bryg. dr inż. Ireneusz NAWOROL Cz. 1.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kierowanie działaniami
Advertisements

PRAWO MIĘDZYNARODOWE Protokoły dodatkowe do Konwencji Genewskich z 12 sierpnia 1949 roku dotyczące : I KONWENCJA o ochronie osób cywilnych i chorych w.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia vs ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Ochrona zdrowia pracowników w aspekcie stresu zawodowego: wybrane zagadnienia systemowe dr Jarosław Chmielewski.
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
„Pewnie i bez lęku do egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe w letniej sesji 2006 r."
PODSTAWOWE DOKUMENTY Z ZAKRESU REALIZACJI ZADAŃ OBRONY CYWILNEJ PREZENTUJE: HIERONIM WAWRZYNIAK Kierownik Oddziału Ochrony Ludności Wydziału Zarządzania.
TERYT 2 Współdziałanie w zakresie objęcia nadzorem wstępnej weryfikacji danych inicjalnej bazy danych PRG w zakresie granic jednostek i obrębów ewidencyjnych.
KOMENDA GŁÓWNA POLICJI REALIZACJA ZMIAN REALIZACJA ZMIAN ORGANIZACYJNO – FUNKCJONALNYCH W POLICJI.
„Program dofinansowania zakupu i montażu odnawialnych źródeł energii ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu”
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
PROCEDURA WSPÓŁDZIAŁANIA JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH POLICJI I PAŃSTWOWEJ STRAŻY POŻARNEJ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO W PRZYPADKU WYSTĄPIENIA ZDARZEŃ ZWIĄZANYCH.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Ewakuacja III stopnia na przykładzie „Planu przygotowania ewakuacji ludności dla Miasta Poznania - ewakuacja III stopnia.” EWAKUACJA Zadanie określone.
Technik bezpieczeństwa i higieny pracy Czas trwania nauki: 1,5 roku.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
ZASADY PRZYSTOSOWANIA NIERUCHOMOŚCI DLA POTRZEB ZABIEGÓW SPECJALNYCH Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Urzędu Miasta Poznania ul. Karola.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
Wojewódzki Sztab Wojskowy w Lublinie Lublin, marzec 2010 r. ORGANIZACJA SYSTEMU OCZYSZCZANIA TERENÓW Z PRZEDMIOTÓW WYBUCHOWYCH I NIEBEZPIECZNYCH.
Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę. (Art. 2. k.p. ) Obowiązki.
Tekst podkreślony lub wytłuszczony jest do zapamiętania Edukacja dla bezpieczeństwa.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
PREZENTACJA Zmiany sposobu zgłaszania i organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży NAJWAŻNIEJSZE PRZEPISY w oparciu o znowelizowane prawo oświatowe.
Adrian Batkowski. organy administracji publicznej; urzędy obsługujące organy administracji publicznej; służby, inspekcje, straże w ramach swojej właściwości;
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Metodologia opracowywania powiatowej mapy zagrożeń oraz powiatowego programu poprawy bezpieczeństwa – warsztaty Wrocław, 28 października 2010 r. Projekt.
Państwowy Instytut Geologiczny Państwowy Instytut Badawczy Warszawa, 01 marca 2012 r. Krzysztof Majer Państwowy Instytut Geologiczny Państwowy.
LMN dla Państwowej Straży Pożarnej. Powołanie zespołu Zarządzeniem nr 8 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 27 lutego 2006 r. został powołany.
SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE W POLSCE.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
Ewakuacja z budynków w trybie awaryjnym
Historia Obrony cywilnej.
Ustawa z dnia r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczpospolitej Polskiej: art Podstawowymi jednostkami organizacyjnymi do wykonywania.
Białystok, 10 sierpnia 2010 r. Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego – część II, administracja samorządowa 1.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI KOMISARIATU POLICJI W CHEŁMŻY ZA 2012r.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
Wytyczne do opracowania wojewódzkich, powiatowych i gminnych programów ochrony środowiska Aleksandra Malarz dyrektor Departamentu Strategii i Komunikacji.
Strażak Strażak to osoba pełniąca służbę w straży pożarnej. Strażacy są przeszkoleni i wyposażeni w specjalistyczny sprzęt do walki z ogniem, częściowego.
Plany zarządzania kryzysowego.
W dniu 27 lutego 2008r. w siedzibie Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej w Ciechanowie odbyła się narada podsumowująca rok 2007, połączona z przekazaniem.
Zasady realizacji przedsięwzięć OC przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Podstawy prawne planowania przestrzennego w Polsce Wykład I.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
TEMAT 4: KIEROWANIE DZIAŁANIAMI RATOWNICZYMI
TEMAT 1: STRUKTURA I ORGANIZACJA KRAJOWEGO SYSTEMU RATOWNICZO-GAŚNICZEGO autor: Łukasz Kochan Szkolenie kierujących działaniem ratowniczym dla członków.
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 7: Sporządzanie dokumentacji z działań ratowniczych Autor: Robert Łazaj.
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 2: Kierowanie działaniami gaśniczymi
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
PORZĄDKOWE AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO
Temat: STRUKTURA I ORGANIZACJA OCHRONY PRZECIWPOŻAROWEJ OSP ORAZ OL
Zgłoszenia do nagrody specjalnej Najlepszy praCCodawca
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
KURS STRAŻKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 7: Zadania strażaków w zastępie
KURS STRAŻKÓW RATOWNIKÓW OSP TEMAT 7: Zadania strażaków w zastępie
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 2: Kierowanie działaniami gaśniczymi
Zapis prezentacji:

bryg. dr inż. Ireneusz NAWOROL Cz. 1. ORGANIZACJA DZIAŁAŃ RATOWNICZYCH NA POZIOMIE TAKTYCZNYM W AGLOMERACJACH MIEJSKICH W SYTUACJACH NADZWYCZAJNYCH bryg. dr inż. Ireneusz NAWOROL Cz. 1.

Dysponowanie sił i środków KSRG do zdarzeń Dysponowanie sił i środków podmiotów systemu do działań ratowniczych na obszarze powiatu, województwa lub kraju następuje poprzez stanowiska kierowania i należy do: komendanta powiatowego (miejskiego) na poziomie powiatowym, komendanta wojewódzkiego na poziomie wojewódzkim, Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej na poziomie krajowym [1].

Dysponowanie sił i środków KSRG do zdarzeń: Dysponowanie do działań ratowniczych na miejsce zdarzenia uwzględnia następujące okoliczności [2]: możliwości podjęcia działań ratowniczych na miejscu zdarzenia w najkrótszym czasie, liczbę osób zagrożonych lub poszkodowanych, skalę zagrożenia, miejsce i rodzaj zdarzenia, prognozę następstw zdarzenia dla życia, zdrowia, środowiska lub mienia oraz wielkość i przeznaczenie terenu lub obiektu, aktualny potencjał sił i środków będących w dyspozycji,

Dysponowanie sił i środków KSRG do zdarzeń: możliwości wykorzystania w działaniach ratowniczych sił i środków z obszarów chronionych innych niż obszar chroniony właściwy dla miejsca zdarzenia, w tym z sąsiednich powiatów i województw oraz podmiotów objętych przepisami prawa górniczego, lotniczego, morskiego i wodnego, możliwości wykorzystania odwodów operacyjnych na obszarze województwa lub centralnego odwodu operacyjnego, zasady i procedury powiadamiania i dysponowania zasobów ratowniczych zawarte w planach ratowniczych,

Dysponowanie sił i środków KSRG do zdarzeń: możliwości techniczno-logistycznego wsparcia działań ratowniczych, stan infrastruktury i natężenie ruchu w komunikacji, a także warunki terenowe i atmosferyczne mające wpływ na czas przybycia sił i środków oraz organizację działań ratowniczych.

Kierowanie działaniem ratowniczym Kierowanie działaniem ratowniczym rozpoczyna się z chwilą przybycia na miejsce zdarzenia pierwszych sił i środków podmiotów Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego. Działaniami ratowniczymi kieruje uprawniona osoba, która powinna być oznakowana w sposób widoczny dla innych uczestników działań ratowniczych [2].

Ustanie kierowania działaniem ratowniczym Kierowanie działaniami ratowniczymi ustaje z chwilą wykonania działań ratowniczych, w tym: udzielenia kwalifikowanej pierwszej pomocy medycznej poszkodowanym na miejscu zdarzenia i przekazania ich zespołowi ratownictwa medycznego lub osobie wykonującej zawód medyczny w zakładzie opieki zdrowotnej; przekazania obiektu, terenu lub mienia objętego działaniem ratowniczym właścicielowi, zarządcy, użytkownikowi lub przedstawicielowi administracji rządowej lub samorządu terytorialnego, Policji lub straży gminnej (miejskiej), a w przypadku braku takiej możliwości-zgłoszenia tego faktu do właściwego terenowo stanowiska kierowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.[2].

Poziomy kierowania działaniem ratowniczym INTERWENCYJNY Realizowany w strefie zagrożenia lub w strefie działań ratowniczych w celu realizowania czynności ratowniczych oraz zapewnienia bezpieczeństwa ratownikom; kierowaniu interwencyjnemu podlegają siły nieprzekraczające wielkością jednej kompanii [2].

Przejęcie kierowania działaniem ratowniczym na poziomie interwencyjnym Kierowanie interwencyjne są zobowiązani przejąć ratownicy z jednostek ochrony przeciwpożarowej, posiadający kwalifikacje do kierowania działaniem ratowniczym, właściwi ze względu na obszar chroniony w kolejności [2]: członek ochotniczej straży pożarnej; komendant gminny ochrony przeciwpożarowej, jeżeli jest członkiem ochotniczej straży pożarnej; strażak jednostki ochrony przeciwpożarowej;

Przejęcie kierowania działaniem ratowniczym na poziomie interwencyjnym dowódca zastępu Państwowej Straży Pożarnej; dowódca sekcji Państwowej Straży Pożarnej; zastępca dowódcy zmiany Państwowej Straży Pożarnej; dowódca zmiany Państwowej Straży Pożarnej; zastępca dowódcy jednostki ratowniczo-gaśniczej Państwowej Straży Pożarnej; dowódca jednostki ratowniczo-gaśniczej Państwowej Straży Pożarnej;

Przejęcie kierowania działaniem ratowniczym na poziomie interwencyjnym kierowanie interwencyjne w z udziałem specjalistycznej grupy ratowniczej, w realizowanej przez nią części zadań, organizowane jest przez jej dowódcę;

Przejęcie kierowania działaniem ratowniczym na poziomie interwencyjnym Kierowanie interwencyjne przejąć może: oficer wyznaczony przez komendanta powiatowego (miejskiego) PSP do kierowania w jego imieniu i na jego polecenie; komendant powiatowy (miejski) PSP;

Przejęcie kierowania działaniem ratowniczym na poziomie interwencyjnym Ponadto kierowanie interwencyjne przejąć może: oficer wyznaczony przez komendanta wojewódzkiego PSP do kierowania w jego imieniu i na jego polecenie; komendant wojewódzki PSP; oficer wyznaczony przez Komendanta Głównego PSP do kierowania w jego imieniu i na jego polecenie; Komendant Główny PSP.

Zakres zadań kierującego działaniem ratowniczym na poziomie interwencyjnym Kierowanie interwencyjne polega w szczególności na: ustalaniu rodzaju zagrożeń oraz wyznaczeniu strefy zagrożenia; przydzielaniu zadań dla rot lub pododdziałów; ustalaniu sposobów i metod poszukiwania zagrożonych i poszkodowanych osób oraz udzielania kwalifikowanej pierwszej pomocy; ocenie sytuacji i prognozie jej rozwoju w zakresie potrzeb zasobów ratowniczych;

Zakres zadań kierującego działaniem ratowniczym na poziomie interwencyjnym zorganizowaniu ewakuacji ludności i zwierząt poza strefę zagrożenia; zorganizowaniu dekontaminacji wstępnej; analizowaniu czasu pracy poszczególnych zespołów w strefie działań ratowniczych, w szczególności czasu pracy w ubraniach ochronnych i sprzęcie izolującym drogi oddechowe ratowników;

Zakres zadań kierującego działaniem ratowniczym na poziomie interwencyjnym nadzorowanie skuteczności działania ratowniczego oraz zachowania bezpiecznych warunków jego prowadzenia; organizowanie łączności dla podmiotów KSRG biorących udział w działaniu ratowniczym; analizowaniu zużycia sprzętu i środków gaśniczych, pochłaniających i neutralizujących;

Zakres zadań kierującego działaniem ratowniczym na poziomie interwencyjnym współdziałaniu z koordynatorem medycznych działań ratowniczych i kierującym akcją prowadzenia medycznych czynności ratunkowych; zgłoszeniu zapotrzebowania na niezbędne siły i środki podmiotów KSRG; zorganizowaniu wsparcia logistycznego;

Zakres zadań kierującego działaniem ratowniczym na poziomie interwencyjnym przekazywaniu informacji o prowadzonych działaniach ratowniczych do stanowiska kierowania komendanta PSP; dokumentowaniu, według potrzeb, prowadzonych działań ratowniczych.

Poziomy kierowania działaniem ratowniczym TAKTYCZNY Realizowany na granicy strefy zagrożenia lub poza nią w celu wykonania przyjętych taktyk lub określonej strategii oraz nadzoru nad kierowaniem interwencyjnym; kierowaniu taktycznemu podlegają siły nieprzekraczające wielkością jednego batalionu lub siły, w których składzie znajdują się specjalistyczne grupy ratownicze [2].

Przejęcie kierowania działaniem ratowniczym na poziomie taktycznym Kierowanie taktyczne są zobowiązani przejąć, w następującej kolejności [2]: zastępca dowódcy jednostki ratowniczo-gaśniczej Państwowej Straży Pożarnej właściwej dla miejsca powstania zdarzenia; dowódca jednostki ratowniczo-gaśniczej Państwowej Straży Pożarnej właściwej dla miejsca powstania zdarzenia;

Przejęcie kierowania działaniem ratowniczym na poziomie taktycznym oficer wyznaczony przez komendanta powiatowego (miejskiego) PSP do kierowania w jego imieniu i na jego polecenie; komendant powiatowy (miejski) PSP. Kierowanie taktyczne może przejąć kierujący z poziomu strategicznego.

Zakres zadań kierującego działaniem ratowniczym na poziomie taktycznym Kierowanie taktyczne polega w szczególności na: ocenie zagrożenia przez ustalanie jego charakteru i prognozowanie rozwoju; podziale strefy działań na odcinki bojowe i wyznaczeniu zadań dla kierujących tymi odcinkami; zorganizowaniu ewakuacji zagrożonej ludności i zwierząt poza strefę zagrożenia;

Zakres zadań kierującego działaniem ratowniczym na poziomie taktycznym współdziałaniu z koordynatorem medycznych działań ratowniczych i kierującym akcją prowadzenia medycznych czynności ratunkowych; ocenie wielkości zapotrzebowania na siły i środki podmiotów KSRG; wyznaczeniu miejsca kierowania działaniami ratowniczymi i jego oznakowaniu; analizowaniu oraz likwidowaniu, ograniczaniu lub zwiększaniu strefy zagrożenia;

Zakres zadań kierującego działaniem ratowniczym na poziomie taktycznym koordynowaniu zmian sił ratowniczych, w tym ich wprowadzaniu i wyprowadzaniu ze strefy działań ratowniczych; zorganizowania wsparcia logistycznego; nadzorowaniu skuteczności działania ratowniczego oraz zachowaniu bezpiecznych warunków jego prowadzenia; analizowaniu i koordynowaniu wydzielonej strefy działań ratowniczych;

Zakres zadań kierującego działaniem ratowniczym na poziomie taktycznym organizowaniu punktów przyjęcia sił i środków podmiotów KSRG i innych podmiotów uczestniczących w działaniu ratowniczym; współudział ze środkami masowego przekazu lub wyznaczeniu rzecznika prasowego; zorganizowaniu łączności dla podmiotów KSRG uczestniczących w działaniu ratowniczym;

Zakres zadań kierującego działaniem ratowniczym na poziomie taktycznym minimalizowaniu wśród ratowników skutków stresu pourazowego powstałego podczas działań ratowniczych; dokumentowaniu według potrzeb prowadzonych działań ratowniczych na miejscu zdarzenia.

Poziomy kierowania działaniem ratowniczym STRATEGICZNY Realizowany w celu określenia i przyjęcia niezbędnej strategii w likwidowaniu zagrożenia oraz nadzoru nad kierowaniem taktycznym; kierowaniu strategicznemu podlegają siły odwodów operacyjnych na obszarze województwa, siły centralnego odwodu operacyjnego lub siły przekraczające wielkością jeden batalion [2].

Przejęcie kierowania działaniem ratowniczym na poziomie taktycznym Kierowanie strategiczne są zobowiązani przejąć, w następującej kolejności [2]: oficer wyznaczony przez komendanta wojewódzkiego PSP do kierowania w jego imieniu i na jego polecenie; komendant wojewódzki PSP; oficer wyznaczony przez Komendanta Głównego PSP do kierowania w jego imieniu i na jego polecenie; Komendant Główny PSP.

Zakres zadań kierującego działaniem ratowniczym na poziomie strategicznym Kierowanie strategiczne polega w szczególności na: ocenie zagrożenia przez ustalanie jego charakteru i prognozowanie rozwoju; określeniu strategii działania ratowniczego; podziale strefy działań na odcinki bojowe i wyznaczeniu zadań dla kierujących tymi odcinkami; nadzorowaniu zadań prowadzonych przez podległe siły i środki podmiotów KSRG;

Zakres zadań kierującego działaniem ratowniczym na poziomie strategicznym wyznaczeniu miejsca kierowania działaniem ratowniczym; informowaniu ewakuowanej ludności o miejscach organizowanej pomocy medycznej i humanitarnej; dowodzenie siłami wojewódzkiego lub centralnego odwodu operacyjnego albo wprowadzaniu ich na wyznaczone odcinki bojowe;

Zakres zadań kierującego działaniem ratowniczym na poziomie strategicznym koordynowaniu łączności na potrzeby kierowania strategicznego i taktycznego; powołaniu sztabu w celu realizacji zadań dla niego przewidzianych; wyznaczeniu zespołu prasowego do współpracy ze środkami masowego przekazu.

Poziomy kierowania działaniem ratowniczym STRSTEFA ZAGROŻENIA MIEJSCE ZDARZENIA KIERUJĄCY DZIAŁANIEM RATOWNICZYMI NA POZIOMIE INTERWENCYJNYM KIERUJĄCY DZIAŁANIEM RATOWNICZYM NA POZIOMIE TAKTYCZNYM KOORDYNATOR MEDYCZNYCH DZIAŁAŃ RATOWNICZYCH ZESPOŁY RATOWNICTWA MEDYCZNEGO, SZPITALNE ODDZIAŁY RATUNKOWE KIERUJĄCY DZIAŁANIEM RATOWNICZYM NA POZIOMIE STRATEGICZNYM

Uprawnienia Kierującego Działaniem Ratowniczym Kierujący akcją ratowniczą lub innym działaniem ratowniczym prowadzonym przez jednostki ochrony ppoż. jest uprawniony do zarządzenia [3]: ewakuacji ludzi z rejonu objętego działaniem ratowniczym w przypadku zagrożenia życia i zdrowia, w szczególności gdy: a) istnieje możliwość powstania paniki, b) przewidywany rozwój zdarzeń może spowodować odcięcie drogi ewakuacyjnej; zakazu przebywania w rejonie objętym działaniem ratowniczym osób postronnych lub utrudniających prowadzenie działania ratowniczego.

Uprawnienia Kierującego Działaniem Ratowniczym ewakuacji mienia, w szczególności gdy: a) istnieje możliwość rozprzestrzeniania się pożaru lub wystąpienie innego zagrożenia, b) usytuowanie mienia utrudnia prowadzenie działania ratowniczego; prac wyburzeniowych oraz rozbiórkowych, szczególnie w sytuacjach: a) zagrożenia ludzi, zwierząt lub mienia, b) potrzeby dotarcia do źródeł zagrożenia, c) potrzeby podania środków gaśniczych, użycia neutralizatorów oraz odprowadzenia substancji toksycznych i mas gorącego powietrza, d) potrzeby zapewnienia dróg dojścia i ewakuacji;

Uprawnienia Kierującego Działaniem Ratowniczym wstrzymania komunikacji w ruchu lądowym szczególnie w celu: a) zapewnienia właściwego ustawienia i eksploatacji sprzętu ratowniczego, b) zapewnienia dróg komunikacyjnych dla potrzeb działania ratowniczego, c) eliminacji zagrożeń spowodowanych przez środki komunikacji, d) realizacja zadań określonych w pkt 1-4; przyjęcia w użytkowanie na czas niezbędny do działania ratowniczego: pojazdów, środków technicznych i innych przedmiotów, a także ujęć wody, środków gaśniczych oraz nieruchomości przydatnych w działaniu ratowniczym;

Uprawnienia Kierującego Działaniem Ratowniczym odstąpienia od zasad uznanych powszechnie za bezpieczne, z zachowaniem wszelkich dostępnych w danych warunkach zabezpieczeń jeżeli wg oceny KAR istnieje prawdopodobieństwo uratowania życia ludzkiego a więc gdy: a) z powodu braku specjalistycznego sprzętu zachodzi konieczność zastosowania sprzętu lub środków zastępczych, b) fizyczne możliwości ratownika mogą zastąpić brak możliwości użycia właściwego sprzętu, c) możliwe jest wykonanie zadania przez osobę zgłaszającą się dobrowolnie;

Uprawnienia Kierującego Działaniem Ratowniczym Zarządzenia kierującego działaniem ratowniczym są decyzjami, którym może być nadany rygor natychmiastowej wykonalności, w trybie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego. Kierujący działaniem ratowniczym jest uprawniony do żądania niezbędnej pomocy od instytucji państwowych, jednostek gospodarczych i organizacji społecznych oraz od obywateli. Udzielenie pomocy może polegać na współdziałaniu w realizacji wymienionych zadań, udostępnieniu nieruchomości, środków i przedmiotów albo na bezpośrednim wykonaniu wskazanych czynności.

Zakres zadań Kierującego akcja ratowniczą Podczas akcji ratowniczej, uwzględniając poziom dowodzenia, kierujący akcją ratowniczą [4]: rozpoznaje zagrożenia, informuje o ich występowaniu oraz wydaje polecenia mające na celu właściwe zabezpieczenie strażaka przed ich następstwami, wyznacza strefy zagrożenia, kieruje do wszystkich działań gaśniczych i ratowniczych co najmniej dwóch strażaków, wyznaczając spośród nich dowódcę,

Zakres zadań Kierującego akcja ratowniczą ustala sygnały i środki alarmowe oraz odwód niezbędny do udzielenia natychmiastowej pomocy poszkodowanym i zagrożonym, rozpoznaje i ustala najbezpieczniejsze drogi odwrotu lub ewakuacji, nadzoruje pracę strażaków oraz stan ich zabezpieczenia na stanowiskach szczególnie zagrożonych, współpracuje z personelem technicznym nadzorującym poszczególne urządzenia i instalacje techniczne.

Zakres zadań Kierującego akcja ratowniczą Kierujący akcją ratowniczą, w zależności od rodzaju wykonywanych czynności ratowniczych oraz panujących warunków atmosferycznych [4]: dokonuje odpowiednio częstej wymiany strażaków, zapewnia strażakom możliwość ogrzania się i wymiany potrzebnych środków ochrony indywidualnej, zapewnia strażakom napoje i posiłki.

Zakres zadań Kierującego akcja ratowniczą Dowódca nadzorujący strefę zagrożenia lub jej wydzielona cześć [4]: kontroluje, dla celów bezpieczeństwa, stan liczebny podległych strażaków, w szczególności przebywających w strefie zagrożenia, organizuje, w miarę możliwości, pomiar czasu przebywania strażaków w strefie zagrożenia, z wykorzystaniem urządzeń do tego przeznaczonych lub kart pracy sprzętu dla ochrony dróg oddechowych, podejmuje decyzję o natychmiastowych poszukiwaniach zaginionych w strefie strażaków.

Zakres zadań Kierującego akcja ratowniczą W razie zagrożenia wybuchem kierujący akcją ratownicza stosuje wszelkie możliwe środki zmniejszające ryzyko wybuchu oraz ogranicza do niezbędnego minimum liczbę strażaków znajdujących się w strefie zagrożenia [4].

Podstawy prawne: [1] Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz.U. 2009 Nr 12 poz. 68 z późn. zm). [2] Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia18 lutego 2011 r. w sprawie szczegółowych zasad organizacji krajowego systemu ratowniczo- gaśniczego (Dz.U. 2011 Nr 46 poz. 239). [3] Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 lipca 1992 r. w sprawie zakresu i trybu korzystania z praw przez kierującego działaniem ratowniczym. (Dz. U. 1992 Nr 54, poz. 259). [4] Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 września 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków bezpieczeństwa i higieny służby strażaków Państwowej Straży Pożarnej (Dz.U. 2008 Nr 180, poz. 1115).