Zasady kwalifikowalności wydatków w ramach konkursu zamkniętego nr RPPM.05.07.00-IZ-00-22-001/16 Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady kwalifikowalności wydatków w ramach konkursu zamkniętego nr RPPM IZ /16 Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Advertisements

Powiatowy Urząd Pracy w Śremie Powiatowy Urząd Pracy w Śremie SFINANSUJEMY NOWE MIEJSCA PRACY Śrem, 4 listopada 2010 roku.
Ubezpieczenie w Narodowym Funduszu Zdrowia ŁÓDZKI ODDZIAŁ WOJEWÓDZKI NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA NFZ Dla studentów spoza Unii Europejskiej oraz spoza krajów.
Zasady współpracy w projektach dofinansowanych w ramach RPO WP (partnerstwo) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Wytyczne w zakresie kwalifikowalności wydatków. Okres kwalifikowalności Okres kwalifikowalności wydatków określony jest w umowie o dofinansowanie, przy.
Zasady tworzenia budżetu projektu Konkurs – rozwój dialogu społecznego w ochronie zdrowia DEPARTAMENT FUNDUSZY EUROPEJSKICH MINISTERSTWO ZDROWIA Warszawa,
Zasady tworzenia budżetu projektu Konkurs dot. kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych DEPARTAMENT FUNDUSZY EUROPEJSKICH MINISTERSTWO ZDROWIA.
Działania w zakresie rewitalizacji służące realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 – 2020 Urząd Marszałkowski.
Zasady przygotowania wniosku o dofinansowanie projektu Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Zasady udzielania zamówień Wydział Kontroli Projektów.
Jak złożyć wniosek ? (GWA) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 11.3 Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Śląskie programy rewitalizacji - wsparcie dla gmin Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Funduszu Spójności w ramach Programu.
Kwalifikowalność wydatków Poznań, r.. Podstawa prawna Art. 35 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
Projekty unijne a Ustawa o finansach publicznych z 27 sierpnia 2009 Poznań, 26 lutego 2010r. Biuro Koordynacji Projektów.
Konkurs 2.1. E-usługi publiczne (E-zdrowie) RPO WDŚ Wrocław
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
„Program dofinansowania zakupu i montażu odnawialnych źródeł energii ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu”
Kwalifikowalność wydatków w RPO Poddziałanie Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Małopolski Urząd Wojewódzki Wydział Certyfikacji i Funduszy Europejskich Kwalifikowalność wydatków w projektach POWT Rzeczpospolita Polska – Republika.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Zasady przygotowania wniosku o dofinansowanie projektu Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres finansowy Warszawa, 06 kwietnia 2016r.
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 11.4 Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Kielce, 9 października 2014 r. Wstępne założenia dotyczące wnoszenia i oceny wkładu własnego w projektach współfinansowanych ze środków EFS w latach
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Wnioskowanie o płatność Sektorowy Program Operacyjny TRANSPORT Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego.
 Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Wniosek o dofinansowanie projektu w ramach RPO WP na lata wraz z załącznikami Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
FUNDUSZ AZYLU, MIGRACJI I INTEGRACJI ZASADY KWALIFIKOWALNOŚCI WYDATKÓW Centrum Obsługi Projektów Europejskich MSW ul. Rakowiecka 2a, Warszawa tel.
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.3. Materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego na lata Iwona Nakielska Dyrektor Departamentu Wdrażania EFS Urząd Marszałkowski Województwa.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Składka na ubezpieczenie społeczne System finansowy ubezpieczeń społecznych Podstawy prawa zabezpieczenia społecznego.
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 4.1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
URLOP WYPOCZYNKOWY mgr Małgorzata Grześków. URLOP WYPOCZYNKOWY Art §1. Pracownikowi przysługuje prawo do corocznego, nieprzerwanego, płatnego urlopu.
Projekt współfinansowany ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna Wsparcie jst w procesie przygotowania.
Oferta pożyczkowa FUNDUSZU GÓRNOŚLĄSKIEGO S.A. w Katowicach w Katowicach.
Zasady kwalifikowalności wydatków w ramach konkursu nr RPPM IZ /15 dla Poddziałania Jakość edukacji ogólnej Regionalny Program.
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Zmienione kryteria formalne dla poszczególnych działań/poddziałań EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Bądź Aktywny - Bądź Najlepszy szkolenia oraz specjalistyczne doradztwo dla kadry instytucji pomocy społecznej Projekt systemowy Regionalnego Ośrodka Polityki.
Najczęstsze błędy we WND w zakresie kwalifikowalności Olsztyn, 10 czerwca 2016 r.
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa 1 Stan prac dot. dokumentów proceduralnych oraz podsumowanie spotkania konsultacyjno-szkoleniowego w.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
SPOTKANIE Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI Z TERENU POWIATU GLIWICKIEGO KONKURS OFERT – POWIAT GLIWICKI.
Działanie 321 „Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” TARGOWISKA STAŁE Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europejski.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
System oceny i kryteria wyboru projektów w ramach Poddziałania Jakość edukacji ogólnej Konkurs numer: RPPM IZ /15 Regionalny Program.
Najczęściej popełniane błędy w przygotowywanych wnioskach o dofinasowanie Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk,
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Najczęstsze błędy we WND w zakresie kwalifikowalności Olsztyn, 17 czerwca 2016 r.
Departament Rozwoju Regionalnego Poddziałanie Wsparcie procesów badawczo- rozwojowych w przedsiębiorstwach akademickich Schemat: wsparcie doradcze.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zasady kontroli Wnioskodawców w PPLeader+
Zasady kwalifikowalności wydatków w ramach konkursu nr RPPM IZ /16 dla Działania 3.1 Edukacja przedszkolna Regionalny Program Operacyjny.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Spotkanie informacyjne Główne założenia konkursu
Wielkopolski Regionalny
. PRAWIDŁOWY OPIS DOWODÓW KSIĘGOWYCH Najczęściej występujące uchybienia dot. opisu dowodów księgowych i rozliczeń finansowych. Gdańsk, 23 lutego 2018 r.
. PRAWIDŁOWY OPIS DOWODÓW KSIĘGOWYCH Najczęściej występujące uchybienia dot. opisu dowodów księgowych i rozliczeń finansowych. Gdańsk, 23 marca 2018 r.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
w kontekście zobowiązań Instytucji Zarządzającej
Otwarty konkurs ofert na dofinansowanie w roku 2018 zadań własnych realizowanych przez organizacje z udziałem środków zewnętrznych Rzeszów, 8 marca 2018.
Zapis prezentacji:

Zasady kwalifikowalności wydatków w ramach konkursu zamkniętego nr RPPM IZ /16 Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 9 luty 2016 r

J.1 Szczegółowy budżet projektu Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Uwaga: Szczegółowe dane wprowadzone w sekcji J.1 będą widoczne w ujęciu globalnym w sekcji F. Podsumowanie budżetu projektu. W sekcji J.1 należy wskazać poszczególne kategorie kosztów określając ich cechy ujęte w kolumnach 1-13 oraz ceny jednostkowe w poszczególnych latach realizacji projektu. Szczegółowy budżet projektu jest podstawą do oceny kwalifikowalności i racjonalności kosztów i powinien bezpośrednio wynikać z opisanych wcześniej zadań, ich etapów i okresów realizacji. W Szczegółowym budżecie projektu ujmowane są jedynie wydatki kwalifikowalne spełniające warunki określone w Wytycznych dotyczących kwalifikowalności wydatków w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2014 – 2020 (zwanych dalej Wytyczne kwalifikowalności).Tworząc budżet projektu należy pamiętać, iż powinny one być racjonalne i efektywne, oraz powinny uwzględniać dopuszczalne wysokości poszczególnych kosztów, które zostały wskazane w taryfikatorze.

J.1 Szczegółowy budżet projektu Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Szczegółowy budżet projektu składa się z następujących pozycji: Koszty ogółem - GWA automatycznie wylicza Koszty ogółem na podstawie uzupełnianych danych odnoszących się do kosztów bezpośrednich i kosztów pośrednich projektu; Koszty pośrednie; Koszty bezpośrednie.

J.1 Szczegółowy budżet projektu Koszty pośrednie Koszty pośrednie to: koszty niezbędne do realizacji projektu, ale nie dotyczące bezpośrednio głównego przedmiotu projektu; koszty administracyjne związane z obsługą projektu; koszty rozliczane wyłącznie ryczałtowo z wykorzystaniem stawek procentowych. W ramach kosztów pośrednich nie ma możliwości wykazywania wydatków w ramach cross-financingu. Niedopuszczalne jest wykazywanie kosztów należących do katalogu kosztów pośrednich w ramach kosztów bezpośrednich. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata

J.1 Szczegółowy budżet projektu Koszty pośrednie Do kosztów pośrednich zaliczamy m.in.: koszty personelu zarządzającego projektem np. koordynatora, kierownika, specjalisty ds. finansowych, organizacji szkoleń, rekrutacji itp.; koszty zarządu tj. koszty osób uprawnionych do reprezentowania jednostki; koszty personelu obsługowego i obsługi księgowej; zakup, amortyzacja lub najem aktywów używanych na potrzeby ww. personelu; działania informacyjno-promocyjne projektu (np. zakup ogłoszeń prasowych, ulotek); koszty utrzymania powierzchni biurowych (czynsz, najem, opłaty administracyjne) oraz opłaty za media (np.: energia elektryczna, cieplna, opłaty przesyłowe); koszty sprzątania pomieszczeń związanych z obsługą administracyjną projektu; Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata

J.1 Szczegółowy budżet projektu Koszty pośrednie koszty ochrony; koszty usług pocztowych, telefonicznych, internetowych, kurierskich związanych z obsługą administracyjną projektu; koszty materiałów biurowych i artykułów piśmienniczych oraz koszty usług powielania dokumentów związanych z obsługą administracyjną projektu; wydatki związane z otworzeniem lub prowadzeniem rachunku bankowego; koszty ubezpieczeń majątkowych; koszty zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata

J.1 Szczegółowy budżet projektu Koszty pośrednie Procent i kwota kosztów pośrednich w ramach projektu wybierane i wyliczane są automatycznie w odniesieniu do wartości projektu Ogółem. Limity kosztów pośrednich przedstawiają się następująco: 25 % kosztów bezpośrednich - projekty o wartości do 1 mln PLN włącznie; 20 % kosztów bezpośrednich - projekty o wartości powyżej 1 mln PLN do 2 mln PLN włącznie; 15 % kosztów bezpośrednich - projekty o wartości powyżej 2 mln PLN do 5 mln PLN włącznie; 10 % kosztów bezpośrednich - projekty o wartości przekraczającej 5 mln PLN. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata

J.1 Koszty bezpośrednie W ramach kosztów bezpośrednich beneficjent wykazuje czy dany wydatek: będzie rozliczany przez Lidera lub Partnera odpowiedzialnego za realizacje danego zadania lub dziania; stanowi wkład własny oraz źródło jego finansowania; zalicza się do kategorii cross-financingu lub środków trwałych; zalicza się do kategorii personelu projektu; stanowi pomoc de minimis; stanowi usługę zleconą lub Jednorazową Dotację Inwestycyjną (JDI). W ramach niniejszego konkursu nie ma możliwości rozliczania projektów w oparciu o uproszczone metody, tj. stawki jednostkowe lub kwoty ryczałtowe. Kolumny 9 i 10 pozostają niewypełnione. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata

J.1 Taryfikator Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata W taryfikatorze (załącznik nr 6 do regulaminu konkursu) zostały określone przez IOK stawki rynkowe najczęściej finansowanych towarów lub usług. Taryfikator nie stanowi katalogu zamkniętego, co oznacza, że dopuszczalne jest ujmowanie w budżecie projektu kosztów w nim niewskazanych. Stawki ujęte w katalogu są stawkami maksymalnymi, co oznacza, że poszczególne koszty w budżecie projektu nie powinny przekraczać ich wysokości. Wnioskodawca sporządzając wniosek o dofinansowanie projektu jest zobowiązany dokonać rzetelnego i racjonalnego szacowania kosztów, w związku z tym koszty w budżecie powinny być, co do zasady, niższe niż stawki maksymalne. Wskazanie stawek maksymalnych będzie możliwe w przypadkach, które będą wynikały ze specyfiki projektu, co znajdzie odzwierciedlenie w treści wniosku o dofinansowanie projektu.

Kolumna 1: Wydatki Wnioskodawca (Partner wiodący)/Partner Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata W przypadku realizacji projektu w partnerstwie należy wskazać, które wydatki ponosi Partner – wybór P1, P2, itd., a które Wnioskodawca (Partner wiodący). Domyślna wartość to W = Wnioskodawca.

WKŁAD WŁASNY Kolumna 2: Wkład własny wkład niepieniężnywkład pieniężny Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata

Możliwe formy: wkład w ramach kosztów pośrednich rozliczanych ryczałtem; środki finansowe będące w dyspozycji danej instytucji lub pozyskane przez tą instytucję z innych źródeł (np. od sponsorów, darczyńców – tak publicznych jak i prywatnych), w tym środki przeznaczone na wynagrodzenie kadry zaangażowanej przez beneficjenta w realizację projektu EFS, które nie jest finansowane ze środków dofinansowania. W przypadku wykazywania wynagrodzenia kadry powinny być to osoby powiązane z beneficjentem, które zostaną zaangażowane w realizację projektu, w szczególności osoby zatrudnione na podstawie stosunku pracy, które beneficjent oddeleguje do realizacji projektu. W takim przypadku należy wykazać szacunkowy wymiar czasu pracy personelu projektu (etat / liczba godzin) niezbędny do realizacji zadania/zadań; opłaty związane z udziałem uczestników w projekcie. Możliwość wykorzystania opłat nie może ograniczać udziału w projekcie grupom docelowym wspieranym z EFS. Ewentualne opłaty powinny być symboliczne i nie powinny stanowić istotnej bariery uczestnictwa w projekcie. Informacja na temat pobierania opłat od uczestników powinna zostać zawarta we wniosku o dofinansowanie projektu i będzie podlegać ocenie pod kątem celowości i ewentualnego ograniczenia dostępu do projektu dla potencjalnych uczestników projektu. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Kolumna 2: Wkład własny – pieniężny (finansowy)

Możliwe formy: udostępnianie/użyczanie budynków, pomieszczeń, urządzeń, wyposażenia na potrzeby projektu. Budynki nie muszą być własnością beneficjenta/partnera, mogą być np. udostępnione przez inne podmioty np. gminę. Wkład związany z udostępnianiem pomieszczeń, urządzeń, wyposażenia – jest kwalifikowalny w wysokości odpowiadającej kosztom utrzymania lub wynajmu danej infrastruktury. Ponadto należy pamiętać o braku możliwości wykazania w budżecie projektu sprzętu zakupionego z EFS w perspektywie finansowej ; świadczenia wykonywane przez wolontariuszy na podstawie ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Wycena nieodpłatnej dobrowolnej pracy może uwzględniać wszystkie koszty, które zostałyby poniesione w przypadku jej odpłatnego wykonywania przez podmiot działający na zasadach rynkowych. Wycena uwzględnia zatem koszt składek na ubezpieczenia społeczne oraz wszystkie pozostałe koszty wynikające z charakteru danego świadczenia; kład pieniężny Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Kolumna 2: Wkład własny - niepieniężny

Kolumna 2: Wkład własny Wkład własny rozliczany jest na podstawie oświadczenia składanego beneficjentowi przez inne podmioty lub wystawionego przez beneficjenta. Oświadczenie powinno pozwalać na identyfikację wnoszonego wkładu. W ramach przedmiotowego konkursu minimalny wkład własny beneficjenta wynosi 10% wartości projektu pomniejszonej o wartość dotacji udzielanych uczestnikom na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Wszystkie wydatki w ramach wkładu własnego powinny zostać uzasadnione (pole 1. Uzasadnienie dla przewidzianego w projekcie wkładu własnego, w tym informacja o wkładzie niepieniężnym i wszelkich opłatach pobieranych od uczestników) w kontekście niezbędności ich poniesienia dla realizacji konkretnych zadań w ramach projektu. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata

Kolumna 3: Źródła finansowania Należy wskazać źródło finansowania określonej kategorii kosztu – Dofinansowanie (Dof), Jednostki Samorządu Terytorialnego (zwane dalej JST), Prywatny, FP, PFRON, inne. Wartość domyślna – Dofinansowanie (Dof). W przypadku przedsięwzięć finansowanych lub planowanych do sfinansowania z kilku źródeł finansowania, w budżecie projektu Wnioskodawca wskazuje i uzasadnia (pole 2. Uzasadnienie dla źródeł finansowania przedsięwzięcia) źródła finansowania wykazując racjonalność i efektywność wydatków oraz brak podwójnego finansowania. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata

Kolumna 4: Cross- financing Cross-financing może dotyczyć wyłącznie: zakupu infrastruktury tj. elementów nieprzenośnych na stałe przytwierdzonych do nieruchomości (wykonanie podjazdu do budynku, zainstalowanie windy); dostosowania lub adaptacji (prace remontowo-wykończeniowe) budynków i pomieszczeń. takich kategorii wydatków, bez których realizacja projektu nie byłaby możliwa, w szczególności zapewnienie realizacji zasady równości szans, a zwłaszcza potrzeb osób z niepełnosprawnościami; takich kategorii wydatków, których poniesienie stanowi logiczne uzupełnienie działań. Wszystkie wydatki poniesione w ramach cross- financingu powinny zostać uzasadnione w polu Uzasadnienie dla cross- financingu w kontekście niezbędności ich poniesienia dla realizacji konkretnych zadań w ramach projektu; Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata

Kolumna 5: Środki trwałe Środki trwałe ze względu na sposób ich wykorzystania w ramach i na rzecz projektu dzielą się na: środki trwałe bezpośrednio powiązane z przedmiotem projektu - kwalifikowalne w całości lub w części swojej wartości zgodnie ze wskazaniem beneficjenta opartym o faktyczne wykorzystanie środka trwałego na potrzeby projektu (np. wyposażenie pracowni komputerowych w szkole); środki trwałe wykorzystywane w celu wspomagania procesu wdrażania projektu - kwalifikowalne wyłącznie w wysokości odpowiadającej odpisom amortyzacyjnym za okres, w którym były one wykorzystywane na rzecz projektu (np. rzutnik na szkolenia). Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata

Kolumna 5: Środki trwałe Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Wartość wydatków poniesionych na zakup środków trwałych o wartości jednostkowej równej i wyższej niż 350,00 PLN netto w ramach kosztów bezpośrednich oraz wydatków w ramach cross - financingu nie może łącznie przekroczyć 10% kosztów kwalifikowalnych projektu. Ponadto, cross – financing nie może przekroczyć 10% kwoty dofinansowania UE. Wydatki zaplanowane jako środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne o wartości początkowej równej lub wyższej 3500 PLN netto powinny zostać uzasadnione w polu Uzasadnienie przyjętych sposobów pozyskania środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych znajdującym się pod Szczegółowym budżetem projektu w kontekście niezbędności ich poniesienia oraz w kontekście zastosowania najbardziej efektywnej dla danego przypadku metody pozyskania (zakup, amortyzacja, leasing itp.), uwzględniając przedmiot i cel danego projektu. Uzasadnienie nie musi być sporządzane indywidualnie dla każdego środka trwałego, ale może dotyczyć również grupy środków trwałych o tym samym przeznaczeniu.

Kolumna 6: Personel projektu Wydatki związane z zaangażowaniem osoby wykonującej zadania w projekcie lub projektach są kwalifikowalne, o ile: obciążenie z tego wynikające nie wyklucza możliwości prawidłowej i efektywnej realizacji wszystkich zadań powierzonych danej osobie, a łączne zaangażowanie zawodowe tej osoby w realizację wszystkich projektów finansowanych z funduszy strukturalnych i FS oraz działań finansowanych z innych źródeł, w tym środków własnych beneficjenta i innych podmiotów, nie przekracza 276 godzin miesięcznie; wykonanie zadań potwierdzone jest protokołem, wskazującym prawidłowe wykonanie zadań, liczbę oraz ewidencję godzin w danym miesiącu kalendarzowym poświęconych na wykonanie zadań w projekcie; ich wysokość odpowiada stawkom faktycznie stosowanym u beneficjenta poza projektami współfinansowanymi z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności na analogicznych stanowiskach lub stanowiskach wymagających analogicznych kwalifikacji. należy także pamiętać o wskazaniu w budżecie formy zaangażowania personelu projektu i wymiaru czasu pracy; Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata

Kolumna 6: Personel projektu Wydatki kwalifikowalne: Wynagrodzenie personelu: wynagrodzenie brutto, składki pracodawcy na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, składki na Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz Pracowniczy Program Emerytalny; Dodatkowe wynagrodzenie roczne personelu projektu, jeżeli wynika z przepisów prawa pracy; Dodatki do wynagrodzenia; Nagrody, premie oraz odpisy na ZFŚS. Wydatki niekwalifikowalne: Wpłaty na PFRON; Świadczenia realizowane ze środków ZFŚS; Nagrody jubileuszowe i odprawy pracownicze. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata

Kolumna 6: Personel projektu Koszty związane z wyposażeniem stanowiska pracy personelu projektu są kwalifikowalne w pełnej wysokości, wyłącznie w przypadku wyposażenia stanowiska pracy personelu projektu zatrudnionego na podstawie stosunku pracy w wymiarze co najmniej ½ etatu. W przypadku personelu projektu zaangażowanego na podstawie stosunku pracy w wymiarze poniżej ½ etatu lub na podstawie innych form zatrudnienia, koszty związane z wyposażeniem stanowiska pracy personelu projektu są niekwalifikowalne. W ramach projektu mogą być kwalifikowalne koszty delegacji służbowych, pod warunkiem, że jest to niezbędne dla prawidłowej realizacji projektu oraz koszty te zostały uwzględnione oraz odpowiednio uzasadnione w zatwierdzonym wniosku o dofinansowanie projektu. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata

Kolumna 6: Personel projektu W Szczegółowym budżecie projektu Wnioskodawca wskazuje formę zaangażowania i szacunkowy wymiar czasu pracy personelu projektu (etat / liczba godzin - nie dotyczy umów, w wyniku których następuje wykonanie oznaczonego dzieła) niezbędny do realizacji zadania/zadań, co stanowi podstawę do oceny kwalifikowalności wydatków personelu projektu na etapie wyboru projektu. Beneficjent zobowiązany jest do wprowadzania na bieżąco do systemu informatycznego SL 2014 danych w zakresie zaangażowania personelu projektu (tzw. baza personelu): dane dotyczące personelu projektu, w tym: nr PESEL, imię, nazwisko; dane dotyczące formy zaangażowania personelu w ramach projektu: stanowisko, forma zaangażowania, data zaangażowania do projektu, okres zaangażowania osoby w projekcie, wymiar czasu pracy; w zakresie protokołów - dane dotyczące godzin faktycznego zaangażowania za dany miesiąc kalendarzowy. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata

Kolumna 8: Pomoc de minimis Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Pomoc publiczna w ramach Działania 5.7 stanowi pomoc de minimis. Udzielana będzie na podstawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 2 lipca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis oraz pomocy publicznej w ramach programów operacyjnych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego na lata (Dz. U. z 2015 r., poz. 1073). W projekcie przyjmie ona następujące formy: wsparcie finansowe na podjęcie działalności gospodarczej w formie bezzwrotnej dotacji zwanej również jednorazową dotacją inwestycyjną (JDI) w maksymalnej kwocie nie wyższej niż 6-krotna wysokość przeciętnego wynagrodzenia za pracę w gospodarce narodowej obowiązującego w dniu przyznania wsparcia, wsparcie pomostowe jest to wsparcie uzupełniające do wsparcia finansowego, udzielane w okresie do 12 miesięcy począwszy od dnia rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej. Może ono przyjąć formę pomocy finansowej lub usług doradczo-szkoleniowych o charakterze specjalistycznym (indywidualnym i grupowym), które udzielane będzie w okresie pierwszych 12 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej.

Kolumna 8: Pomoc de minimis Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Podstawowe wsparcie szkoleniowo – doradcze udzielane do dnia zarejestrowania przez uczestnika projektu działalności gospodarczej nie jest objęte regułami dotyczącymi pomocy publicznej. Beneficjent, w dniu podpisania z uczestnikiem projektu Umowy na otrzymanie jednorazowej dotacji inwestycyjnej na rozpoczęcie działalności gospodarczej zobowiązany jest mu wydać zaświadczenie o udzielonej pomocy de minimis. Podmioty udzielające pomocy zgodnie z ustawą z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (tj. Dz. U. z 2007 r., Nr 59, poz. 404, ze zm.) są zobowiązane do przedstawiania Prezesowi UOKiK sprawozdań o udzielonej pomocy publicznej. Sprawozdania przekazywane są z wykorzystaniem aplikacji SHRIMP.

Kolumna 11: Zlecone usługi merytoryczne Zlecenie usługi merytorycznej oznacza powierzenie wykonawcom zewnętrznym, nie będącym personelem projektu, realizacji całych działań merytorycznych przewidzianych w ramach danego projektu, np. zlecenie usługi szkoleniowej; Wartość wydatków związanych ze zlecaniem usług merytorycznych, co do zasady, nie powinna stanowić więcej niż 30% wartości projektu; Nie jest kwalifikowalne zlecanie usługi merytorycznej przez beneficjenta jego partnerom w projekcie i odwrotnie; Zleceniem usługi merytorycznej nie jest zakup pojedynczych towarów lub usług ani angażowanie personelu projektu (chyba że stanowią one część zleconej usługi merytorycznej czy angażowania personelu projektu); Wszystkie wydatki poniesione jako zlecone usługi merytoryczne powinny zostać uzasadnione w kontekście niezbędności i zasadności ich poniesienia dla realizacji konkretnych zadań w ramach projektu (pole 5 Uzasadnienie zlecenia usług merytorycznych w projekcie). Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata

W przypadku, gdy Wnioskodawca udziela dotacji na rozpoczęcie działalności gospodarczej (JDI) w ramach Działania 5.7. w budżecie szczegółowym projektu przy wydatku stanowiącym dotację należy zaznaczyć w polu checkbox opcję tak. Tylko w tym przypadku wartość dotacji nie zostanie wzięta pod uwagę przy wyliczaniu poziomu wkładu własnego jaki będzie musiał wnieść beneficjent. Kolumna 12: Dotacja Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata

Wiersz Wydatki objęte pomocą de minimis wyliczany jest automatycznie po uprzednim wypełnieniu kolumny 8 (Pomoc de minimis) Szczegółowego budżetu projektu. W Konkursie w ramach Działania 5.7 nie wystąpią koszty pośrednie stanowiące pomoc de minimis – pole zostaje niewypełnione. J.1 Sekcja Pomoc publiczna / Pomoc de minimis Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata

J.1 Podatek VAT Wszystkie kwoty w Szczegółowym budżecie wyrażone są w polskich złotych (do dwóch miejsc po przecinku) i w zależności od tego czy podatek VAT jest wydatkiem kwalifikowalnym, kwoty podawane są z podatkiem VAT lub bez – zgodnie z oświadczeniem przedłożonym pod Budżetem projektu. W polu 9. Uzasadnienie dla kwalifikacji VAT Wnioskodawca jest zobowiązany przedstawić uzasadnienie w kwestii dotyczącej kwalifikacji podatku VAT wraz z podaniem podstawy prawnej wskazującej na brak możliwości obniżenia VAT należnego o VAT naliczony na dzień sporządzenia wniosku o dofinansowanie. W przypadku gdy z listy rozwijanej znajdującej się przy Oświadczeniu Wnioskodawca wybierze opcje ww. kwoty są kwotami zawierającymi VAT lub ww. kwoty są kwotami częściowo zawierającymi VAT, należy przejść do sekcji J i wypełnić załącznik: Oświadczenie o kwalifikowalności VAT. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata

F. Zakres finansowy projektu Aktywizacja społeczno-zawodowa – nabór do 14 września 2015 Uwaga: Należy najpierw wypełnić szczegółowy budżet projektu stanowiący załącznik do formularza wniosku o dofinansowanie. Część F.2 Podsumowanie budżetu projektu wypełniana jest automatycznie danymi pochodzącymi z części Szczegółowy budżet projektu.

F. Zakres finansowy projektu 5.12 Koszt przypadający na jednego uczestnika Koszt przypadający na jednego uczestnika wyliczany jest automatycznie jako wynik podzielenia wartości z punktu 5.1 Koszty ogółem przez liczbę osób objętych wsparciem (ogółem) wskazana przez Wnioskodawcę w punkcie D.1. W konkursie nie ustanowiono maksymalnego poziomu kosztu jaki może przypadać na uczestnika projektu. Wyliczona wartość będzie więc miała jedynie charakter orientacyjny i porównawczy. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata

F. Zakres finansowy projektu 5.13 Dotacje / 5.9 Wkład własny Wkład własny beneficjenta wynosi 10% wartości projektu pomniejszonej tylko o wartość dotacji udzielanych uczestnikom na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Wartość projektu nie jest pomniejszana o wartość. Uwaga: W budżecie szczegółowym projektu przy wydatku stanowiącym dotację należy zaznaczyć w polu checkbox opcję tak. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata

Zasięg geograficzny i ramy czasowe kwalifikowalności wydatków Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Projekty w ramach konkursu mogą być realizowane wyłącznie na terytorium kraju, przy czym projekty skierowane do osób fizycznych obejmują osoby mające miejsce zamieszkania w rozumieniu Kodeksu cywilnego na terenie województwa pomorskiego. Miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu, czyli posiada lub podjęła już odpowiednie kroki w kierunku stworzenia w danym miejscu centrum swojej życiowej działalności.

Procedura odwoławcza w regulaminach Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Zgodnie z treścią Standardów realizacji wsparcia w zakresie Działania 5.7 Nowe mikroprzedsiębiorstwa RPO WP , Beneficjent będzie zobowiązany do sporządzenia i przedłożenia do IZ RPO WP celem zatwierdzenia regulaminu rekrutacji uczestników projektu oraz regulaminu przyznawania środków, które powinny zawierać m. in. procedurę odwoławczą na każdym etapie rekrutacji uczestników do projektu. W związku z powyższym, planując okresy realizacji poszczególnych działań we wniosku o dofinansowanie, należy uwzględnić możliwość wnoszenia odwołań przez potencjalnych uczestników projektu, a proces wyboru grupy docelowej oraz oceny biznesplanów powinien zawierać jak najmniej etapów pośrednich.

Wsparcie umożliwiające uzyskanie/uzupełnienie wiedzy i umiejętności niezbędnych do podjęcia i prowadzenia działalności gospodarczej. Udzielane jest ono do dnia zarejestrowania przez uczestnika projektu działalności gospodarczej. Jest to wsparcie o charakterze uzupełniającym do wsparcia finansowego. Wsparcie to może obejmować m.in.: doradztwo (indywidualne i grupowe); kursy, szkolenia, warsztaty; pomoc prawną. W ramach podstawowego wsparcia szkoleniowo – doradczego nie należy planować kursów i szkoleń prowadzących do podniesienia, uzupełnienia lub zmiany kwalifikacji zawodowych uczestników projektu, które w ramach niniejszego konkursu nie będą mogły zostać uznane za kwalifikowalne. Podstawowe wsparcie szkoleniowo - doradcze Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata

Zgodnie z treścią Standardów realizacji wsparcia w zakresie Działania 5.7 Nowe mikroprzedsiębiorstwa RPO WP , finansowe wsparcie pomostowe wypłacane jest w systemie zaliczkowym celem pokrycia obligatoryjnych opłat ponoszonych w pierwszym okresie prowadzenia działalności gospodarczej, w tym kosztów ZUS, podatku oraz opłat administracyjnych związanych z prowadzoną działalnością Tym samym, uczestnik projektu nie może być zobligowany do przedstawiania dokumentów potwierdzających poniesienie wydatków w ramach wsparcia pomostowego. W związku z powyższym, nie ma konieczności weryfikowania rozliczenia środków otrzymanych w ramach wsparcia pomostowego. Wsparcie pomostowe (finansowe) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata

Reguła proporcjonalności W umowie o dofinansowanie projektu, beneficjent zostanie zobowiązany do realizacji projektu w zakresie określonym we wniosku o dofinansowanie oraz do zachowania trwałości rezultatów projektu; Na etapie końcowego wniosku o płatność, projekt rozliczany jest pod względem finansowym proporcjonalnie do stopnia osiągnięcia założeń merytorycznych określonych we wniosku o dofinansowanie, co nazywane jest regułą proporcjonalności; W przypadku niespełnienia kryterium zatwierdzonego przez komitet monitorujący RPO WP lub w przypadku nieosiągnięcia celu projektu, wyrażonego wskaźnikami produktu lub rezultatu bezpośredniego, instytucja będąca stroną umowy może uznać wszystkie lub odpowiednią część wydatków dotychczas rozliczonych w ramach projektu za niekwalifikowalne; W przypadku projektów partnerskich, sposób egzekwowania przez beneficjenta od partnerów projektu skutków wynikających z zastosowania reguły proporcjonalności z powodu nieosiągnięcia założeń projektu z winy partnera reguluje porozumienie lub umowa partnerska. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata

Dziękuję za uwagę.