Metodyka wyłonienia inteligentnej specjalizacji regionu dr Joanna Hołub-Iwan Uniwersytet Szczeciński dr Katarzyna Cheba Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Komitet Gospodarki Miejskiej Projekt Wschodni Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Regiony.
Advertisements

Rachunki regionalne Urząd Statystyczny w Katowicach Ośrodek Rachunków Regionalnych Ogólnopolska konferencja naukowa z okazji obchodów Dnia Statystyki Polskiej.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Krajowa produkcja leków jako niezbędny warunek skutecznej polityki lekowej państwa dr Bohdan Wyżnikiewicz Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Katowice,
Innowacyjna Warszawa 2020 Program wspierania przedsiębiorczości.
CO TO SĄ PROJEKTY INNOWACYJNE? PROJEKTY INNOWACYJNE WYTYCZNE EFS NIE WSKAZUJĄ ODRĘBNEJ DEFINICJI INNOWACYJNOŚCI.
Wizja rozwoju Uczelni Prof. Wiesław Józef Piekarski SPÓJRZ W PRZYSZŁOŚĆ z Uniwersytetem Przyrodniczym w Lublinie.
Model współpracy NGO – Miasto Łódź Prezentacja projektu partnerskiego Centrum OPUS i Urzędu Miasta Łodzi Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. e-Podlaskie – kierunki.
Rola Regionalnych Ośrodków EFS w przygotowaniu województwa kujawsko-pomorskiego do sprawnej absorpcji EFS Polskie Towarzystwo Ekonomiczne w Bydgoszczy.
Wojewódzki Zakład Doskonalenia Zawodowego w Gorzowie Wlkp.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Metodologia tworzenia strategii wg Mirosława Gębskiego Euroinvestment.
PROGRAM OPERACYJNY „ROZWOJU WOJEWÓDZTW POLSKI WSCHODNIEJ" Warszawa, 30 marca 2006.
Obszary inteligentnych specjalizacji Wielkopolski a UEP / SC UEP.
Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom krajowy i regionalny. Perspektywa finansowa Toruń, 16 lipca 2013 r.
„Środki unijne na rozwój przedsiębiorczości.” Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Pile Łobżenica, r.
Program Operacyjny Inteligentny Rozwój Marcin Łata Dyrektor Departamentu Konkurencyjności i Innowacyjności Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Motywy i bariery ekspansji zagranicznej polskich przedsiębiorstw Rafał Tuziak, Instytut Rynków i Konkurencji SGH.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Stan wdrażania projektów systemowych w ramach PO KL w zakresie analiz zmian gospodarczych i realizacji Dolnośląskiej Strategii Innowacji Urząd.
STRATEGIA DZIAŁANIA NA ROK 2012 REGIONALNA SIEĆ TEMATYCZNA DLA WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO.
Celem Konkursu jest wsparcie małopolskich przedsiębiorstw społecznych - firm, których działalność gospodarcza służy realizacji celów społecznych, a także.
Janusz Witkowski GŁÓWNY URZĄD STATYSTYCZNY Gdynia, marca 2016 roku Rola statystyki publicznej w społeczeństwie 1 Ogólnopolska konferencja naukowa.
Cyfrowa Polska szansą dla rozwoju sektora ICT 1 Agnieszka Suska Naczelnik Departament Funduszy Strukturalnych Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji Gdańsk,
Copyright (c) 2007 DGA S.A. | All rights reserved. Jak powinniśmy rozumieć INNOWACYJNOŚĆ w aspekcie środków unijnych? Poznań, 14 stycznia 2008 r.
Strategia Koncepcja działania organizacji umożliwiająca osiągnięcie sukcesu w przyszłych warunkach.
Fundusze Strukturalne - jak napisać projekt? Paulina Szuster.
Rok Samorządności plany Ministerstwa Spraw Zagranicznych
Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko – Pomorskiego w Toruniu Cykl spotkań promujących najlepsze praktyki dotyczące aktywizacji mieszkańców na terenach.
1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko „Dla rozwoju infrastruktury.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Lokalne Podstawy Światowej Strategii Innowacji Tadeusz Baczko Lubuska Rada Innowacji Czerwińsk, 26 września 2012 r.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
Konferencja Społeczeństwo Informacyjne Warmii i Mazur - kierunki rozwoju infrastruktury i e-usług w ramach Programów Operacyjnych współfinansowanych.
Uwarunkowania innowacyjności kobiet w biznesie Ewa Lisowska Szkoła Główna Handlowa.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Realizacja działań w sferze nauki w ramach PO KL PRIORYTET IV – komponent centralny Działania w ramach Priorytetu IV koncentrują się na podwyższaniu.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Wsparcie nauki i biznesu w POIR Łukasz Jasek. POIR – ogólne informacje I oś POIR – przegląd i alokacja IV oś POIR – przegląd i alokacja Instrumenty I.
Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP) Aleksander Bąkowski Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Departament Rozwoju Regionalnego Poddziałanie Wsparcie procesów badawczo- rozwojowych w przedsiębiorstwach akademickich Schemat: wsparcie doradcze.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO Informacja sprawozdawcza w zakresie ewaluacji RPO WK-P na lata Jolanta Rudnicka Biuro.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w roku 2014 Jolanta Rudnicka Biuro Ewaluacji Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO r. Departament.
EContentplus – szansa dla archiwów, muzeów i bibliotek Anna Bramska Krajowy Punkt Kontaktowy eContentplus Chalin, 5 września 2006.
Propozycje wyzwań i celów strategicznych opracowanych w ramach sekcji Nauka i Gospodarka.
Polityka Unii Europejskiej w zakresie badań i rozwoju
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
II Spotkanie Robocze Bruksela,
Nazwa firmy Plan biznesowy.
Koncepcja tworzenia Programu Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego
FUNDUSZ POŻYCZKOWY NA BADANIA I WDROŻENIA
Prezentacja planu biznesowego
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
Nazwa firmy Biznesplan.
Małopolski Festiwal Innowacji
Zapis prezentacji:

Metodyka wyłonienia inteligentnej specjalizacji regionu dr Joanna Hołub-Iwan Uniwersytet Szczeciński dr Katarzyna Cheba Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Definicje Inteligentna specjalizacja Inteligentna specjalizacja to ścisłe powiązanie działalności badawczo-rozwojowej, rozwoju kapitału ludzkiego (kwalifikacji oraz umiejętności pracowników) i specyfiki gospodarczej regionów lub państw.

Potrzeba wskazania inteligentnych specjalizacji na poziomie krajowym i regionalnym wynika m.in. z konieczności spełnienia warunku ex-ante, określonego w odniesieniu do: Celu Tematycznego 1: Zwiększenie nakładów na badania naukowe, rozwój technologiczny i innowacje, ujętego w Umowie Partnerstwa, tj: istnienie krajowych lub regionalnych strategii badań i innowacji na rzecz inteligentnej specjalizacji, zgodnie z krajowym programem reform, w celu zwiększenia wydatków na badania i innowacje ze środków prywatnych, co jest cechą dobrze funkcjonujących krajowych lub regionalnych systemów badań i innowacji i jest kryterium warunkującym wsparcie na ww. obszary w programach operacyjnych na lata

Celem „inteligentnego rozwoju” jest zwiększenie roli wiedzy i innowacji, jako sił napędowych przyszłego rozwoju. Jest to związane m.in. z:  podniesieniem jakości edukacji,  poprawą wyników działalności badawczej,  wspieraniem transferu innowacji i wiedzy w Unii,  pełnym wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych,  zapewnieniem warunków umożliwiających i ułatwiających  przekształcanie się innowacyjnych pomysłów w nowe produkty i usługi.

Wynik badań, analiz i decyzji strategicznych na szczeblu regionów znajdują odzwierciedlenie w aktualizacji Regionalnych Strategii Innowacji i w strategiach Inteligentnej Specjalizacji (Smart Specialisation). W dniu 9 października br. Kierownictwo Ministerstwa Gospodarki przyjęło dokument pn. Krajowa strategia inteligentnej specjalizacji (KSIS) jest na etapie konsultacji

Metodyka Metodyka wyłonienia inteligentnej specjalizacji polega wiec na: Wybraniu z dostępnych i opisanych w metodologii metod i technik badania tych, które pozwolą w sposób jak najbardziej adekwatny dla specyfiki przedmiotu badania – (inteligentne specjalizacje regionu) uzyskując jak najlepsze poznawczo wyniki. Takie ujecie sugeruje działanie zmierzające do wyboru ścieżki idealnej z punktu widzenia naukowej analizy problemu. Lubuskie - w drodze do innowacji Nowa Sól, 25 lutego 2013 r.

Metodyka Posługując się słownictwem z zakresu zarządzania można uznać/przyjąć, że metodyka jest strategią badawczą. Strategia badawcza wydaje się określeniem adekwatnym z uwagi na konieczność uwzględniania w procesie badań takich czynników wpływających na decyzje jak: Czas, Środki, Czynniki polityczne, Czynniki organizacyjno – techniczne np. ograniczony dostęp do danych, itd. Lubuskie - w drodze do innowacji Nowa Sól, 25 lutego 2013 r.

Przedmiot badań Przedmiotem badań jest system społeczny i gospodarczy regionu, w którym zachodzą procesy społeczne i gospodarcze oraz kierunki rozwoju tego systemu. W przypadku inteligentnych specjalizacji procesy te są ukierunkowane na: 1.Edukację, 2.Badania naukowe, 3.Innowacje. W sensie przedmiotowym zakres badania zakreśla stan obecny (potencjał), procesy (ujęcie dynamiczne) oraz kierunki tych procesów zachodzących w systemie.

Podmiot badań W sensie podmiotowym zakres badania określają zakresy i obszary działalności następujących podmiotów: 1.Przedsiębiorstwa, sieci przedsiębiorców – klastry, zrzeszenia przedsiębiorców, 2.Instytucie otoczenia biznesu (sieci innowacji, sieci przedsiębiorczości), jednostki naukowe i badawcze, 3.Ośrodki finansowania innowacji, 4.Instytucje rynku pracy, 5.Społeczeństwo regionu, kształtujące kapitał społeczny regionu, 6.Osoby przybywające do regionu (migracje zarobkowe), 7.Podmioty samorządowe.

Kontekst badania Przedmiotu badania nie można traktować w tym przypadku sensu stricte. Zjawisk tych nie badany bowiem etenim, badamy je w kontekście. Tym samym kontekst stanowi niejako drugi wymiar zakresu przedmiotowego badania. Kontekst badania jest narzucony przez założenia jakie należy przyjąć. Kontekst badania wynika z założeń jakie zostały przyjęte na poziomie UE, kraju i regionu. 1.Działamy przecież w systemie, który jest częścią innych systemów, ściśle z nimi współpracujących. 2.Działania, które podejmujemy powodują, że ma on być częścią jeszcze ściślej powiązaną i współpracującą tych systemów! – pierwsze ważne założenie.

Kontekst badania Regionalne Systemy Innowacji, to regionalny socjoekonomiczny układ o jak najszerszych powiązaniach, który wykorzystuje lokalne atrybuty i zasoby, które decydują o produkcji i produkcie, dostosowany do specyfiki lokalnego rynku. Regionalny ekosystem instytucji na rzecz innowacji – zalecenia do polityki klastrowej [grupa robocza ds. polityki klastrowej].

Cel badań Wskazanie najbardziej „efektywnych branż i specjalizacji”, efektywnych, czyli takich które dają największe efekty w postaci wzrostu innowacji, rozwoju firm w regionie, wzrostu zatrudnienia w regionie.

Technologie Istotę koncepcji inteligentnej specjalizacji określają tzw. technologie ogólnego zastosowania (general purpose technologies, GPTs) i mogą pełnić rolę technologii wspomagających (enabling technologies): pierwsza rewolucja przemysłowa (maszyny, silnik parowy i żelazo), druga rewolucja przemysłowa (chemikalia, silnik spalinowy, elektryczność i stal), trzecia rewolucja przemysłowa (technologie informacyjne i komunikacyjne, biotechnologia czy inteligentne materiały).

Obszary gospodarcze sektor xxxxsektor xxxxxxsektor xxxxxxxsektor xxxxxx sektor xxxxx Procesy usługowe usługi xxxxxxusługi B+R Technologie wiodące biotechnologia technologie informacyjno- komunikacyjne nanotechnologieelektronikafotonika Inteligentna specjalizacja określona na podstawie powiązań i sprzężeń zwrotnych między: poszczególnymi obszarami gospodarczymi poszczególnymi technologiami wiodącymi obszarami gospodarczymi a technologiami wiodącymi

RSI3 – podejście gospodarcze Zaczyna dominować podejście „biznesowe” Wybór strategiczny specjalizacja czy dywersyfikacja? Wyłączenie społeczne czy włączenie społeczne? Wspierać to co najsilniejsze czy wspomagać to co słabe i wymagające interwencji?

16 1.Podejście dynamiczne. Konieczna jest analiza przede wszystkim dynamiki zmiennych w obszarze analizowanych specjalizacji. 2.Podejście systemowe – podmioty analizujemy jako system, a nie jako osobne elementy sytemu. W tym kontekście ważniejsze są powiązanie, współpraca, doświadczenia we współdziałaniu. Systemy są ważniejsze niż pojedyncze jednostki. 3.Podejście jakościowe ważna jest nie ilość podmiotów, ale ich jakość, np. jakość podmiotów badawczych, jakość jednostek naukowych. Stąd badania powinny się koncentrować na analizach na efektach. 4.Liderzy/główni aktorzy. Branże mają swoich liderów, sieci innowacji swoich koordynatorów, a klastry animatorów. Analizując region warto spojrzeć na siłę i przywództwo w regionie w ramach specjalizacji. RSI3 – podejście gospodarcze

RSI3 Zmiana podejścia Lubuskie - w drodze do innowacji Nowa Sól, 25 lutego 2013 r. 1.Wyznaczenie inteligentnych specjalizacji i aktualizacja RSI, nie jest przedłużeniem dotychczasowego planowania (aktualizacja) ma być istotną zmianą. Zmiana strategiczna, rozumiana tu jako skok do nowej prędkości rozwoju. Zmiana strategiczna jako zmiana pozycji konkurencyjnej - Rekomendacja KE i oczekiwania regionu. 2.Podejście biznesowe. Nie business administration, ale new public government! – rekomendacja wynikająca z analizy treści dokumentów KE. Pozycja konkurencyjna (pojecie z biznesu) – inteligentna specjalizacja nie jest tylko mocną stroną, ma być również przewagą konkurencyjną regionu nad innymi w Europie. U podstaw koncepcji smart specjalization w regionach, leży konkurowanie wszystkich europejskich regionów lub państw o pozycję lidera w określonych dziedzinach.

Lubuskie - w drodze do innowacji Nowa Sól, 25 lutego 2013 r. Długofalowa wizja budowania pozycji – rozwoju. Jeden z kluczowych aspektów różnicujących zarządzanie od administrowania. Przewagi nie buduje się rok – planu działania, nie buduje się ich również przez 3 lata. Kluczowym czynnikiem budowania pozycji jest konsekwencja, wieloletnie działania. Wzmacnianie tego co mocne (promowanie lidera) – biznes promuje swoje najlepsze marki. Po pierwsze buduje to wizerunek dla całej firmy. Po drugie jest źródłem ponadprzeciętnych zysków. Nie dążymy już do wyrównywania szans, ale do promowanych tego co się włączy … w globalną konkurencję. - Rekomendacja KE – „włączenie społeczne”. Łańcuchy wartości RSI3 Zmiana podejścia

Lubuskie - w drodze do innowacji Nowa Sól, 25 lutego 2013 r. 3.Specjalizacja vs branża. Specjalizacje pojmujemy znacznie szerzej niż branże. Branżą jest produkcja sprzętu IT, ale specjalizacją jest ICT. Branżą są usługi finansowe, ale specjalizacją usługi profesjonalne. Specjalizacja uwzględnia sieć powiązań (networks) jeden z kluczowych czynników rozwoju i budowania przewagi konkurencyjnej we współczesnych realiach gospodarczych. Siła specjalizacji wynika z potencjału sieci i siły powiązań jakie występują ramach specjalizacji. W gospodarce opartej na wiedzy specjalizacja musi być powiązana z sektorem nauki, jednostkami badawczymi, parkami technologicznymi. Zespół, sieć, współpraca tworzy łańcuch wartości dla klienta, w tym przypadku dla regionu i społeczeństwa. Łańcuchy wartości są regionalne, ponadregionalne i ponadnarodowe. RSI3 Zmiana podejścia

Lubuskie - w drodze do innowacji Nowa Sól, 25 lutego 2013 r. Metody analiz strategicznych:  Metody portfelowe np. Macierz McKinseya  Model Porter’a  Analizy SWOT/ TOWS, PRESTCOM i inne

Pozycja konkurencyjna regionu w ramach specjalizacji Atrakcyjność sektora Niska 1 Przeciętna 2 Wysoka 3 Niska - 1 Przeciętna - 2 Wysoka - 3 Macierz McKinsey’a 21

Inteligentna specjalizacja budowanie przewagi konkurencyjnej próba całościowego spojrzenia na zagadnienie specjalizacji w zakresie nauki, technologii i gospodarki ścisłe powiązanie działalności badawczo-rozwojowej, rozwoju kapitału ludzkiego i specyfiki gospodarczej regionu rozwój potencjału badawczego i innowacyjnego łączenie sfery nauki z dążeniami przedsiębiorstw cel – wykorzystanie pojawiających się szans i rozwiązań rynkowych w spójny sposób, unikanie powielania i rozdrobnienia działań.

Struktura metod badawczych 23

Zastawanie zróżnicowanych metod i technik badawczych. Wykorzystanie wiedzy i doświadczeń ekspertów zewnętrznych. Szerokie, obiektywne spojrzenie na problematykę regionu, jego potencjału, dynamiki rozwoju i pozycję. Zastosowanie również metod ilościowych. Ze względu na specyfikę problematyki (trudno mierzalny przedmiot badań, długi horyzont) należy podkreślić znaczenie metod badań jakościowych. Metody badawcze - zalecenia 24

Triangulacja metod badawczych 25 Badania jakościowe Badania ilościowe Analiza źródeł wtórnych, danych zastanych

W celu uzyskania wiarygodnych wyników badania i udzielenia wyczerpującej odpowiedzi na założone pytania kluczowe, niezbędne jest przeprowadzenie wieloetapowego badania i połączenie w nim różnorodnych rodzajów danych oraz różnorodnych metod badawczych, tzn. zastosowanie triangulacji metodologicznej. Takie podejście umożliwia wieloaspektową obserwację i analizę przedmiotu badania, a w konsekwencji udzielenie odpowiedzi na poszczególne pytania badawcze z różnych punktów widzenia, które wzajemnie się uzupełniają i weryfikują. Lubuskie - w drodze do innowacji Nowa Sól, 25 lutego 2013 r.

Przedsiębiorcy - zakres analizy 27 Obszary diagnozy powinny dotyczyć nie tylko potencjału przedsiębiorstw, ale również: 1.Wsparcia instytucjonalnego tych procesów, czyli: instytucji naukowych, ośrodków badawczo rozwojowych, jednostek naukowych. 2.Kapitału społecznego regionu, 3.Kapitału intelektualnego regionu, oraz możliwości jego uzupełniania (migracje wewnętrzne).

RSI – Zakres analizy 28 Regionalny System Innowacji (RSI) definiowany jest jako sieć współpracy pomiędzy organizacjami i instytucjami, działającymi w regionie, których celem jest rozwój innowacyjności tego regionu, poprzez wspieranie potencjału innowacyjnego przedsiębiorstw. Zgodnie z definicją Regionalny System Innowacji opiera się na trzech płaszczyznach: 1.Rozwój ośrodków innowacji i przedsiębiorczości, 2.Rozwój instrumentów finansowania nowych firm oraz ryzykownych przedsięwzięć innowacyjnych, 3.Pobudzanie i promocja przedsiębiorczości technologicznej.

Potencjał regionu 29 Analiza potencjału regionu jest ważna w kontekście: 1.Wskazania najbardziej „efektywnych branż i specjalizacji”, efektywnych, czyli takich które dają największe efekty w postaci wzrostu innowacji, rozwoju firm w regionie, wzrostu zatrudnienia w regionie. 2.Wyłonienia endogenicznych cech regionu, które mogą wspomagać inteligentne specjalizacje i dawać ponadprzeciętną przewagę konkurencyjną.

30 Eksperci zewnętrzni z różnych dziedzin Przedsiębiorcy Przedstawiciele samorządów Przedstawiciele instytucji otoczenia biznesu Społeczeństwo regionu reprezentujące popyt na usługi, produkty Organizacje konsumenckie

Partycypacja Dialog z interesariuszami to istotny element każdej strategii odpowiedzialnego biznesu (CR – ang. corporate responsibility; CSR – ang. corporate social responsibility). Komisja Europejska podkreśla znaczenie zróżnicowanych grup interesariuszy w procesie planowania strategicznego oraz wdrażania strategii. Interesariusze w tradycyjnym podejściu (Triple Helix model) to: 1.przedsiębiorcy, 2.edukacja i instytucje badawcze, 3.rząd/samorząd. Nowoczesne podejście podkreśla włączenie w proces planowania strategicznego szerszego grona interesariuszy, w szczególności podkreśla się znaczenie: 1.Użytkowników innowacji - grupy reprezentujące popyt konsumencki na innowacje. 2.Organizacje non – profit reprezentujące obywateli.

Dziękuję za uwagę