji koncepcji CSR w obszarze merchandisingu – zarys problemu Dr Jarosław Plichta Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych.
Część III PIERWSZY PLAN FINANSOWY COLWAY. Czy biznesu Colway trudno się nauczyć? Prezentacja Pierwszego Planu Finansowego Colway.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Projekt realizowany przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
Wyniki badania - Infolinia jako kanał komunikacji z klientem Aby zobaczyć prezentację badania należy wybrać przycisk F5. Poruszanie się pomiędzy.
Uwarunkowania prawne telepracy – praktyczne rozwiązania dla pracodawców dr Jacek Męcina.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Równowaga rynkowa w doskonałej konkurencji w krótkim okresie czasu Równowaga rynkowa to jest stan, kiedy przy danej cenie podaż jest równa popytowi. p.
W YBRANE ZAGADNIENIA POSTĘPOWANIA CYWILNEGO W SPRAWACH O OCHRONĘ WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ Prof. dr hab. Feliks Zedler Konferencja „Rynek leków a ochrona.
Nauczyciel funkcjonariuszem publicznym Opracował Sierż. Jacek Palarz Komisariat Policji w Rydułtowach.
Sandra Król Zakład Prawa Handlowego i Gospodarczego Instytut Prawa Cywilnego Konsument a informacja i reklama. Nieuczciwe praktyki rynkowe.
UŻYTKOWANIE WIECZYSTE Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 red. E Gniewek, Kodeks Cywilny. Komentarz, Wydanie.
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
Budżet rodzinny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Ekonomiczne Bobry ® Ekonomiczne Bobry to miniprzedsiębiorstwo działające na terenie II Liceum Ogólnokształcącego im. Władysława Pniewskiego w Gdańsku.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
UZALEŻNIENIA STRZEŻ SIĘ!. UZALEŻNIENIE NABYTY STAN ZABURZENIA ZDROWIA PSYCHICZNEGO ALBO FIZYCZNEGO, KTÓRY CHARAKTERYZUJE SIĘ OKRESOWYM LUB STAŁYM PRZYMUSEM.
Rynek energii — punkt widzenia odbiorcy Raport o polskim rynku energii Warszawa,
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
NEGOCJACJE – TEMAT 7 GRY WSTĘPNE pozycyjne i informacyjne By Grzegorz Myśliwiec.
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
Woda O tym, dlaczego powinniśmy ją oszczędzać Jan Stasiewicz, kl. II C.
UŻYTKOWANIE Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 red. E Gniewek, Kodeks Cywilny. Komentarz, Wydanie 4, Warszawa.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Sandra Król Zakład Prawa Handlowego i Gospodarczego Instytut Prawa Cywilnego Klauzule niedozwolone.
POP i SIR POK1 i POK2.
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
1 Definiowanie i planowanie zadań budżetowych typu B.
5 KROKÓW DO SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Jak dostać się do szkoły ponadgimnazjalnej? Instrukcja dla uczniów, którzy uczą się w gimnazjach które przekazują.
NADZÓR RYNKU RAPORT. na produkcie dla konsumenta w dowolnym państwie Unii Europejskiej - bezpieczeństwo użytkowania deklaracja, że wprowadzany do obrotu.
Ulgi i preferencje dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w oparciu o posiadane zezwolenie.
Rachunkowość finansowa – część 8 Wynik finansowy – rachunek zysków i strat Karolina Bondarowska.
Struktura kanałów marketingowych
Przychody i koszty działalności
Prezentacja planu biznesowego
Nazwa firmy Biznesplan.
Zapis prezentacji:

Etyka gospodarcza i zawodowa Odpowiedzialny biznes 6 Marketing Dr Grzegorz Myśliwiec By Grzegorz Myśliwiec

Nieuczciwe praktyki handlowe Dyrektywa o nieuczciwych praktykach handlowych została przyjęta w maju 2005 r.(1) Określone w niej nowe zasady muszą zostać wprowadzone w Państwach Członkowskich do grudnia 2007 r.

Nieuczciwe praktyki handlowe Praktyka handlowa wprowadza w błąd, jeśli: Zawiera fałszywe informacje i w związku z tym jest niezgodna z prawdą lub W jakikolwiek sposób, w tym poprzez wszystkie okoliczności jej prezentacji, wprowadza lub może wprowadzić w błąd przeciętnego konsumenta, nawet jeżeli informacje te są zgodne z rzeczywistością oraz Powoduje lub może spowodować podjęcie przez konsumenta decyzji dotyczącej transakcji, której inaczej by nie podjął.

2 przypadki B e z u ż y t e c z n y p r o d u k t d o w ł o s ó w Pan Vinci otrzymał bezpośrednią przesyłkę od firmy z innego kraju sprzedającej produkt, który sprawią, że jego włosy odrosną w ciągu trzech tygodni. Na przesyłce jest napisane, że produkt został „wypróbowany i przetestowany”. Jednak produkt nie przynosi spodziewanych efektów. U s y c h a j ą c a r o ś l i n a o g r o d o w a Małe centrum ogrodnicze rozpoczęło sprzedaż zagranicznych roślin ozdobnych i krzewów ogrodowych. Pan Dunne zakupił w marcu pewną roślinę, która miesiąc później uschła. Następnie dowiedział się, że ten rodzaj rośliny to w zasadzie roślina pokojowa i że nie powinien jej sadzić w ogrodzie. Kiedy wrócił do centrum ogrodniczego i poprosił o zwrot pieniędzy, powiedziano mu że roślina uschła z jego winy i że powinien był wiedzieć, jaką roślinę kupił.

Nieuczciwe praktyki handlowe Centrum ogrodnicze będzie musiało udzielić konsumentowi podstawowych informacji potrzebnych do dokonania zakupu, chyba, że wynikają one jasno z kontekstu. W tym przypadku kontekst, w jakim roślina została zakupiona, wprowadził konsumenta w błąd co do produktu (roślina pokojowa była sprzedawana jako roślina ogrodowa).

Nieuczciwe praktyki handlowe Praktyka jest uznawana za agresywną, jeśli w znacznym stopniu ogranicza swobodę wyboru przeciętnego konsumenta lub jego zachowanie względem produktu. A g r e s y w n y h y d r a u l i k Pan Sepe zatrudnił hydraulika, aby naprawił zepsuty kaloryfer. Na wstępie hydraulik zapowiedział, że ta usługa będzie kosztować €80. Jednak rachunek wyniósł ogółem € Kiedy pan Sepe odmówił zapłaty dodatkowych pieniędzy, hydraulik odciął dopływ ciepłej wody. D y r e k t y w a w d z i a ł a n i u Dyrektywa zakwalifikowałaby to zachowanie do agresywnych praktyk. Hydraulik zastosował bezprawny nacisk wykorzystując pozycję siły wobec konsumenta.

Nieuczciwe praktyki handlowe Reklamy bransoletek magnetycznych, które są w stanie zmniejszyć ból, mogą być skierowane do ogółu, ale zareagują na nie tylko podatni konsumenci. Definicja konsumenta „podatnego na nieuczciwe praktyki” zależy od tego, o której praktyce handlowej jest mowa. Konsumenci mogą być podatni na działanie danej praktyki ze względu na niepełnosprawność fizyczną lub umysłową, wiek lub łatwowierność, w sposób racjonalnie możliwy do przewidzenia przez przedsiębiorcę.

Czarna lista 1. Znaki i kodeksy zaufania 2. Reklama-przynęta Z a p a s y n i e w y s t a r c z ą Reklamowanie telefonu komórkowego po bardzo niskiej cenie w porównaniu z innymi ofertami na rynku, bez zapewnienia odpowiedniej ilości towaru, biorąc pod uwagę wysoki popyt, którego należy oczekiwać po publikacji reklamy. 3. Przynęta i zamiana 4. Ograniczone oferty: Oferta specjalna, tylko dzisiaj! 5. Język usług po sprzedaży: Marketing po polsku, serwis po szwedzku 6. Reklamowanie produktów, których nie można legalnie sprzedawać 7 Przedstawienie praw konsumenta w sposób mylący: „Specjalnie dla ciebie”

Czarna lista 7. Przedstawienie praw konsumenta w sposób mylący: „Specjalnie dla ciebie” Reklamowanie produktu w internecie i twierdzenie, że: „jeśli kupisz od United Trade, zapewnimy ci naszą specjalną ofertę United Trade, zgodnie z którą możesz oddać produkt w ciągu 10 dni od jego dostawy i otrzymać z powrotem pieniądze.” 8. Kryptoreklama: „Mieszane przesłanie” U k r y t a r e k l a m a Artykuł w magazynie turystycznym o trekkingu w Norwegii opisujący wspaniałe zalety pewnej marki sprzętu turystycznego idealnego na tego typu wycieczkę, sponsorowany przez producenta tego sprzętu turystycznego, jeśli czytelnicy nie zostali o tym poinformowani.

Czarna lista 9. Bezpieczeństwo jako argument marketingowy: Nieuzasadnione odwoływanie się do strachu przed zagrożeniami bezpieczeństwa 10. Przynęta: „Znana marka, a może wcale nie?” Np. panasonix 11. Systemy typu „piramida” N i e u c z c i w a s i e ć Prowadzenie sieciowego marketingu sprzedaży kosmetyków, gdzie osoba, która chce włączyć się do sieci jako dystrybutor, musi wpłacić kaucję nieproporcjonalną do wartości otrzymanych materiałów edukacyjnych (np. informacji o produktach) lub kosztów administracyjnych związanych z włączeniem do sieci, i gdzie głównym źródłem osiąganego wynagrodzenia jest rekrutowanie innych osób do sieci.

Czarna lista 12. Nieprawdziwe twierdzenia odnośnie zmiany siedziby lub zakończenia działalności przedsiębiorcy: „Likwidacja sklepu! Wyprzedaż całego towaru!” 13. Zwiększanie szans na wygraną: Jak wygrać na loterii 14. Fałszywe twierdzenie o zdolnościach leczniczych: „Trickium 24 wyleczy cię z choroby” 15. Informacje rynkowe, np. statystyki przestępczości, systemy alarmowe 16. Nagrody: „Gratulujemy! Wygrałeś nagrodę” 17. Wywoływanie fałszywego wrażenia co do kosztów lub bezpłatnej oferty: „Bezpłatne okulary przeciwsłoneczne”… konsument musi uiścić jakąkolwiek inną należność 18. Produkty nie zamówione: „Umieszczanie w materiałach marketingowych faktury lub podobnego dokumentu żądającego zapłaty, który wywołuje u konsumenta wrażenie, że już zamówił reklamowany produkt, mimo iż tego nie zrobił.” 19. Zawodowy sprzedawca udający klienta

Czarna lista 20. Serwis po dokonaniu zakupu:„Gwarancja na terenie całej Europy” 21. Sprzedaż pod presją: „Tak, może Pan(i) odejść po załatwieniu spraw papierkowych” 23. Agresywna sprzedaż akwizycyjna: „Tak, odejdę po załatwieniu spraw papierkowych” Sprzedawca odkurzaczy został wpuszczony do domu konsumenta w celu przedstawienia sposobu działania produktu. Podczas prezentacji nalega na jej kontynuację, pomimo że konsument stwierdził, że nie jest zainteresowany. 24. Uporczywe i niechciane nagabywanie: „Może kiedy zadzwonię za trzecim razem zawrzemy umowę…”

Czarna lista 25. Roszczenia z tytułu ubezpieczenia: Nikt nie podnosi słuchawki, oczekiwanie dokumentów, których w sposób racjonalny nie można uznać za istotne dla ustalenia ważności roszczenia, Wymaganie od konsumenta, który zażądał rekompensaty za kradzież rzeczy osobistych z bagażu, by przedstawił dowody zakupu wszystkich rzeczy objętych roszczeniem. 26. Sprzedaż przy wykorzystaniu inercji, dostawa niezamówiona 27. Presja emocjonalna „Wyraźne informowanie konsumenta o tym, że jeżeli nie nabędzie produktu lub usługi, przedsiębiorcy może grozić utrata pracy lub środków do życia.” 28. Wygranie nagrody „Stwarzanie fałszywego wrażenia, że konsument już uzyskał, uzyska lub po wykonaniu określonej czynności uzyska nagrody

Dyrektywa Rady nr 13/93 Dyrektywie Rady nr 13/93 z 5 kwietnia 1993 r. o niedozwolonych postanowieniach umownych abuse – (w wolnym tłumaczeniu obrażać, naruszać, nadużywać) (unfair contract terms). Jeśli praktyka handlowa jest skierowana do określonej grupy konsumentów, to przeciętny członek tej grupy stanowi kryterium odniesienia, i to według niego określana jest uczciwość lub nieuczciwość praktyki handlowej.