1. 2 Sądownictwo konsumenckie przy Inspekcji Handlowej funkcjonuje od 1991 roku i na stałe wpisało się w realia rynkowe i świadomość konsumentów oraz.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Advertisements

Postępowanie dowodowe. Wyrok SA w Białymstoku z r., I ACa 586/13, LEX nr  Fakty niewymagające dowodu  Zgodnie z art. 229 k.p.c. nie.
Ubezpieczenie w Narodowym Funduszu Zdrowia ŁÓDZKI ODDZIAŁ WOJEWÓDZKI NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA NFZ Dla studentów spoza Unii Europejskiej oraz spoza krajów.
Znaczenie procedur celnych dla sądowej ochrony praw własności przemysłowej w szczególności przed naruszeniem patentów. Dr Ewa Skrzydło-Tefelska Katedra.
Niedozwolone postanowienia umowne we wzorach umów pośrednictwa handlu nieruchomościami ` Zygmunt Rajchemba Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów Delegatura.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 1 "Zakupy w sklepie za rogiem czy przez Internet -
Spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 Opracowała mgr Irena Krauze.
TERYT 2 Współdziałanie w zakresie objęcia nadzorem wstępnej weryfikacji danych inicjalnej bazy danych PRG w zakresie granic jednostek i obrębów ewidencyjnych.
DOMY OPIEKI Badanie wzorców umownych stosowanych w placówkach świadczących usługi w zakresie zapewnienia opieki osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym.
Projekty unijne a Ustawa o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 Poznań, 26 lutego 2010r. Biuro Koordynacji Projektów.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
„Program dofinansowania zakupu i montażu odnawialnych źródeł energii ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu”
Projekt jest finansowany ze środków Komisji Europejskiej i Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów 1 „Prawa Konsumenta w Unii Europejskiej” Kontrowersyjne.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Wnioskowanie o płatność Sektorowy Program Operacyjny TRANSPORT Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego.
Mgr Małgorzata Dziwoki.  Odpowiednie stosowanie przepisów o współwłasności w częściach ułamkowych (art KC)  Wspólność majątku to współwłasność.
PREZENTACJA Zmiany sposobu zgłaszania i organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży NAJWAŻNIEJSZE PRZEPISY w oparciu o znowelizowane prawo oświatowe.
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.3. Materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Składka na ubezpieczenie społeczne System finansowy ubezpieczeń społecznych Podstawy prawa zabezpieczenia społecznego.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
URLOP WYPOCZYNKOWY mgr Małgorzata Grześków. URLOP WYPOCZYNKOWY Art §1. Pracownikowi przysługuje prawo do corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
PRZEWODNIK DLA MŁODEGO PRZEDSIĘBIORCY. Co musisz wiedzieć, czyli przydatne pojęcia i informację:
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Prawdy oczywiste Kiedy zarejestrować działalność? - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |

Kontrakty terminowe na indeks mWIG40 Prezentacja dla inwestorów Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Dział Notowań GPW kwiecień 2005.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
W YBRANE ZAGADNIENIA POSTĘPOWANIA CYWILNEGO W SPRAWACH O OCHRONĘ WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ Prof. dr hab. Feliks Zedler Konferencja „Rynek leków a ochrona.
Ocena postępowania o udzielenie zamówienia publicznego polega na ocenie zgodności postępowania Beneficjentów z obowiązującymi przepisami dotyczącymi zamówień.
Grudzień 2015 r. Zbiegi tytułów do ubezpieczeń Co nowego od 1 stycznia 2016 r.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Model Przejść Międzyoperatorskich (na podstawie uwag i rekomendacji izb oraz operatorów) Warszawa, 16 czerwca 2008 r.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Skuteczności i koszty windykacji polubownej Wyniki badań zrealizowanych w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki „Ocena poziomu rzeczywistej.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
SPOTKANIE Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI Z TERENU POWIATU GLIWICKIEGO KONKURS OFERT – POWIAT GLIWICKI.
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
STAŻ. Definicja: Staż oznacza nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez.
Zasady realizacji przedsięwzięć OC przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
BUSINESS LEX POZNAŃ, Ul. Chwaliszewo 60/62 Tel Fax
Sandra Król Zakład Prawa Handlowego i Gospodarczego Instytut Prawa Cywilnego Klauzule niedozwolone.
 Co to jest bank? Co to jest bank?  Lokata Lokata  Super konto GRAFITTI Super konto GRAFITTI  Karta kredytowa Karta kredytowa  Karta bankomatowa.
NADZÓR RYNKU RAPORT. na produkcie dla konsumenta w dowolnym państwie Unii Europejskiej - bezpieczeństwo użytkowania deklaracja, że wprowadzany do obrotu.
Pojęcie działalności gospodarczej w prawie polskim
Ulgi i preferencje dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w oparciu o posiadane zezwolenie.
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA Barbara Denisiuk.
Ubezpieczenie wypadkowe
Lokalne źródła prawa – zarys
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
Podstawy prawne rynku ubezpieczeń w Polsce
Umowa ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej – uwagi ogólne
Przychody i koszty działalności
Nowe regulacje prawne w obszarze bezdomności
Istota arbitrażu Alternatywny sposób rozpoznawania i rozstrzygania sporów cywilnych przez organ, który nie jest sądem państwowym, a który swoje uprawnienia.
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Zapis prezentacji:

1

2 Sądownictwo konsumenckie przy Inspekcji Handlowej funkcjonuje od 1991 roku i na stałe wpisało się w realia rynkowe i świadomość konsumentów oraz przedsiębiorców. Sądownictwo konsumenckie przy Inspekcji Handlowej funkcjonuje od 1991 roku i na stałe wpisało się w realia rynkowe i świadomość konsumentów oraz przedsiębiorców. Inicjatorem utworzenia polubownych sądów konsumenckich była Państwowa Inspekcja Handlowa oraz Federacja Konsumentów. Inicjatorem utworzenia polubownych sądów konsumenckich była Państwowa Inspekcja Handlowa oraz Federacja Konsumentów.

3 Od 1 stycznia 1999 roku organizacja i prowadzenie stałych polubownych sądów konsumenckich należy do ustawowych zadań Inspekcji Handlowej. Aktualnie przy wojewódzkich inspektorach Inspekcji Handlowej działa 16 stałych polubownych sądów konsumenckich oraz 15 ośrodków zamiejscowych tych sądów.

4 Podstawy prawne działania stałych polubownych sądów konsumenckich 1. ustawa z 15 grudnia 2000 roku o Inspekcji Handlowej (DzU z 2001 r. Nr 4, poz. 25 ze zm.), 2. rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z 25 września 2001 roku w sprawie określenia regulaminu organizacji i działania stałych polubownych sądów konsumenckich (DzU Nr 113, poz. 1214), 3. przepisy Kodeksu postępowania cywilnego, 4. umowy o zorganizowaniu sądów konsumenckich, zawarte przez wojewódzkich inspektorów IH z organizacjami pozarządowymi reprezentującymi konsumentów lub przedsiębiorców oraz innymi zainteresowanymi jednostkami organizacyjnymi.

5 Zasady działania sądów konsumenckich uwzględniają regulacje zawarte w rekomendacji Komisji 98/257/EC z 30 marca 1998 roku w sprawie zasad, jakie powinny spełniać ciała zajmujące się pozasądowym rozstrzyganiem sporów konsumenckich, tj.: zasady niezawisłości, kontradyktoryjności, przejrzystości, skuteczności i reprezentacji.

6 Właściwość sądów konsumenckich Właściwość sądów konsumenckich Stałe polubowne sądy konsumenckie rozpatrują spory o prawa majątkowe wynikające z umów sprzedaży produktów i świadczenia usług zawartych pomiędzy konsumentami i przedsiębiorcami na podstawie regulaminu (art. 37 ust. 3 ustawy o Inspekcji Handlowej). Stałe polubowne sądy konsumenckie rozpatrują spory o prawa majątkowe wynikające z umów sprzedaży produktów i świadczenia usług zawartych pomiędzy konsumentami i przedsiębiorcami na podstawie regulaminu (art. 37 ust. 3 ustawy o Inspekcji Handlowej).

7 Z zakresu działania sądów konsumenckich są wyłączone sprawy dotyczące : energii, banków oraz prowadzonej przez nie działalności bankowej, ubezpieczeń oraz działalności ubezpieczeniowej, usług pocztowych i telekomunikacyjnych, usług pośrednictwa finansowego, usług informatycznych, usług w zakresie edukacji, usług w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej.

8 Dobrowolny charakter sądu konsumenckiego Cechą sądownictwa konsumenckiego jest jego dobrowolny charakter. Zgodnie z obowiązującym prawem, aby sprawa mogła być rozstrzygana przez sąd konsumencki obie strony sporu (konsument i przedsiębiorca) muszą wyrazić na to zgodę podpisując zapis na sąd polubowny.

9 Podmioty uprawnione do złożenia wniosku o rozpatrzenie sporu przez sąd konsumencki Konsument - osoba fizyczna dokonująca czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Przedsiębiorca - podmiot prowadzący we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową.

10 Liczba wniosków skierowanych do sądów konsumenckich w okresie od 1 stycznia do 31 października 2007 roku Wartość wniosków skierowanych do sądów konsumenckich w okresie od 1 stycznia do 31 października 2007 roku Liczba wniosków skierowanych do sądów konsumenckich w okresie od 1 stycznia do 31 października 2006 roku Wartość wniosków skierowanych do sądów konsumenckich w okresie od 1 stycznia do 31 października 2006 roku tys. zł tys. zł

11 Liczba ugód zawartych przed sądami konsumenckimi w okresie od 1 stycznia do 31 października 2007 roku Wartość ugód zawartych przed sądami konsumenckimi w okresie od 1 stycznia do 31 października 2007 roku Liczba ugód zawartych przed sądami konsumenckimi w okresie od 1 stycznia do 31 października 2006 roku Wartość ugód zawartych przed sądami konsumenckimi w okresie od 1 stycznia do 31 października 2006 roku tys. zł tys. zł

12 Liczba wyroków wydanych przez sądy konsumenckie w okresie od 1 stycznia do 31 października 2007 roku Wartość wyroków wydanych przez sądy konsumenckie w okresie od 1 stycznia do 31 października 2007 roku Liczba wyroków wydanych przez sądy konsumenckie w okresie od 1 stycznia do 31 października 2006 roku Wartość wyroków wydanych przez sądy konsumenckie w okresie od 1 stycznia do 31 października 2006 roku tys. zł tys. zł

13 Liczba przypadków, w których przedsiębiorcy odmówili poddania się jurysdykcji sądów konsumenckich w okresie od 1 stycznia do 31 października 2007 roku Liczba przypadków, w których przedsiębiorcy odmówili poddania się jurysdykcji sądów konsumenckich w okresie od 1 stycznia do 31 października 2006 roku 757 (36 % wniosków, które wpłynęły do spsk) 1059 (43% wniosków, które wpłynęły do spsk)

14 Przyczyny spadku liczby wniosków wpływających do sądów konsumenckich wysoka skuteczność mediacji prowadzonych przez wojewódzkie inspektoraty Inspekcji Handlowej (ok. 68%); brak wśród przedsiębiorców świadomości, co do korzyści związanych z poddaniem się jurysdykcji sądów konsumenckich; obawa konsumentów przed skierowaniem sprawy do sądu konsumenckiego z powodu jego identyfikowania z sądem powszechnym; brak wśród uczestników obrotu gospodarczego dostatecznej znajomości specyfiki funkcjonowania sądownictwa polubownego.

15 Zalety polubownych sądów konsumenckich szybkie - większość spraw jest załatwiana w ciągu 1-2 miesięcy; tanie - od wniosku skierowanego do sądu konsumenckiego nie jest pobierana opłata; skuteczne - wyrok sądu konsumenckiego i ugoda przed nim zawarta mają moc równą wyrokowi sądu powszechnego i ugodzie zawartej przed takim sądem.

16 Przykładowe rozstrzygnięcia sądów konsumenckich (1) W maju 2007 roku konsumentka zamówiła w cukierni internetowej tort weselny w stylu angielskim o wartości 480 zł. Tort miał być dowieziony bezpośrednio na salę weselną. Po dostarczeniu okazało się, że tort został przekazany w częściach oraz posiadał ubytki. W dniu ślubu konsumentka złożyła reklamację telefoniczną, zaś po weselu reklamację pisemną. Reklamacja nie została uwzględniona. W związku z tym skierowała sprawę do sądu konsumenckiego. Podczas rozprawy, w trakcie której konsumentka i sprzedawca złożyli stosowne wyjaśnienia, wskutek nakłaniania przewodniczącego do polubownego załatwienia sprawy, strony zawarły ugodę. Na jej mocy przedsiębiorca zobowiązał się do zwrotu konsumentce 120 zł tytułem rekompensaty.

17 Przykładowe rozstrzygnięcia sądów konsumenckich (2) Konsumentka zawarła ustną umowę o wykonanie usługi fryzjerskiej. Polegała ona na doklejeniu włosów w dwóch różnych kolorach (blond i bordo) do włosów naturalnych. Na poczet wykonania usługi konsumentka wpłaciła zaliczkę w wysokości 200 zł. Ostateczny koszt usługi wyniósł 650 zł. Usługa została wykonana wadliwie (nadmiar ilości stosowanego kleju, niewłaściwie dobrany kolor włosów, brak odpowiedniego sprzętu, posługiwanie się zwykłym długopisem do umieszczenia włosów w pistolecie zgrzewczym), na co konsumentka zwracała uwagę fryzjerce podczas jej wykonywania. Następnego dnia po wykonaniu usługi klientka zakładu stwierdziła, że doklejone włosy wypadają, a ponieważ były sklejone z włosami naturalnymi następował ich ubytek. Konsumentka złożyła reklamację domagając się poprawienia fryzury bądź zwrotu pieniędzy. Reklamacja została oddalona. Następnie konsumentka udała się do innego zakładu fryzjerskiego w celu poprawienia fryzury. W wyniku rozpatrzenia sprawy sąd konsumencki doszedł do wniosku, że przedsiębiorca jest odpowiedzialny za szkodę na osobie przez nieprofesjonalne wykonanie usługi fryzjerskiej i przyznał konsumentce odszkodowanie w wysokości 850 zł tytułem wyrównania poniesionej szkody oraz 300 zł tytułem zadośćuczynienia za cierpienia fizyczne i psychiczne.