Jarosław Kuba. „Kreowanie innowacyjnych, sieciowych produktów wiosek tematycznych”.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Krzysztof Margol Cele projektu: -Zbudowanie modelowego systemu uzyskiwania przychodów przez wiejskie organizacje pozarządowe - Zwiększenie potencjału.
Advertisements

Rozwój infrastruktury sportowej w Gminie Wyszków Analiza wariantowa.
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Realizacja wspólnych przedsięwzięć Lasów Państwowych i samorządów współfinansowanych ze środków zewnętrznych w perspektywie kwiecień 2015.
Obecna praktyka badań konsumentów usług turystycznych w regionach – województwo łódzkie Tomasz Koralewski Tomasz Mazurek Regionalna Organizacja Turystyczna.
OBOWIĄZKI INFORMACYJNE BENEFICJENTA Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Krzysztof Margol. Cele projektu: -zbudowanie modelowego systemu uzyskiwania przychodów przez wiejskie organizacje pozarządowe; - zwiększenie potencjału.
Projekt realizowany przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.
„e-Gdańsk – europejska metropolia on-line” Projekt Współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
Nazwa projektodawcy: Powiat Szczecinecki „Rozbudowa i modernizacja Centrum Rehabilitacji Chorych na Stwardnienie Rozsiane – nowa powierzchnia – nowe możliwości”
Model współpracy NGO – Miasto Łódź Prezentacja projektu partnerskiego Centrum OPUS i Urzędu Miasta Łodzi Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Rola Regionalnych Ośrodków EFS w przygotowaniu województwa kujawsko-pomorskiego do sprawnej absorpcji EFS Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy.
Wojewódzki Zakład Doskonalenia Zawodowego w Gorzowie Wlkp.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
| Centra Usług Wspólnych (CUW) w jednostkach samorządu terytorialnego Wojciech Lachiewicz, Ryszard Grobelny, Mateusz Klupczyński Poznań, 30 maja 2016 r.
Przyjmowanie i obsługa wniosków LGD Lokalna Grupa Działania Wadoviana 8 września 2009.
1 Fundacja Rozwoju Lubelszczyzny -Lider Lubelskiego Energetycznego Partnerstwa Naturowego Lubelskie Energetyczne Partnerstwo Naturowe Małgorzata Gałczyńska.
Historia DPK-D DataNajważniejsze wydarzenia Złożenie oferty na realizację zadania publicznego: „Utworzenie Dolnośląskiego Punktu Konsultacyjno-
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Obszary inteligentnych specjalizacji Wielkopolski a UEP / SC UEP.
„Środki unijne na rozwój przedsiębiorczości.” Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Pile Łobżenica, r.
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój Marcin Łata Dyrektor Departamentu Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
SOJUSZ DLA PRACY F0607 Zastosowanie metody zarządzania cyklem projektu (PCM) do przygotowania i wdrażania projektu PIW EQUAL.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Założenia dla poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
ZABRZAŃSKI RYNEK PRACY – FORMY AKTYWIZACJI OSÓB BEZROBOTNYCH I POSZUKUJĄCYCH PRACY Zabrze, Powiatowy Urząd Pracy w Zabrzu.
Motywy i bariery ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw Rafał Tuziak, Instytut Rynków i Konkurencji SGH.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Wsparcie jst w procesie przygotowania.
Stan wdrażania projektów systemowych w ramach PO KL w zakresie analiz zmian gospodarczych i realizacji Dolnośląskiej Strategii Innowacji Urząd.
Cel konferencji. BADANIA JAKOŚCIOWE BADANIA ILOŚCIOWE.
Koncepcja Obserwatorium ICT w Województwie Świętokrzyskim Sandomierz - Dwikozy
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
Zarządzanie systemami dystrybucji
Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego w Toruniu Cykl spotkań promujących najlepsze praktyki dotyczące aktywizacji mieszkańców na terenach.
1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko „Dla rozwoju infrastruktury.
Wsparcie zasady partnerstwa oraz procesu koordynacji we wdrażaniu Europejskiego Funduszu Społecznego w Polsce w latach Konkursu dotacji Instytucji.
Strategia rozwoju kierowanego przez społeczność na lata Lokalna Grupa Działania Ziemia Gotyku.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
„Korzyści dla inwestorów oraz regionów i gmin z funkcjonowania w Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej” Zielona Góra, Krzysztof.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Konferencja Społeczeństwo Informacyjne Warmii i Mazur - kierunki rozwoju infrastruktury i e-usług w ramach Programów Operacyjnych współfinansowanych.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Tanie pożyczki na założenie lub rozwój firmy r Nowy Dwór Mazowiecki.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
„ Możliwości realizacji przez LGD projektów współpracy ” Agnieszka Pacek Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Spotkanie LGD Tuchola;
ROLA POT W TWORZENIU ZINTEGROWANEGO SYSTEMU BADAŃ KONSUMENTÓW USŁUG TURYSTYCZNYCH TERESA BUCZAK.
EContentplus – szansa dla archiwów, muzeów i bibliotek Anna Bramska Krajowy Punkt Kontaktowy eContentplus Chalin, 5 września 2006.
Spotkanie z przedstawicielami organizacji pozarządowych Lublin, 8 grudnia 2011.
KANDYDAT DO ŁÓDZKIEJ RADY DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO ŁUKASZ WASZAK.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
ZARZĄDZANIE MUNICYPALNE
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
- Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Zapis prezentacji:

Jarosław Kuba

„Kreowanie innowacyjnych, sieciowych produktów wiosek tematycznych”.

Cele projektu: -Zbudowanie modelowego systemu uzyskiwania przychodów przez wiejskie organizacje pozarządowe - Zwiększenie potencjału wiejskich organizacji - Utworzenie sieci „wiosek tematycznych”

Działania: -Opracowanie procedur i zasad prowadzenia działalności gospodarczej przez organizacje -Opracowanie standardów „wiosek tematycznych” -Wsparcie dla „wiosek” (warsztaty, coaching, doradztwo, testowanie produktów, promocja, przygotowanie projektu sieciowego) - Promocja „wiosek tematycznych” w kraju i za granicą

Kryteria wejścia „wioski tematycznej” do projektu: 1.Specjalizacja wioski 2.Pomysł na produkty 3.Określony obszar działania 4.Określone zasoby „wioski” : ludzie, zaplecze techniczne 5.Wizja i motywacja do rozwoju „wioski” 6.Zdefiniowane potrzeby rozwojowe 7.Zarejestrowana w KRS organizacja pozarządowa

Standardy „wioski tematycznej” I etap: organizacja pozarządowa, specjalizacja wsi, pomysł na produkty, wizja rozwoju, określone potrzeby II etap: przygotowanie do prowadzenia działalności gospodarczej, dokumentacja (statut, plan marketingowy), przetestowane produkty, wizualizacja „wioski” III etap: prowadzenie działalności – osiąganie przychodów, dostępna oferta, organizacja pracy

Standardy sieciowe „wioski tematycznej” -Formuła prawna (stowarzyszenia, fundacje, spółdzielnie spółki o statucie non for profit) -Oferta: minimum dwa produkty dla dwóch różnych odbiorców dwie opcje produktów -Zatrudnianie: minimum dwie przygotowane osoby zatrudniane na umowy zlecenia/dzieło, o pracę - Wizualizacja: stroje, rekwizyty, logo, strona

Standardy sieciowe „wioski tematycznej” - Zasoby: biuro (telefon, Internet, toalety, parking) - Oznakowanie: kierunkowskazy, tablice, informacja o godzinach pracy - Kadra: systematyczne podnoszenie kwalifikacji - Marketing :plan marketingowy, analizy rynku - Aktywność w sieci: udział we wspólnych wydarzeniach i promocji, produkty sieciowe, udział w dorocznym kongresie „wiosek”

PRODUKT TURYSTYCZNY Oryginalna kompozycja różnych dóbr turystycznych (walorów i atrakcji) oraz wszelkich usług umożliwiających ich turystyczne wykorzystanie w trakcie podróży lub pobytu. Punkt wyjścia kreacji to pomysł, który spowoduje zainteresowanie turystów.

W związku z powyższym - produktem jest: Wydarzenie - charakteryzuje się dużą spójnością tematyczną, organizacyjną, przestrzenną, Pakiet - składa się z zestawu kilku usług lub usług i dóbr materialnych, Obiekt - charakteryzuje się występowaniem jednej głównej atrakcji (usługi) i dodatkowo kilku usług towarzyszących, Szlak - składa się z wielu miejsc lub obiektów związanych z pewną nadrzędną ideą, Obszar - jest szczególnym, zdeterminowanym geograficznie rodzajem produktu

ELEMENT NAPĘDZAJĄCY PRODUKT TURYSTYCZNY KLIENT I JEGO POTRZEBY PRZESTRZEŃ ZASOBY LUDZKIE WSPÓŁPRACA INSTYTUCJONALNA ROZWÓJ TURYSTYKI WARUNEK KONIECZNY URUCHAMIAJĄCY PROCESY ROZWOJOWE POWÓD PRZYJAZDU SPAKIETOWANA OFERTA MARKETING I PROMOCJA

To, co podlega zakupowi przez turystę w trakcie podróży: Wyżywienie Transport Atrakcje Nocleg Całość przeżyć i doświadczeń zdobytych przez turystę w trakcie jego podróży – od momentu wyjazdu do powrotu do domu. Produkt turystyczny to wszystko, co zostało przez turystę zakupione oraz wrażenia związane z odbytą podróżą. Nocleg

ELEMENTY PRODUKTU TURYSTYCZNEGO Produkt turystyczny Elementy materialneUsługiOtoczenie Walory turystyczneTransportPogoda Infrastruktura turystycznaZakwaterowanieKontakty towarzyskie WyżywienieGastronomiaWrażenia, emocje PamiątkiPilotaż, przewodnictwoNowe doświadczenia, umiejętności Sprzęt turystyczny i sportowyWypożyczalnieWizerunek miejsca Idea (pomysł), organizacja Sfera ekonomicznaSfera psychologiczna Źródło: J. Kaczmarek, A. Stasiak, B. Włodarczyk, Produkt turystyczny, PWE, Warszawa 2005

PRODUKT TURYSTYCZNY - PODSUMOWANIE. Produkt turystyczny to zintegrowany układ oczekiwań, korzyści i wrażeń tworzących unikalną kompozycję trzech podróży: wyobrażonej, rzeczywistej i zapamiętanej. PODSTAWOWA WSKAZÓWKA DO BUDOWY PRODUKTÓW TURYSTYCZNYCH

TURYSTYCZNY ŁAŃCUCH WARTOŚCI Wyobrażenie o obszarze przed wyjazdem Informacja przed wyjazdem Dokonanie rezerwacji Podróż Powitanie, pierwsze wrażenie Informacja o regionie w regionie Miejsca zakwaterowania Punkty wyżywienia Atrakcyjnoś ć turystyczna Infrastruktura i środowisko Pożegnanie i powrót do domu Kontakty po wizycie i wspomnienia Podróż wyobrażona Podróż rzeczywista Podróż zapamiętana

PROCES PLANOWANIA PRODUKTU TURYSTYCZNEGO  Analiza trendów i tendencji  Analiza istniejącego potencjału  Segmentacja rynku – wybór segmentów docelowych  Kreacja produktu, określenie koncepcji produktu: OKREŚLENIE RDZENIA PRODUKTU: co turysta rzeczywiście kupuje?, jaką podstawową potrzebę zamierza zaspokoić zawierając transakcję? UWAGA RDZEŃ NIE JEST PRZEDMIOTEM TRANSAKCJI!!! WYBÓR PRODUKTU RZECZYWISTEGO: jakie należy zawrzeć usługi (dobra) by zaspokoić potrzebę podstawową i potrzeby komplementarne (np. bezpieczeństwa, informacji, żywienia)? WYBÓR PRODUKTU POSZERZONEGO: co wprowadzić jeszcze do pakietu by uatrakcyjnić produkt i przyciągnąć nabywcę?

Cele sieciowania wiosek tematycznych Odkrycie na nowo regionu poprzez wyjątkowe elementy i historie związane z lokalnym dziedzictwem przyrodniczym i kulturowym. Aktywizacja lokalnej społeczności (dzieci, młodzież, regionaliści, zarządcy atrakcji turystycznych, osoby zajmujące się promocją). Promocja regionu poprzez nową formę turystyki.

Dlaczego sieciować wioski tematyczne ? Jest dla wszystkich: dedykowany jest zarówno mieszkańcom danego regionu lub miasta, jak i turystom Jest to odkrycie: poznajemy miejsca o ciekawej historii, architekturze i wartości kulturowej; odkrywamy niezwykłe krajobrazy i z pozoru dobrze znane miejsca Jest to przygoda: odkrywamy atrakcje turystyczne podczas gry i zabawy Są to emocje: pozwala budować więź i poczucie tożsamości mieszkańców z danym miejscem

Genius Loci „Najlepsze pomysły potrafią uchwycić i oddać ducha miejsca. Oddanie jednak tego ducha wymaga, abyśmy to przeżyli czy odkryli poprzez własne doświadczenie. Jeśli pragniemy odnaleźć ducha miejsca, musimy się nauczyć, jak dostrzegać szczegóły i odkrywać ukryte historie.” Steven Glazer

Typologia wiosek tematycznych w procesie sieciowania Według bazy: – Naturalne – Historyczne – Sezonowe Według stopnia atrakcyjności. Według stopnia dostępności.

Składniki wiosek tematycznych Wioska tematyczna = Narracja + Przygoda Niezbędne elementy: – Atrakcje turystyczne – Ekomuzea – Instytucja koordynujaca – Marketing, promocja i sprzedaż – Dobra zabawa !!!

Sieć wiosek tematycznych … stanowi dobrą formę zabawy, jej odwiedzenie może stanowić wyzwanie, Jest łatwo dostępna, prowadzi przez interesujący obszar, opowiada ciekawą historię, ma intrygujące atrakcje, ma ciekawe „skarby” nigdy się nie nudzi

Tworzenie sieci wiosek tematycznych

Ustalenie celu Poznanie partnerów i okolicy (ogólnie) Poznanie określonego celu (np. zabytku) Zwiedzenie trasy pod określonym kątem (np. odkrycia określonej legendy) Poznanie szczegółów życia lokalnego bohatera Realizacja misji

Połączenie miejsc, wiosek Szukamy elementów, które: – Chcemy pokazać – Chcemy zachować (chronić) – Definiują region – Przyciągają uwagę – Zapadają w pamięć

LICZY SIĘ DOBRY PLAN

Promocja wiosek tematycznych

Promocja Relacje z mediami (testy wśród dziennikarzy, lokalnej społeczności) Działania w internecie (założenie osobnej strony, dołączenie się do już istniejących, akcja w mediach społecznościowych) Ulotki (najlepiej w formie DL)

Struktura zarządzająca siecią wiosek tematycznych Nadzór nad spójnością elementów infrastrukturalnych i ich odnawianie (m.in. oznakowanie) Koordynacja działań partnerów lokalnych (publicznych i prywatnych) i współpraca z nimi Systematyczna promocja oferty Stały rozwój/dywersyfikacja oferty (produktów turystycznych) Stworzenie i administracja portalem produktowym Spójne zarządzanie Marką Wiosek oraz systemami certyfikacyjno-lojalnościowymi Model zarządzania Sieciowym Produktem Turystycznym Wiosek tematycznych Model zarządzania Sieciowym Produktem Turystycznym Wiosek tematycznych

Wymagania dla podmiotu zarządzającego Angażowanie wszystkich partnerów i interesariuszy projektu; Stwarzanie możliwości rozwoju produktu - przyłączenia się nowych podmiotów (publicznych, prywatnych, pozarządowych, naukowo-badawczych); Gwarancja wdrażania założeń strategii i efektywności promocji; Finansowanie ze składek uczestników inicjatywy, umożliwiający (docelowo) uzyskiwanie przychodów i obniżenie kosztów utrzymania oraz zarządzania produktem, z perspektywą dofinansowania ze środków zewnętrznych (w tym UE w okresie 2014 – 2020); Możliwość oferowania turystom produktu turystycznego jako spójnej całości sieci wiosek.

Możliwe formy prawne wdrożenia wspólnego zarządzania 1. Międzygminna umowa o współpracy (konsorcjum produktowe) 2. Stowarzyszenie gmin na podstawie Ustawy o samorządzie gminnym 3. Stowarzyszenie województw na podstawie Ustawy Prawo o Stowarzyszeniach 4. Stowarzyszenie gmin na podstawie Ustawy o Polskiej Organizacji Turystycznej w formie Lokalnej Organizacji Turystycznej (klastra turystycznego) 5. Związek stowarzyszeń na podstawie Ustawy Prawo o Stowarzyszeniach 6. Fundacja 7. Spółdzielnia 8. Spółka prawa handlowego o charakterze celowym

Rekomendowane rozwiązanie Stowarzyszenie, Fundacja, Lokalna Organizacja Turystyczna, Klaster Turystyczny.

Zakres działania zarządu sieci wiosek - kreowanie i zarządzanie produktem turystycznym oraz wizerunkiem marki, - nadzór nad powstającą infrastrukturą oraz wspieranie jej powstawania, - prowadzenie analiz, statystyk, pomiarów ruchu umożliwiających monitoring rezultatów rozwoju turystyki na obszarze, - promocja i internacjonalizacja marki, - generowanie i nadzór nad sprzedażą i dystrybucją oferty produktowej i turystycznej, - nadzór nad procesem certyfikacji marki i produktu, systemami lojlnościowymi, - zarządzanie finansami i realizacja projektów współfinansowanych ze źródeł zewnętrznych, - prowadzenie badań, wdrażanie innowacji i komercjalizacja produktu, internacjonalizacja.

Uzasadnienie zasadności sieciowania wiosek tematycznych jako innowacyjnego narzędzia w dziedzinie turystyki. zwiększenie efektywności zarządzania infrastrukturą oraz komunikacją marketingową w kontekście marki obszaru, zarządzanie produktem o zasięgu ponadlokalnym/ subregionalnym, wielość partnerów i interesariuszy projektu, realizacja celów społecznych i ekonomicznych projektu, zintegrowane podejście do działań informacyjno-promocyjnych, oszczędności wynikające ze wspólnych procedur zakupowo-sprzedażowych, możliwość prowadzenia działalności gospodarczej – uzyskiwanie przychodów, możliwości rozwoju produktu, sieci podmiotów, korzystanie z dofinansowania w latach

Dziękuję za uwagę. Jarosław Kuba Tel