BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
P O P Y T , P O D A Ż.
Advertisements

CREATIVE BRIEF. PYTANIA KIM? KIM? CZYM? CZYM?CO?
Elastyczność popytu i podaży
Równowaga rynkowa.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
RYNEK GOSPODARCZY. Analiza rynku, konkurencji: Aby ka ż dy biznes, bez wzgl ę du na wielko ść, czy obszar dzia ł ania, móg ł sprawnie funkcjonowa ć powinien.
P ODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI WG PODRĘCZNIKA „Z EKONOMIĄ NA T Y ” Lekcja 4 – Młody człowiek a rynek, czyli skąd się biorą ceny.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 7: Charakterystyka pojęć: energia, praca, moc, sprawność, wydajność maszyn (1 godz.) 1. Energia mechaniczna 2. Praca 3.
Równowaga chemiczna - odwracalność reakcji chemicznych
Modele biznesowe. Podręcznik Model biznesowy to w pewnym sensie szkic strategii, która ma zostać wdrożona w ramach struktur, procesów i systemów organizacji.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego FILARY GOSPODARKI.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Cel analizy statystycznej. „Człowiek –najlepsza inwestycja”
Przemiany energii w ruchu harmonicznym. Rezonans mechaniczny Wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
ING BANK Faktoring –Jednostkom organizacyjnym Lasów Państwowych oferujemy faktoring krajowy z przejęciem ryzyka wypłacalności odbiorcy (bez regresu, pełny).
Stopa bezrobocia mierząca odsetek siły roboczej. RYNEK PRACY Rynek pracy – jest jednym z rynków funkcjonujących w gospodarce Rynek pracy jest ogólnie.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
Mikroekonomia dr hab. Maciej Jasiński, prof. WSB Wicekanclerz, pokój 134A Semestr zimowy: 15 godzin wykładu Semestr letni: 15.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt realizowany przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.
Wyniki badania - Infolinia jako kanał komunikacji z klientem Aby zobaczyć prezentację badania należy wybrać przycisk F5. Poruszanie się pomiędzy.
Prawdy oczywiste Kiedy zarejestrować działalność? - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
Rachunek dochodu narodowego. Plan wykładu 1.Kategorie mierników skali działalności gospodarczej 2.PKB realny i nominalny 3.Wady PKB 4.Wzrost a rozwój.
Mierniki aktywności gospodarczej. Mierniki aktywności gospodarczej - zespół odpowiednio przygotowanych i przetworzonych danych statystycznych przedstawiających.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Równowaga rynkowa w doskonałej konkurencji w krótkim okresie czasu Równowaga rynkowa to jest stan, kiedy przy danej cenie podaż jest równa popytowi. p.
W YBRANE ZAGADNIENIA POSTĘPOWANIA CYWILNEGO W SPRAWACH O OCHRONĘ WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ Prof. dr hab. Feliks Zedler Konferencja „Rynek leków a ochrona.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zarządzanie systemami dystrybucji
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
MATURA 2007 podstawowe informacje o zmianach w egzaminie.
Budżet rodzinny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
DECYZJE CENOWE CENY ZEWNĘTRZNE. CENA Nazwa świadczenia kupującego w umowie sprzedaży: kwota pieniężna ustalona jako ekwiwalent nabywanej rzeczy. Rodzaje.
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
Pajęczynowy model równowagi rynkowej To jest pierwszy dynamiczny model. Wszystkie poprzednie to były modele statyczne. Model ten opisuje rynki, które.
Wartość rynkowa nieruchomości dr Małgorzata Zięba.
POP i SIR POK1 i POK2.
 Co to jest bank? Co to jest bank?  Lokata Lokata  Super konto GRAFITTI Super konto GRAFITTI  Karta kredytowa Karta kredytowa  Karta bankomatowa.
A.M. Zarzycka.  wartość produktu wyrażona w pieniądzu  miernik wartości (z punktu widzenia konsumenta)  instrument marketingu A.M. Zarzycka.
Renata Maciaszczyk Kamila Kutarba. Teoria gier a ekonomia: problem duopolu  Dupol- stan w którym dwaj producenci kontrolują łącznie cały rynek jakiegoś.
Julia Wojciuk Sandra Adamska 1aT. Zjawisko makroekonomiczne polegające na znacznym zahamowaniu tępa wzrostu gospodarczego skutkujące najczęściej spadkiem.
Elastyczność funkcji popytu
Produkt krajowy brutto jako miara poziomu produkcji krajowej
MODUŁ I – Postawa przedsiębiorcza
Rachunkowość finansowa – część 8 Wynik finansowy – rachunek zysków i strat Karolina Bondarowska.
Podstawy teorii przedsiębiorstwa
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Podstawowe pojęcia i przedmiot ekonomii
Oczekiwana przez inwestora stopa dochodu
Sprawność systemu rynkowego
Rynek – zasady funkcjonowania
Podstawy teorii zachowania konsumentów
Przychody i koszty działalności
Zasady funkcjonowania rynku
Mikroekonomia, cz. III Wykład 1.
Elastyczność popytu i podaży
Prawa ruchu ośrodków ciągłych c. d.
Modele konkurencji rynkowej – konkurencja monopolistyczna
Mikroekonomia Wykład 4.
Zapis prezentacji:

BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Popyt, podaż, cena Być przedsiębiorczym – nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Cena Wartość towaru wyrażona w pieniądzu

Pojęcie popytu Popyt jest to ilość towarów i usług jaka może być kupiona przez konsumentów na rynku po danych cenach w określonym czasie.

Pojęcie podaży Podaż jest to ilość produktów, która jest oferowana do sprzedaży po określonej cenie i w określonym czasie.

Krzywa popytu

Prawo popytu Wzrost ceny danego dobrana rynku powoduje spadek wielkości popytu na to dobro, spadek ceny danego dobra powoduje natomiast wzrost wielkości popytu na to dobro, jeżeli inne warunki na rynku pozostaną bez zmian.

Krzywa podaży

Prawo podaży Wzrost ceny powoduje wzrost wielkości podaży, natomiast w miarę spadku ceny wielkość podaży maleje, jeżeli inne warunki na rynku pozostają niezmienione.

Determinanty popytu Czynniki ekonomiczne: dochody konsumentów, skłonność do oszczędzania, ceny towarów substytucyjnych, ceny towarów komplementarnych. Czynniki demograficzne: liczba ludności, struktura ludności wg płci, wieku, Czynniki przyrodnicze Klimat, Ukształtowanie terenu

Czynniki społeczno - kulturowe tradycje, zwyczaje religia wykształcenie, postęp techniczny Czynniki psychologiczne moda, gusty i upodobania, reklama, promocje, wyprzedaże Determinanty popytu

Dobra komplementarne Komplementarność to zjawisko polegające na wzajemnym uzupełnianiu się dóbr materialnych i usług. O komplementarności mówimy wówczas, gdy korzystanie z danego dobra (lub danej usługi) wymaga równoczesnego użycia innego dobra (lub innej usługi). Np. każdy właściciel samochodu, by móc nim jeździć, musi tankować paliwo, wykupić ubezpieczenie, dokonywać napraw, wymieniać części itp. Na popyt na dany towar mają wpływ ceny towarów komplementarnych, jeśli ceny benzyny wzrosną, to popyt na samochody napędzane benzyną się zmniejszy.

Substytuty Substytucja w procesie konsumpcji ma miejsce wtedy, gdy tę samą potrzebę nożna zaspokoić za pomocą różnych dóbr lub usług, czyli substytutów. Przykładem używania substytutu jest smarowanie chleba margaryną zamiast masłem. Na popyt na dany towar mają wpływ ceny substytutów. Jeśli ceny margaryny wzrosną, to przy niezmienionych cenach masła popyt na nie się zwiększy.

Determinanty podaży Cena, Popyt, Dostępność i ceny czynników wytwórczych, Stosowane technologie wytwarzania Koszty produkcji, Konkurencja, Zdarzenia losowe

Sytuacja rynkowa, która charakteryzuje się tym, że przy określonej cenie (cena równowagi) wielkość popytu na określony produkt jest równa wielkości podąży tego produktu. Równowaga rynkowa

Wykres równowagi rynkowej

Jedyna cena, przy której wielkość popytu równa się wielkości podaży; przy tej cenie na rynku wszystkie transakcje mogą być zrealizowane. Cena równowagi rynkowej

Zmiana równowagi rynkowej

1. Producenci zabawek wytwarzają swoje wyroby w ilości q1. Ilość ta w pełni pokrywa zapotrzebowanie klientów, którzy są skłonni płacić za zabawki cenę w wysokości p1. Tym samym rynek znajduje się w równowadze, co obrazuje punkt E, w którym krzywa popytu i krzywa podaży przecinają się. 2. Wyobraźmy sobie, że na skutek zbliżającego się Dnia Dziecka klienci zwiększają chęć zakupu zabawek (przesunięcie krzywej popytu z położenia DD do D'D'). Producenci zabawek chcąc zaspokoić zapotrzebowanie klientów zwiększą ilość dostarczanej podaży na rynek (przesunięcie po krzywej SS z punktu E do E'). Na skutek działania mechanizmu rynkowego (w naszym przykładzie oddziaływania popytu na podaż) rynek znajdzie się w nowym punkcie równowagi E'. Cena równowagi na rynku zabawek ustali się na nowym poziomie p2. Nowa cena jest wyższa od poprzedniej, gdyż klienci chcący zrobić prezent swoim pociechom, są skłonni zapłacić więcej za zabawki.

Elastyczność popytu Elastyczność służy mierzeniu siły z jaką wielkość popytu reaguje na zmiany czynnika określającego popyt. Elastyczność cenowa określa jak zmieni się popyt na dobro pod wpływem zmiany ceny tego towaru.

Formy elastyczności popytu: Popyt elastyczny - mała zmiana ceny wywołuje dużą zmianę popytu. np. dobra wyższego rzędu, te, na które wydatki stanowią poważną część ogółu wydatków rodzinnych. Popyt doskonale elastyczny - przy danej cenie konsumenci są gotowi kupić każdą ilość towaru. przykładem są dobra wyższego rzędu.

Formy elastyczności popytu: Popyt nieelastyczny - nawet duża zmiana ceny wywołuje małą zmianę popytu. przykładem są dobra podstawowe, przede wszystkim żywność Popyt doskonale nieelastyczny (sztywny) - bez względu na cenę popyt jest stały (np. przykładem są dobra o fundamentalnym znaczeniu dla człowieka, np. leki )

Co decyduje o elastyczności popytu Istnienie i dostępność substytutów – jeżeli istnieją substytuty danego produktu, wzrost ceny jednego z nich spowoduje, że klienci zaczną kupować jego substytuty. Na przykład, jeżeli wzrosną ceny margaryny, wzrośnie sprzedaż masła. Procentowy udział dochodu przeznaczonego na dane dobro – jeżeli udział wydatków na dane dobro jest niski w porównaniu do wysokości dochodu, popyt na takie dobro jest względnie nieelastyczny. Weźmy na przykład pod uwagę dwa produkty: pastę do butów oraz mieszkania. Pasta do butów kosztuje względnie mało, zatem jeżeli jej cena wzrośnie o 10%, to ta zmiana w cenie nie będzie miała dużego wpływu na zachowania klientów. Jeżeli jednak wzrosną ceny mieszkań o 10%, których cena jest znacznie wyższa, konsumenci będą przedkładać przeprowadzenie remontów nad kupno nowej nieruchomości, zatem ogólnie mówiąc spadnie popyt na mieszkania.

Co decyduje o elastyczności popytu Upływ czasu od wprowadzenia zmiany w cenie danego dobra - cenowa elastyczność popytu dla większości produktów jest większa w długim okresie niż w krótkim. Biorąc pod uwagę ceny benzyny z lat 70-tych, które osiągały najwyższy poziom w historii, w krótkim okresie odpowiedź konsumentów na wzrost cen polegała na tym, że ograniczali oni korzystanie z aut poprzez częstsze korzystanie z publicznych środków transportu. W długim okresie konsumenci zmieniali swoje zachowania: poprzez kupowanie mniejszych aut albo preferowanie mieszkania bliżej pracy. Rodzaj potrzeb konsumentów zaspokajanych przez dane dobro - popyt na dobra podstawowe jest mniej elastyczny cenowo niż na dobra luksusowe, np. na chleb w porównaniu do ciastek.

Elastyczność podaży Elastyczność służy mierzeniu siły z jaką wielkość podaży reaguje na zmiany czynnika określającego podaż. Elastyczność cenowa to intensywność reakcji sprzedawców (producentów), przejawiająca się w skali zmiany poziomu sprzedaży (produkcji) towarów lub usług na zmiany ceny.

Formy elastyczności podaży: Podaż elastyczna - mała zmiana ceny wywołuje dużą zmianę podaży Podaż doskonale elastyczna - przy danej cenie firmy są gotowe dostarczyć każdą ilość towaru np. nowe technologie Podaż nieelastyczna - nawet duża zmiana ceny wywołuje małą zmianę podaży np. pieczywo Podaż doskonale nieelastyczna - bez względu na cenę podaż jest stała np. dzieła sztuki, bogactwa naturalne.

Co decyduje o elastyczności podaży: Warunki technologiczne określające produkcję, Niepowtarzalność dóbr, Zapasy produktów, Czas niezbędny do produkcji.

Bibliografia: 1.Ekonomia Stosowana – podręcznik do podstaw przedsiębiorczości; Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości 2.Podstawy przedsiębiorczości – podręcznik Jacek Misiałkiewicz; Ekonomik 3.Przedsiębiorczość – klucz do sukcesu – Agnieszka Mikina, Małgorzata Sienna” Rea 4.Strony wwww: