2013 dr Magdalena Jelonek Kraków, 25 czerwca 2013 Bilans Kapitału Ludzkiego Absolwenci uczelni na rynku pracy – prawda i mity.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Chojnice Spotkanie z przedstawicielami: uczelni wy ż szych; szkó ł policealnych; Powiatowego Urz ę du Pracy w Chojnicach; M ł odzie ż owe Centrum.
Advertisements

Badanie Losów Zawodowych Absolwentów Uniwersytetu Rzeszowskiego Badanie losów zawodowych absolwentów Uniwersytetu Rzeszowskiego rocznika 2013/2014 Pomiar.
Lista realizowanych projektów.
Poziom bezrobocia rejestrowanego Stopa bezrobocia. Źródło: GUS. pomorskie 9,1% warmińsko – – mazurskie 16,5% zachodniopomorskie 13,3% kujawsko – – pomorskie.
ZMIANY W SZKOLNICTWIE PODNADGIMNAZJALNYM. GIMNAZJUM – 3 lata nauki Liceum Ogólnokształcące dla Dorosłych 3 lata LO 3 lata Technikum 4 lata Egzaminy potwierdzające.
Zielona Góra, Plac Słowiański 9 tel (95), fax
Egzaminy organizowane na Litwie test kompetencji test kompetencji (po ukończeniu 10 klasy, w drugiej klasie gimnazjum, wiek powyżej 16 lat) (po ukończeniu.
Wspieranie kariery edukacyjno - zawodowej w Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
1 Kobiety na rynku pracy. 2 Współczynnik aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn w wieku w Polsce i w UE w 2013 roku.
2012 Przedsiębiorczość kobiet w Polsce Wyniki projektu badawczego PARP Paulina Zadura-Lichota Dyrektor Departamentu Rozwoju Przedsiębiorczości i Innowacyjności.
PRZEJAWY DYSKRYMINACJI KOBIET NA RYNKU PRACY W PODREGIONIE WAŁBRZYSKIM dr Grażyna Węgrzyn Wałbrzyska Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości Wałbrzych.
Nabór 2016 Szkoły ponadgimnazjalne Powiat Lubiński.
GIMNAZJUM SZKOŁA PONADGIMNAZJALNA ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA LICEUMTECHNIKUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE SZKOŁA POLICEALNA SZKOŁA WYŻSZA STUDIA LICENCJACKIE/INŻSTUDIA.
KWALIFIKACYJNE KURSY ZAWODOWE NOWĄ FORMĄ ZDOBYWANIA KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH Opracowanie: Luiza Monika Truchel ZESPÓŁ SZKÓŁ ZAWODOWYCH im. Jana Ruszkowskiego.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
Prof. nadzw. dr hab. Radosław Ignatowski Zakład Rachunkowości Międzynarodowej, Katedra Rachunkowości Wydział Zarządzania, Uniwersytet Łódzki 1 Prezentacja.
Przestrzenne zróżnicowanie potencjału innowacyjnego w Polsce Dr Robert Guzik Uniwersytet Jagielloński Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Zakład.
1 Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA Czerwiec 2015r.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
1 Zajęcia I Młodzież na rynku pracy Regionalne i lokalne rynki pracy, rok akad. 2013/2014.
Czyli… kilka słów o języku hiszpańskim oraz o tym dlaczego warto uczyć się tego pięknego języka?
Ogólnopolskie Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Zabezpieczeń Technicznych i Zarządzania Bezpieczeństwem „POLALARM” Politechnika Warszawska Wydział.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
PAŹDZIERNIK LpParagrafOpis średnia wartość dochodów Skumulowany udział wartości poszczególnych paragrafów dochodów % całości dochodów
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
Co nam przyniosą proponowane zmiany w sposobie podziału dotacji z budżetu państwa dla uczelni publicznych? Projekt rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa.
1 Po pierwsze praca… Krajowe i regionalne programy operacyjne w kontekście przedsiębiorczości i miejsc pracy.
Harmonogram rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych oraz kryteria przeliczania punktów.
Stopa bezrobocia mierząca odsetek siły roboczej. RYNEK PRACY Rynek pracy – jest jednym z rynków funkcjonujących w gospodarce Rynek pracy jest ogólnie.
„Kapitał Ludzki” - zasób wiedzy, umiejętności oraz potencjału zawartego w każdym człowieku Kraków, 3 czerwca 2009 r. Projekt współfinansowany przez Unię.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie zapotrzebowania na pracowników wśród.
Działania Powiatowego Urzędu Pracy w Człuchowie na rzecz aktywizacji bezrobotnych Powiatowy Urząd Pracy w Człuchowie.
ZABRZAŃSKI RYNEK PRACY – FORMY AKTYWIZACJI OSÓB BEZROBOTNYCH I POSZUKUJĄCYCH PRACY Zabrze, Powiatowy Urząd Pracy w Zabrzu.
REKRUTACJA –KROK PO KROKU Przygotowano na podstawie Zarządzenia nr 12/2016 Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie ustalenia.
Autor: Kierunek: Promotor: Wykorzystanie GIS do wyznaczenia tras bezpiecznego przewozu transportu przez miasto Małgorzata Kość geodezja i kartografia dr.
Politechnika Białostocka WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
Agnieszka Pidek-Klepacz Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Lublin, 6 luty 2014 r. Wsparcie edukacji zawodowej w ramach Regionalnego.
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Dzieci i szkolnictwo w Mali. Warunki życia dzieci Jednym z największych problemów w kraju jest bardzo wysoki współczynnik umieralności dzieci do 5. roku.
Aktywizacja zawodowa osób zagrożonych marginalizacją i wykluczeniem społecznym Mrągowo, 5 czerwca 2008 r.
Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Woli Gimnazjum i co dalej?
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
2016. Najczęściej popełniane błędy podczas e-Naboru Wybranie jedynie jednego oddziału w danej szkole – w przypadku gdy zabraknie punktów aby system przydzielił.
 Informatyk jest to osoba, która wykształciła się na specjalistę w dziedzinie nowych technologii, posiadająca wiedzę i umiejętności na temat ogółu metod.
STAŻ. Definicja: Staż oznacza nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
Od recesji do koniunktury.. Podstawowe pojęcia. Recesja – zjawisko makroekonomiczne polegające na znacznym zahamowaniu tempa wzrostu gospodarczego, skutkujące.
Środki na szkolnictwo zawodowe w nowej perspektywie finansowej Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu EFS Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego.
I stopień Zarządzanie i inżynieria produkcji II stopień Zarządzanie i inżynieria produkcji.
Zawody wymagające wyższego wykształcenia
Rekrutacja 2017/18 Oferta edukacyjna
Zapraszamy na studia Promocja WNEI. Wydział Nauk Ekonomicznych i Informatyki Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Płocku.
Korelacja oferty I Liceum w Ogólnokształcącego w Oleśnicy z preferencjami rekrutacyjnymi uczelni wyższych.
Osoby młode na rynku pracy w świetle danych statystycznych
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Podsumowanie rekrutacji na studia wyższe
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych
Badanie Losów Absolwentów
Szkoły Doktorskie Instytutów Polskiej Akademii Nauk
Nowa jakość studiów II stopnia na PG
LOSY ABSOLWENTÓW LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO IM
Dokument ten ma charakter informacyjny.
Spotkanie opiekuna roku ze studentami
I Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi
Liceum Ogólnokształcące im. Sebastiana Petrycego w Pilźnie
Zapis prezentacji:

2013 dr Magdalena Jelonek Kraków, 25 czerwca 2013 Bilans Kapitału Ludzkiego Absolwenci uczelni na rynku pracy – prawda i mity

Bilans Kapitału Ludzkiego Plan prezentacji Dwa zdania o przyjętych definicjach Tezy z którymi będziemy starali się dyskutować: Sytuacja absolwentów uczelni jest tragiczna, Znacznie lepiej na rynku radzą sobie absolwenci kierunków inżynieryjnych, Młodzi inżynierowie zarabiają zdecydowanie lepiej od osób bez tytułu inżyniera, Studia licencjackie spełniają swoją funkcję, po ich ukończeniu studenci mogą znaleźć pracę w zawodzie Absolwenci posiadają nierealne wymagania płacowe, Zmiany preferencji kandydatów na studia idą ‘w dobrym kierunku’

Bilans Kapitału Ludzkiego Kim dla nas jest osoba młoda na rynku pracy Osoba młoda (do 30 r.ż. włącznie) Absolwent (osoby, które wchodziły na rynek pracy w ciągu ostatnich 6 lat i po ukończeniu szkoły nie kontynuowały nauki w systemie formalnym) Dane: Łączone z 3 prób Porównane 3 próby

Bilans Kapitału Ludzkiego Sytuacja zawodowa absolwentów szkół ponadgimnazjalnych oraz absolwentów szkół wyższych Profil wykształcenia Pracujący (BAEL) Bezrobotni (BAEL) Nieaktywni (BAEL) Robotnicze po ZSZ68,30%19,30%12,40% Usługowe po ZSZ52,30%18,30%29,30% Licencjat63,80%16,90%19,30% Ogólne (liceum)60,90%16,20%22,90% Techniczne (po technikum)74,40%14,00%11,70% Inżynier76,50%12,30%11,10% Magister80,70%10,30%9% Magister inżynier85,30%10,10%4,60% Sytuacja absolwentów szkół wyższych nie jest tragiczna! (Wskaźnik zatrudnienia wśród młodych (do 30 r.ż włącznie) absolwentów uczelni był w 2011 r. zbliżony do ogólnego odsetka pracujących osób z wyższym wykształceniem (76,3%)

Bilans Kapitału Ludzkiego Stopień ukończonych studiów wyższych a sytuacja zawodowa badanych Licencjat (N=732) Inżynier (N=81) Magister (N=1421) Magister inżynier (N=109) Pracujący63,8%76,5%80,7%85,3% Bezrobotni16,9%12,3%10,3%10,1% Nieaktywni19,3%11,1%9,0%4,6% Sytuacja zawodowa magistra inżyniera i ‘zwykłego magistra’ jest podobna Relatywnie dobra sytuacja rynkowa młodych inżynierów, uzyskanie dyplomu studiów II stopnia nie zwiększa istotnie ich szansy na posiadanie pracy Dla absolwentów studiów nie inżynierskich I stopnia posiadanie dyplomu studiów magisterskich stanowi ważny atut rynkowy Ukończenie studiów II stopnia zwiększa szanse rynkowe absolwentów!

Bilans Kapitału Ludzkiego Sytuacja zawodowa absolwentów uczelni w poszczególnych grupach roczników Moment wejścia na rynek pracy jest czynnikiem istotnie wpływającym na szansę znalezienia zatrudnienia w perspektywie 2 lat od ukończenia szkoły wyższej Sytuacja „świeżo upieczonych” absolwentów (do roku od ukończenia uczelni) pogorszyła się między 2011 a 2012 rokiem Każdy kolejny rok przebywania na rynku zwiększa szansę absolwenta na posiadanie zatrudnienia Kohorta absolwentów Pracujący (dane z 2011) Pracujący (dane z 2012) 2010 r.72,4%69,3% 2009 r.76,4%78,3% 2008 r.80,9%82,7% 2006 – 2007 r.84,6%84%

Bilans Kapitału Ludzkiego Czy młodzi inżynierowie zarabiają zdecydowanie lepiej od osób bez tytułu inżyniera? Czynnikiem, który istotnie różnicuje zarówno aspiracje zarobkowe, jak i rzeczywiste wynagrodzenie nie jest fakt ukończenia kierunku inżynierskiego lub nie inżynierskiego, ale płeć badanego

Bilans Kapitału Ludzkiego Czy absolwenci szukający pracy posiadają nierealne wymagania płacowe? Aspiracje zarobkowe bezrobotnych absolwentów uczelni wydają się być realistyczne – najniższa pensja, za jaką byliby skłonni podjąć pracę jest niższa od przeciętnego rynkowego wynagrodzenia w danej grupie Trudno jest mówić o pełnym zadowoleniu z zarobków wśród absolwentów - pensja, którą badani poszukujący pracy uważają za w miarę satysfakcjonującą jest wyższa od wynagrodzenie, które jest im skłonny zaoferować rynek

Bilans Kapitału Ludzkiego Sytuacja zawodowa absolwentów kierunków ‘strategicznych’ i ‘masowych’ Absolwentów kierunków określonych jako strategiczne cechuje ogólnie lepsza sytuacja rynkowa Dane połączone z 3 tur badania Absolwenci do 30 r.żAbsolwenci z ostatnich 10 lat kierunek strategiczny inny kierunek kierunek strategiczny inny kierunek Bezrobotni9,6%12,5%6,3%8,1% Nieaktywni zawodowo 8,7%12,1%5,2%8,1% Pracujący81,6%75,4%88,5%83,8%

Bilans Kapitału Ludzkiego Sytuacja zawodowa absolwentów kierunków ‘strategicznych’ i ‘masowych’ – różnice wewnątrz grupy Kierunki, po ukończeniu których większość badanych nie ma problemów za znalezieniem pracy (np. matematyka, budownictwo czy fizyka) Kierunki w przypadku których obserwuje się podobny, a czasem nawet wyższy odsetek bezrobotnych, jak w grupie absolwentów kierunków nie należących do grupy strategicznej (np. inżynieria środowiskowa – 9,3% bezrobotnych absolwentów z ostatnich 10 lat czy ochrona środowiska – 8,9%) KIERUNKI STRATEGICZNE Ogółem Absolwenci z ostatnich 10 lat %N%N Informatyka7,5% (4,9%)2689,0% (6,6%)166 Budownictwo10,3% (4,8%)1655,6% (4,2%)72 Matematyka11,2% (1,9%)16110,9% (3,1%)64 Biotechnologia12,1% (5,3%)19012,0% (6%)83 Ochrona środowiska 14,5% (8,1%)12415,2% (8,9%)79 Inżynieria środowiskowa17,6% (8,1%)7420,9% (9,3%)43

Bilans Kapitału Ludzkiego Najpopularniejsze kierunki studiów na studiach stacjonarnych pierwszego stopnia i jednolitych studiach magisterskich liczba kandydatów kierunek2008/ / / /2012 Budownictwo Zarządzanie Informatyka Pedagogika Prawo Ekonomia Finanse i rachunkowość Inżynieria środowiska Zarządzanie i inżynieria produkcji Mechanika i budowa maszyn Administracja Psychologia Gospodarka przestrzenna Automatyka i robotyka Turystyka i rekreacja Geodezja i kartografia Biotechnologia

Bilans Kapitału Ludzkiego Najpopularniejsze kierunki studiów na studiach stacjonarnych pierwszego stopnia i jednolitych studiach magisterskich liczba kandydatów kierunek 2008/ / / /2012 Filologia – specjalność: filologia angielska Transport Ochrona środowiska Dziennikarstwo i komunikacja społeczna Matematyka Energetyka10791 Socjologia Stosunki międzynarodowe Kulturoznawstwo Filologia polska Politologia Europeistyka

Bilans Kapitału Ludzkiego WYBORY I PREFERENCJE W ZAKRESIE KIERUNKU KSZTAŁCENIA SZKOŁY WYŻSZE Wzrost zainteresowania kierunkami należącymi do grup: Ochrony i bezpieczeństwa, matematycznej i statystycznej, usług transportowych, opieki społecznej, medycznej. Wahania z tendencją do zwiększania się liczby kształcących się na kierunkach: inżynieryjno – technicznych oraz należących do grup: architektury i budownictwa, medycznej, produkcji i przetwórstwa. Spadek zainteresowania kierunkami które wcześniej należały do najliczniejszych (ekonomiczno – administracyjne, humanistyczne, pedagogiczne, społeczne) Wzrasta zainteresowanie niszowymi i nowymi kierunkami kształcenia. Szczególnie w przypadku szkolnictwa wyższego widoczne są sezonowe ‘mody’ odpowiedzialne za nadprodukcję absolwentów wybranych kierunków kształcenia.

Bilans Kapitału Ludzkiego Podsumowanie Sytuacja absolwentów uczelni jest najlepszą z możliwych, choć pogarsza się z roku na rok, tak jak ogólnie pogarsza się sytuacja rynkowa wszystkich młodych (absolwentów) Istnieje duże wewnętrzne zróżnicowanie tej sytuacji, na którą (m.in.) wpływa: Kierunek kształcenia (i tu niekoniecznie kierunki strategiczne dają lepsze szanse, np. informatyka), Poziom ukończonych studiów Płeć Przeciętne wymagania płacowe bezrobotnych absolwentów są realne Zmiany preferencji kandydatów na studia są zgodne z kierunkiem obranym przez MNiSW (wzrost studiujących kierunki techniczne) MNiSW nie zawsze prowokuje zmiany w podaży absolwentów w dobrym kierunku

Bilans Kapitału Ludzkiego bkl.parp.gov.pl Dziękuję za uwagę dr Magdalena Jelonek