Realizacja projektu „Doskonalenie szansą na rozwój” w Powiecie Ciechanowskim
I. Charakterystyka projektu Projekt „Doskonalenie szansą na rozwój” realizowany przez Powiat Ciechanowski jest projektem konkursowym, który towarzyszy działaniom podejmowanym w ramach projektu systemowego „System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół” przygotowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie. Realizacja tych projektów jest możliwa dzięki współfinansowaniu przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki , Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Projekt „Doskonalenie szansą na rozwój” realizowany przez Powiat Ciechanowski jest projektem konkursowym, który towarzyszy działaniom podejmowanym w ramach projektu systemowego „System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół” przygotowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie. Realizacja tych projektów jest możliwa dzięki współfinansowaniu przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki , Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół.
Celem projektu był pilotaż nowego modelu systemu doskonalenia nauczycieli i zewnętrznego wspomagania szkół. Adresatami projektu były przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne publiczne i niepubliczne z terenu powiatu ciechanowskiego. Pilotaż zmodernizowanego systemu wspomagania konkretnej szkoły i przedszkoli zakładał odchodzenie od incydentalnych, jednorazowych krótkich form szkoleniowych na rzecz planowanego procesu wspomaganie konkretnej szkoły: od diagnozy potrzeb poprzez doskonalenie i monitorowanie efektów wprowadzonych zmian. Okres realizacji projektu: styczeń 2013 r. – grudzień 2014 r.
II. Uczestnicy projektu
Realizacja projektu na terenie powiatu ciechanowskiego objęła wspomaganiem 40 placówek oświatowych ( co stanowi 60% szkół powiatu ciechanowskiego). W tym 5 przedszkoli, 18 szkół podstawowych, 11 gimnazjów i 6 szkół ponadgimnazjalnych. Były to następujące szkoły/przedszkola: Przedszkola Szkoły podstawowe w: Gimnazjaw: Szkoły ponadgimnazjalne: Miejskie Przedszkole nr 6 w Ciechanowie Miejskie Przedszkole nr 6 w Ciechanowie Przedszkole nr 3 w Ciechanowie Przedszkole nr 3 w Ciechanowie Miejskie Przedszkole nr 10 w Ciechanowie Miejskie Przedszkole nr 10 w Ciechanowie Miejsko-gminne Przedszkole w Glinojecku Miejsko-gminne Przedszkole w Glinojecku Gminne Przedszkole w Gołotczyźnie Gminne Przedszkole w Gołotczyźnie Sońsku Sońsku Humięcinie Humięcinie Grudusku Grudusku Kraszewie Kraszewie Opinogórze Górnej Opinogórze Górnej Młocku Młocku Woli Młockiej Woli Młockiej Regiminie Regiminie Gołyminie-Ośrodku Gołyminie-Ośrodku Kołaczkowie Kołaczkowie Gąsocinie Gąsocinie Glinojecku Glinojecku Szulmierzu Szulmierzu Ojrzeniu Ojrzeniu Zeńboku Zeńboku Woli Wierzbowskiej Woli Wierzbowskiej nr 5 w Ciechanowie nr 5 w Ciechanowie nr 7 w Ciechanowie nr 7 w Ciechanowie Gąsocinie Gąsocinie Sońsku Sońsku Grudusku Grudusku nr 4 w Ciechanowie nr 4 w Ciechanowie Kraszewie Kraszewie Opinogórze Górnej Opinogórze Górnej Ościsłowie Ościsłowie Regiminie Regiminie Glinojecku Glinojecku nr 3 w Ciechanowie nr 3 w Ciechanowie Gołyminie-Ośrodku Gołyminie-Ośrodku Technikum nr 4 w Ciechanowie Technikum nr 4 w Ciechanowie III Liceum Ogólnokształcące w Ciechanowie III Liceum Ogólnokształcące w Ciechanowie II Liceum Ogólnokształcące w Ciechanowie II Liceum Ogólnokształcące w Ciechanowie Technikum nr 2 w Ciechanowie Technikum nr 2 w Ciechanowie Technikum nr 1 w Ciechanowie Technikum nr 1 w Ciechanowie I Liceum Ogólnokształcące w Ciechanowie I Liceum Ogólnokształcące w Ciechanowie
Łącznie w projekcie wzięło udział 580 nauczycieli.
Szkoły/przedszkola przy wprowadzaniu zmian wynikających z realizacji projektu wspierali – Szkolni Organizatorzy Rozwoju Edukacji (SORE). Każdy SORE miał pod opieką 5 szkół/przedszkoli. Były to: Aneta Głuszniewska Emilia Góralczyk Dorota Kamińska Danuta Kwiatkowska Wiesława Machul Dorota Stryjewska Teresa Stryjewska Maria Sykut
Główne zadania SORE to: Pomoc dyrektorowi w diagnozowaniu potrzeb szkoły i formułowaniu celów wynikających z rozpoznanych potrzeb: -wywiad z dyrektorem, -spotkanie z radą pedagogiczną, -warsztat diagnostyczno – rozwojowy; Wsparcie szkoły w przygotowaniu Rocznego Planu Wspomagania; Monitorowanie przebiegu realizacji Rocznego Planu Wspomagania; Dokumentowanie przebiegu wspomagania; Przygotowanie sprawozdania z przebiegu realizacji Rocznego Planu Wspomagania.
III. Zadania realizowane w ramach projektu „Doskonalenie szansą na rozwój” I. ZADANIE opracowanie koncepcji i przeprowadzenie wspomagania w szkole/przedszkolu II. ZADANIE utworzenie 4 sieci współpracy i samokształcenia III. ZADANIE upowszechnianie rezultatów projektu
Opracowanie koncepcji i przeprowadzenie wspomagania w szkole/przedszkolu I etap działań - diagnoza szkoły/przedszkola wywiad z dyrektorem wywiad z nauczycielami – spotkanie z radą pedagogiczną warsztat diagnostyczno-rozwojowy – pogłębiona analiza ( określenie priorytetów rozwojowych szkoły/przedszkola w roku szkolnym 203/2014). Podczas spotkania nauczyciele wspólnie z SORE ( pełniącym rolę moderatora i doradcy) wypracowali elementy Rocznego Planu Wspomagania, określając 2 oferty szkoleniowe (warsztaty, wykłady, konsultacje grupowe i indywidualne), formy wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności w praktyce szkolnej oraz sposoby ewaluacji efektów wspomagania.
II etap - Opracowanie Rocznego Planu Wspomagania (RPW) Wypracowany w zespołach RPW, po akceptacji dyrektora szkoły/przedszkola został przedstawiony radzie pedagogicznej. Od tego momentu zaczęła się realizacja zadań wynikających z RPW. Były to szkolenia, konsultacje grupowe i indywidualne. Wykorzystując zdobytą wiedzę i umiejętności, nauczyciele prowadzili zajęcia otwarte, spotkania z rodzicami, zajęcia z uczniami. Zamieszczali wypracowane materiały na stronach internetowych szkół, w lokalnej prasie, przekazywali uczniom i rodzicom.
III etap – przeprowadzenie pełnego cyklu doskonalenia (warsztaty, konsultacje grupowe i indywidualne) Temat Ilość szkól/placówek Wykonawca Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki 14 Studio Rozwojowe/ Olga Matecka Retor- Pracownia Doskonalenia Kompetencji Pedagogicznych Edu-Mach Ciechanów Jak pomóc uczniowi osiągnąć sukces edukacyjny? 9 Edu-Mach Harmonia Rodzice są partnerami szkoły 9Edu-Mach/CiechanówHarmonia/Warszawa Ocenianie kształtujące 6 DJM - Doradztwo Szkolenia Jarosław Majdecki Wspieranie pracy wychowawców klas- bezpieczna szkoła 5 Retor- Pracownia Doskonalenia Kompetencji Pedagogicznych Jak i po co prowadzić ewaluację wewnętrzną? 5 DJM - Doradztwo Szkolenia Jarosław Majdecki Oferta edukacyjna drogą do właściwej realizacji podstawy programowej 5 DJM - Doradztwo Szkolenia Jarosław Majdecki
Efektywna organizacja pracy zespołów nauczycielskich 4 Edukompetencje - Sebastian Kępka Retor - Pracownia Doskonalenia Kompetencji Pedagogicznych Postawy uczniowskie. Jak je kształtować? 4 Edu-Mach Ciechanów Współpraca nauczycieli w prowadzeniu procesów edukacyjnych 4 DJM - Doradztwo Szkolenia Jarosław Majdecki Praca uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych 4 Retor - Pracownia Doskonalenia Kompetencji Pedagogicznych Wykorzystanie TIK na zajęciach edukacyjnych- bezpieczny internet 3 Maciej Wojciechowski Uczeń – aktywny uczestnik procesu uczenia się 2 Studio Rozwojowe/Olga Matecka Budowa koncepcji pracy szkoły 2 Edukompetencje - Sebastian Kępka/Warszawa Projekt edukacyjny w szkole 1 Retor - Pracownia Doskonalenia Kompetencji Pedagogicznych Współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym 1 Piotr Kołakowski Przedszkole promuje wartość edukacji 1 DJM - Doradztwo Szkolenia Jarosław Majdecki Nauczyciel DJM - Doradztwo Szkolenia Jarosław Majdecki Praca z uczniem zdolnym 1 MSCDN w Ciechanowie
W każdej szkole/przedszkolu przeprowadzone zostały po dwie oferty szkoleniowe trwające po 20 godzin. Warsztaty w wymiarze 15 godzin oraz konsultacje grupowe w wymiarze 5 godzin. Analizując w/w tabelę dostrzec można, iż największym zainteresowaniem cieszyły się oferty szkoleniowe takie jak: Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki. Jak pomóc uczniowi osiągnąć sukces edukacyjny? Rodzice są partnerami szkoły.
IV. Ewaluacja realizowanych ofert Każda z ofert szkoleniowych została podsumowana ankietą ewaluacyjną, dotyczącą m. in.: Oceny szkolenia pod względem: Oceny szkolenia pod względem: tematyki sprawności organizacyjnej atmosfery panującej na zajęciach metod i form pracy materiałów szkoleniowych możliwości wzbogacenia wiadomości, umiejętności proponowanych/wypracowanych rozwiązań
Oceny prowadzącego szkolenie pod względem: Oceny prowadzącego szkolenie pod względem: przygotowania merytorycznego zrozumiałego przekazu wiedzy komunikatywności z grupą zdolności przekazywania umiejętności praktycznych punktualności i prowadzenia zajęć
Odpowiedzą na pytania: Odpowiedzą na pytania: Czy szkolenie spełniło oczekiwania? Czy zakres tematyczny był odpowiedni? Czy zrealizowana oferta będzie przydatna w pracy lub rozwoju zawodowym?
J ak pomóc uczniowi osiągnąć sukces edukacyjny? Gminne Przedszkole w Gołotczyźnie Szkoła Podstawowa w Regiminie Szkoła Podstawowa w Grudusku Szkoła Podstawowa w Ojrzeniu Gimnazjum w Gąsocinie Gimnazjum nr 3 w Ciechanowie Gimnazjum w Gołyminie-Ośrodku Gimnazjum w Ościsłowie I Liceum Ogólnokształcące w Ciechanowie
Czy szkolenie spełniło oczekiwania? 78% Czy zakres tematyczny był odpowiedni? 94% Czy zrealizowana oferta będzie przydatna w pracy lub w rozwoju zawodowym? 79%
Techniki uczenia się i metody motywujące do nauki Miejsko-Gminne Przedszkole w GlinojeckuGimnazjum w Sońsku Szkoła Podstawowa w HumięcinieSzkoła Podstawowa w Zeńboku Szkoła Podstawowa nr 5 w CiechanowieSzkoła Podstawowa w Grudusku Szkoła Podstawowa w GąsocinieSzkoła Podstawowa w Szulmierzu Szkoła Podstawowa w KołaczkowieSzkoła Podstawowa w Kraszewie Szkoła Podstawowa w Gołyminie-OśrodkuGimnazjum w Opinogórze Górnej Szkoła Podstawowa w Opinogórze Górnej Gimnazjum w Ościsłowie
Czy szkolenie spełniło oczekiwania? 78% Czy zakres tematyczny był odpowiedni? 90% Czy zrealizowana oferta będzie przydatna w pracy lub w rozwoju zawodowym? 87%
Wspieranie pracy wychowawców klas – bezpieczna szkoła Szkoła Podstawowa w Sońsku Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 7 w Ciechanowie Szkoła Podstawowa w Glinojecku Technikum nr 4 w Ciechanowie Technikum nr 2 w Ciechanowie
Czy szkolenie spełniło oczekiwania? 85% Czy zakres tematyczny był odpowiedni? 100% Czy zrealizowana oferta będzie przydatna w pracy lub w rozwoju zawodowym? 83%
Ocenianie kształtujące Szkoła Podstawowa w Szulmierzu Szkoła Podstawowa w Zeńboku Szkoła Podstawowa w Woli Wierzbowej Gimnazjum nr 4 w Ciechanowie Gimnazjum w Kraszewie
Czy szkolenie spełniło oczekiwania? 58% Czy zakres tematyczny był odpowiedni? 95,2% Czy zrealizowana oferta będzie przydatna w pracy lub w rozwoju zawodowym? 78%
Rodzice są partnerami szkoły Miejskie Przedszkole nr 3 w Ciechanowie Miejsko-Gminne Przedszkole w Glinojecku Miejskie Przedszkole nr 10 w Ciechanowie Szkoła Podstawowa w Młocku Szkoła Podstawowa w Woli Młockiej szkoła Podstawowa w Kołaczkowie Szkoła Podstawowa w Kraszewie Gimnazjum w Kraszewie Gimnazjum w Glinojecku
Czy szkolenie spełniło oczekiwania? 79% Czy zakres tematyczny był odpowiedni? 94% Czy zrealizowana oferta będzie przydatna w pracy lub w rozwoju zawodowym? 83%
Klucz do sukcesu SORE – Klucze do sukcesu? SORE to przede wszystkim doświadczeni pracownicy oświaty(8): doświadczeni w pracy PPP doświadczeni w pracy ODN dyrektorzy/wicedyrektorzy Pięć szkół dla 1 SORE.
Eksperci Wybór ekspertów świadczących wsparcie odbył się w drodze przetargu. Głównym kryterium była najniższa cena. Wybór według powyższych procedur spowodował trudności w realizacji niektórych ofert: niedostateczny poziom zaangażowania i poznania specyfiki szkoły szkoły wiedza powierzchowna i potoczna teoretyczny i ogólnikowy charakter szkoleń wiedza nie jest wystarczającą praktyczna nie zawsze aktualna
Koordynatorzy sieci Zadaniem koordynatora sieci było: organizacja spotkań monitorowanie forum dyskusyjnego na platformie cyfrowej zamieszczanie na platformie cyfrowej materiałów samokształcących i innych zasobów edukacyjnych łączących się z tematyką sieci sporządzanie sprawozdania z pracy sieci promocja działań sieci Zgodnie z założeniami projektu powiatowego utworzono 4 sieci współpracy i samokształcenia.
Kluczowa rola dyrektora szkoły ( przy współpracy z SORE) poinformowanie i zaangażowanie nauczycieli.
Nauczyciele muszą rozumieć w czym uczestniczą (cele i założenia nowego modelu doskonalenia).
Rekomendacje w wyniku ewaluacji projektów powiatowych w całej Polsce. Należy kontynuować rozwijanie nowego modelu oraz pracować nad jego wdrożeniem w całym kraju od roku Należy utrzymać założenie, że nowy model wspierania pracy szkoły jest wdrażany na poziomie powiatu. Pozwala to tworzyć system wsparcia dostatecznie blisko szkoły i nauczyciela. Wzmacnianie mechanizmów zapewniania jakości wymaga uprzedniej, poświęconej tej kwestii analizy całego systemu. Na podstawie wniosków z ewaluacji można stwierdzić, że krytyczne znaczenie ma: wybór kluczowych osób (SORE, koordynatora sieci, ekspertów i trenerów) oraz jakość ich pracy. Nowy model powinien stać się centralną osią systemu wspierania pracy szkoły. Jednak nadal funkcjonować powinny dotychczasowe elementy systemu doskonalenia nauczycieli.
Należy położyć większy nacisk na przygotowanie nauczycieli do wdrażania nowego modelu. Zadanie to powinien wykonać dyrektor. Należy ograniczyć liczbę szkół przypadających na jednego SORE. W przypadku osób pracujących na pół etatu SORE nie powinien zajmować się więcej niż 5 szkołami, a w przypadku pracy na cały etat powinien zajmować się nie więcej niż 10 szkołami. W związku z pracami nad perspektywą 2014 –2020 wskazane jest tworzenie ofert pod kątem kompetencji kluczowych. Istnieje uzasadnienie dla tworzenia dodatkowych ofert dopasowanych do specyficznych potrzeb różnych typów szkół: zawodowych, specjalnych i przedszkoli. Oferty doskonalenia powinny pozostać ramowe, a szkoły powinny mieć możliwość przygotowywania własnych planów rozwoju w tematach spoza katalogu ofert. Potrzebne są kadry do wdrożenia nowego modelu w całym kraju, które trzeba przygotować. Konieczne jest także doskonalenie kadr w trakcie ich pracy.
Wskazane jest uruchomienie systemu doskonalenia trenerów i ekspertów, szczególnie pod kątem pracy w szkołach ponadgimnazjalnych i w szkołach zawodowych. Należy ograniczyć stosowanie ofert doskonalenia na etapie diagnozowania potrzeb szkoły. Powinny one wspierać szkołę na etapie przygotowywania szczegółowego planu rozwoju. Konieczne jest dopracowanie mechanizmów wdrażania wypracowanych zmian oraz wzmocnienie kompetencji kluczowych aktorów w tym zakresie. Konieczne jest lepsze przygotowanie kluczowych aktorów do definiowania, na czym ma polegać zmiana na poziomie szkoły, oraz badania i monitorowania jej efektów. Proces ten powinien być połączony z ewaluacją wewnętrzną. Konieczne jest w pierwszej kolejności wykorzystanie istniejących informacji o finansowaniu doskonalenia nauczycieli (na podstawie sprawozdawczości budżetowej), a w dalszej perspektywie budowania nowoczesnego, przyjaznego i użytecznego systemu monitorowania. budżetowej), a w dalszej perspektywie budowania nowoczesnego, przyjaznego i użytecznego systemu monitorowania.
Dziękuję za uwagę