Jak założyć stowarzyszenie?. I. Co to jest stowarzyszenie, dlaczego i kiedy warto je założyć? Podstawowym aktem prawnym regulującym zasady tworzenia i.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Nowelizacje 2015 Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Ustawa o rachunkowości Prawo o stowarzyszeniach Katarzyna Łotowska Ośrodek.
Advertisements

Rekrutacja do klasy I SP w roku szkolnym 2016/2017.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Powiatowy Urząd Pracy w Śremie Powiatowy Urząd Pracy w Śremie SFINANSUJEMY NOWE MIEJSCA PRACY Śrem, 4 listopada 2010 roku.
Urząd Miasta Poznania Oddział Funduszy Europejskich Wydział Rozwoju Miasta Urząd Miasta Poznania Oddział Funduszy Europejskich Wydział Rozwoju Miasta Oddział.
Ubezpieczenie w Narodowym Funduszu Zdrowia ŁÓDZKI ODDZIAŁ WOJEWÓDZKI NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA NFZ Dla studentów spoza Unii Europejskiej oraz spoza krajów.
Anonimizacja danych adresowych pokrzywdzonego i świadka w procedurze wykroczeniowej w świetle ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. o ochronie i pomocy dla.
Obowiązki wobec ZUS  Po podpisaniu umowy o dobrowolne ubezpieczenie z NFZ, ubezpieczony powinien złożyć we właściwym dla swojego miejsca zamieszkania.
CELOWOŚĆ POWSTANIA STOWARZYSZENIA.. PROBLEMY PO PRZEGRANYCH WYBORACH Ustawowe ograniczenia w zatrudnieniu na terenie gminy Rosnąca tendencja krytyki dotychczasowych.
OBOWIĄZKI INFORMACYJNE BENEFICJENTA Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej.
ABC MŁODEGO PRZEDSIĘBIO RCY CZYLI, JAK ZAŁOŻYĆ WŁASNĄ FIRME.
BO! Małopolska czeka na Twój pomysł i głos!. Zasady Składanie Wniosków WeryfikacjaGłosowanie Ogłoszenie Wyników Ewaluacja ZADANIA POWIATOWE ZADANIA SUBREGIONALNE.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
Sprawozdawczość. Podstawowe terminy Okres sprawozdawczy  3 kolejne miesiące, licząc od daty zawarcia umowy o dofinansowanie projektu Rodzaje raportów.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Struktura samorządu terytorialnego - samorząd gminny, - samorząd powiatowy, - samorząd wojewódzki.
Umowy Partnerskie w projektach zbiór najważniejszych składników Uwaga! Poniżej znajdują się jedynie praktyczne wskazówki dotyczące tworzenia umów. Dokładne.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Autor: Karolina Piwczyk Chorzów 2013r.. W czasie trwania projektu wszyscy przygotowywaliśmy się do założenia i późniejszej działalności w stowarzyszeniu.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Warszawa, 15 czerwca 2012 r. System rozliczeń OTC – strona regulacyjna.
Grupa: urzędnicy JST (operatorzy przyjmujący wnioski w urzędach)
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
Podstawy prawne zakładania stowarzyszeń i fundacji Paweł Kulasiewicz Elbląg, 15. października 2009 r.
Wnioskowanie o płatność Sektorowy Program Operacyjny TRANSPORT Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego.
PREZENTACJA Zmiany sposobu zgłaszania i organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży NAJWAŻNIEJSZE PRZEPISY w oparciu o znowelizowane prawo oświatowe.
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi GRUPA ROBOCZA WSPIERAJĄCA PRZYGOTOWANIE KUJAWSKO – POMORSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO.
Jak założyć organizację pozarządową? Od nitki do kłębka
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Stan prac nad projektem nowego kodeksu cywilnego Prof. dr hab. Jerzy Pisuliński.
UST testy – zajęcia 4. Test Formą działania administracji publicznej: a) jest stwierdzenie, w trybie nadzoru, nieważności statutu powiatu; b)
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Prawdy oczywiste Kiedy zarejestrować działalność? - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA: |
Umowy o dofinansowanie projektów, umowy partnerskie - na co warto zwrócić szczególną uwagę Grzegorz Gołda PWT PL-SK.
Koncepcja powołania Rady Działalności Pożytku Publicznego Miasta Lublin spotkanie wewnętrzne 1 czerwca 2011 r.
Realizacja projektów w ramach Programu „Działaj Lokalnie IX” Działaj Lokalnie to program Polsko - Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowany przez Akademię.
Sprawdzian 2016r. Informacje dla uczniów i rodziców.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. PRAWO KOALICJI – ZAKRES PODMIOTOWY USTAWA z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
Opodatkowanie spółek Podziały Spółek. Podziały spółek Rodzaje podziałów wg KSH Przewidziane są cztery sposoby podziału: 1) podział przez przejęcie, który.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Model Przejść Międzyoperatorskich (na podstawie uwag i rekomendacji izb oraz operatorów) Warszawa, 16 czerwca 2008 r.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
SPOTKANIE Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI Z TERENU POWIATU GLIWICKIEGO KONKURS OFERT – POWIAT GLIWICKI.
„SAMORZĄD UCZNIOWSKI -
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Tanie pożyczki na założenie lub rozwój firmy r Nowy Dwór Mazowiecki.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Usługa PUE-ZUS (Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych) Michał Dobrzyński, Departament Informatyki MRPiPS
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Podstawy prawne planowania przestrzennego w Polsce Wykład I.
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zasady kontroli Wnioskodawców w PPLeader+
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn (w oparciu o standard minimum) Olsztyn, 6 czerwca 2016r.
O BOWIĄZKI PRACOWNIKA I SKUTKI PRAWNE ICH NARUSZENIA Małgorzata Grześków.
1 Definiowanie i planowanie zadań budżetowych typu B.
Prawo cywilne i handlowe – zajęcia nr 1
Dz.U Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
ORGANIZACJA.
Wstęp do nauki o państwie i polityce
Zmiany dot. członków Stowarzyszenie opiera działalność na pracy społecznej swoich członków. Do prowadzenia swych spraw stowarzyszenie może zatrudniać pracowników,
przyjęty przez Zarząd Główny ZNP w dniu 20 grudnia 2016 r.
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Zarząd Powiatu Toruńskiego
Zapis prezentacji:

Jak założyć stowarzyszenie?

I. Co to jest stowarzyszenie, dlaczego i kiedy warto je założyć? Podstawowym aktem prawnym regulującym zasady tworzenia i działalności stowarzyszeń jest ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach.

1. Co to jest stowarzyszenie? Polskie ustawodawstwo gwarantuje równe, „bez względu na przekonania, prawo czynne uczestniczenia w życiu publicznym i wyrażania zróżnicowanych poglądów oraz realizacji indywidualnych zainteresowań” (Preambuła ustawy Prawo o stowarzyszeniach) Tworząc formalnie określoną grupę osób, którym bliski jest jakiś konkretny cel, w wielu sytuacjach możemy łatwiej wpływać na sytuację wokół nas.

Podstawowe cechy każdego stowarzyszenia to :  Dobrowolność  Samorządność  Trwałość  Niezarobkowy cel

2. Kto może tworzyć stowarzyszenia? Stowarzyszenia mogą tworzyć obywatele polscy mający pełną zdolność do czynności prawnych i niepozbawieni praw publicznych. Małoletni poniżej 16 r.ż. może należeć do stowarzyszenia za zgodą przedstawicieli ustawowych, nie może jednak korzystać z biernego i czynnego prawa wyborczego. Małoletni w wieku r.ż. może należeć do stowarzyszenia i korzystać z biernego i czynnego prawa wyborczego, ale w składzie zarządu tego stowarzyszenia większość muszą stanowić osoby o pełnej zdolności do czynności prawnych

Cudzoziemiec mieszkający w naszym kraju może tworzyć stowarzyszenie zgodnie z przepisami obowiązującymi obywateli polskich. Cudzoziemiec niemający zamieszkania na terytorium Polski może wstąpić do stowarzyszenia, którego statut przewiduje taką możliwość. Osoba prawna może być tylko członkiem wspierającym stowarzyszenia. Ustawa nie określa jednak szczegółowo na czym polega „bycie członkiem wspierającym stowarzyszenie”.

3. Jakie są rodzaje stowarzyszeń? Stowarzyszenia można podzielić na:  Stowarzyszenia zwykłe  Stowarzyszenia zarejestrowane w KRS  Związki stowarzyszeń  Kluby sportowe, tzn. stowarzyszenia kultury fizycznej, które działają na podstawie odrębnej ustawy

4. Co to jest stowarzyszenie zwykłe? Stowarzyszenie zwykłe jest określane jako „uproszczona formuła stowarzyszenia”. Nie ma ono osobowości prawnej. Realizuje cel społeczny w oparciu o uchwalony regulamin. Stowarzyszenie zwykłe mogą utworzyć co najmniej 3 osoby. Uchwalają one nazwę, cel, regulamin działalności, teren działania i siedzibę oraz wybierają swego przedstawiciela.

Następnie zgłaszają utworzenie stowarzyszenia do organu nadzorującego – zwykle jest to wydział spraw obywatelskich w starostwie powiatowym. Stowarzyszenie zwykłe nie ma zdolności prawnej oraz nie ma zdolności do czynności prawnych.

Stowarzyszenie zwykłe nie może:  Powoływać swoich oddziałów terenowych  Łączyć się w związki stowarzyszeń  Zrzeszać osób prawnych  Prowadzić działalności gospodarczej,  Przyjmować darowizn, spadków, zapisów, otrzymywać dotacji, korzystać z ofiarności publicznej. Jedynymi dozwolonymi przez prawo przychodami stowarzyszeń zwykłych są składki członkowskie.

Stowarzyszenie zwykłe nie ma osobowości prawnej, ale jest organizacją społeczną i w związku z tym ma zdolność sądową. Nadzór nad stowarzyszeniami zwykłymi, tak jak i zarejestrowanymi, pełni starosta. Stowarzyszenie zwykłe musi uzyskać numer REGON i PIN, konto bankowe. Stowarzyszenia zwykłe muszą prowadzić taką samą księgowość jak stowarzyszenia zarejestrowane w KRS, ale nieprowadzące działalności gospodarczej. To samo dotyczy sprawozdawczości finansowej.

5. Co to jest stowarzyszenie zarejestrowane w KRS? Stowarzyszenie zarejestrowane w KRS to kolejna forma powadzenia działalności społecznej. Stowarzyszenie to dobrowolne, samorządne, trwałe zrzeszenie tworzone w celach niezarobkowych. Swoją pracę opiera na działalności społecznej swojej członków – z tym że do pracy w stowarzyszeniu może zatrudnić pracowników.

Podstawowe różnice między stowarzyszeniami zarejestrowanymi w KRS i zwykłymi:  Do założenia stowarzyszenia zarejestrowanego potrzebnych jest co najmniej 15 osób  Działalność w oparciu o statut  Bardziej złożona struktura organizacyjna  Bardziej zawiłe (i płatne) formalności rejestracyjne  Osobowość prawna  Możliwość korzystania z różnych źródeł finansowania  Możliwość prowadzenia działalności gospodarczej.

Stowarzyszenie zarejestrowane w KRS może:  Przyjmować darowizny, spadki, zapisy, otrzymywać dotacje, korzystać z ofiarności publicznej  Podejmować finansową współpracę z administracją publiczną i biznesem  Zawierać umowy na realizację zadań publicznych  Łączyć się w związki stowarzyszeń  Zrzeszać osoby prawne  Powoływać oddziały terenowe  Ubiegać się o status organizacji pożytku publicznego.

Co założyć – stowarzyszenie czy fundacje? Stowarzyszenie Założyciele/członkowie Min. 15 członków (osoby fizyczne) Obywatele polscy (cudzoziemcy na wyjątkowych zasadach) Osoby mające pełną zdolność do pełnienia czynności prawnych Osoba prawna – jedynie jako członek wspierający Fundacja Fundator/założyciel – jeden lub wielu (osoby prawne lub fizyczne) Nie ma pojęcia „członkostwa” – nie ma znaczenia obywatelstwo oraz miejsce zamieszkania

Co założyć – stowarzyszenie czy fundacje? Cel Cel niezarobkowy Wspieranie własnych członków Cele mogą być nierealne, nierzeczywiste Organy Zarząd Komisja rewizyjna Najwyższą władzą stowarzyszenia jest walne zgromadzenie członków Społecznie lub gospodarczo użyteczny Cel nie może być nierealny i nie może polegać na wspieraniu własnych członków Zarząd Organ kontroli - nieobowiązkowo

Co założyć – stowarzyszenie czy fundacje? Majątek Na etapie tworzenia nie jest potrzebny majątek (to ludzie stanowią „kapitał”) Obowiązek płacenia składek członkowskich przez członków stowarzyszenia Podstawą działalności fundacji jest majątek tzw. fundusz założycielski ustanowiony przez fundatora, mogą to być zarówno pieniądze, jak i ruchomości oraz nieruchomości

Co założyć – stowarzyszenie czy fundacje? Sprawozdawczość/kontrola Organem kontroli zewnętrznej i nadzoru jest starosta powiatu, na terenie którego mieści się siedziba stowarzyszenia Brak corocznych obowiązków sprawozdawczych Organem kontroli zewnętrznej i nadzoru są: – Minister właściwy do spraw fundacji (wskazany w statucie przez fundatora) – Starosta powiatu, na terenie którego mieści się siedziba fundacji Coroczny obowiązek sprawozdawczy wobec ministra wskazanego przez fundatora jako organ kontroli

II. Etapy rejestracji stowarzyszenia w KRS Stowarzyszenie zarejestrowane powołuje co najmniej 15 osób, które uchwalają statut stowarzyszenia i wybierają komitet założycielski. Następnie składają dokumenty o rejestracje w KRS.

1. Statut stowarzyszenia Wstępny projekt statusu dobrze jest przygotować przed zwołaniem zebrania założycielskiego i dostarczyć go do wglądu wszystkim członkom przyszłego stowarzyszenia. Przygotowujemy dwa egzemplarze statutu Statut musi zawierać taki podstawowe informacje o stowarzyszeniu, jak: – Nazwę – Teren działania i siedzibę – Cele i sposoby ich realizacji

– Sposób nabycia/przyczyny utraty członkostwa, prawa i obowiązki członków – Władze stowarzyszenia, sposób ich wyboru, kompetencje (w tym zasady działania walnego zebrania członków, zarządu, komisji rewizyjnej) – Sposób reprezentowania, zaciągania zobowiązań majątkowych, warunki ważności uchwał – Sposób pozyskiwania środków finansowych i płacenia składek członkowskich – Zasady wprowadzania zmian w statucie – Sposób rozwiązania się stowarzyszenia.

2. Zebranie założycielskie – przygotowanie, przebieg i niezbędne uchwały Następnym krokiem potrzebnym do zarejestrowania stowarzyszenia jest zwołanie zebrania założycielskiego. Na zebraniu założycielskim przede wszystkim podejmujemy uchwałę o powołaniu do życiu stowarzyszenia i wybieramy komitet założycielski.

Na zebranie należy przygotować następujące dokumenty: Listę członków założycieli z danymi: imię i nazwisko; data i adres urodzenia; adres zameldowania; numer dowodu osobistego; PESEL; własnoręczny podpis. Wygodnie jest jeśli ta sama lista zawiera też oświadczenie członków założycieli o: posiadaniu obywatelstwa polskiego, pełnej zdolności do czynności prawnych i pełni praw obywatelskich.

Teksty uchwał, które muszą być podjęte w trakcie zebrania: – Uchwała o powołaniu stowarzyszenia, w dwóch egzemplarzach, podpisana przez przewodniczącego i sekretarza zebrania – Uchwała o przyjęciu statutu, w dwóch egzemplarzach, podpisana przez przewodniczącego i sekretarza zebrania – Uchwała o wyborze komitetu założycielskiego, w dwóch egzemplarzach, podpisana przez przewodniczącego i sekretarza zebrania.

Proponowany, przykładowy przebieg zebrania: Przedstawienie celu zebrania oraz jego uczestników, podpisanie listy członków założycieli Ustalenie sposobu głosowania i podejmowania uchwał Wybór przewodniczącego i sekretarza Wybór komisji skrutacyjnej, która zbiera i liczy głosy Podjęcie uchwały o powołaniu stowarzyszenia Dyskusja nad statutem

Podjęcie uchwały o przyjęciu statutu Zgłoszeni kandydatów i wybór komitetu założycielskiego (2-3 osoby) stowarzyszenia w głosowaniu jawnym. Ewentualnie: – Wybór władz stowarzyszenia: zarządu i organu kontroli wewnętrznej – Podjęcie uchwały w sprawie wyboru prezesa, skarbnika i innych osób mających pełnić określone funkcje w zarządzie stowarzyszenia Zamknięcie zebrania.

Po zakończeniu zebrania komitet założycielski odpowiada za formalności związane z rejestracją, czyli musi wypełnić właściwe formularze oraz skompletować wymagane dokumenty i załączniki. Komitet założycielski musi tez dopilnować, aby został spisany protokół zebrania założycielskiego.

3. Złożenie wniosku o rejestrację w KRS Sądem właściwym dla rejestracji stowarzyszeń jest sąd rejonowy, mający siedzibę w mieście będącym siedzibą wojewody. Wniosek rejestracyjny to formularze i załączniki. Cały wniosek rejestracyjny składamy w dwóch egzemplarzach.

4. Z czego składa się wniosek o rejestrację? Podstawowy formularz do rejestracji nowego stowarzyszenia w KRS to formularz KRS-W20 Do formularza KRS-W20 dołączamy: o Formularze: KRS-WK – organy podmiotu/wspólnicy uprawnieni do reprezentowania spółki – tu podajemy informacje o zarządzie i komisji rewizyjnej KRS-WF – założyciele – składamy ten formularz wtedy, gdy zakładamy stowarzyszenie, które na zebraniu założycielskim nie wybrało władz KRS-WM – przedmiot działalności.

o Dokumenty Statut stowarzyszenia, Protokół z zebrania założycielskiego Lista członków założycieli Podjęte na zebraniu uchwały. Wszystko w dwóch egzemplarzach podpisane przez przewodniczącego i sekretarza zebrania. Jeśli stowarzyszenie rejestruje działalność gospodarczą, składa również uwierzytelnione notarialnie albo złożone przed sędzią lub upoważnionym pracownikiem sądu wzory podpisów osób upoważnionych do reprezentowania stowarzyszenia.

Wniosek o rejestracje nowego stowarzyszenia w KRS i wszystkie formularze podpisuje komitet założycielski. Członkowie komitetu założycielskiego muszą, w ciągu 7 dni od dnia zamknięcia zebrania założycielskiego, złożyć we właściwym sądzie formularze o rejestrację w KRS wraz z wybranymi dokumentami

5. Czy płaci się za wpis stowarzyszenia do KRS? Na mocy atr. 17 ust. 4 ustawy Prawo o stowarzyszeniach postępowanie w sprawach o wpis stowarzyszenia do KRS jest wolne od opłat sądowych. Stowarzyszenie wnioskujące o wpis do KRS musi się liczyć z opłatami za: – Wpis do rejestru przedsiębiorców w KRS – 1000 zł – Ogłoszenie wpisu w Monitorze Sądowym i Gospodarczym – 500 zł

6. Ile czasu ma sąd na rejestrację? Sąd ma 3 miesiące, od dnia złożenia wniosku, na rozstrzygnięcie o zarejestrowaniu stowarzyszenia (przy założeniu, że nie ma uchybień formalnych). Sąd rejestrowy wysyła do starosty odpis wniosku o rejestrację wraz z załącznikami. Starosta ma 14 dni na ustosunkowanie się do złożonego wniosku. Sąd rejestrowy zawiadamia założycieli i organ nadzorujący o wpisaniu stowarzyszenia do KRS. Stowarzyszenie uzyskuje osobowość prawną z chwilą wpisania do KRS, czyli od daty postanowienia podjętego przez sędziego/referendarza o wpisaniu stowarzyszenia do rejestru stowarzyszeń, fundacji i innych organizacji społecznych.

7. Odwołania i odmowa rejestracji stowarzyszenia Jak, do kogo i kiedy można odwoływać się? Co może być przyczyną odmowy rejestracji?

III. Niezbędne formalności związane z rozpoczęciem działalności REGON (urząd statystyczny, druk RG-1 i załącznik) Konto bankowe NIP (urząd skarbowy, druk NIP-2)