OBWODNICA SKAWINY wkrótce… Opracowanie: Urząd Miasta i Gminy w Skawinie
Analiza problemu Stan techniczny odcinka drogi krajowej nr 44 przebiegający przez Skawinę jest katastrofalny; Most na rzece Skawince w ciągu drogi krajowej nr 44, jedyny na terenie Gminy, jest w złym stanie technicznym, o nienormatywnej, zaniżonej skrajni i wysokości, który łączy dwie ulice miasta ruchem wahadłowym; Obecnie jakikolwiek remont nie jest możliwy ze względu na brak alternatywnego objazdu, nawet w obrębie wielu kilometrów. Aktualnie przez większą część dnia miasto jest sparaliżowane; Gigantyczne korki utrudniają dojazd do zlokalizowanych wzdłuż drogi krajowej nr 44 firm, w tym zakładów o strategicznym dla gospodarki charakterze; Brak możliwości szybkiego przejazdu z jednej części miasta do drugiej zagraża bezpieczeństwu mieszkańców całej gminy - 42 tys.
Most na rzece Skawince w ciągu Drogi Krajowej 44
Analiza problemu niedostateczna prędkość ruchu (średnia prędkość przejazdu przez miast o 26 km/h), zagrożenie ekologiczne (znaczna ilość spalin emitowanych w śródmieściu), niedostateczna nośność nawierzchni (niedostosowanie parametrów technicznych drogi do natężenia ruchu), obecność przejazdów kolejowych (wymuszone przestoje trwające łącznie około 200 min. na dobę), niedostateczna szerokość jezdni, nadmierna dostępność drogi (43 skrzyżowania i włączenia, 87 bram wjazdowych, 8 przystanków komunikacji zbiorowej i ruch pieszy), brak czytelności układu transportowego (wspólny przebieg potoków ruchu lokalnego i tranzytowego uniemożliwiający zarządzanie nimi).
Obwodnica w liczbach
Rok 2003 to podjęcie przez władze Gminy działań zmierzających do budowy obwodnicy.
W latach 2005 – 2006 Gmina samodzielnie wykonała przebudowę skrzyżowania obwodnicy Skawiny z drogą krajową 44 oraz I odcinek o długości jednego kilometra. Całkowity koszt realizacji I odcinka to 12 mln zł i stanowi on wkład Gminy w realizację projektu GDDKiA.
I odcinek obwodnicy
W wyniku działań władz miasta w budżecie państwa na 2007 rok, obwodnica centrum Skawiny w ciągu drogi krajowej nr 44 została ujęta w Programie budowy dróg krajowych na lata
20 kwietnia 2007 r. Gmina Skawina podpisała z GDDKiA Porozumienie. W myśl tego dokumentu Gmina przekaże GDDKiA zrealizowany własnym staraniem I odcinek obwodnicy oraz wykona dokumentację techniczną wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę i pozyskaniem potrzebnych na realizację tego celu terenów, dla pozostałych czterech odcinków. GDDKiA zobowiązała się do sfinansowania i zrealizowania całego przedsięwzięcia do końca 2010 r.
Dodatkowo z inicjatywy naszej Gminy wykonaliśmy koncepcję połączenia obwodnicy Skawiny z węzłem Sidzińskim, co było podstawą do dokonania stosownej rezerwy terenu w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego Kraków- Sidzina oraz do wprowadzenia do Studium Zagospodarowania Przestrzennego Skawiny.
Dla pozostałych czterech odcinków Gmina uzyskała w 2007 r. decyzję o ustaleniu lokalizacji inwestycji drogowej; Zgodnie z treścią Porozumienia i na podstawie decyzji ULD zostały dokonane wykupy gruntów i wypłacone odszkodowania oraz dokonano koniecznych wyburzeń budynków leżących na trasie obwodnicy.
Dla II i III odcinka w lipcu 2009 r. uzyskaliśmy pozwolenie na budowę (decyzja NR AB.V-1-436/09). Komplet materiałów do przetargu został przekazany do GDDKiA o. Kraków w lipcu 2009 r.
20 lipca 2009 roku odcinek II i III został skierowany do przygotowania przetargu, który miał być ogłoszony do roku. W dniu r. Dyrektor Oddziału Krakowskiego GDDKiA otrzymał pismo od Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych wstrzymujące uruchomienie przetargu na realizację obwodnicy Skawiny. Projektowanie IV i V odcinka zostaje wstrzymane przez GDDKiA w grudniu 2009 r.
Strefy gospodarcze Gmina Skawina, w oparciu o przygotowywaną koncepcję budowy obwodnicy i podpisane w 2007 r. porozumienie z GDDKiA, w 2008 roku rozpoczęła budowę infrastruktury dla dwóch obszarów inwestycyjnych Strefy Aktywności Gospodarczej (120ha) i Skawińskiego Obszaru Gospodarczego (50ha).
Skawiński Obszar Gospodarczy - 50ha
Inwestycja CEZ Polska na terenie Skawiny Brak obwodnicy negatywnie wpływa na bezpieczeństwo energetyczne Małopolski. Elektrownia Skawina nie może rozpocząć realizacji inwestycji polegającej na budowie nowego bloku parowo-gazowego o mocy 430 MW (koszt budowy ok. 2 miliardów złotych ). Obecny stan dróg uniemożliwia dostarczenie elementów konstrukcyjnych na plac budowy!
Lokalizacja nowego bloku gazowo-parowego Elektrowni Nowa Skawina
Wizualizacja nowego bloku gazowo-parowego
Rozmowy i interwencje Burmistrza Interwencja Ministra Przemysłu Republiki Czeskiej Blokada drogi krajowej Petycje na ręce Premiera Rezolucje i apele samorządów lokalnych
Rozmowy i interwencje Burmistrza Od sierpnia 2009 roku władze Gminy Skawina interweniowały u Posła RP Jacka Krupy, Jarosława Gowina, Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Lecha Witeckiego i jego zastępcy Tomasza Rudnickiego, Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Radosława Stępnia, Ministra Infrastruktury Cezarego Grabarczyka, Sekretarza Stanu Ministerstwa Gospodarki Adama Szejnfelda, Wicepremiera Waldemara Pawlaka, Ministra Członka Rady Ministrów w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Michała Boni oraz Ministra Finansów Jacka Rostowskiego.
Petycje na ręce Premiera z dnia 12 lipca i 17 sierpnia 2010 r. Szanowny Pan Donald Tusk Prezes Rady Ministrów Al. J. Ch. Szucha Warszawa Prosimy o ponowne wprowadzenie zadania związanego z przygotowaniem i budową obwodnicy Skawiny do Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011 – Obwodnica Skawiny z niewiadomych przyczyn została wykreślona z Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011 – Decyzja ta stanowi dla społeczeństwa wyrok(…). Liczymy na Pana pomoc.
Interwencja Ministra Przemysłu Republiki Czeskiej Opierając się na posiadanym przez Gminę Skawina Porozumieniu z GDDKiA, CEZ Polska przygotowuje się do rozpoczęcia inwestycji polegającej na budowie nowego bloku parowo-gazowego o mocy 430 MW. Wobec ryzyka opóźnienia realizacji obwodnicy może się okazać, że tego przedsięwzięcia niestety nie da się zrealizować. W sprawie tej interweniował u Wicepremiera Ministra Gospodarki osobiście Minister Przemysłu Czech na spotkaniu w grudniu 2009 roku w Warszawie.
Blokada drogi krajowej nr 44
Rezolucje i apele samorządów Apel nr 1/10 Sejmiku Województwa Małopolskiego z dn Rezolucja Rady Powiatu Krakowskiego nr II/25/10 z dn Rezolucja nr 3 Rady Miejskiej w Skawinie z dn r. „Rada Miejska w Skawinie zwraca się z apelem o przesunięcie zadania związanego z przygotowaniem i budową obwodnicy Skawiny z Załącznika nr 2 do Załącznika nr 1 projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata ”.
Wprowadzenie inwestycji budowa obwodnicy Skawiny do Załącznika nr 1a poz. 40, „Lista zadań priorytetowych, których realizacja może zostać rozpoczęta do 2013 roku” - uchwała Rady Ministrów Nr 10/2011 z dnia 25 stycznia 2011 r.