Wykorzystanie elementów „Dziecięcej matematyki” wg E. Gruszczyk Kolczyńskiej w pracy z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Temat 2: Podstawy programowania Algorytmy – 1 z 2 _________________________________________________________________________________________________________________.
Advertisements

Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
60 + NIE DYSKRYMINUJ MNIE Warsztat antydyskryminacyjny.
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC WRZESIEŃ GRUPA II TEMATYKA:  NASZE PRZEDSZKOLE  WSZYSCY RAZEM  JESTEM PRZEDSZKOLAKIEM  WITAMY PANIĄ.
WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji? Jaki styl uczenia preferujemy? Opr. Wioleta Stypuła.
1 Mój sposób na efektywną naukę Opracowała: Agnieszka Terebus studentka V roku Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunkach: Pedagogika Zdolności.
„Jak pomóc uczniom się uczyć i czerpać z tego radość?” opracowała: Krystyna Turska.
Głównym założeniem pracy w Miejskim Przedszkolu Nr 9 w Częstochowie są priorytety zawarte w Koncepcji Pracy Przedszkola wg których prowadzone są liczne.
ROZWÓJ: FIZYCZNY,POZNAWCZY, EMOCJONALNO - SPOŁECZNY mgr Joanna Matanowska konsultacja: mgr Renata Omiecińska – Stan Poradnia P-P nr 21 ul. Marywilska 44,
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Podstawy Przedsiębiorczości Wykład 4h + Ćwiczenia 4h Rafał Paśko PWSW Przemyśl.
Zespół Szkół w Przykonie Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Przykonie.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Moduł 5 Temat 1 Poziom 2 Dzielenie się pomysłami.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Jak się bawić? Pomysły i wskazówki jak bawić się z dzieckiem z autyzmem opracowanie Anna Szczypczyk
Objawy wskazujące na występowanie dysleksji Obniżona sprawność ruchowa. Obniżona sprawność manualna. Zaburzenia koordynacji wzrokowo–ruchowej. Trudności.
„Zabawy i gry w procesie nauczania pływania” Opracował: Rafał Szatkowski.
Wyszukiwanie informacji w Internecie. Czym jest wyszukiwarka? INTERNET ZASOBY ZAINDEKSOWANE PRZEZ WYSZUKIWARKI Wyszukiwarka to mechanizm, który za pomocą.
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC WRZESIEŃ DLA GRUPY V
POZYCJA – USYTUOWANIE SĘDZIEGO NA POLU GRY. Marek Kowalczyk Przewodniczący Centralnej Komisji Szkoleniowej KS PZPN Luty 2005.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa III Unia Europejska 1 godz. lekcyjna.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci 6 –letnich do podjęcia nauki w szkole Spotkanie z Rodzicami Przedszkole nr 8 w Nysie.
Drogi uczniu ! Tą prezentacją pragniemy udowodnić Ci, że matematyka jest bardzo ważna w życiu codziennym. Pomyśl, korzystasz z niej na każdym kroku: w.
Jak zachęcić uczniów do ćwiczenia na w-fie? Oliwia Kułaga Kl. IIe.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
Poczta elektroniczna – e- mail Gmail zakładanie konta. Wysyłanie wiadomości.
Mikroekonomia dr hab. Maciej Jasiński, prof. WSB Wicekanclerz, pokój 134A Semestr zimowy: 15 godzin wykładu Semestr letni: 15.
Scenariusz lekcji chemii: „Od czego zależy szybkość rozpuszczania substancji w wodzie?” opracowanie: Zbigniew Rzemieniuk.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
5 dni przed wakacjami Tydzień nauki opartej na doświadczeniu w szkole w Vasaramäki.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
GRY PLANSZOWE W EDUKACJI MATEMETYCZNEJ Arkadiusz Mroczyk.
MOJE CZYSTE MIASTO Relacja Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 7 w Rudzie Śląskiej.
Prawdy oczywiste Kiedy zarejestrować działalność? - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Coaching w poradnictwie zawodowym i edukacji. PLAN Definicja, proces - zmiana Możliwość wykorzystania coachingu w poradnictwie zawodowym i edukacji Model.
Wiem czego chcę!!!.  Każdy z Nas staje przed różnymi wyborami. Jednym z najważniejszych jest wybór ścieżki kształcenia.  Twoja Kariera jest w twoich.
Zarządzanie zmianą Sesja 4 Skuteczne współdziałanie w ramach organizacji.
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
Założenia psychologii kognitywnej (poznawczej) jako innowacyjna forma pracy z uczniem realizowana w Zespole Szkół w Gębicach.
Depresja jest stanem charakteryzującym się długotrwale obniżonym nastrojem oraz szeregiem innych objawów psychicznych i somatycznych.
5 kwietnia 2016 r. (wtorek) część 1. – język polski i matematyka – godz. 9:00 (80 minut – arkusz standardowy lub 120 minut – czas wydłużony) część 2. –
ZMIANY ZWIĄZANE Z FORMUŁOWANIEM OCEN DLA UCZNIÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W STOPNIU UMIARKOWANYM I ZNACZNYM NA WSZYSTKICH ETAPACH EDUKACYJNYCH.
CZYTANIE to proces poznawczy, jedna z umiejętności nabywanych przez człowieka w procesie edukacji, która umożliwia odbiór informacji przekazywanych za.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Budżet rodzinny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zestaw pomocy opracowany w dużej mierze przez twórczynię metody - Marię Montessori, a wzbogacany i poszerzany przez jej następców, nazywamy MATERIAŁEM.
Święta Wielkiej Nocy są najważniejsze dla naszej wiary, gdyż ją uwiarygadniają poprzez zmartwychwstanie Jezusa.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
W społeczności ludzkiej i zwierzęcej funkcjonują rozmaite systemy znaków, za pomocą których jednostka nawiązuje więź z gromadą i przekazuje jej informacje.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
1 Definiowanie i planowanie zadań budżetowych typu B.
Jak tworzymy katalog alfabetyczny? Oprac.Regina Lewańska.
Figury geometryczne klasa I 6-latki
Ten projekt został zrealizowany przez Komisję Europejską
Innowacja pedagogiczna „ Mierzymy daleko, sięgamy wysoko” prowadzona w Szkole Podstawowej nr 21 w Lublinie w roku szkolnym 2016/2017 Autorki innowacji:
Sześciolatek w obliczu zmian
Moje szczęście.
Zapis prezentacji:

Wykorzystanie elementów „Dziecięcej matematyki” wg E. Gruszczyk Kolczyńskiej w pracy z uczniem niepełnosprawnym intelektualnie

 Dziecięca matematyka to koncepcja wspomagania rozwoju umysłowego dzieci wraz z edukacją matematyczną realizowana tak, aby zapewnić im sukcesy w nauce.  Istotą wspomagania rozwoju jest mądrze organizowany proces uczenia się dzieci. Najważniejsze są osobiste doświadczenia dziecka stanowią one budulec, z którego dziecięcy umysł tworzy pojęcia i umiejętności.

Program edukacji matematycznej obejmuje następujące kręgi:  orientację przestrzenną  rytmy  kształtowanie umiejętności liczenia  wspomaganie rozwoju operacyjnego rozumowania  rozwijanie umiejętności mierzenia długości  klasyfikacja  układanie i rozwiązywanie zadań  waga i mierzenie płynów  kształtowanie pojęć geometrycznych  konstruowanie gier  zapisywanie czynności matematycznych

Orientacja przestrzenna to kształtowaniu umiejętności, które pozwalają dziecku dobrze orientować się w przestrzeni i swobodnie rozmawiać o tym, co się wokół niego znajduje. 1)Rozumienie przestrzeni 2)Kształtowanie schematu swojego ciała 3)Rozwijanie zdolności do przyjmowania własnego punktu widzenia

Rozumienie przestrzeni Poznawanie przestrzeni zaczyna się od świadomości własnego ciała, od skrystalizowania swojego ja. Najpierw dziecko kształtuje poczucie - to jestem ja, tak wyglądam, mam swoje imię, wiem jak nazywają się części mojego ciała. Taka świadomość pozwala na rozpatrywanie otoczenia ze swojego punktu widzenia tzn. dziecko zdaje sobie sprawę z tego że coś znajduje się przed nim lub za nim, jest nad nim lub pod nim.

Rozumienie przestrzeni cd. Kształtowanie orientacji przestrzennej jest ważne dlatego, że pozwala dziecku lepiej rozumieć swoje otoczenie i sprawniej w nim funkcjonować. Należy pamiętać, że dziecko poznaje przestrzeń poprzez własny ruch, obserwując ją, odczuwając i nazywając słowami własne doświadczenia.

Kształtowanie schematu swojego ciała Ćwiczenia nastawione na kształtowanie schematu ciała:  moja głowa - potrafię nazwać jej części i wiem co oznaczają miny  moje ręce - potrafię nazwać ich części i wiem co wyrażają gesty  moje nogi - potrafię nazwać ich części i wiem, że nogi także mówią (sposób chodzenia)  mój tułów - potrafię nazwać jego części  zagadki ruchowe - pantomima (ich zadaniem jest wydłużenie czasu koncentracji uwagi)  rysunek samego siebie, mamy, taty... pod dyktando nauczyciela.

Rozwijanie zdolności do przyjmowania własnego punktu widzenia Zajęcia tego cyklu polegają na wyprowadzeniu kierunków w przestrzeni od własnego ciała oraz dalszemu kształtowaniu świadomości własnego ciała. Określanie przestrzeni – ćwiczenia z kartką papieru Kładziemy na podłodze dużą kartkę papieru, dziecko staje na niej. Żeby odczuło w tym miejscu stoję trzeba położyć dłonie na jego głowie, lekko nacisnąć i powiedzieć tu, w tym miejscu jesteś.

Rozwijanie zdolności do przyjmowania własnego punktu widzenia cd. Następnie powiedzieć: podnieś ręce do góry..., weź piłeczkę i podrzuć do góry, popatrz jak spada w dół. Tam jest dół. Stoję za tobą... itp. Chodzenie pod dyktando jest to kontynuacja wcześniejszych ćwiczeń, dorosły stoi obok dziecka i mówi: dwa kroki w prawo, trzy do przodu, dwa w tył... Ćwiczenia z woreczkiem dorosły mówi gdzie dziecko ma położyć woreczek, przed sobą, za sobą, z tyłu...

Rytmy Jest to sposób rozwijania umiejętności skupiania uwagi na prawidłowościach i korzystania z nich w różnych sytuacjach. Ćwiczenia rytmiczne sprzyjające dostrzeganiu regularności  układanie prostych rytmów (kółko, patyk, kółko, patyk),  odczytywanie i kontynuowanie rytmu  wysłuchiwanie i dostrzeganie regularności w rytmach usłyszanych  ćwiczenia rytmiczne wykonywane ciałem

Rytmy c.d. Rytmiczna organizacja czasu są to ćwiczenia mające uświadomić dziecku rytmiczną organizacja czasu - następstwo dnia i nocy, dni tygodnia, miesięcy, pór roku.

Liczenie wywodzi się z rytmu i gestu wskazania. Dziecko najpierw wyodrębnia wzrokiem lub gestem to, co chce policzyć. Potem dotyka lub wskazuje przedmioty i określa je liczebnikami. Na początku stosowania tej reguły liczone obiekty musza być ułożone w szeregu, lub w rzędzie ponieważ pomaga to uchwycić rytm liczenia i respektować regułę jeden do jednego. W miarę nabywania wprawy obiekty do policzenia mogą być zgrupowane. Liczebnik wymieniony na końcu liczenia ma podwójne znaczenie: dotyczy ostatniego liczonego przedmiotu i określa ile jest ich razem.

Liczenie c.d. W jaki sposób trzeba wspomagać dzieci w kształceniu schematu liczenia  Do kształtowania umiejętności liczenia w codziennych warunkach należy zgromadzić dużo drobnych przedmiotów np: kasztany, orzechy, ziarna fasoli, patyczki, klocki.  Działalności matematyczna nie musi dotyczyć tematu zajęć.  Schemat, który nie może zostać zaburzony podczas nauki liczenia: Konkret (manipulacje) – obraz – symbol

Liczenie c.d. konkret – obraz – symbol

Liczenie c.d. Wskazówki według, których należy organizować sytuacje sprzyjające kształceniu umiejętności liczenia:  wskazanie gestem, spojrzeniem i słowem obiektów do policzenia  zachęcenie dziecka do szacowania: policz  pokaz prawidłowego liczenia

Klasyfikacja to zdolność do logicznego grupowania przedmiotów według ich cech i właściwości Rozwój klasyfikacji:  poziom kolekcji  klasyfikacja operacyjna

Klasyfikacja c.d. Program Dziecięca matematyka przewiduje następujące treści kształcenia wspomagające rozwój klasyfikacji:  oglądanie i porównywanie obiektów oraz dostrzeganie ich podobieństw i różnic  wdrażanie do grupowania obiektów i słownego uzasadnienia, dlaczego pasują do siebie  grupowanie, czyli rozdzielanie różnych obiektów według różnych kryteriów np: przynależności (do kogo należą) lub miejsca gdzie się zwykle znajdują, do czego służą  wdrażanie dzieci do rozumienia sensu sprzątania – przedmioty mają być we właściwych miejscach  klasyfikowanie różnych obiektów i słowne określanie utworzonych zbiorów

Stadia rozwoju wg Piageta - respektowanie porządku rozwojowego  kształtowanie inteligencji praktycznej  kształtowanie operacji konkretnych  rozumowanie operacyjne na poziomie formalnym

Kształtowanie pojęcia liczby dla kształtowanie pojęcia liczby ważne są dwa zakresy:  operacyjne rozumowanie potrzebne przy ustalaniu stałości liczebności porównywanych zbiorów. Chodzi o to by dziecko potrafiło ustalić równoliczność przez tworzenie par, a także było pewne co do stałości liczby elementów w zbiorze, chociaż widzi, że są one przemieszczane lub zakrywane  operacyjne ustawianie po kolei pozwalające określić dziecku miejsce wybranej liczby w szeregu liczb, a potem wskazać liczby następne i liczby poprzednie. pomoże to zrozumieć aspekt porządkowy i miarowy liczby naturalnej.

Ćwiczenia wspomagające rozwój operacyjnego myślenia Ustalenie stałości liczby elementów w zbiorze dzieci które potrafią już wnioskować o stałości elementów wiedzą, że zmiana układu (przesuniecie, przełożenie) nie ma wpływu na liczebność zbioru. Rozumują operacyjnie, a zauważone zmiany traktują jako odwracalne i są przekonane o stałości liczby obiektów. Ćwiczenia wspomagające ustalenie stałości liczby elementów w zbiorze  układanki z trójkątów  układanki z prostokątów  układanki z kółek

Ćwiczenia wspomagające rozwój operacyjnego myślenia

Gry

Figury geometryczne Dzieci z niepełnosprawnością intelektualną akceptują kształty geometryczne tylko jako cechy istniejących i znanych rzeczy. Na przykład koło wyłania się w umyśle dziecka z obserwowania i manipulowania rozmaitymi kółkami, talerzykami, monetami, a także w trakcie rysowania słońca, piłki. Z tych doświadczeń dziecko powoli wydobywa wspólną cechę tych przedmiotów, podobnie jest jeśli chodzi o kwadrat czy trójkąt.

Układanie i rozwiązywanie zadań

Pieniądze Umiejętność liczenia pieniędzy, płacenie, odbieranie reszty czyni bardziej samodzielnym każdego ucznia klasy życia i dlatego jest tak istotna. Należy stwarzać okazję do ćwiczenia:  umiejętności posługiwania się pieniędzmi  określania równowartości monet i banknotów  płacenia określonej kwoty różnymi monetami  szacowania wartości użytkowej pieniądza Przedstawione rozdziały powinny być realizowane w podanej kolejności. Uwzględnia ona bowiem stopniowanie trudności oraz prawidłowości rozwoju dziecka.

Pieniądze

Miary, płyny, czas – dlaczego to takie trudne?

Specyficzne trudności, cechy: a)odporność emocjonalna – gry b)zdolność skupiania uwagi c)poziom sprawności manualnej d)koordynacja wzrokowo ruchowa (osobiste doświadczenia dziecka, manipulacje) e)niski poziom pamięci bezpośredniej

Specyficzne trudności, cechy:

O czym musimy pamiętać Co jest ważne do osiągnięcia sukcesów w matematyce:  zdolność do skupienia uwagi przez określony czas  rozwiązywanie zadań ma sprawiać przyjemność dziecku  kształtowanie oporności emocjonalnej Nie ma dzieci, które rozumują źle. Rozumują kategoriami, jakie są dostępne na ich poziomie rozwoju. Każdemu dziecku trzeba stworzyć wiele doświadczeń matematycznych oraz dostosować tempo pracy do jego umiejętności. Indywidualizacja.

Źródła Praca zbiorowa pod redakcją Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej: „Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku szkolnej edukacji”. Konferencja „Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna starszych przedszkolaków i małych uczniów” zorganizowana przez Wydawnictwo Edukacja Polska.

Autorzy mgr Alina Deja mgr Katarzyna Małkowska – Fussek mgr Barbara Głuch mgr Agnieszka Paluch mgr Elżbieta Sosnowska Dziękujemy za uwagę.