BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
Advertisements

1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Detaryfikacja – nadchodząca rewolucja (?) na rynku gazowym dr Jerzy Baehr, Senior Partner w WKB Wierciński Kwieciński Baehr dr hab. Jakub Pokrzywniak,
Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia vs ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
ORGANIZACJA KONTROLI OZNAKOWANIA CE W ŚRODOWISKU PRACY – OMÓWIENIE PODSTAWOWYCH PROBLEMÓW POJAWIAJĄCYCH SIĘ W TOKU KONTROLI Warszawa - czerwiec 2005.
Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
1 Kobiety na rynku pracy. 2 Współczynnik aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn w wieku w Polsce i w UE w 2013 roku.
PODSTAWOWE DOKUMENTY Z ZAKRESU REALIZACJI ZADAŃ OBRONY CYWILNEJ PREZENTUJE: HIERONIM WAWRZYNIAK Kierownik Oddziału Ochrony Ludności Wydziału Zarządzania.
Zasady udzielania zamówień Wydział Kontroli Projektów.
Rekrutacja Rok szkolny 2016/2017. Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty Nr OP-DO z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów przeprowadzania.
Postanowienie Śląskiego Kuratora Oświaty w Katowicach z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie terminów składania dokumentów i terminów rekrutacji uczniów.
TERYT 2 Współdziałanie w zakresie objęcia nadzorem wstępnej weryfikacji danych inicjalnej bazy danych PRG w zakresie granic jednostek i obrębów ewidencyjnych.
Umowa o dofinansowanie w ramach osi IX Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
Sprawozdawczość. Podstawowe terminy Okres sprawozdawczy  3 kolejne miesiące, licząc od daty zawarcia umowy o dofinansowanie projektu Rodzaje raportów.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Umowy Partnerskie w projektach zbiór najważniejszych składników Uwaga! Poniżej znajdują się jedynie praktyczne wskazówki dotyczące tworzenia umów. Dokładne.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Warszawa, Krótka sprzedaż – monitoring i nadzór GPW Iwona Edris Dyrektor Biura Audytu i Kontroli.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
„Premia na Horyzoncie” środki finansowe na działania wspomagające uczestnictwo jednostek naukowych w programie ramowym w zakresie badań naukowych i innowacji.
Grupa: urzędnicy JST (operatorzy przyjmujący wnioski w urzędach)
Poznań, dnia 17 maja 2007r. KOORDYNACJA AUDYTÓW ZEWNĘTRZNYCH i MONITOROWANIE PROJEKTÓW UNIJNYCH Agnieszka Purgat Daniel Majewski Dominika Piechocka Biuro.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
Warszawa, Tytuł prezentacji Warszawa, Warszawa, 7 marca 2016 r. ZMIANA USTAWY O TRANSPORCIE KOLEJOWYM.
Wnioskowanie o płatność Sektorowy Program Operacyjny TRANSPORT Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
PREZENTACJA Zmiany sposobu zgłaszania i organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży NAJWAŻNIEJSZE PRZEPISY w oparciu o znowelizowane prawo oświatowe.
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.3. Materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Strona postępowania jako źródło dowodowe Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
l Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
Uwarunkowania prawne telepracy – praktyczne rozwiązania dla pracodawców dr Jacek Męcina.
Umowy o dofinansowanie projektów, umowy partnerskie - na co warto zwrócić szczególną uwagę Grzegorz Gołda PWT PL-SK.
NOWA ustawa o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.z 2011r. nr 152, poz. 897 ze zm.) Dominika Kaszyńska-Fisiak Urząd Gminy.
Grudzień 2015 r. Zbiegi tytułów do ubezpieczeń Co nowego od 1 stycznia 2016 r.
UŻYTKOWANIE WIECZYSTE Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 red. E Gniewek, Kodeks Cywilny. Komentarz, Wydanie.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Prawo dowodowe Problematyka wykorzystania w procesie karnym informacji niejawnych Dr Dagmara Gruszecka.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
STAŻ. Definicja: Staż oznacza nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez.
Usługa ePodatki (MF) Michał Dobrzyński, Departament Informatyki MRPiPS tel
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
WYDZIAŁ OSWIATY URZEDU MIASTA POZNANIA REKRUTACJA ZASADY REKRUTACJI DO SZKÓŁ PONADGIMAZJALNYCH WSPOMAGANEJ SYSTEMEM KOMPUTEROWYM.
Sandra Król Zakład Prawa Handlowego i Gospodarczego Instytut Prawa Cywilnego Klauzule niedozwolone.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zasady kontroli Wnioskodawców w PPLeader+
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
1 Definiowanie i planowanie zadań budżetowych typu B.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
organizowanie ochrony informacji niejawnych
regulacje NATO i Unii Europejskiej
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
CZYNNIK LUDZKI JAKO POTENCJALNE ŹRÓDŁO ZAGROŻEŃ W SYSTEMIE OCHRONY INFORMACJI NIEJAWNYCH OPRACOWAŁ: ppłk mgr inż. Janusz PARCZEWSKI, tel
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Nowe podejście do zamówień publicznych
Akty prawne Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r., poz. 60) w nawiązaniu do ustawy z dnia 7.
Zapis prezentacji:

BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE Departament Ochrony Informacji Niejawnych Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE Prelegent: Tomasz Tworek

Zasady udostępniania przedsiębiorcom informacji niejawnych BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Zasady udostępniania przedsiębiorcom informacji niejawnych

Definicja bezpieczeństwa przemysłowego BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Definicja bezpieczeństwa przemysłowego Wszelkie działania związane z zapewnieniem ochrony informacji niejawnych udostępnianych przez jednostkę organizacyjną przedsiębiorcy, jednostce naukowej lub badawczo-rozwojowej w związku z umową lub zadaniem na rzecz obronności i bezpieczeństwa państwa, których wykonanie łączy się z dostępem do takich informacji

Podstawowe założenia bezpieczeństwa przemysłowego (1/3) BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Podstawowe założenia bezpieczeństwa przemysłowego (1/3) Przedsiębiorca, który ma realizować umowę związaną z dostępem do informacji niejawnych stanowiących tajemnicę państwową musi posiadać świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego Świadectwo jest wydawane do każdej umowy odrębnie Ustawowe postępowanie sprawdzające wobec przedsiębiorcy w celu wydania świadectwa prowadzi ABW

Podstawowe założenia bezpieczeństwa przemysłowego (2/3) BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Podstawowe założenia bezpieczeństwa przemysłowego (2/3) O przeprowadzenie postępowania wobec przedsiębiorcy wnioskuje jednostka zlecająca wykonanie umowy Osoby zatrudnione u przedsiębiorcy, które będą zapoznawać się z dokumentami zawierającymi informacje niejawne muszą posiadać stosowne poświadczenie bezpieczeństwa i zaświadczenie o przeszkoleniu

Podstawowe założenia bezpieczeństwa przemysłowego (3/3) BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Podstawowe założenia bezpieczeństwa przemysłowego (3/3) W przypadku przekazywania do siedziby przedsiębiorcy dokumentów zawierających informacje niejawne musi on zorganizować kompleksowy systemem ich ochrony Za ustawowe postępowania sprawdzające (wobec przedsiębiorcy i jego pracowników) i wydane świadectwa ABW pobiera opłaty Przedsiębiorcy, który ma realizować umowę związaną z dostępem do informacji niejawnych stanowiących tajemnicę służbową nie wydaje się świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego

Podmioty bezpieczeństwa przemysłowego BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Podmioty bezpieczeństwa przemysłowego ZLECAJĄCY (art. 1 ust. 2 pkt 1-4) WYKONAWCA (art. 1 ust. 2 pkt. 5) PODWYKONAWCA (art. 76)

Kluczowe znaczenie umowy (1/2) BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Kluczowe znaczenie umowy (1/2) Umowa związana dostępem do informacji niejawnych lub działania zmierzające do jej zawarcia (np. pobranie specyfikacji istotnych warunków zamówienia) niezbędny warunek odniesienia uregulowań ustawy do przedsiębiorcy, jednostki naukowej lub badawczo-rozwojowej (art. 1 ust. 2 pkt 5, art. 2 pkt. 7 oraz art. 65)

Kluczowe znaczenie umowy (2/2) BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Kluczowe znaczenie umowy (2/2) ABW włącza się w relacje zlecający – wykonujący przede wszystkim, gdy umowa łączy się z dostępem do informacji niejawnych stanowiących tajemnicę państwową - prowadzi ustawowe postępowania sprawdzające wobec wykonawcy i osób u niego zatrudnionych

BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Propozycje praktycznych działań poprzedzających zawarcie umów z dostępem do informacji niejawnych

Współpraca komórek ds. zamówień z pionem ochrony informacji niejawnych BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Współpraca komórek ds. zamówień z pionem ochrony informacji niejawnych Na etapie przygotowywania warunków zamówienia komórki lub zespoły do tego powołane powinny dokonać we współpracy z pełnomocnikiem ochrony lub innym, wyznaczonym pracownikiem pionu ochrony analizy tych warunków pod kątem ochrony informacji niejawnych

Analiza warunków zamówienia BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Analiza warunków zamówienia Analiza warunków zamówienia powinna odpowiedzieć na podstawowe pytania: Czy w ramach umowy będą udostępniane przedsiębiorcy informacje niejawne? Jeżeli tak, o jakiej klauzuli? Czy informacje te będą przekazywane do siedziby przedsiębiorcy, czy też nie?

Wykorzystanie wyników analizy (1/4) BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Wykorzystanie wyników analizy (1/4) Wyniki analizy powinny być wykorzystane przy tworzeniu specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Specyfikacja powinna zawierać jasne odpowiedzi na podstawowe pytania.

Wykorzystanie wyników analizy (2/4) BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Wykorzystanie wyników analizy (2/4) Ponadto specyfikacja istotnych warunków zamówienia powinna informować o: wszelkich formalnościach, jakie powinny zostać dopełnione przez wykonawcę w celu zawarcia umowy (np. uzyskanie świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego) warunkach wykonywania umowy, w części związanej z dostępem do informacji niejawnych

Wykorzystanie wyników analizy (3/4) BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Wykorzystanie wyników analizy (3/4) Specyfikacja istotnych warunków zamówienia powinna zawierać w możliwie szerokim zakresie postanowienia przyszłej instrukcji bezpieczeństwa przemysłowego

Wykorzystanie wyników analizy (4/4) BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Wykorzystanie wyników analizy (4/4) Wyniki analizy określają także zakres ustawowych obowiązków podmiotu zlecającego: wnioskowanie o przeprowadzenie postępowania sprawdzającego wobec przedsiębiorcy - w przypadku udostępniania informacji niejawnych stanowiących tajemnice państwową wprowadzenie do umowy instrukcji bezpieczeństwa przemysłowego, wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za nadzór, kontrolę, szkolenie i doradztwo, nadawanie klauzul informacjom niejawnym wytworzonym w jednostce wykonującej,

Czynnik czasu należy uwzględnić w przygotowaniach do zawarcia umów BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Czynnik czasu - udostępnianie informacji stanowiących tajemnicę państwową Przygotowanie dokumentacji wnioskowej oraz przeprowadzenie ustawowego postępowania sprawdzającego wobec przedsiębiorcy przez ABW jest czasochłonne Postępowanie sprawdzające, w zależności od jego złożoności, może trwać od 2 do 4 miesięcy Czynnik czasu należy uwzględnić w przygotowaniach do zawarcia umów

Wnioskowanie o przeprowadzenie postępowania wobec przedsiębiorcy BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Wnioskowanie o przeprowadzenie postępowania wobec przedsiębiorcy Jednostka organizacyjna zlecającą umowę lub zadanie przekazuje służbie ochrony państwa własny wniosek wraz z dokumentami przedsiębiorcy, tj. ankietami bezpieczeństwa osobowego (ew. kopiami poświadczeń) i kwestionariuszem bezpieczeństwa przemysłowego Podstawowy cel – uzyskanie przez przedsiębiorcę świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego (oddzielnie do każdej umowy lub zadania) i poświadczeń bezpieczeństwa dla osób

Przygotowanie wniosku (1/5) BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Przygotowanie wniosku (1/5) We wniosku (art. 67 ust. 1a) należy: podać adres jednostki organizacyjnej składającej wniosek określić przedmiot umowy oraz nazwę i adres przedsiębiorcy, któremu jednostka organizacyjna zamierza zlecić lub zleciła wykonanie umowy określić najwyższą konieczną klauzulę tajności informacji niejawnych, do których dostęp będzie się łączyć z wykonaniem umowy lub zadania

Przygotowanie wniosku (2/5) BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Przygotowanie wniosku (2/5) Dodatkowo wskazane jest podanie czy informacje niejawne będą przekazywane do obiektów wykonawcy, czy też udostępniane tylko na terenie jednostki zlecającej

Przygotowanie wniosku (3/5) BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Przygotowanie wniosku (3/5) Do wniosku należy dołączyć ankiety bezpieczeństwa osobowego lub kopie posiadanych poświadczeń bezpieczeństwa: kierownika przedsiębiorcy oraz osób związanych z bezpośrednim wykonywaniem umowy kandydata na pełnomocnika ochrony pracowników pionu ochrony, w tym m.in.: kierownika kancelarii tajnej inspektora bezpieczeństwa teleinformatycznego administratora systemu

Przygotowanie wniosku (4/5) BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Przygotowanie wniosku (4/5) Dołączając do wniosku ankiety bezpieczeństwa osobowego osób zatrudnionych u przedsiębiorcy należy pamiętać, że: nie stosuje się wymogu posiadania obywatelstwa polskiego za wyjątkiem: kandydata na pełnomocnika ochrony inspektora bezpieczeństwa teleinformatycznego administratora systemu

Przygotowanie wniosku (5/5) BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Przygotowanie wniosku (5/5) Do wniosku należy dołączyć ponadto kwestionariusz bezpieczeństwa przemysłowego przedsiębiorcy WZÓR rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 lutego 1999 roku (Dz.U. Nr 18, poz. 157)

Wypełnianie kwestionariusza BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Wypełnianie kwestionariusza Instrukcja wypełniania kwestionariusza www.abw.gov.pl Bezpieczeństwo przemysłowe

Składanie dokumentów Dyrektor Departamentu Ochrony BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Składanie dokumentów Kwestionariusz z informacjami dodatkowymi Dyrektor Departamentu Ochrony Informacji Niejawnych Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego ul. Rakowiecka 2 A 00-993 Warszawa Wniosek Ankiety bezpieczeństwa osobowego

Instrukcja bezpieczeństwa BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Instrukcja bezpieczeństwa Instrukcja bezpieczeństwa przemysłowego określa szczegółowe wymagania dotyczące ochrony informacji niejawnych stanowiących tajemnicę państwową, które zostaną przekazane przedsiębiorcy lub udostępnione jego pracownikom w siedzibie zlecającego w związku z wykonywaniem umowy

Instrukcja bezpieczeństwa - podstawowe warunki i zapisy (1/3) BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Instrukcja bezpieczeństwa - podstawowe warunki i zapisy (1/3) Dokładne określenie obowiązków stron w trakcie realizacji umowy, w tym m.in.: wymagania formalno-prawne sposób udostępniania i przekazywania informacji niejawnych, środki fizycznej ochrony u przedsiębiorcy, zasady dostępu pracowników przedsiębiorcy do dokumentów klasyfikowanych postępowanie z tymi dokumentami po zakończeniu umowy (tryb i termin zwrotu do jednostki zlecającej)

Instrukcja bezpieczeństwa - podstawowe warunki i zapisy (2/3) BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Instrukcja bezpieczeństwa - podstawowe warunki i zapisy (2/3) Dane osoby odpowiedzialnej ze strony jednostki zlecającej za nadzór wykonania umowy od strony ochrony informacji niejawnych Warunki na jakich jednostka zlecająca może kontrolować ochronę informacji niejawnych u przedsiębiorcy Tryb nadawania klauzul dokumentom wytworzonym u przedsiębiorcy Skutki i zakres odpowiedzialności stron z tytułu niewłaściwej ochrony informacji niejawnych

Instrukcja bezpieczeństwa - podstawowe warunki i zapisy (3/3) BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Instrukcja bezpieczeństwa - podstawowe warunki i zapisy (3/3) UWAGA! Instrukcja musi uwzględniać co najmniej minimalne standardy ochrony informacji niejawnych określone w przepisach. W żadnym wypadku szczegółowe wymagania ujęte w instrukcji nie mogą skutkować obniżeniem tych standardów, a tylko je rozwijać i uzupełniać Instrukcja może określać również wymagania w zakresie ochrony informacji o klauzuli „zastrzeżone” lub „poufne”

Instrukcja bezpieczeństwa (diagram) BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Instrukcja bezpieczeństwa (diagram) UMOWA Instrukcja bezpieczeństwa Wymagania ustawowe Odpowiedzialność wykonującego za nienależytą ochronę informacji

Obowiązki przedsiębiorcy w toku postępowania BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Obowiązki przedsiębiorcy w toku postępowania Współdziałanie ze służbą ochrony państwa (art. 14 ust. 3 w zw. z art. 67 ust. 1) Niezwłoczne informowanie o zmianach danych zawartych w kwestionariuszu bezpieczeństwa przemysłowego (art. 68 ust. 3)

Zakończenie postępowania sprawdzającego BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Zakończenie postępowania sprawdzającego Wynik postępowania Świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego Odmowa wydania świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego

Typy świadectw bezpieczeństwa przemysłowego BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Typy świadectw bezpieczeństwa przemysłowego Świadectwo „pełne” dla przedsiębiorcy, który: dostosował się do wszystkich wymogów ustawy Świadectwa z ograniczeniami dla przedsiębiorcy, który (i/lub): nie dostosował systemu fizycznej ochrony informacji niejawnych do wymogów ustawy nie posiada certyfikatu bezpieczeństwa teleinformatycznego

Warunki odmowy wydania świadectwa BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Warunki odmowy wydania świadectwa Negatywny wynik czynności sprawdzających (art. 69) Świadome podanie nieprawdziwych danych w kwestionariuszu lub ich zatajenie (art. 70) Brak niezwłocznej informacji o zmianach danych zawartych w kwestionariuszu (art. 70) ABW odmawia wydania świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego

BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Opłaty Sprawdzany podmiot płaci za postępowania sprawdzające i wydanie świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego Podstawa prawna: art. 73a rozporządzenie Prezesa RM z dnia 13 lipca 2001 r. (Dz.U. Nr 74, poz. 788)

Pozycje i wysokość opłat BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Pozycje i wysokość opłat Postępowanie sprawdzające wobec przedsiębiorcy 6 201,18 zł Postępowanie sprawdzające wobec osoby 1 240,24 zł Wydanie świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego 2 480,47 zł

Tajemnica służbowa w bezpieczeństwie przemysłowym (1/2) BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Tajemnica służbowa w bezpieczeństwie przemysłowym (1/2) Wykonawca nie ubiega się o świadectwo bezpieczeństwa przemysłowego W przypadku przekazywania do siedziby wykonawcy informacji niejawnych, musi on spełnić inne wymagania ustawowe, w szczególności: stworzyć system ochrony informacji niejawnych wystąpić do ABW o przeprowadzenie postępowania sprawdzającego zwykłego (poziom „poufne”) wobec kandydata na pełnomocnika ochrony i jego przeszkolenie

Tajemnica służbowa w bezpieczeństwie przemysłowym (2/2) BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Tajemnica służbowa w bezpieczeństwie przemysłowym (2/2) Jeżeli informacje niejawne nie będą przekazywane do siedziby firmy wówczas możliwe jest zastosowanie art. 74 a, to jest: zwykłe postępowanie sprawdzające wobec pracowników wykonawcy może przeprowadzić pełnomocnik ochrony jednostki zlecającej wykonanie umowy lub zadania

Kontrole u wykonawcy umowy lub zadania BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Kontrole u wykonawcy umowy lub zadania Potwierdzenie zdolności do ochrony informacji stanowiących tajemnicę państwową oraz prawidłowego wypełniania obowiązku wynikającego z art. 68 ust. 3 – utrzymanie ważności świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego Stwierdzenie utraty zdolności do ochrony informacji stanowiących tajemnicę państwową lub nieprawidłowego wypełniania obowiązku wynikającego z art. 68 ust. 3 – cofnięcie świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego

Kontrakty niejawne NATO (1/4) BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Kontrakty niejawne NATO (1/4) Dokumentacja wnioskowa o wydanie certyfikatu bezpieczeństwa przemysłowego NATO powinna być zgodna z ogólnymi wytycznymi, z następującymi wyjątkami: przedsiębiorca składa wniosek samodzielnie do wniosku dołącza dokumenty zawierające dokładne dane dot. kontraktu, o który się ubiega w przypadku ubiegania się o kontrakt NSIP, należy przedłożyć oryginał lub uwierzytelnioną kopię zawiadomienia z MGPiPS o udzieleniu tzw. deklaracji uprawnienia lub co najmniej potwierdzenie, że wniosek o wydanie deklaracji został złożony

Kontrakty niejawne NATO (2/4) (podstawowe zasady) BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Kontrakty niejawne NATO (2/4) (podstawowe zasady) Certyfikaty bezpieczeństwa przemysłowego NATO są wymagane już od poziomu „NATO Confidential” („ NATO poufne”) Podwykonawca podlega tym samym wymogom w zakresie ochrony informacji niejawnych co wykonawca główny Jeżeli wykonawca główny i podwykonawca są przedsiębiorcami polskimi, wniosek do SOP o przeprowadzenie postępowania sprawdzającego składa wykonawca główny

Kontrakty niejawne NATO (3/4) (podstawowe zasady cd.) BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Kontrakty niejawne NATO (3/4) (podstawowe zasady cd.) Nie wydaje się certyfikatów bezpieczeństwa przemysłowego NATO na poziomie „NATO Restricted” („ NATO zastrzeżone”) Wszyscy pracownicy przedsiębiorcy, którzy mają uzyskać dostęp do informacji niejawnych NATO muszą zostać przeszkoleni w zakresie zasad bezpieczeństwa NATO Jeżeli przedsiębiorca jest zobowiązany do posiadania systemu ochrony informacji niejawnych NATO, uruchamiana jest procedura ustanowienia tzw. punktu kontroli lub podkancelarii NATO

BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Kontrakty niejawne NATO (4/4) (ustanawianie punktu kontroli lub podkancelarii NATO) Kierownik jednostki, pełnomocnik ochrony, kandydaci na kierownika punktu kontroli (podkancelarii) i jego zastępcę są szkoleni przez funkcjonariuszy SOP Kierownik jednostki zatwierdza regulamin punktu kontroli (podkancelarii) i powołuje jego kierownika oraz zastępcę Kierownik jednostki przedkłada szefowi SOP wniosek o wpisanie punktu kontroli (podkancelarii) do rejestru, wraz z regulaminem Zespół powołany przez szefa SOP dokonuje oceny zgodności systemu ochrony informacji niejawnych z wymaganiami NATO i sporządza protokół Szef SOP wydaje decyzję o wpisie do rejestru

Umowy międzynarodowe (1/2) BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Umowy międzynarodowe (1/2) Ochrona narodowych informacji niejawnych wymienianych pomiędzy poszczególnymi państwami odbywa się na zasadach określonych w dwustronnych umowach o wzajemnej ochronie takich informacji

Umowy międzynarodowe (2/2) BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Umowy międzynarodowe (2/2) Umowy międzynarodowe o wzajemnej ochronie informacji niejawnych regulują m.in.: kto prowadzi postępowania sprawdzające wobec wykonawców umów (ogólnie przyjętą zasadą jest, że przeprowadzają je krajowe władze bezpieczeństwa państwa, w którym wykonawca ma siedzibę) obowiązek i tryb przekazywania przez zlecającego umowę, wymagań bezpieczeństwa wobec wykonawcy tryb nadawania klauzul informacjom obowiązki upoważnionych organów procedury wizyt międzynarodowych zasady międzynarodowego przewozu dokumentów i materiałów niejawnych

BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Propozycje zmian w ustawie w części dotyczącej bezpieczeństwa przemysłowego

Okresowe świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Okresowe świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego Zmiana przewiduje odejście od dotychczasowej zasady uzyskiwania świadectwa do konkretnej umowy na rzecz świadectw o określonym terminie ważności, tj.: do „ściśle tajne” – ważne 5 lat do „tajne” – ważne 7 lat

Zróżnicowanie świadectw bezpieczeństwa przemysłowego BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Zróżnicowanie świadectw bezpieczeństwa przemysłowego Zmiana przewiduje możliwość wydawania różnych świadectw w zależności od stworzonego standardu ochrony informacji niejawnych przez przedsiębiorcę, tj.: pierwszego stopnia – pełna zdolność do ochrony, w tym w systemach i sieciach teleinformatycznych drugiego stopnia – zdolność do ochrony tylko dokumentów w tradycyjnej formie trzeciego stopnia – zdolność do ochrony bez możliwości ich wytwarzania, przetwarzania i przechowywania w obiektach przedsiębiorcy

Nowy tryb wnioskowania o przeprowadzenie postępowania BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Nowy tryb wnioskowania o przeprowadzenie postępowania Wniosek może złożyć sam przedsiębiorca bez dotychczasowego warunku ubiegania się o zawarcie lub wykonywanie umowy, której realizacja wiąże się z dostępem do informacji niejawnych stanowiących tajemnicę państwową

Nowe obowiązki informacyjne jednostek zlecających wykonanie umów (1/2) BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Nowe obowiązki informacyjne jednostek zlecających wykonanie umów (1/2) Zlecający wykonanie umowy z dostępem do informacji niejawnych stanowiących tajemnicę państwową ma obowiązek niezwłocznego informowania ABW o: nazwie i adresie przedsiębiorcy, któremu zleca wykonanie umowy przedmiocie umowy najwyższej koniecznej klauzuli udostępnianych informacji naruszeniu przepisów o ochronie informacji niejawnych u przedsiębiorcy zakończeniu umowy

Nowe obowiązki informacyjne jednostek zlecających wykonanie umów (2/2) BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Nowe obowiązki informacyjne jednostek zlecających wykonanie umów (2/2) Dodatkowo zlecający ma obowiązek niezwłocznego przekazania do ABW: kopii instrukcji bezpieczeństwa przemysłowego kopii świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego przedsiębiorcy, któremu zlecono wykonanie umowy

Nowe obowiązki informacyjne przedsiębiorców (1/2) BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Nowe obowiązki informacyjne przedsiębiorców (1/2) Przedsiębiorca w czasie postępowania sprawdzającego i w okresie ważności już wydanego świadectwa ma obowiązek niezwłocznego informowania ABW o: zmianach danych zawartych w kwestionariuszu ogłoszeniu upadłości, likwidacji lub rozwiązaniu albo zakończenie działalności w innej formie potrzebie zawarcia lub zawarciu umowy z podwykonawcą, związanej z dostępem do informacji niejawnych zakończeniu wykonania umowy lub wypowiedzeniu umowy zawarciu nowej umowy

Nowe obowiązki informacyjne przedsiębiorców (2/2) BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Nowe obowiązki informacyjne przedsiębiorców (2/2) Przedsiębiorca w czasie realizacji umowy ma obowiązek niezwłocznego informowania jednostki zlecającej o: zmianach w systemie ochrony informacji niejawnych zmianach osób wykonujących umowę potrzebie zlecenia podwykonawcy umowy związanej z dostępem do informacji niejawnych

w trakcie realizacji przez przedsiębiorców umów lub zadań BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Podsumowanie Nadrzędnym celem bezpieczeństwa przemysłowego jest ochrona informacji niejawnych przed nieuprawnionym ujawnieniem w trakcie realizacji przez przedsiębiorców umów lub zadań z dostępem do takich informacji

Dodatkowe informacje z zakresu bezpieczeństwa przemysłowego BEZPIECZEŃSTWO PRZEMYSŁOWE _____________________________________________________________________________________________________________________ Dodatkowe informacje z zakresu bezpieczeństwa przemysłowego www.abw.gov.pl Bezpieczeństwo przemysłowe adres e-mail: przemyslowe.bezpieczenstwo@abw.gov.pl