Projekt przygotowany w ramach akcji CEO i Gazety Wyborczej „Szkoła myślenia”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
W tej prezentacji dowiecie się dlaczego i w jaki sposób papierosy, alkohol oraz narkotyki szkodzą zdrowiu i jak to zwalczać. Postaram się odpowiedzieć.
Advertisements

1 Mój sposób na efektywną naukę Opracowała: Agnieszka Terebus studentka V roku Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunkach: Pedagogika Zdolności.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
„Jak pomóc uczniom się uczyć i czerpać z tego radość?” opracowała: Krystyna Turska.
PASZPORT JĘZYKOWY DOKUMENTY EUROPASS. 4 X EUROPASS Europass Europass jest inicjatywą Komisji Europejskiej umożliwiającą każdemu obywatelowi Unii lepszą.
Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
Żywność ekologiczna określenie żywności produkowanej metodami rolnictwa ekologicznego z dbałością o wyeliminowanie używania nawozów sztucznych i pestycydów.
Środki językowe w reklamie Analiza wybranych tekstów reklamowych.
Czyli… kilka słów o języku hiszpańskim oraz o tym dlaczego warto uczyć się tego pięknego języka?
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Harmonogram działań KANDYDATA do samorządowego gimnazjum w ramach elektronicznej rekrutacji na rok szkolny 2016/2017 Szkolenie dla Rodziców uczniów Szkoła.
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 5 im. M. Dąbrowskiej w Radomiu ul. J. Gen. Sowińskiego 1 tel./fax:
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
REKRUTACJA DO GIMNAZJÓW NA ROK SZKOLNY 2015/2016.
“Wszystko, co uczyniliście jednemu z tych braci moich najmniejszych, Mnieście uczynili.” (Mt 25,40) Słowo Życia Kwiecień 2016.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Analiza wyników sprawdzianu szóstoklasisty dla Szkoły Podstawowej nr 17 w roku 2015.
Sprawdzian szóstoklasisty w pigułce. Witaj szóstoklasisto! 5 kwietnia 2016 roku napiszecie sprawdzian szóstoklasisty złożony z dwóch części : 1.Część.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
DO CZEGO SŁUŻĄ NARZĄDY ZMYSŁÓW?
Zarządzanie zmianą Sesja 4 Skuteczne współdziałanie w ramach organizacji.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
Przygotowała Dominika Karpińska - psycholog. Nie każdy ból dorastania jest depresją, ale też nie każdy można zbyć wzruszeniem ramion i stwierdzeniem;
STYLE FUNKCJONALNE.
"Świecimy przykładem 2009". Konkurs ekologiczny 32 DH POWSINOGI KONARZEWO.
Dzieci i szkolnictwo w Mali. Warunki życia dzieci Jednym z największych problemów w kraju jest bardzo wysoki współczynnik umieralności dzieci do 5. roku.
Klasa 2d. RASIZM – przeświadczenie o wrodzonej wyższości określonej rasy ludzkiej. ( ŹRÓDŁO : Podręcznik – „Dziś i jutro 1”, rozdział – „Naród i społeczeństwo”,
Leśnicy z pasją NADLEŚNICTWO GROMNIK. W Polsce w branżach związanych z leśnictwem pracuje ok. 375 tys. osób, czyli średnio co 40. pracujący Polak. Zapraszamy.
SPRAWDZIAN PO KLASIE VI 5 kwietnia 2016 r.. W tym roku został zorganizowany po raz ostatni sprawdzian po klasie VI W przyszłym roku MEN sprawdzianu już.
CZYTANIE to proces poznawczy, jedna z umiejętności nabywanych przez człowieka w procesie edukacji, która umożliwia odbiór informacji przekazywanych za.
Szkoła Podstawowa nr 45 im. Jana Matejki Łódź ul. Bojowników Getta Warszawskiego 3 tel. / fax (0-42)
2016. Najczęściej popełniane błędy podczas e-Naboru Wybranie jedynie jednego oddziału w danej szkole – w przypadku gdy zabraknie punktów aby system przydzielił.
„Cztery pory roku” PRZYKŁADY WEBQUESTÓW
„SAMORZĄD UCZNIOWSKI -
 Informatyk jest to osoba, która wykształciła się na specjalistę w dziedzinie nowych technologii, posiadająca wiedzę i umiejętności na temat ogółu metod.
Komunikatory Zespół Szkół Zawodowych Nr 3 im. Adama Kocura w Katowicach - Janowie.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
„ROLA MEDIÓW W ŻYCIU SPOŁECZNYM”
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty.
REKRUTACJA DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NA ROK SZKOLNY 2016/2017.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
WYDZIAŁ OSWIATY URZEDU MIASTA POZNANIA REKRUTACJA ZASADY REKRUTACJI DO SZKÓŁ PONADGIMAZJALNYCH WSPOMAGANEJ SYSTEMEM KOMPUTEROWYM.
Język polski jest kluczowym przedmiotem nauczania – poznawanie wybitnych utworów literackich sprzyja rozwojowi osobowemu ucznia, wprowadza go w świat kultury.
ANKIETA aktywność czytelnicza uczniów LO Czersk
Rola książki w życiu człowieka
Najczęściej popełniane błędy językowe
Test diagnostyczny dla klas pierwszych z języka polskiego
EGZAMIN GIMNAZJALNY kwiecień 2017
Nauczyciele języka francuskiego Iwona Lech Anna Waścińska
Egzamin gimnazjalny w klasach III gimnazjum 19 kwietnia 2017
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Próbny egzamin gimnazjalny 2017/2018
Problemy młodzieży i z młodzieżą okresu dorastania
Dlaczego warto czytać?.
Priorytet MEN na rok szkolny 2017/2018
PODZIAŁ WYRAZÓW POCHODNYCH
PRÓBNY EGZAMIN GIMNAZJALNY grudzień 2018
E G Z A M I N GIMNAZJALNY.
Opracowanie prezentacji: B. Magiera
Zapis prezentacji:

Projekt przygotowany w ramach akcji CEO i Gazety Wyborczej „Szkoła myślenia”

A niechaj narodowie wżdy postronni znają, iż Polacy nie gęsi, iż swój język mają! Mikołaj Rej ( ) Chodzi mi o to, aby język giętki / Powiedział wszystko, co pomyśli głowa. Juliusz Słowacki ( )

Co to jest kultura języka ? to termin wieloznaczny. Oznacza on: działalność zmierzająca do doskonalenia języka i umiejętność posługiwania się nim, polegająca na obserwacji zmian zachodzących w praktyce językowej oraz określaniu normy językowej; stopień umiejętności posługiwania się językiem, jest on rezultatem oddziaływania domu rodzinnego oraz instytucji wychowawczych i edukacyjnych w tym szkoły; naukę o kulturze języka.

Kultura języka jest częścią składową kultury człowieka. Wiąże się z szacunkiem dla odbiorcy, dostosowaniem wypowiedzi do sytuacji, zachowaniem szczerości, brakiem manipulacji i wulgarności. Poprawność językowa to inaczej cecha tekstu pisanego lub mówionego polegająca na zgodności z przyjętymi normami językowymi. Tekst poprawny językowo to tekst wolny od błędów i usterek językowych. Najczęstsze rodzaje błędów językowych to błędy: ortograficzne i interpunkcyjne, fleksyjne, składniowe, słowotwórcze, leksykalne, frazeologiczne.

Czy masz wątpliwości dotyczące poprawności językowej? (odmiana, pisownia, wymowa, składnia zdania) Tak często czasami rzadko nigdy Gdzie lub u kogo szukasz pomocy w rozwiązaniu wątpliwości? (zaznacz 2 najbardziej pasujące odpowiedzi) – nigdzie nie sprawdzam – nauczyciel polonista – rodzice lub starsze rodzeństwo – Internet – słowniki (jakie?) – inne (jakie?) Czy posiadasz w domu słowniki? Tak (jakie?) Nie (to gdzie korzystasz?) Z jakich słowników najczęściej korzystasz? (zaznacz max 3 najczęściej używane) a) słownik ortograficzny b) słownik poprawnej polszczyzny c) słownik języka polskiego d) słownik frazeologiczny e) słownik synonimów i antonimów f) słownik wyrazów obcych g) inne (jakie?)

Kto co, twoim zdaniem,ma największy wpływ na sposób mówienia współczesnej młodzieży? a) rodzice b) nauczyciele c) literatura piękna d) rówieśnicy e) media (radio, telewizja, prasa) Czy oglądasz programy na temat poprawnej polszczyzny, na przykład profesora J. Miodka, profesora Bralczyka? Tak Nie Czy starasz się reagować na błędy popełniane przez kolegów? Tak Nie Czy zainteresowałbyś się konkursami popularyzującymi poprawną polszczyznę? Tak Nie Czy twoim zdaniem warto dbać o piękno i poprawność języka polskiego wśród młodzieży? Tak (dlaczego?) Nie (dlaczego?)

Kolego, Koleżanko. Prosimy o uzupełnienie mini testu, którego celem jest sprawdzenie, czy młodzież naszego gimnazjum posługuje się poprawna polszczyzną. Która z podanych form rzeczowników jest niewłaściwa? mieszczaninem oczyma przyjacielami braćmi Wskaż nieprawidłową formę czasownika. mełł rósł szłem szła W podanych zestawieniach podkreśl poprawną formę wyrazu. (oni) umią(oni) umieją (ten) pomarańcz (ta) pomarańcza (ta) pomarańcz (ta) wsza(ta) wesz przełańczaćprzełączać swetrsweter premierzypremierowie w Zakopanemw Zakopanym AmerykanAmerykanin

Podkreśl wyrazy o poprawnej pisowni: (może być więcej niż jedna poprawna odpowiedź) a) przede wszystkim, naprawdę, na codzień, napewno, w ogóle, od dawna, w okamgnieniu, tym czasem b) nie pisać, nie prawda, nie trzech, nie tylko, nie miło, niepalący, niektóry, c) radomianin, Europejczyk, Warszawiak, Ślązak, afrykanin, kenijczyk, Popraw zdania. Użyj poprawnego związku frazeologicznego 1) Maratończycy ukończyli bieg przemoczeni do szpiku kości. Maratończycy ukończyli bieg przemoczeni do suchej nitki. (przemarznąć do szpiku kości) 2) Kilkanaście miesięcy to zbyt krótki okres czasu. Kilkanaście miesięcy to zbyt krótki okres ( lub krótki czas). 3) Schodził w dół krętymi schodami. Schodził krętymi schodami. 4) Wrócił z powrotem do kraju. Wrócił do kraju. 5) Nasza drużyna stoczyła mecz o mistrzostwo szkoły. Nasza drużyna rozegrała mecz o mistrzostwo szkoły. (stoczyć bitwę,pojedynek) 6) Nasi znajomi zaadoptowali strych na pokój dziecięcy. Nasi znajomi zaadaptowali strych na pokój dziecięcy. zaadoptować dziecko – przysposobić, dokonać adopcji ale zaadaptować - przystosować, dostosować coś do nowych potrzeb, np. zaadaptować powieść na sztukę teatralną, zaadaptować strych na pokój.

Uczniowie mają dość wysoką świadomość językową, ponad 48,5% ma często lub czasami wątpliwości językowe. W rozwiązywaniu problemów językowych szukają pomocy u rodziców i rodzeństwa, w Internecie, rzadziej w słownikach, chociaż 85%deklaruje posiadanie podstawowych słowników w domu. Najczęściej uczniowie korzystają ze słownika ortograficznego, języka polskiego i wyrazów obcych, rzadziej ze słownika frazeologicznego i poprawnej polszczyzny. Największy wpływ na sposób mówienia gimnazjalistów mają: rówieśnicy (53,8%) i media (29,2%), znacznie mniejszy jest wpływ rodziców, nauczycieli i literatury pięknej. Większość uczniów deklaruje, że zwraca uwagę kolegom na popełniane przez nich błędy(64,6%), ale niewielu jest zainteresowanych konkursami językowymi(27,7%) i niewielu ogląda programy dotyczące poprawności językowej (10,8%).

Wyniki testu wskazują na bardzo dobrze opanowane umiejętności związane z fleksją – poprawną odmianą wyrazów, niestety piętą Achillesowa jest ortografia. Tylko 46,92% potrafi poprawnie pisać wyrażenia przyimkowe, 39,23% stosuje poprawnie zasady pisowni partykuły „nie” i 52% wie, kiedy piszemy wielką, a kiedy mała literę w nazwach mieszkańców miast, państw, kontynentów i regionów. Trudności mieli uczniowie z poprawnym zastosowaniem frazeologii w zdaniach. Pocieszający może być fakt, ze wraz z wiekiem świadomość językowa uczniów i ich kompetencje językowe rosną – najlepsze wyniki uzyskali uczniowie klas III. Zachęcamy do częstego korzystania ze słowników i wydawnictw promujących poprawną polszczyznę.

Granice mego języka oznaczają granice mego świata. Ludwig Wittgenstein ( ) Kto mówi językiem niezrozumiałym dla nikogo poza nim, nie mówi w ogóle. Mówić, to mówić do kogoś. Hans Georg Gadamer

Dziękujemy za uwagę. Projekt przygotowany przez uczniów klasy III c Publicznego Gimnazjum nr 3 w Radomiu: Agatę Sz. Patrycję T. Pawła Sz. Pod opieką nauczyciela języka polskiego p. Małgorzaty Zaceńskiej.