Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Wpływ środowiska szkolnego na powstawanie wad postawy ciała wśród uczniów.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Wpływ środowiska szkolnego na powstawanie wad postawy ciała wśród uczniów."— Zapis prezentacji:

1 Wpływ środowiska szkolnego na powstawanie wad postawy ciała wśród uczniów

2 Przyczyny występowania wad postawy wśród uczniów  siedząca, nieprawidłowa pozycja  nieodpowiednio dobrane do wzrostu uczniów zestawy ławek i krzeseł szkolnych  zbyt duże obciążenie kręgosłupa tornistrami/plecakami  nieprawidłowe noszenie plecaka/tornistra

3 STANOWISKO PRACY UCZNIA

4 ZASADY PRAWIDŁOWEGO DOBORU ROZMIARU MEBLI DO WZROSTU Aby prawidłowo dobrać rozmiar mebli do wzrostu i proporcji ciała uczniów przy braku ich oznakowania należy:  dokonać pomiarów wysokości stołów i siedzisk, a następnie oznakować je odpowiednim kolorem lub numerem w sposób widoczny dla ucznia,  skompletowany dla danego ucznia stolik i krzesło powinny mieć ten sam rozmiar.  w każdej sali lekcyjnej lub w miejscu łatwo dostępnym umieścić przymiar do pomiaru wzrostu uczniów (przymiary takie można wykonać we własnym zakresie na zajęciach plastycznych)

5 Przykłady oznakowania mebli w szkołach

6 Numer rozmiaru01234567 Kod koloruBiałyPomarańczowyFioletowyŻółtyCzerwonyZielonyNiebieskiBrązowy Wzrost (bez butów) 800-950930-11601080-12101190-14201330-15901460-17651590-18801740-2070 Wysokość podkolanowa (bez butów) 200-250250-280280-315315-355355-405405-435435-485 485 + h 8 -wysokość siedziska 10 210260310350380430460510 H 1 -wysokość płyty roboczej 400460530590640710760820

7 PRAWIDŁOWA POSTAWA PRZY STANOWISKU PRACY UCZNIA  Przy zapewnieniu uczniom prawidłowo dobranych mebli należy zachować następujące zasady:  A - Podeszwy stóp (w butach) powinny na całej powierzchni dotykać podłogi,  B – Między udami a płytą stołu powinien być zachowany prześwit, umożliwiający swobodne poruszanie nogami,  C – Uda nie powinny być od spodu uciśnięte przez krawędź siedziska,  D – Płyta stołu powinna znajdować się na poziomie łokci,  E – Oparcie krzesła powinno podpierać plecy w odcinku lędźwiowym kręgosłupa,  F – Przednia krawędź siedziska nie powinna dotykać tylnej powierzchni podudzia,  G - Między oparciem a siedziskiem krzesła powinna zostać zachowana przestrzeń.

8

9 Nieodpowiednie stanowisko pracy ucznia powoduje, nieprawidłowe obciążenie części kręgosłupa i grup mięśni, jest przyczyną zmęczenia ucznia i prowadzi do powstawania wad postawy. Nieodpowiednie stanowisko pracy ucznia powoduje, nieprawidłowe obciążenie części kręgosłupa i grup mięśni, jest przyczyną zmęczenia ucznia i prowadzi do powstawania wad postawy.

10 Błędy w doborze mebli Siedzisko za wysokie!  dziecko nie sięga stopami podłoża, przednia krawędź siedziska uciska naczynia krwionośne dolnej powierzchni ud, powodując zaburzenia w układzie krążenia i w efekcie drętwienie nóg  za wysoki stół wymusza zbyt wysokie ustawienie ramion, co może ból w okolicach barków i karku oraz prowadzić do zwyrodnienia kręgów szyjnych  za wysoki stół wymusza zbyt wysokie ustawienie ramion, co może powodować ból w okolicach barków i karku oraz prowadzić do zwyrodnienia kręgów szyjnych  dłuższe siedzenie przy takim stanowisku powoduje opuszczenie ręki niepracującej w celu zmniejszenia napięcia mięśniowego i przyjęcie pozycji niesymetrycznej, sprzyjającej powstawaniu skrzywień kręgosłupa

11 Błędy w doborze mebli Siedzisko za głębokie!  w przypadku zbyt głębokiego siedziska, dziecko broniąc się przed uciskiem krawędzi w okolicy podkolanowej, automatycznie zsuwa się do przodu, a kręgosłup traci podparcie w odcinku lędźwiowym

12 Błędy w doborze mebli Siedzisko za niskie!  wymusza nieprawidłową pozycję kończyn dolnych,  zbyt ostry kąt pomiędzy udami i tułowiem powoduje ucisk narządów wewnętrznych,  unikając niewygody dziecko prostuje kończyny i nie opiera o podłoże całych stóp

13 NIEPRAWIDŁOWE POSTAWY CIAŁA PODCZAS PRACY UCZNIA Podczas zajęć szkolnych uczniów, w czasie odrabiania lekcji w domu, podczas pracy z komputerem i oglądania telewizji nauczyciele oraz rodzice muszą zwracać uwagę na postawę ciała dzieci. Należy unikać pozycji przedstawionych w poniższych przykładach. Podczas zajęć szkolnych uczniów, w czasie odrabiania lekcji w domu, podczas pracy z komputerem i oglądania telewizji nauczyciele oraz rodzice muszą zwracać uwagę na postawę ciała dzieci. Należy unikać pozycji przedstawionych w poniższych przykładach.

14 NIEPRAWIDŁOWE POSTAWY CIAŁA PODCZAS PRACY UCZNIA

15 OBCIĄŻENIE UCZNIÓW PLECAKAMI/TORNISTRAMI

16 Dojście ucznia do szkoły związane jest z koniecznością niesienia tornistra/plecaka, często nieodpowiedniego i zbyt ciężkiego, co powoduje nadmierne obciążenie kręgosłupa dziecka i tym samym predysponuje do powstania skrzywień kręgosłupa. Dojście ucznia do szkoły związane jest z koniecznością niesienia tornistra/plecaka, często nieodpowiedniego i zbyt ciężkiego, co powoduje nadmierne obciążenie kręgosłupa dziecka i tym samym predysponuje do powstania skrzywień kręgosłupa.

17 Aby tego uniknąć należy kierować się poniższymi zasadami:  przy zakupie tornistra/plecaka zwrócić uwagę na jego wielkość, kształt, wzmocnienie stelażem i ciężar,  zmniejszyć ciężar tornistra/plecaka poprzez noszenie przedmiotów jedynie niezbędnych, wybór zeszytów w miękkich, lżejszych okładkach, napojów w lekkich opakowaniach, przechowywanie w szkołach niewykorzystywanych w domach pomocy naukowych (książek, farbek), obuwia zamiennego itp.,  kontrolować zawartość tornistra/plecaka, usuwać w razie konieczności zbędne rzeczy,  zapakować tornister/plecak w sposób uniemożliwiający przesuwanie się jego zawartości,  dobrać odpowiednią długości szelek tornistra/plecaka, aby zapewnić jego prawidłowe usytuowanie na plecach dziecka.

18 PRZYKŁADY NIEPRAWIDŁOWEGO NOSZENIA TORNISTRÓW/PLECAKÓW

19

20 Przeprowadzone w roku szkolnym 2008/2009 przez PSSE w Nowej Soli pomiary wykazały, że prawie 40% uczniów klas I-VI nosi zbyt ciężkie tornistry/plecaki. Przeprowadzone w roku szkolnym 2008/2009 przez PSSE w Nowej Soli pomiary wykazały, że prawie 40% uczniów klas I-VI nosi zbyt ciężkie tornistry/plecaki.

21 Przekroczenia wagi tornistrów/plecaków wynikały najczęściej z :  wagi samych plecaków/tornistrów (od 0,5 do 2 kg)  noszenia przez dzieci zbędnych przedmiotów (zabawki, dodatkowe piórniki, pamiętniki, napoje w szklanych butelkach)  noszenia dodatkowych książek z biblioteki, słowników  noszenia przez uczniów podręczników z całego tygodnia bez przepakowania tornistra  braku kontroli rodziców nad tym co dziecko nosi w tornistrze

22 Zalecany ciężar plecaka/tornistra Zalecany ciężar plecaka/tornistra to to 10% wagi dziecka 10% wagi dziecka

23 Najcięższy zważony przez nas plecak ważył prawie 8 kg!!!

24 UWAGA !!! Z wad postawy nie wyrasta się z wiekiem, nie leczone utrwalają się i pogłębiają powodując zniekształcenia i trwałe wady budowy.

25 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ


Pobierz ppt "Wpływ środowiska szkolnego na powstawanie wad postawy ciała wśród uczniów."

Podobne prezentacje


Reklamy Google