Główne kierunki rozwoju kultury i turystyki w Strategii Rozwoju Województwa Lubelskiego na lata 2006-2020 Ryszard Boguszewski Departament Rozwoju Regionalnego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Fundusze strukturalne UE. 2 Fundusze unijne na lata – nowy plan Marshala Wraz z wejściem do Unii Europejskiej 1 maja 2004 r. Polska stała się
Advertisements

FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Ocena procesów zachodzących na obszarze Euroregionu
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Znaczenie agroturystyki dla rozwoju regionu
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata /5
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata wersja druga Wstępnego projektu.
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Wdrażanie Regionalnej Strategii Innowacji w województwie lubelskim.
TURYSTYKA. Program spotkania Przedmioty wsparcia, możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach PIW INTERREG IIIA.
Konsultacje społeczne projektu strategii
Problemy turystyki w województwie podkarpackim Brak markowych produktów turystycznych Przeciętna oferta turystyczna, znacznie poniżej możliwości regionu.
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Stowarzyszenie LGD Gmin Dobrzyńskich Region Południe.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Wizja Mazowsza do 2030 r. Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Warszawa, 6 maja 2015 r.
Fundusze UE na badania i rozwój w latach Bartosz Kozicki Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP Konferencja końcowa projektu.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Gdańsk, 29 maja 2015 PIERWSZE KONKURSY W REGIONALNYM PROGRAMIE OPERACYJNYM WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO NA LATA Regionalny Program Operacyjny dla.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
STRATEGIE ROZWOJU GMIN POWIATU KARTUSKIEGO GŁÓWNE ZAŁOŻENIA.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Zapis prezentacji:

Główne kierunki rozwoju kultury i turystyki w Strategii Rozwoju Województwa Lubelskiego na lata Ryszard Boguszewski Departament Rozwoju Regionalnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego Konferencja „Klaster Kultury Lubelszczyzny”, Lublin, 13 grudnia 2006

Plan prezentacji Ujęcie problematyki rozwoju kultury i turystyki w głównych dokumentach planistycznych kraju i województwa Mocne i słabe strony rozwoju sektora kultury i turystyki w regionie Główne kierunki rozwoju kultury i turystyki wynikające z zapisów SRWL

Główne dokumenty planistyczne na poziomie UE i kraju

Narodowa Strategia Rozwoju Kultury na lata Uzupełnienie Narodowej Strategii Kultury na lata Realizowana poprzez: Narodowe Programy Kultury w obszarach: –promocji czytelnictwa i rozwoju sektora książki, –ochrony zabytków i dziedzictwa kulturowego, –rozwoju instytucji artystycznych, –wspierania sztuki współczesnej, –wspierania debiutów i rozwoju szkół artystycznych 11 Programów Operacyjnych Ministra Kultury

Strategia Rozwoju Turystyki na lata (przyjęta przez RM w dniu ) Realizowana w pięciu priorytetach: –(i) rozwój produktów turystycznych, –(ii) rozwój zasobów ludzkich, –(iii) wsparcie marketingowe, –(iv) kształtowanie przestrzeni turystycznej, –(v) wsparcie instytucjonalne

Wybrane dokumenty strategiczne na poziomie województwa Strategia Rozwoju Województwa Lubelskiego Plan Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Lubelskiego Program Ochrony Środowiska Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Regionalna Strategia Innowacji Program Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego KPP rozwoju turystyki i rekreacji Wdrażanie JST / kontrakt / ZPORR + SPO / RPO SPO / inne

Mocne strony sektora kultury i turystyki w regionie Unikalność kulturowa Lubelszczyzny (obszar pogranicza o przenikaniu się kultur Zachodu i Wschodu, naturalna otwartość mieszkańców na turystów, itd..) Bogate zasoby naturalne regionu oraz czyste i mało przekształcone środowisko przyrodnicze (potencjał do rozwoju turystyki kwalifikowanej oraz ekologicznych produktów regionalnych) Bogate i wielokulturowe dziedzictwo (atrakcyjne obszary przyrodnicze, krajobrazowe i kulturowe, duża ilość zabytków ruchomych i nieruchomych) Szybko rozwijająca się sieć instytucji promowania kultury i rozwoju turystyki (np. w zakresie agroturystyki) Potencjał Lublina i innych miast w regionie jako ważnych ośrodków w skali kraju i Europy do rozwoju turystki kulturowej Potencjał ludzki (zasoby wykształconych kadr, duża ilość szkół artystycznych, dobra baza edukacyjna do szkolenia kadr na rzecz rozwoju przemysłów kultury i turystyki)

Słabe strony sektora kultury i turystyki w regionie Słaba dostępność społeczeństwa do usług kultury (zbyt mała liczba instytucji kultury, niskie dochody mieszkańców) Małe nakłady na kulturę (budżet państwa / JST) Zły stan materialny wielu obiektów zabytkowych Słabo rozwinięta infrastruktura do świadczenia usług turystycznych (baza noclegowa, gastronomiczna, transportowa, itd.) Brak kompleksowej oferty w zakresie usług turystycznych (brak atrakcyjnych produktów turystycznych i systemu ich promowania) Niski poziom współpracy pomiędzy instytucjami świadczącymi usługi kulturowe i turystyczne

Zabytki wpisane do rejestru zabytków (15,9 + 3,5 tys.)

Liczba galerii według województw (9)

Priorytety Strategii Trwały i zrównoważony rozwój społeczno-gospodarczy Lubelszczyzny P1:Wzrost konkurencyjności regionalnej gospodarki i jej zdolności do tworzenia trwałych miejsc pracy P4:Rozwój współpracy międzyregionalnej województwa oraz poprawa skuteczności wdrażania polityki rozwoju regionu P3:Poprawa atrakcyjności i spójności terytorialnej województwa lubelskiego P2: Rozwój nowoczesnego społeczeństwa i zasobów ludzkich dostosowanych do wymogów gospodarki opartej na wiedzy

P1:Wzrost konkurencyjności regionalnej gospodarki i jej zdolności do tworzenia trwałych miejsc pracy 1.1: Restrukturyzacja tradycyjnych gałęzi regionalnej gospodarki i dostosowanie jej do reguł wspólnego rynku Cele operacyjne 1.6:Rozwój społeczeństwa informacyjnego 1.5:Rozwój regionalnego potencjału B+R oraz jego wykorzystanie dla potrzeb gospodarki 1.4:Rozwój małych i średnich przedsiębiorstw oraz wzrost poziomu ich innowacyjności 1.3: Specjalizacja województwa w wybranych sektorach produkcji i usług cechujących się wysokim poziomem konkurencyjności 1.2:Rozwój i wzrost konkurencyjności regionalnego agrobiznesu

CO 1.3: Specjalizacja województwa w wybranych sektorach produkcji i usług cechujących się wysokim poziomem konkurencyjności  specjalizacja województwa w produkcji wysokiej jakości żywności (Dolina Ekologicznej Żywności)  rozwój produkcji energii ze źródeł odnawialnych (ekoenergii)  rozwój produkcji i usług w branżach wysoce specjalistycznych (rozwój klastra lotniczego)  rozwój usług opiekuńczo-medycznych w powiązaniu z turystyką uzdrowiskową  wykorzystanie regionalnego systemu edukacji do kształcenia kadr w wymiarze europejskim  kompleksowe wspieranie rozwoju sektora usług turystycznych w regionie Kierunki działań (str. 54)

CO 1.6: Rozwój społeczeństwa informacyjnego  rozwój podstawowej infrastruktury teleinformatycznej w regionie umożliwiającej powszechny i tani dostęp do zasobów informacji  tworzenie szerokiej i wartościowej oferty treści i usług elektronicznych  stymulowanie rozwoju biznesu elektronicznego  informatyzacja administracji publicznej oraz rozwój usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną Kierunki działań (str. 57)

P2:Rozwój nowoczesnego społeczeństwa i zasobów ludzkich dostosowanych do wymogów GOW 2.1:Kształtowanie prorozwojowej polityki ludnościowej Cele operacyjne 2.4:Wspieranie integracji społecznej i ograniczanie poziomu ubóstwa w regionie 2.3:Wzrost zatrudnienia oraz lepsze wykorzystanie zasobów ludzkich w regionie 2.2: Podniesienie poziomu wykształcenia i wiedzy mieszkańców regionu 2.5:Wzmocnienie i wykorzystanie kapitału kulturowego i społecznego w regionie 2.6:Poprawa bezpieczeństwa i ładu publicznego

CO 2.5.: Wzmocnienie i wykorzystanie kapitału kulturowego i społecznego w regionie  kształtowanie właściwych postaw oraz rozwój różnych form społeczeństwa obywatelskiego  zwiększenie potencjału instytucji pozarządowych oraz rozwój w oparciu o sektor pozarządowy różnych form zatrudnienia (w ramach ekonomii społecznej)  upowszechnianie kultury oraz wzrost uczestnictwa społeczeństwa w szeroko pojętym życiu kulturalnym  wsparcie rozwoju sektora usług kultury Kierunki działań (str. 62)

P3:Poprawa atrakcyjności i spójności terytorialnej województwa lubelskiego 3.1:Poprawa dostępności komunikacyjnej województwa Cele operacyjne 3.4:Poprawa jakości życia mieszkańców wsi oraz wielofunkcyjny rozwój obszarów wiejskich 3.3:Rozwój ośrodków miejskich oraz funkcji metropolitalnych Lublina 3.2: Zachowanie i wzmacnianie różnorodności przyrodniczej, krajobrazowej i kulturowej

CO 3.2.: Zachowanie i wzmocnienie różnorodności przyrodniczej, krajobrazowej i kulturowej  prowadzenie zintegrowanej i efektywnej gospodarki wodnej w zlewniach rzek oraz poprawa bilansu wodnego poprzez rozwój systemu retencji  poprawa jakości wód  rozwój i unowocześnienie zintegrowanej gospodarki odpadami  ochrona powietrza  wdrażanie zrównoważonej i wielofunkcyjnej gospodarki i zarządzania gruntami  ochrona i utrzymanie różnorodności biologicznej regionu oraz wzmocnienie systemu obszarów chronionych  wprowadzenie zrównoważonej gospodarki leśnej  ochrona kulturowa regionu, wzbogacenie różnorodności krajobrazowej i kulturowej Kierunki działań (str )

Sfera ekologiczna

CO 3.3.: Rozwój ośrodków miejskich oraz funkcji metropolitalnych Lublina  rozwój ośrodka metropolitalnego Lublina i jego funkcji jako centrum tworzenia i dyfuzji wiedzy i procesów rozwojowych ( w oparciu o wspólnie opracowaną strategię )  rozwój większych i średnich miast województwa, wzmocnienie ich potencjału społeczno-ekonomicznego  rewitalizacja miast i zdegradowanych obszarów zurbanizowanych  rozwój dostępnych form mieszkalnictwa i rehabilitacja zasobów mieszkaniowych w ośrodkach miejskich  rozwój układu ulicznego i infrastruktury technicznej miast  wspieranie rozwoju bazy usług oraz funkcji kulturowych i turystycznych miast przygranicznych  racjonalna gospodarka przestrzenią powiązana z efektywną polityką urbanistyczno-architektoniczną Kierunki działań (str )

CO 3.4.: Poprawa jakości życia mieszkańców wsi oraz wielofunkcyjny rozwój obszarów wiejskich  wzmocnienie małych miast i ośrodków wiejskich jako centrów lokalnego rozwoju  ochrona i wykorzystanie walorów kulturowych i przyrodniczo- krajobrazowych na terenach wiejskich  poprawa ładu przestrzennego jednostek osadniczych oraz rozwój podstawowej infrastruktury społecznej i technicznej  rozwój edukacji i kultury na wsi oraz wspieranie aktywności społeczności lokalnych  rozwój przedsiębiorczości na obszarach wiejskich  dywersyfikacja gospodarstw rolnych w kierunku działalności pozarolniczej  wzmocnienie powiązań między obszarami miejskimi i wiejskimi  rozwój elektryfikacji wsi (reelektryfikacja)  wsparcie inwestycji służących pobudzaniu rozwoju gospodarczego w rejonach przygranicznych oraz problemowych i peryferyjnych  rozwój turystyki na obszarach o wysokich walorach turystycznych Kierunki działań (str. 70)

Wspieranie rozwoju nowych funkcji

P4:Rozwój współpracy międzyregionalnej województwa oraz poprawa skuteczności wdrażania polityki rozwoju regionu 4.1:Rozwój współpracy międzyregionalnej województwa w układzie międzynarodowym, krajowym i transgranicznym Cele operacyjne 4.3:Poprawa skuteczności promocji regionu i zdolności do przyciągania inwestycji z zewnątrz 4.2: Zwiększenie zdolności instytucjonalnej regionu do prowadzenia efektywnej polityki regionalnej

Uwagi końcowe Kultura powinna być podstawą do rozwoju sektora turystycznego w regionie Dobrze rozwinięty sektor kultury powinien: –poprawić atrakcyjność regionu –wzmocnić kapitał społeczny (i intelektualny) –stworzyć nowe miejsca pracy –przyczynić się do rozwoju tzw. przemysłów kultury –umocnić funkcje metropolitalne Lublina Szanse dla rozwoju sektora kultury –środki strukturalne z UE –rodząca się świadomość współpracy sieciowej (np. w ramach struktur klastrowych)

Dziękuję za uwagę!!