ERGONOMIA W KSZTAŁTOWANIU WARUNKÓW PRACY 2 Ergonomia  Słowo ergonomia wywodzi się z języka greckiego: ergon - praca, zaś nomos – zasada, prawo.  Jest.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Advertisements

Ubezpieczenie w Narodowym Funduszu Zdrowia ŁÓDZKI ODDZIAŁ WOJEWÓDZKI NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA NFZ Dla studentów spoza Unii Europejskiej oraz spoza krajów.
Rozwój infrastruktury sportowej w Gminie Wyszków Analiza wariantowa.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia vs ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Biuro Ochrony Rządu. Spis treści  Struktura i działanie  Formy działania i zakres uprawnień  Możliwości zatrudnienia  Informacje ogólne  Zarobki.
ORGANIZACJA KONTROLI OZNAKOWANIA CE W ŚRODOWISKU PRACY – OMÓWIENIE PODSTAWOWYCH PROBLEMÓW POJAWIAJĄCYCH SIĘ W TOKU KONTROLI Warszawa - czerwiec 2005.
Ochrona zdrowia pracowników w aspekcie stresu zawodowego: wybrane zagadnienia systemowe dr Jarosław Chmielewski.
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 7: Charakterystyka pojęć: energia, praca, moc, sprawność, wydajność maszyn (1 godz.) 1. Energia mechaniczna 2. Praca 3.
Równowaga chemiczna - odwracalność reakcji chemicznych
1 Kobiety na rynku pracy. 2 Współczynnik aktywności zawodowej kobiet i mężczyzn w wieku w Polsce i w UE w 2013 roku.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
OBOWIĄZKI INFORMACYJNE BENEFICJENTA Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
PODSTAWOWE DOKUMENTY Z ZAKRESU REALIZACJI ZADAŃ OBRONY CYWILNEJ PREZENTUJE: HIERONIM WAWRZYNIAK Kierownik Oddziału Ochrony Ludności Wydziału Zarządzania.
Choroby związane ze złym odżywianiem.. Jakie są choroby związane ze złym odżywianiem się ?
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Technik bezpieczeństwa i higieny pracy Czas trwania nauki: 1,5 roku.
18 kwietnia 2016 (poniedziałek) Część humanistyczna 19 kwietnia 2016 (wtorek) Część matematyczno – przyrodnicza 20 kwietnia 2016 (środa) Język obcy nowożytny.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Karą kryminalną jest przewidziana w ustawie, stosowana przez sądy, ujemna reakcja na popełnione przestępstwo, polegająca na zadaniu sprawcy osobistej.
Czynniki występujące w środowisku pracy.. Cele lekcji Po zajęciach każdy uczeń: - Nazywa i wymienia czynniki występujące w środowisku pracy, - Wymienia.
Niepewności pomiarowe. Pomiary fizyczne. Pomiar fizyczny polega na porównywaniu wielkości mierzonej z przyjętym wzorcem, czyli jednostką. Rodzaje pomiarów.
ZASADY PRZYSTOSOWANIA NIERUCHOMOŚCI DLA POTRZEB ZABIEGÓW SPECJALNYCH Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Urzędu Miasta Poznania ul. Karola.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
Zmiany dotyczące zasad kierowania uczniów do Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii (MOS) Konferencja dla dyrektorów, doradców zawodowych i pedagogów gimnazjów.
Przemiany energii w ruchu harmonicznym. Rezonans mechaniczny Wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Tydzień zdrowia i bezpieczeństwa pracy pod hasłem „Dźwigaj mniej” Październik 2007.
Wnioskowanie o płatność Sektorowy Program Operacyjny TRANSPORT Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
Kucharz zajmuje się przyrządzaniem różnego rodzaju potraw, dań, itd. Od kilkunastu lat sztuka kulinarna przeżywa swoisty renesans. Często to nie sam lokal,
Nordic Walking Przygotowała: Małgorzata Kurek. Co to jest Nordic Walking? Nordic Walking jest ciekawą i przyjemną formą odpoczynku. Polega on na marszu.
Składka na ubezpieczenie społeczne System finansowy ubezpieczeń społecznych Podstawy prawa zabezpieczenia społecznego.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Projekt realizowany przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.
Wprowadzenie Celem naszej prezentacji jest przypomnienie podstawowych informacji na temat bezpiecznego powrotu do domu i nie tylko. A więc zaczynamy…;)
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Uwarunkowania prawne telepracy – praktyczne rozwiązania dla pracodawców dr Jacek Męcina.
Umowy o dofinansowanie projektów, umowy partnerskie - na co warto zwrócić szczególną uwagę Grzegorz Gołda PWT PL-SK.
Wpływ środowiska szkolnego na powstawanie wad postawy ciała wśród uczniów.
Jak sobie z nim radzić ?.
Hartowanie ciała Wykonała Maria Szelągowska. Co to jest hartowanie? Hartowanie Hartowanie – proces adaptowania ciała do niekorzystnych warunków zewnętrznych.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
5 kwietnia 2016 r. (wtorek) część 1. – język polski i matematyka – godz. 9:00 (80 minut – arkusz standardowy lub 120 minut – czas wydłużony) część 2. –
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Pierwsza pomoc przedmedyczna. Aspekty prawne Zgodnie z 162 art. Kodeksu karnego: Zgodnie z 162 art. Kodeksu karnego: „Kto człowiekowi znajdującemu się.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
STAŻ. Definicja: Staż oznacza nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez.
Ocena ryzyka zawodowego może być prosta – wystarczy tylko pięć kroków, by wykonać ją właściwie! Co to jest ryzyko zawodowe? Mówiąc najprościej, ryzyko.
Zasady realizacji przedsięwzięć OC przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na.
NAJCZĘSTSZYCH CHORÓB UKŁADU KRĄŻENA 5. Nadciśnienie tętnicze.
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
Systemy oceny jakości Akredytacja w ochronie zdrowia ISO 9000 Jerzy Hennig Andrzej Warunek.
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
Tydzień zdrowia i bezpieczeństwa pracy Ćwiczenia dla osób narażonych na obciążenie statyczne mięśni – praca siedząca Październik 2007.
LEKKI PLECAK. - droga do szkoły i (do wiedzy) nie musi być ciężka. Dbaj o to aby Twój plecak był jak najlżejszy - Ile waży Twój plecak ? Lżejszy plecak.
Sześciolatek idzie do szkoły
Ubezpieczenie wypadkowe
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
Zapis prezentacji:

ERGONOMIA W KSZTAŁTOWANIU WARUNKÓW PRACY

2 Ergonomia  Słowo ergonomia wywodzi się z języka greckiego: ergon - praca, zaś nomos – zasada, prawo.  Jest nauką zajmującą się przystosowaniem maszyn, urządzeń, narzędzi, stanowisk roboczych do psychofizycznych właściwości człowieka, a zatem uzyskaniem tzw. pełnego komfortu pracy.

3 Zadania ergonomii można ująć najogólniej w dwóch punktach:  Opracowanie planów i programów działań dla nauk technicznych, aby dostosować technikę nie tylko do możliwości psychofizycznych człowieka, lecz także do jego potrzeb i oczekiwań.  Opracowanie planów i programów działań dla nauk społecznych, aby przygotować człowieka do roli nie tylko twórcy techniki (ergonomicznej), ale także do roli konsumenta, umiejącego z niej korzystać i doceniać jej wartości.

4 Można do nich zaliczyć:  Zmniejszenie znaczenia różnic indywidualnych  Zmniejszenie zmęczenia pracą  Zwiększenie wydajności pracy  Ograniczenie ilości chorób zawodowych  Zmniejszenie liczby wypadków przy pracy Szacuje się, że około 85% wypadków wiąże się z działalnością człowieka, a przede wszystkim z nieodpowiednim zsynchronizowaniem maszyn z możliwościami psychofizycznymi człowieka.

5 Główne kierunki działania ergonomii  Ergonomia korekcyjna –działa na rzecz poprawy już istniejących warunków.  Ergonomia koncepcyjna –związana jest z projektowaniem nowych maszyn, urządzeń, stanowisk pracy, czy całych wydziałów lub zakładów.

6 Stanowisko komputerowe

7 Regulacje prawne dotyczące pracy biurowej W polskim prawie warunki pracy biurowej są regulowane przez:  - Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 roku w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. z dnia 10 grudnia 1998r., Dz.U )  - oraz w niektórych kwestiach przez Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 roku w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.

8 Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do: 1) kabin kierowców oraz kabin sterowniczych maszyn i pojazdów, 2) systemów komputerowych na pokładach środków transportu, 3) systemów komputerowych przeznaczonych głównie do użytku publicznego, 4) systemów przenośnych nie przeznaczonych do użytkowania na danym stanowisku pracy, 5) kalkulatorów, kas rejestrujących i innych urządzeń z małymi ekranami do prezentacji danych lub wyników pomiarów, 6) maszyn do pisania z wyświetlaczem ekranowym.

9 Rozporządzenia te nakładają na pracodawcę obowiązek organizowania stanowisk w taki sposób, aby spełniały minimalne wymagania bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii w zakresie:  ilość powierzchni przypadającej na jednego pracownika  mebli biurowych  oświetlenia  poziom hałasu  ogrzewania i wentylacji

10 Pozostałe obowiązki pracodawcy wynikające z Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 roku w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe to: 1. Obowiązek oceny warunków pracy, a wśród nich:  rozmieszczenie elementów wyposażenia  stan elementów wyposażenia stanowisk pracy zapewniających bezpieczeństwo pracy, w tym ochronę przed porażeniem prądem elektrycznym,  obciążeń układu mięśniowo-szkieletowego oraz narządu wzroku pracowników  obciążenia pracowników oświetleniem, hałasem i innymi czynnikami fizycznymi  obciążenia psychicznego związanego ze sposobem organizacji pracy

11 2. Obowiązek informowania pracowników o wszystkich aspektach ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracy oraz obowiązek przeszkolenia w zakresie BHP. 3. Obowiązek zapewnienia min. 5 min. przerwy (wliczanej do czasu pracy) po każdej godzinie pracy przy monitorze ekranowym lub łączenie naprzemienne pracy przy komputerze z pracą nie powodującą obciążenia wzroku wykonywaną w innych pozycjach ciała. 4. Obowiązek zapewnienia profilaktycznej opieki zdrowotnej oraz zapewnienia okularów korygujących wzrok zgodnie z zaleceniem lekarza. UWAGA: Kobiety w ciąży mogą pracować przy monitorach ekranowych do 4 godzin dziennie.

12 Pomieszczenia do pracy z komputerami Odległości między sąsiednimi monitorami powinny wynosić co najmniej 60 cm, a między pracownikiem i tyłem sąsiedniego monitora - co najmniej 80 cm.

13 Pomieszczenia do pracy z komputerami Na każdego pracownika w pomieszczeniu z komputerami powinno przypadać:  13 m 3 wolnej objętości pomieszczenia,  2 m 2 wolnej powierzchni podłogi  wysokość pomieszczenia powinna wynosić przynajmniej 3 m (warunkowo 2,5 m)

14 Odległość oczu pracownika od ekranu monitora powinna wynosić od 40 do 75 cm.

15  Możliwość regulacji siedziska to jeden z ważniejszych elementów dobrego stanowiska pracy z komputerem

16 Siedzisko  Dostateczna przestrzeń dla nóg

17 Zbyt duża głębokość płyty siedziska powoduje nacisk na dół podkolanowy, co może upośledzać krążenie krwi w nogach oraz powodować ucisk na nerwy

18 Przykład ergonomicznego krzesła

19 1.Stań naprzeciwko krzesła, siedzisko powinno znajdować się na wysokości kolan. 2. Usiądź i sprawdź czy stopy swobodnie opierają się o podłogę. 3. Sprawdź czy siedzisko nie uwiera części podkolanowej. 4. Wyreguluj oparcie tak, by najlepiej podpierało środkową część kręgosłupa. JAK PRAWIDŁOWO WYREGULOWAĆ KRZESŁO

20 Konstrukcja stołu powinna umożliwiać dogodne ustawienie elementów wyposażenia stanowiska pracy, w tym zróżnicowaną wysokość ustawienia monitora ekranowego i klawiatury. STÓŁ

21 Wystarczającą powierzchnię do łatwego posługiwania się elementami wyposażenia stanowiska i wykonywania czynności związanych z rodzajem pracy. Szerokość i głębokość stołu powinna zapewniać: STÓŁ

22 Powierzchnia blatu stołu powinna być matowa. Ustawienie klawiatury z zachowaniem odległości nie mniejszej niż 100 mm między klawiaturą, a przednią krawędzią stołu. Szerokość i głębokość stołu powinna zapewniać: STÓŁ

23 STÓŁ Szerokość i głębokość stołu powinna zapewniać: Ustawienie elementów wyposażenia w odpowiedniej odległości od pracownika, to jest w zasięgu jego kończyn górnych, bez konieczności przyjmowania wymuszonych pozycji.

24 Naturalne położenie kończyn górnych przy obsłudze klawiatury, z zachowaniem co najmniej kąta prostego między ramieniem i przedramieniem. Odpowiednią przestrzeń do umieszczenia nóg pod blatem stołu. Wysokość stołu oraz siedziska krzesła powinna być taka, aby zapewniała: STÓŁ

25

26 Stół3145złDostawa bezpłatna

27 Monitor ekranowy  Zgodnie z Dziennikiem Ustaw Nr 148, Pozycja 973 monitor ekranowy powinien spełniać wymagania: znaki na ekranie powinny być wyraźne i czytelne (2.1.a), obraz na ekranie powinien być stabilny (2.1.b), jaskrawość i kontrast znaku na ekranie powinny być łatwe do regulowania (2.1.c), regulacja ustawienia monitora powinna umożliwiać pochylenie ekranu co najmniej 20 0 do tyłu i 5 0 do przodu oraz obrót własnej osi co najmniej o po60 0 w obu kierunkach (2.1d), ekran monitora powinien być pokryty warstwą antyodbiciową lub wyposażony w filtr (2.1. e). Ustawienie ekranu monitora względem źródeł światła powinno ograniczać olśnienie i odbicie światła (2.3.)

28 Ustawienie monitora

29 Ustawienie monitora

30

31 Klawiatura (ułożenie dłoni podczas pracy na klawiaturze komputera)  Klawiatura- ma bezpośredni wpływ na wydajność i komfort pracy. Wpływa także na zapobieganie dolegliwościom układu mięśniowo- szkieletowego. Klawiatura powinna być usytuowaną w linii środkowej ciała operatora. Zgodnie z Dziennikiem Ustaw Nr 148, Pozycja 973 klawiatura powinna stanowić osobny element wyposażenia stanowiska pracy, konstrukcja klawiatury powinna umożliwiać użytkownikowi przyjęcie pozycji, która nie powodowałaby zmęczenia mięśni kończyn górnych podczas pracy. Konstrukcja powinna posiadać także możliwość regulacji kąta nachylenia w zakresie 0  15 0 i odpowiednią wysokość.

32 Odpowiednie podparcie nadgarstka

33 Podkładka KENSINGTON pod mysz Podkładka pod mysz Memory Gel Mousepad - żelowa podkładka zapamiętująca kształt nadgarstka, znacznie redukuje zmęczenie.

34 Uchwyt na dokumenty  Zgodnie z Dziennikiem Ustaw Nr 148, Pozycja 973 jeśli przy pracy istnieje konieczność korzystania z dokumentów stanowisko należy wyposażyć w uchwyt na dokumenty, posiadający regulację ustawienia wysokości, pochylenia oraz odległości od pracownika(6.1.). Uchwyt na dokumenty powinien znajdować się przed pracownikiem – między ekranem monitora i klawiaturą lub w innym miejscu - w pozycji minimalizującej uciążliwe ruchy głowy i oczu(6.2.). ŹLE

35

lx dla pracy dorywczej przy przeciętnych wymaganiach wzrokowych (np. sporadyczne odszukiwanie danych z dokumentów), 500 lx dla pracy ciągłej przy dużych wymaganiach wzrokowych (np. przy długotrwałym powyżej 4 godzin wprowadzaniu danych odczytywanych z dokumentów). Poziom natężenia oświetlenia powinien spełniać wymagania określone w Polskich Normach, które zalecają, aby minimalny poziom natężenia oświetlenia stołu (dokumentu) światłem elektrycznym wynosił: Powinno zapewniać komfort pracy wzrokowej, a szczególnie: OŚWIETLENIE

37 Powietrze i cisza Komputery, zwłaszcza skumulowane na małej powierzchni negatywnie wpływają na jakość powietrza. By zapewnić pracownikom jak najlepsze warunki trzeba biuro regularnie wietrzyć. Temperatura w pomieszczeniach, w których się pracuje nie może być niższa niż 18 0 C, a wilgotność powietrza powinna się utrzymywać na poziomie minimum 40% (zimą można używać nawilżaczy). Czynnikiem dekoncentrującym i obniżającym sprawność umysłową pracowników jest hałas. Według polskich norm w pomieszczeniach przeznaczonych do pracy biurowej dopuszczalne natężenie hałasu powinno wynosić maksymalnie 55–65 decybeli. Hałas w biurze należy redukować poprzez montaż odpowiednich okien oraz wyłożenie ścian i sufitów materiałami dźwiękochłonnymi. Stanowiska pracy powinny być tak ustawione, by dźwięki tworzone na jednym nie obniżały znacząco komfortu pracy na drugim stanowisku.

38 Hałas Dopuszczalne wartości hałasu w pracy biurowej określają następujące Polskie Normy: 1. PN-N-01307: 1994 – dopuszczalny równoważny poziom dźwięku w czasie pobytu pracownika na stanowisku pracy biurowej: * 55 dB – w pomieszczeniach administracyjnych, biurowych i do prac koncepcyjnych, * 65 dB – w sekretariatach i biurach obsługi klienta, * 75 dB – w pomieszczeniach ze źródłami hałasu np. powielarniach. 2. PN-97/B-02151/02 – dopuszczalny równoważny poziom dźwięku hałasu przenikającego do pomieszczenia ze wszystkich źródeł hałasu łącznie: * 35 dB – w pomieszczeniach do pracy umysłowej wymagającej silnej koncentracji, * 40 dB – w pomieszczeniach administracyjnych bez wewnętrznych źródeł hałasu, * 45 dB – w pomieszczeniach administracyjnych z wewnętrznymi źródłami hałasu. Według zaleceń normy ISO dotyczącej wymagań ergonomicznych dla stanowisk pracy z komputerami, w przypadku wykonywania trudnych i złożonych zadań równoważny poziom dźwięku nie powinien przekraczać dB.

39 Czynniki powodujące obciążenie organizmu podczas pracy siedzącej

40 Wpływ pracy przy komputerze na układ mięśniowo - szkieletowy Operatorzy urządzeń komputerowych często skarżą się na dolegliwości układu mięśniowo-szkieletowego, na stany zwyrodnieniowe, które pojawiają się w rejonie szyjno-barkowym. W mniejszym stopniu skarżą się na bóle kończyn górnych (w nadgarstku, palcach) oraz w okolicy krzyża i ud. Osoby pracujące przy komputerze muszą pozostawać długo w tej samej wymuszonej pozycji ciała, a także wykonywać dokładne ruchy o dużej powtarzalności. Dokładność ta wymaga unieruchomienia postawy przez wzmożone napięcie mięśniowe (skurcz statyczny) komputerowych Nie ma idealnej pozycji ciała szczególnie w tego rodzaju pracy jaką charakteryzuje się praca przy komputerze.

41 Odsetek osób zgłaszających dolegliwości bólowe w różnych regionach ciała podczas wykonywania różnych zajęć biurowych („A” – tylko wprowadzanie danych, „B” – tzw. dialog z komputerem, „C” – maszynistka, „D” – tradycyjny urzędnik) (Hunting i in. 1981)

42 Czy w jakichkolwiek okolicznościach innych niż praca pozostajesz nieprzerwanie przez 6, 8 lub więcej godzin w przymusowej pozycji siedzącej? Z cała pewnością - nie. Czy w ciągu kilkudziesięciu lat pracy w pozycji siedzącej, kiedy to na krześle spędzasz statystycznie godzin czyli 3500 pełnych dób, powinieneś mieć krzesło zapewniające Ci utrzymanie poprawnej pozycji ciała, a co za tym idzie - wygodę i zdrowie? Z całą pewnością - tak. Dlaczego to takie ważne? Spójrz na statystykę  70% ludności zawodowo czynnej pracuje obecnie w pozycji siedzącej. Zjawisko to dotyczy więc większości z nas. Pracując w pozycji siedzącej spędzamy w niej statystycznie około 10 lat siedząc non - stop!  % spośród nas, osób pracujących, szuka pomocy lekarskiej z powodu bólu dolnej części kręgosłupa. Bóle te występują najczęściej u pracowników sfery zarządzania, wykonujących pozornie najlżejsza - bo siedzącą - pracę.  Bóle kręgosłupa są przyczyną 20% absencji chorobowych i stanowią druga, najważniejsza przyczynę po przeziębieniach.  50% wcześniejszych emerytur spowodowanych jest przez patologiczne zmiany kręgosłupa.

43 Co jest przyczyną kłopotów zdrowotnych ludzi pracujących na siedząco? Przyczyn jest wiele. My wymieniamy tylko te najistotniejsze:  siedząc przyjmujemy nienaturalną pozycję naszego ciała - tym samym zmuszamy nasz kręgosłup do nienaturalnego ułożenia,  kręgosłup człowieka siedzącego jest nadmiernie obciążony - tym bardziej, im bardziej niedostosowane do naszych rzeczywistych potrzeb jest krzesło na którym siedzimy,  mięśnie człowieka siedzącego są nadmiernie napięte - w połączeniu z brakiem ruchu podczas siedzenia stanowi to przyczynę ich skurczy,  wadliwie skonstruowane lub nieodpowiednio dobrane do długości czasu pracy, jej specyfiki a także do wymiarów użytkownika krzesło, może zmuszać do przyjęcia nieprawidłowej pozycji ciała podczas siedzenia bez możliwości jej zmiany.

44 Napięcie mięśni nóg Ucisk na żołądek Bóle pleców Bóle szyi, barków i ramion Bóle głowy Bóle palców i dłoni Bóle oczu Typowe dolegliwości obserwowane przy pracy z komputerem

45 Procent absencji chorobowej w ciągu ostatnich 12 miesięcy spowodowanej zaburzeniami mięśniowo- szkieletowymi (Resencrance i in. 2003)

46

47 Podstawowe warunki ergonomicznej pracy: - wystarczająca przestrzeń - optymalna postawa uzyskana dzięki stosowaniu ergonomicznych mebli z możliwością regulacji - optymalna pozycja kontrolerów i – przede wszystkim – monitora - ergonomiczna klawiatura - ergonomiczne menu ekranowe monitora i ergonomiczna kontrola nad pozostałymi urządzeniami peryferyjnymi - komputery, monitory o niskiej lub zerowej emisji promieniowania - dobra jakość obrazu z możliwością regulacji (dynamiczna ostrość, brak migotania, kontrola zbieżności, temperatury kolorów itd.)

48 (c.d.) - odpowiednia, zapewniająca wygodne czytanie wielkość czcionek i rozdzielczość obrazu - możliwie największe ograniczenie refleksów światła przy równoczesnym dobrym oświetleniu pomieszczenia – najlepiej światłem naturalnym (dziennym lub oświetleniem sztucznym zbliżonym do dziennego) - brak hałasu tła generowanego przez urządzenia elektroniczne - ergonomiczne akcesoria: podnóżki, żelowe podkładki pod nadgarstki, filtry na monitor, ergonomiczne klawiatury, uchwyty do dokumentów i inne - naklejki świadczące o zgodności z aktualnymi normami na monitorach, komputerach i urządzeniach peryferyjnych - krótkie, ale regularne przerwy (obowiązkowe na każdym stanowisku pracy z ekranem)

49 Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 lipca 2002 r. w sprawie wykazu chorób zawodowych, szczegółowych zasad postępowania w sprawach zgłaszania podejrzenia, rozpoznawania i stwierdzania chorób zawodowych oraz podmiotów właściwych w tych sprawach. (Dz. U. Nr 132, poz. 1115) (Dz. U. Nr 132, poz. 1115)(Dz. U. Nr 132, poz. 1115) W obowiązującym od 2002 roku ustawodawstwie polskim do chorób zawodowych wywołanych sposobem wykonywania pracy zalicza się:  Przewlekłe choroby układu ruchu  Przewlekłe choroby obwodowego układu nerwowego

50 Przepisy, a rzeczywiste warunki pracy – najnowsze badania Zakończyły się pierwsze ogólnopolskie badania ergonomii i bezpieczeństwa komputerowych stanowisk pracy. Szokującym wnioskiem jest to, że tylko 1% pracowników biurowych pracuje przy stanowiskach, które spełniają wszystkie wymogi ergonomicznego stanowiska pracy, 42% stanowisk spełnia te wymogi częściowo, a aż 57% nie spełnia ich wcale! Oznacza to, że większość stanowisk pracy nie spełnia minimalnych wymogów wynikających z Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 roku (Dz. U nr 148 poz. 973).

51 (c.d.) Istotnym czynnikiem wpływającym na organizację i wyposażenie stanowisk pracy jest miejsce zatrudnienia. Wymogów ergonomii nie spełnia aż 65% stanowisk w instytucjach publicznych (administracji centralnej i podległych jej jednostkach). Podobnie w administracji samorządowej i państwowych firmach. Stosunkowo dobrze dbają o nas prywatne firmy zagraniczne, gdzie odsetek stanowisk negatywnie wpływających na nasze zdrowie wynosi „tylko” 50 %.

52 (c.d.) Mimo iż ekrany LCD są coraz bardziej powszechne, ciągle ponad 1/3 stanowisk wyposażona jest w monitor starego typu bez filtra promieniowania. Ponad 70% monitorów jest niewłaściwie ustawionych względem linii wzroku. 40% monitorów jest też źle ustawionych względem źródła światła (światło powinno padać z boku; w przeciwnym razie oślepia użytkownika lub powoduje męczące wzrok refleksy). Konsekwencją tego są dolegliwości narządu wzroku – 41% respondentów uskarża się na częste bóle oczu, 32% na zaburzenia ostrości widzenia, 37% na suchość i pieczenie pod powiekami.

53 (c.d.) Niestety stanowiska pracy ustawiane są zbyt blisko siebie w prawie 30% przypadków (szerokość przejścia między stanowiskami pracy powinna wynosić min. 80 cm i stanowiska te powinny być wydzielone). Ma to niekorzystny wpływ na samopoczucie psychiczne, a tym samym może wpływać demotywująco na pracowników, którzy zmuszeni są do przeciskania się pomiędzy biurkami.

54 (c.d.) Efektem złej organizacji i złego wyposażenia stanowisk pracy są dolegliwości zdrowotne. Około 20% respondentów odczuwa mrowienie w stopach, drętwienie łydek, opuchliznę nóg. 55% uskarża się na bóle pleców i karku, a co piąty pracownik – na problemy z nadgarstkami. Zaskakujące jest, że wciąż 49% pracowników biurowych nie posiada krzeseł obrotowych wyposażonych w podstawowe działające regulacje wysokości krzesła lub odchylenia oparcia. Badania zostały przeprowadzone metodą ankiety internetowej. Zamieszczony na stronie formularz wypełniło 3192 internautów. Ankieta powstała w konsultacji ze specjalistami z Polskiego Stowarzyszenia pracowników Służby BHP, Instytutu Medycyny Pracy w Łodzi, kliniki LUXMED oraz Uniwersytetu Wrocławskiego.

55  Zalecenia czy nakaz? Wiele osób zastanawiać się może czy przepisy zawarte w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 roku w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz. U. z dnia 10 grudnia 1998r., Dz.U ) to jedynie zalecenia, czy nakaz? I jakie mogą być konsekwencje prawne dla pracodawcy związane z niedostosowaniem się do tych przepisów? Rozporządzenie Ministra Pracy Polityki Socjalnej obowiązujące od marca 1999 r. szczegółowo określa obowiązki pracodawcy w zakresie wymogów ergonomii, definiując je jako nakaz. Rozporządzenie to zostało wydane na podstawie delegacji ustawowej, zawartej w Kodeksie pracy. Regulacje kodeksowe stawiają bowiem kwestie bezpieczeństwa i higieny pracy w szeregu najważniejszych obowiązków pracodawcy (art. 94 pkt 4 K.p.). Naruszenie tych obowiązków jest wykroczeniem (art. 283 K.p.) i podlega karze grzywny.

56 W Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 lipca 2002 roku (Dz. U. Nr 132, poz. 1115) wśród wykazu chorób zawodowych wskazana jest grupa schorzeń, których przyczyną mogą być niewłaściwe warunki pracy i niedochowanie zasad ergonomii na stanowisku pracy. Grupę tą określono jako przewlekłe choroby układu ruchu oraz obwodowego układu nerwowego wywołane sposobem wykonywania pracy. Choroby zawodowe objęte są ubezpieczeniem społecznym (art. 237 K.p.). Możliwa jest jednak również odpowiedzialność odszkodowawcza pracodawcy na zasadach ogólnych wynikających z Kodeksu cywilnego, nawet jeśli konkretne schorzenie nie jest chorobą zawodową wedle wykazu, ale powstanie w związku z warunkami środowiska pracy (umożliwia to zapis art. 236 K.p.).

57

58

59 ERGONOMIA PRACY ZNOTEBOOKIEM

60 Profesjonalna podstawka pod notebooka na typowe biurko

61 Bardzo funkcjonalna podstawka pod notebooka – do fotela, kanapy itp.

62 Mały masażer zasilany przez złącze USB pomaga przezwyciężyć zmęczenie

63 Futurystyczne miejsce pracy z notebookiem w domu

64 Mały stolik z pochylanym blatem do notebooka

65 DZIĘKUJĘ