Zasady sporządzania raportów cząstkowych Szkolenie jest współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i budżetu państwa z Programu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Urząd Miasta Poznania Oddział Funduszy Europejskich Wydział Rozwoju Miasta Urząd Miasta Poznania Oddział Funduszy Europejskich Wydział Rozwoju Miasta Oddział.
Advertisements

Rozliczanie wniosków o płatność w ramach projektów POIiŚ Wola Ducka - Otwock, września 2013r.
Obowiązki wobec ZUS  Po podpisaniu umowy o dobrowolne ubezpieczenie z NFZ, ubezpieczony powinien złożyć we właściwym dla swojego miejsca zamieszkania.
Jak poprawnie przygotować raport cząstkowy i sprawnie rozliczać poniesione wydatki Anna Maj Wydział Programów Rządowych i Budżetu Urzędu Małopolski Urząd.
OBOWIĄZKI INFORMACYJNE BENEFICJENTA Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej.
Zasady udzielania zamówień Wydział Kontroli Projektów.
Jak złożyć wniosek ? (GWA) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 11.3 Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
1 Wprowadzenie do Zasad kontroli w ramach PO KL Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wzór umowy o dofinansowanie wraz z informacjami na temat zasad realizacji projektów w perspektywie 2014 – 2020 Wydział Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
TERYT 2 Współdziałanie w zakresie objęcia nadzorem wstępnej weryfikacji danych inicjalnej bazy danych PRG w zakresie granic jednostek i obrębów ewidencyjnych.
Umowa o dofinansowanie w ramach osi IX Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko
Projekty unijne a Ustawa o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 Poznań, 26 lutego 2010r. Biuro Koordynacji Projektów.
KONTROLA I ROZLICZANIE PROJEKTÓW REALIZOWANYCH W RAMACH PROGRAMU WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ RZECZPOSPOLITA POLSKA - REPUBLIKA SŁOWACKA 2007 – 2013 ZAKOPANE.
WNIOSEK O PŁATNOŚĆ ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA.
BO! Małopolska czeka na Twój pomysł i głos!. Zasady Składanie Wniosków WeryfikacjaGłosowanie Ogłoszenie Wyników Ewaluacja ZADANIA POWIATOWE ZADANIA SUBREGIONALNE.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
Sprawozdawczość. Podstawowe terminy Okres sprawozdawczy  3 kolejne miesiące, licząc od daty zawarcia umowy o dofinansowanie projektu Rodzaje raportów.
„Program dofinansowania zakupu i montażu odnawialnych źródeł energii ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu”
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Obowiązki Beneficjenta wynikające z umowy o dofinansowanie Projektu realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko–Pomorskiego.
Małopolski Urząd Wojewódzki Wydział Certyfikacji i Funduszy Europejskich Kwalifikowalność wydatków w projektach POWT Rzeczpospolita Polska – Republika.
Umowy Partnerskie w projektach zbiór najważniejszych składników Uwaga! Poniżej znajdują się jedynie praktyczne wskazówki dotyczące tworzenia umów. Dokładne.
Przygotowanie projektu w ramach Programu Interreg V-A Polska-Słowacja Wspólny Sekretariat Techniczny Programu Interreg V-A Polska-Słowacja
„Premia na Horyzoncie” środki finansowe na działania wspomagające uczestnictwo jednostek naukowych w programie ramowym w zakresie badań naukowych i innowacji.
1 Rozliczenie zadań realizowanych w ramach P FIO 2015.
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax (0-89) Urząd Marszałkowski.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
ING BANK Faktoring –Jednostkom organizacyjnym Lasów Państwowych oferujemy faktoring krajowy z przejęciem ryzyka wypłacalności odbiorcy (bez regresu, pełny).
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 11.4 Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Wnioskowanie o płatność Sektorowy Program Operacyjny TRANSPORT Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego.
Jak wygrać z Generatorem Wniosków o Płatność PO KL Klub Kierownika Projektu Poznań, r. Alina Stachowiak, Biuro Koordynacji Projektów.
Wniosek o dofinansowanie projektu w ramach RPO WP na lata wraz z załącznikami Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.3. Materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Fundusze unijne Rozplanowanie działań i środków w budżecie.
Oprac: Wydział Wdarażania Programów UE PFRON 1 Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich Działanie 1.4 „Integracja zawodowa i społeczna osób.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Kryteria wyboru projektów dla operacji wspieranych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura.
Umowy o dofinansowanie projektów, umowy partnerskie - na co warto zwrócić szczególną uwagę Grzegorz Gołda PWT PL-SK.
Współpraca z beneficjentami, przepływ informacji w ramach projektu Grzegorz Gołda WST PWT PL-SK.
Ocena postępowania o udzielenie zamówienia publicznego polega na ocenie zgodności postępowania Beneficjentów z obowiązującymi przepisami dotyczącymi zamówień.
Zmienione kryteria formalne dla poszczególnych działań/poddziałań EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Model Przejść Międzyoperatorskich (na podstawie uwag i rekomendacji izb oraz operatorów) Warszawa, 16 czerwca 2008 r.
Białystok, 10 sierpnia 2010 r. Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego – część II, administracja samorządowa 1.
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa 1 Stan prac dot. dokumentów proceduralnych oraz podsumowanie spotkania konsultacyjno-szkoleniowego w.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Kontrole w projektach Biuro Koordynacji Projektów Poznań, r.
SPOTKANIE Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI Z TERENU POWIATU GLIWICKIEGO KONKURS OFERT – POWIAT GLIWICKI.
KONTROLA W PROJEKCIE WSPÓŁFINANSOWANYM ZE ŚRODKÓW WIELKOPOLSKIEGO REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO NA LATA Kampania informacyjno - edukacyjna.
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
Najczęściej popełniane błędy w przygotowywanych wnioskach o dofinasowanie Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk,
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Co zrobić aby dobrze zrealizować i rozliczyć projekt? konkurs 2016.
Ewidencja finansowo- księgowa Biblioteka Pedagogiczna.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zasady kontroli Wnioskodawców w PPLeader+
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn (w oparciu o standard minimum) Olsztyn, 6 czerwca 2016r.
1 Definiowanie i planowanie zadań budżetowych typu B.
Stan wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Instytucja Zarządzająca Regionalny Program Operacyjny.
WYPEŁNIANIE FORMULARZA – KRÓTKI KURS
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej
„Łączą nas efekty projektów” – wymagania programowe a doświadczenia po pierwszych naborach w Programie Interreg V-A Polska – Słowacja
w ramach POWT Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka
. PRAWIDŁOWY OPIS DOWODÓW KSIĘGOWYCH Najczęściej występujące uchybienia dot. opisu dowodów księgowych i rozliczeń finansowych. Gdańsk, 23 lutego 2018 r.
System Mobility Tool+ Projekt „Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół zawodowych oraz mobilność kadry kształcenia zawodowego” Konkurs 2016.
. PRAWIDŁOWY OPIS DOWODÓW KSIĘGOWYCH Najczęściej występujące uchybienia dot. opisu dowodów księgowych i rozliczeń finansowych. Gdańsk, 23 marca 2018 r.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zapis prezentacji:

Zasady sporządzania raportów cząstkowych Szkolenie jest współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i budżetu państwa z Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka Zakopane 24 kwietnia 2014r.

Cel składania raportów 1.Raporty stanowią dla Kontrolera podstawowe źródło informacji dotyczące projektu na etapie jego realizacji. 2.Na podstawie raportów Kontroler przeprowadza kontrolę administracyjną projektu. 3.Raporty służą Kontrolerowi do monitorowania postępu realizacji projektu oraz do identyfikowania pojawiających się odstępstw, problemów i nieprawidłowości. 4.Wypełnienie zobowiązań wynikających z „Umowy o dofinansowanie projektu” oraz z „Umowy partnerskiej”. 5.Certyfikacja wydatków zadeklarowanych za dany okres sprawozdawczy. „Wniosek o płatność” stanowi integralną część raportu, dlatego nie ma możliwości przedłożenia wydatków do kontroli poza raportem.

Dokumentacja Dokumentacja stosowana przez Kontrolera podczas kontroli „Raportu cząstkowego”: „Podręcznik Programu” „Wytyczne w zakresie Kontroli pierwszego stopnia w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska - Republika Słowacka ” „Instrukcja do wypełnienia Raportu cząstkowego z postępu realizacji projektu w ramach PWT Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego” „Procedura wprowadzania zmian w projekcie”

Raport cząstkowy 1.Sporządzany przez każdego PP oraz PW w wersji papierowej oraz elektronicznej. 2.Składany w co najmniej 1 egzemplarzu do Kontrolera w terminie do 10 dni od zakończenia okresu sprawozdawczego. 3.Opracowywany zawsze, nawet w przypadku braku poniesienia wydatków przez partnerów. 4.Stanowi podstawę do sporządzenia raportu zbiorczego przez PW. 5.Jest podstawowym dokumentem do zgłaszania zmian w projekcie wymagających decyzji PW.

Struktura Raportu 1.Część informacyjna - identyfikacja projektu i partnera. 2.Część rzeczowa - opis działań/etapów, postęp realizacji projektu, opis problemów, wskaźniki projektu. 3.Zgodność realizacji projektu z zasadami polityk wspólnotowych. 4.Postęp finansowy (tzw. tabele finansowe): Tabela 1 - Wydatki poniesione w trakcie realizacji projektu. Tabela 2 - Indykatywny harmonogram realizacji finansowej na 4 kolejne okresy sprawozdawcze. Tabela 3 - Zestawienie faktur/ dokumentów o równoważnej wartości dowodowej. 5.Wniosek o płatność.

Część informacyjna Najczęstsze błędy: 1.Nakładające się okresy sprawozdawcze: np. okres 1. ( ), okres 2. ( ) – błąd! 2.Niekompletna informacja: nazwa osi/tematu bez podania numeru

Część informacyjna c.d. Najczęstsze błędy: 1.Umowa partnerska z dnia (9.) – podawanie daty zawarcia umowy, mimo że „Raport” jest sporządzany przez PW. 2.Data zakończenia projektu (11.) – wpisywanie daty nieaktualnej, pomimo aneksowania terminu zakończenia realizacji projektu.

Część rzeczowa W punkcie 23. PP/PW uwzględnia następujące elementy: 1.Działania wykonane w okresie sprawozdawczym, opis postępu w realizacji wskaźników projektu (w przypadku Raportu końcowego należy zwięźle opisać wszystkie wykonane działania) 2.Informacje dotyczące zamówień publicznych w projekcie. 3.Informacje dotyczące zmian wprowadzonych do projektu. 4.Podpisane aneksy wraz z podaniem nowych wartości dofinansowania lub terminu zakończenia realizacji projektu. 5.Informacje o przeprowadzonych kontrolach/audytach (opisać kiedy i gdzie je przeprowadzono, załączyć kopię raportów/protokołów oraz wskazać sposób i termin wypełnienia zaleceń pokontrolnych) oraz o ewentualnie wykrytych nieprawidłowościach.

Część rzeczowa c.d. Najczęstsze uchybienia: 1.Niekompletne lub lakoniczne informacje dotyczące wymaganych elementów opisu. 2.Przedstawianie działań, które miały miejsce poza okresem sprawozdawczym, bez wyraźnego wskazania na ich powiązanie z okresem, którego dotyczy Raport. 3.Niezgodność danych zamieszczonych w opisie z danymi wynikającymi z dowodów księgowych, dokumentów źródłowych (wniosek aplikacyjny, harmonogram rzeczowo - finansowy) lub innych punktów raportu (np. punkt 26. „Wskaźniki projektu”). 4.Brak opisu działań lub realizacji wskaźników, pomimo że w harmonogramie zaplanowano realizację działań w opisywanym okresie sprawozdawczym, a z punktu 26. wynika, że osiągnięto w tym okresie któreś z zaplanowanych wskaźników. 5.Niezgodne numery, daty wystawienia faktur podanych w opisie.

Najczęstsze uchybienia c.d.: 4.Nieuwzględnienie informacji wymaganych w przypadku sporządzania „Raportu cząstkowego końcowego”. Raport końcowy zawiera poza danymi pochodzącymi z ostatniego okresu sprawozdawczego, również podsumowanie całości zrealizowanych w projekcie działań. 5.Nieprawidłowe raportowanie zmian: Opisanie wprowadzonych zmian w „Raporcie” bez przekazania „Wniosku o wprowadzenie zmian wymagających decyzji Partnera Wiodącego”. W zakresie zgłaszanych zmian w harmonogramie rzeczowo – finansowym: brak zgodności pomiędzy nazwami działań użytymi w „Raporcie”, a nazwami działań pochodzącymi z harmonogramu lub wniosku aplikacyjnego. Część rzeczowa c.d.

Punkt 24. – postęp finansowy poszczególnych działań: Ukazuje postęp finansowy w projekcie według zaplanowanych działań, a nie kategorii budżetowych. Obejmuje okres od początku realizacji projektu do zakończenia okresu sprawozdawczego, za który jest składany „Raport”. Postęp jest wykazywany poprzez porównanie wartości działań planowanych (P) do wartości faktycznie zrealizowanych działań (Z). Wartości powinny odnosić się do wydatków kwalifikowalnych.

Część rzeczowa c.d. Punkt 24 – postęp finansowy poszczególnych działań c.d: Ściśle powiązany z harmonogramem rzeczowo – finansowym: należy stosować kolejność działań wskazaną w harmonogramie, a w pozycji „Planowane” wpisać kwoty z harmonogramu, Punkt 24 - Najczęstsze błędy: Niezgodność pomiędzy ujmowanymi wartościami finansowymi, a wyliczeniami wynikającymi z tabel finansowych: 1 oraz 3, Pominięcie postępów rzeczowo - finansowych z poprzednich okresów sprawozdawczych – „Raport” zawiera dane niepełne i nieprawidłowe, które nie odnoszą się do zadeklarowanych i poświadczonych kwot od początku realizacji projektu.

Część rzeczowa c.d. Punkt 24. – na co zwrócić szczególną uwagę: Na zgodność etapów, nazw działań i wartości finansowych z harmonogramem rzeczowo – finansowym. Na narastające ujmowanie danych finansowych: kwoty z poprzednich okresów sprawozdawczych + wydatki poniesione w ramach zrealizowanych działań z bieżącego okresu sprawozdawczego = wartość wydatków kwalifikowalnych w kolumnie 4, w pozycji „Zrealizowane”. W „Raporcie” obejmującym datę, od której obowiązuje nowy harmonogram rzeczowo - finansowy, w pozycji „Planowane” należy wpisać dane z aktualnego dokumentu.

Część rzeczowa c.d. Punkt 25. Problemy napotkane w czasie realizacji projektu – na co zwrócić szczególną uwagę: Na opisywanie wszelkich rozbieżności względem działań zaplanowanych we wniosku aplikacyjnym i harmonogramie. Na przedstawianie problemów z partnerem, wykonawcami lub innych okoliczności wpływających na realizację projektu. Wskazanie kiedy niewykonane zadania zostaną zrealizowane oraz opisanie podjętych lub proponowanych sposób rozwiązania ww. problemów. W przypadku dołączania do raportu wydatków, których data poniesienia jest wcześniejsza niż data rozpoczęcie okresu sprawozdawczego danego „Raportu”, należy szczegółowo wyjaśnić przyczyny nie załączenia ww. wydatków w poprzednich raportach. Na podsumowanie wszystkich problemów, które wystąpiły w projekcie – dotyczy „Raportu cząstkowego końcowego”.

Część rzeczowa c.d. Punkt 26. Wskaźniki projektu: Zawiera pełną listę wskaźników dla całego projektu wykazanych we wniosku aplikacyjnym, w podziale na etapy projektu. Należy wykazać postęp w realizacji wskaźników w zakresie tej części projektu, za realizację której odpowiedzialny jest partner składający sprawozdanie.

Część rzeczowa c.d. Punkt 26. – na co zwrócić szczególną uwagę: Wskaźniki muszą być identyczne ze wskaźnikami produktu, przedstawionymi we wniosku o przyznanie dofinansowania dla projektu (nazwa, wartość docelowa). Rekomendacja Kontrolera: obok wartości wskaźnika dla całego projektu wykazywać wartość do osiągnięcia przez PP/PW dla jego części projektu (np. w nawiasie). Przykład:

Część rzeczowa c.d. Punkt 26. – na co zwrócić szczególną uwagę: W pozycjach dotyczących wskaźników nie realizowanych przez danego Partner, w kolumnie 4,5 i 7 wpisujemy „nd”. Podawanie wartości wskaźników zgodnie z okresami ich realizacji. Powtarzające się uchybienie: wykazywanie (powtarzanie) osiągniętej wartości wskaźnika z poprzedniego okresu sprawozdawczego jako osiągniętej w bieżącym okresie.

Postęp finansowy Tabela 1. Wydatki poniesione w trakcie realizacji projektu w euro 5 kolumn przedstawiających postęp finansowy w projekcie. Rzędy sformatowane zgodnie z tabelą budżetową z zatwierdzonego wniosku aplikacyjnego.

Postęp finansowy Tabela 1. – najczęstsze uchybienia: Kolumna 1. (deklarowane wydatki - bieżący okres sprawozdawczy) – niezgodność z wartościami z zestawienia faktur (tabela 3.). Należy przenieść wyliczone wartości podkategorii oraz kategorii z tabeli 3. Kolumna 2. (wydatki wykazane w zatwierdzonych poprzednich raportach) – wprowadzanie wartości z poprzednich, ale niezatwierdzonych raportów. Należy ujmować wyłącznie scertyfikowane przez Kontrolera wydatki. Kolumna 3. (wydatki narastająco = poprzednie + bieżące) – podanie nieprawidłowych wartości z powodu błędnych danych w kolumnie 1. oraz 2. Kolumna 4. (wydatki zaplanowane w budżecie projektu) – wprowadzanie wartości pierwotnie zatwierdzonych, pomimo zaktualizowania budżetu. Należy podawać wartości pochodzące z aktualnie obowiązującego budżetu projektu.

Postęp finansowy c.d. Tabela 1. – na co zwrócić szczególną uwagę: Na niewypełnianie komórek zaznaczonych szarym kolorem. Na niepozostawianie pustych pól – wpisywanie „0”. Na zgodność wprowadzanych wartości z tabelą 3. (wszystkie wyliczenia). W przypadku kwot wydatków podlegających dofinansowaniu z EFRR (poz. 15) należy zwrócić uwagę, aby ich wartość nie przekraczała % poziomu dofinansowania z EFRR ( zaokrąglanie w „dół” ). Tabela 2. Indykatywny harmonogram realizacji finansowej projektu na 4 kolejne okresy sprawozdawcze – na co zwrócić szczególną uwagę: Na wpisywanie 4 okresów sprawozdawczych, chyba że okres pozostały do końca realizacji projektu jest krótszy. Na prawidłowe określanie trzymiesięcznych okresów sprawozdawczych - daty początkowe i końcowe okresów analogicznie, jak w wierszu: „Raport za okres”. Na uwzględnianie zaktualizowanego terminu zakończenia projektu.

Postęp finansowy c.d. Tabela 3. Zestawienie faktur/dokumentów o równoważnej wartości dowodowej – na co zwracać szczególną uwagę: Na przedstawianie do kontroli wyłącznie wydatków przewidzianych w budżecie projektu, z datą poniesienia (zapłaty) w okresie sprawozdawczym. Wyjątek stanowią pierwszy i ostatni okres sprawozdawczy oraz wydatki poniesione w poprzednich okresach sprawozdawczych, a przedkładane w bieżącym z uzasadnionych przyczyn (np. wydłużającego się terminu zatwierdzenia zmian w projekcie). Na stosowanie pełnego i zgodnego numeru dokumentu księgowego: w „Zestawieniu faktur”, na wyciągach bankowych, na poleceniach przelewu. Na stosowanie dokładnych określeń w odniesieniu do przedmiotu wystawionej faktury lub innego dowodu księgowego. Na zgodność dat sprzedaży na fakturach z datami protokołów odbioru.

Postęp finansowy c.d. Tabela 3. Zestawienie faktur/dokumentów o równoważnej wartości dowodowej – na co zwracać szczególną uwagę: Na wpisywanie wszystkich dat zapłaty w odniesieniu do danego wydatku: np. w ramach rozliczania wynagrodzenia w kolumnie „data dokonania płatności” należy wpisać datę zapłaty wszystkich składników wynagrodzenia, a w przypadku zapłaty za fakturę w częściach, należy podać wszystkie daty zapłaty. Na przekazywanie kompletnej dokumentacji potwierdzającej wyjazd służbowy, tzn. polecenia wyjazdu z potwierdzeniem odbycia delegacji, dokumentów poświadczających zapłatę należności delegowanym osobom, ewentualnie innych dokumentów dotyczących wyjazdu (np. opłat drogowych, umów użytkowania samochodów prywatnych), stosowanie kursów walut zgodnych z polityką rachunkowości obowiązującą w jednostce, pomocniczego załączania tabel kursów, według których obliczono należność za odbytą podróż służbową. Na przekazywanie wyciągów bankowych zawsze z pierwszymi stronami celem identyfikacji rachunku bankowego.

Postęp finansowy c.d. Tabela 3. Zestawienie faktur/dokumentów o równoważnej wartości dowodowej – na co zwracać szczególną uwagę: Na przekazywanie wraz z fakturą dokumentującą deklarowany wydatek również kopii pozostałych faktur, jeśli zapłaty dokonano jednym przelewem – celem weryfikacji uregulowania zobowiązania w całości. Na właściwe korygowanie dokumentów źródłowych – z podpisem i datą naniesienia zmian. Na sposób obliczania wartości wydatków w euro. W przypadku przeliczania waluty narodowej na euro należy przeliczać każdą pojedynczą fakturę, a następnie podsumować przeliczone wartości. Należy stosować kurs euro z czterema miejscami po przecinku, ale zaokrąglać wartości wydatków do dwóch miejsc po przecinku. W celu uniknięcia błędów najlepiej korzystać z formuł wskazanych we wzorze tabeli.

Postęp finansowy c.d. Tabela 3. Zestawienie faktur/dokumentów o równoważnej wartości dowodowej – przeliczanie waluty narodowej na euro, sumowanie: złkurseuro

Postęp finansowy c.d. Tabela 3. Zestawienie faktur/dokumentów o równoważnej wartości dowodowej – poprawny opis dokumentu księgowego zawiera: - Numer umowy o dofinansowanie projektu w ramach programu (w przypadku wydatków ponoszonych po podpisaniu umowy) - na pierwszej stronie dokumentu, - Opis związku wydatku z projektem – należy zaznaczyć w opisie faktury, do której kategorii wydatku lub linii budżetowej przedstawionej we wniosku o dofinansowanie realizacji projektu odnosi się wydatek opisany fakturą (np.: koszty osobowe, koszty rzeczowe, inwestycje, koszty podróży, itp.), - Informację o poprawności rachunkowej, formalnej i merytorycznej, - Podstawę prawną dotycząca stosowania przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo Zamówień Publicznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 113 poz. 759, z późn. zm.)”. W przypadku nie stosowania ww. ustawy należy podać przepis ustawy, na podstawie którego do projektu (wydatku) nie stosuje się jej zapisów. - Adnotacja: „Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (oraz ze środków budżetu państwa....% - jeżeli dotyczy ) w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka ”,

Postęp finansowy c.d. Tabela 3. Zestawienie faktur/dokumentów o równoważnej wartości dowodowej – poprawny opis dokumentu księgowego zawiera c.d. : - Nr księgowy bądź ewidencyjny, pod którym dana faktura/dokument o równoważnej wartości księgowej został zaksięgowany. Opis powinien co do zasady znajdować się z tyłu dokumentu za wyjątkiem informacji dotyczącej numeru umowy o dofinansowanie (na pierwszej stronie dokumentu). Opis może również występować w formie pieczęci. Opis faktury/innego dokumentu o równoważnej wartości dowodowej w przypadku wydatków poniesionych w ramach kosztów przygotowawczych powinien zawierać informację, że wydatek został poniesiony w związku z przygotowaniem projektu oraz inne dostępne informacje wymienione w ww. opisie. Inne częste błędy w „Raporcie” - Brak wersji elektronicznej lub niezgodność wersji elektronicznej z papierową, - Brak parafek na każdej stronie Raportu, skutkujący niezatwierdzeniem Raportu.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Dominik Osysek Śląski Urząd Wojewódzki Wydział Certyfikacji i Rozwoju Oddział projektów transgranicznych