Nowe usługi KDPW i KDPW_CCP dla rynku międzybankowego Iwona Sroka Prezes Zarządu KDPW i KDPW_CCP Sławomir Panasiuk Wiceprezes Zarządu KDPW i KDPW_CCP Warszawa,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Implementacja usług CCP dla rynku OTC realizowanych przez KDPW_CCP we współpracy z KDPW Wrzesień 2012 r.
Advertisements

KDPW_CCP Wrzesień 2014.
1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Detaryfikacja – nadchodząca rewolucja (?) na rynku gazowym dr Jerzy Baehr, Senior Partner w WKB Wierciński Kwieciński Baehr dr hab. Jakub Pokrzywniak,
Wprowadzenie. Pojęcie i struktura rynku finansowego.
Powiatowy Urząd Pracy w Śremie Powiatowy Urząd Pracy w Śremie SFINANSUJEMY NOWE MIEJSCA PRACY Śrem, 4 listopada 2010 roku.
BANKOWOŚĆćwiczenia 5 UNIWERSYTET WARSZAWSKI WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA Bankowe normy ostrożnościowe Marcin Ignatowski Warszawa 2013.
Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych Wrzesień 2014.
Żaneta Skorupska – Świrska, KDPW_CCP Przygotowania polskiego rynku do implementacji wymogów rozporządzenia EMIR.
Znaczenie procedur celnych dla sądowej ochrony praw własności przemysłowej w szczególności przed naruszeniem patentów. Dr Ewa Skrzydło-Tefelska Katedra.
Obsługa wykonania praw z zagranicznych papierów wartościowych Corporate Actions Obsługa wykonania praw z zagranicznych papierów wartościowych - Corporate.
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
Nowe instrumenty inwestycyjne, do których adaptują się systemy zarządzania ryzykiem rozliczeniowym: Krótka Sprzedaż Pożyczki Papierów Wartościowych Krzysztof.
Niedoceniane tło – stabilny partner w trudnych czasach.
Informacja na temat stanu prac nad przygotowaniem samorządu województwa do przyszłej perspektywy finansowej UE Toruń, maj 2012 r. Departament.
Przewodnik po raportach rozliczeniowych w Condico Clearing Station (Rynek finansowy)
Warszawa, 20 października 2009 r. Nowelizacja kodeksu spółek handlowych Znaczenie nowych regulacji dla obrotu giełdowego Agnieszka Gontarek, Dział Emitentów.
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Formy Finansowania Finasowanie spółki ze środków wspólników 1. Dopłaty 2. Pożyczki - zasady ogólne 3. Pożyczki.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Polski rynek finansowy w świetle regulacji pokryzysowych Unii Europejskiej Implementacja Rozporządzenia EMIR - konsekwencje dla polskiego rynku kapitałowego.
Struktura samorządu terytorialnego - samorząd gminny, - samorząd powiatowy, - samorząd wojewódzki.
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Warszawa, Krótka sprzedaż – monitoring i nadzór GPW Iwona Edris Dyrektor Biura Audytu i Kontroli.
Warszawa, 15 czerwca 2012 r. System rozliczeń OTC – strona regulacyjna.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
| Centra Usług Wspólnych (CUW) w jednostkach samorządu terytorialnego Wojciech Lachiewicz, Ryszard Grobelny, Mateusz Klupczyński Poznań, 30 maja 2016 r.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
„Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności woj. podlaskiego – część II, administracja samorządowa”
ING BANK Faktoring –Jednostkom organizacyjnym Lasów Państwowych oferujemy faktoring krajowy z przejęciem ryzyka wypłacalności odbiorcy (bez regresu, pełny).
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 11.4 Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Wnioskowanie o płatność Sektorowy Program Operacyjny TRANSPORT Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego.
Omówienia dokumentacji przekazanej w ramach projektu uruchomienia rozliczeń transakcji pochodnych i transakcji repo OTC KDPW,
Kwalifikowalność wydatków w RPO Działanie 8.3. Materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego.
Ryzyko a stopa zwrotu. Standardowe narzędzia inwestowania Analiza fundamentalna – ocena kondycji i perspektyw rozwoju podmiotu emitującego papiery wartościowe.
Projekt Regulaminu Działania Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Składka na ubezpieczenie społeczne System finansowy ubezpieczeń społecznych Podstawy prawa zabezpieczenia społecznego.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Uwarunkowania prawne telepracy – praktyczne rozwiązania dla pracodawców dr Jacek Męcina.
Umowy o dofinansowanie projektów, umowy partnerskie - na co warto zwrócić szczególną uwagę Grzegorz Gołda PWT PL-SK.
Kontrakty terminowe na indeks mWIG40 Prezentacja dla inwestorów Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Dział Notowań GPW kwiecień 2005.
Kryzys w przedsiębiorstwie „Najtrudniej zmienić się wtedy, kiedy nie wydaje się to jeszcze konieczne……” Jack Welch.
Zmienione kryteria formalne dla poszczególnych działań/poddziałań EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
Projekt uruchomienia w KDPW_CCP rozliczeń derywatów OTC oraz transakcji repo, przy wykorzystaniu mechanizmu nowacji. 23 lutego 2012 r.
Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa 1 Stan prac dot. dokumentów proceduralnych oraz podsumowanie spotkania konsultacyjno-szkoleniowego w.
Kryteria formalne specyficzne i kryteria premiujące w ramach konkursu nr RPLU IZ /16 Ewa Pachowska – Kurzepa Departament Wdrażania EFS.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Studium przypadku Crivina Ogrezeni (położona niedaleko Bukaresztu, Rumunia) Przedsięwzięcie – budowa i eksploatacja zakładu uzdatniania wody Celem projektu.
Repozytorium Transakcji w KDPW Warszawa, 8 listopada 2012.
PROJEKT „AKTYWNIE W BIZNES” KWIECIEŃ 2012 – MARZEC 2013 ORGANIZATOR : STOWARZYSZENIE „AKTYWNOŚĆ KOBIET NA DOLNYM ŚLĄSKU” PARTNER FINANSUJĄCY: WAŁBRZYSKA.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Olsztyn, r.
Andrzej Guła Marek Zaborowski Wymagania nowej dyrektywy Art.4, ust.4: Tam gdzie jest to odpowiednie, do finansowania renowacji i wdrażana planów zmierzających.
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia - Raport Electus Forum Rynku Zdrowia Warszawa,
Raiffeisen BANK Finansowanie działalności kontrahentów PGL LP - limit wierzytelności, w ramach tego limitu kontrahenci będą mogli korzystać z: –kredytów.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki Zasady kontroli Wnioskodawców w PPLeader+
 Co to jest bank? Co to jest bank?  Lokata Lokata  Super konto GRAFITTI Super konto GRAFITTI  Karta kredytowa Karta kredytowa  Karta bankomatowa.
Ustalenia z misji audytowych przeprowadzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy w ramach PROW w obszarze zamówień publicznych.
System sprawozdawczości w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata Olsztyn, 27 listopada 2015 r.
E- SKARGA Formalne wymogi wniesienia skargi do WSA w kontekście informatyzacji postępowania sądowoadministracyjnego- wybrane zagadnienia.
Oczekiwana przez inwestora stopa dochodu
RZECZNIK FUNDUSZY EUROPEJSKICH
Nowe usługi KDPW i KDPW_CCP dla rynku międzybankowego
System rozliczeń OTC – projekt
Zapis prezentacji:

Nowe usługi KDPW i KDPW_CCP dla rynku międzybankowego Iwona Sroka Prezes Zarządu KDPW i KDPW_CCP Sławomir Panasiuk Wiceprezes Zarządu KDPW i KDPW_CCP Warszawa, 20 grudnia 2012 r.

Agenda 2  Regulacje europejskie  Centralny clearing w KDPW_CCP  Repozytorium Transakcji w KDPW

3 Regulacje europejskie: EMIR - główne cele Reakcja na kryzys: Szczyt G-20 w Pittsburghu (wrzesień 2009): Wszystkie standardowe instrumenty pochodne OTC powinny być rozliczane przez centralnych kontrpartnerów (CCP) najpóźniej do końca 2012 r., a kontrakty w instrumentach pochodnych OTC raportowane do repozytorium transakcji. Główne cele:  ograniczenie ryzyka kontrahenta, w tym wzmocnienie wymogów rozliczeniowych,  ograniczenie ryzyka operacyjnego, w tym większa standaryzacja i obsługa elektroniczna,  większa przejrzystość, m.in. dzięki repozytoriom transakcji.

4 Regulacje europejskie: EMIR - konsekwencje EMIR – Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. w sprawie instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym, kontrahentów centralnych i repozytoriów transakcji Artykuł 4  Obowiązek rozliczenia kontraktów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym Artykuł 9  Obowiązek zgłaszania (raportowania) zawartych kontraktów pochodnych do repozytorium transakcji Artykuł 14  Zezwolenia na prowadzenie działalności przez centralnego kontrpartnera (CCP) Artykuł 55  Rejestracja repozytorium transakcji przez ESMA

5 Regulacje europejskie: Dostosowanie KDPW_CCP do wymogów EMIR Dostosowanie KDPW_CCP do wymogów EMIR:  Dostosowanie do definicji CCP (art. 2): Nowacja rozliczeniowa  Dostosowanie w zakresie wymogu kapitałowego (art. 16)  Zezwolenie (autoryzacja) na prowadzenie działalności przez CCP (art. 14)

Regulacje europejskie: Nowacja rozliczeniowa 4 sierpnia br. weszły w życie zapisy ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, które po raz pierwszy wprowadziły do polskiego porządku prawnego pojęcie nowacji rozliczeniowej. Dzięki tej konstrukcji izba rozliczeniowa stała się partnerem centralnym (central counterparty), czyli kupującym dla każdego sprzedającego i sprzedającym dla każdego kupującego, wygaszając w ten sposób prawa i obowiązki pierwotnych stron transakcji względem siebie. CCP jako SPRZEDAJĄCY SPRZEDAJĄCY KUPUJĄCY CCP jako KUPUJĄCY 6

Podwyższenie kapitału zakładowego KDPW_CCP S.A., w związku z rozpoczęciem rozliczeń dla transakcji zawieranych na rynku OTC, do poziomu 200 mln zł (ok. 50 mln euro) – uchwała WZA podjęta w czerwcu 2012 r. Minimalny wymóg kapitałowy: przynajmniej 7,5 mln EUR (zgodnie z art. 16 EMIR) Zgodnie ze standardami technicznymi EBA kapitał CCP nie powinien być niższy niż suma:  wydatków operacyjnych koniecznych do poniesienia w określonym czasie na restrukturyzację;  wymogów kapitałowych na ryzyko operacyjne;  wymogów kapitałowych na ryzyko kredytowe, kontrpartnera, rynkowe pochodzące z działalności pozarozliczeniowej;  wymogów kapitałowych na ryzyko prawne oraz biznesowe. Regulacje europejskie: Wymóg kapitałowy 7

8 Regulacje europejskie: Autoryzacja KDPW_CCP Złożenie wniosku do KNF o autoryzację zgodnie z przepisami EMIR - po zatwierdzeniu przez Komisję Europejską standardów technicznych dla CCP (2013) Zakres prac dostosowawczych obejmuje m.in. takie obszary, jak:  wymogi organizacyjne – w tym powołanie Komitetu do spraw ryzyka, Komitetu Audytu oraz Komitetu ds. Wynagrodzeń, dostosowanie w zakresie organów spółki oraz wymaganych stanowisk;  zasady prowadzenia działalności – w tym dostosowanie umów pomiędzy KDPW_CCP S.A. i KDPW S.A., polityki inwestycyjnej, zasad audytu, zasad archiwizacji danych;  wymogi ostrożnościowe – m.in. w zakresie procedury defaultowej, listy instrumentów akceptowanych jako zabezpieczenie, funduszy zabezpieczających, środków kontroli ryzyka płynnościowego.

19 grudnia 2012 r. Komisja Nadzoru Finansowego zatwierdziła Regulamin rozliczeń transakcji (dla obrotu niezorganizowanego). Regulamin został opublikowany 19 grudnia 2012 r. na stronach internetowych KDPW_CCP. Wejdzie w życie z dniem 2 stycznia 2013 r. Tego dnia nastąpi uruchomienie usługi w KDPW_CCP. Rozliczanie transakcji derywatów z rynku OTC: R egulacje KDPW_CCP 9

 Dostęp do polskiego rynku kapitałowego  Płynność w PLN w pieniądzu banku centralnego (NBP)  Możliwość wnoszenia zabezpieczeń w polskich papierach skarbowych, akcjach z indeksu WIG20 oraz PLN  Stabilność polskiego sektora bankowego  Redukcja ryzyka dla transakcji na rynku kasowym, terminowym oraz OTC  Efektywny system gwarantowania i rozliczania transakcji  Rozrachunki w pieniądzu banku centralnego  Stosowanie wysokich standardów w zakresie zarządzania ryzykiem  Wykorzystywanie standardowych procedur w przypadku wystąpienia niewypłacalności uczestnika Rozliczanie transakcji derywatów z rynku OTC: Dlaczego KDPW_CCP? 10

KDPW_CCP będzie prowadzić system rozliczeń transakcji na derywatach, zawartych poza obrotem zorganizowanym, w tym system zabezpieczania płynności rozliczania tych transakcji. Główne funkcje systemu rozliczeń transakcji OTC:  rozliczenia transakcji przyjętych do systemu rozliczeń OTC oraz pośrednictwo w rozrachunku wynikającym z tych rozliczeń  zarządzanie ryzykiem rozliczeniowym  administracja zabezpieczeniami  funkcja centralnego kontrpartnera (CCP) z zastosowaniem mechanizmu nowacji rozliczeniowej  raportowanie do repozytorium transakcji (usługa oferowana przez KDPW) Rozliczanie transakcji derywatów z rynku OTC: Funkcje systemu 11

Lista instrumentów rozliczanych w KDPW_CCP: Pierwsza faza – 2013 r.:  Forward na stopę procentową (Forward Rate Agreements)  Swap stopy procentowej (Interest Rate Swap)  Overnight Index Swap  Basis Swap  REPO Druga faza – styczeń 2014 r.:  FX swap  Opcje walutowe  Opcje na stopę procentową  Swapy procentowo- walutowe (CIRS) 12 Rozliczanie transakcji derywatów z rynku OTC: Rozliczane instrumenty PLN PLN i inne waluty

13  MarkitWire KDPW_CCP rozlicza transakcje na bazie instrukcji rozliczeniowych dostarczonych przez elektroniczne platformy konfirmacji (MarkitWire, SWIFT Accord). Dla transakcji REPO potwierdzenie transakcji następuje w KDPW_CCP.  SWIFT Accord Rozliczanie transakcji derywatów z rynku OTC: Platforma konfirmacji

14 Rozliczanie transakcji derywatów z rynku OTC: Schemat działania * Transakcje repo – zestawienie w KDPW_CCP Bank A Bank B Repozytorium transakcji (KDPW lub inne) Narodowy Bank Polski Platformy konfirmacji*: Komunikacja SWIFT lub SWI CSD (KDPW) rozrachunek repo przechowywanie zabezpieczeń CSD (KDPW) rozrachunek repo przechowywanie zabezpieczeń 19 listopada 2012 r. izba KDPW_CCP udostępniła do testów system kdpw_otc.

15 Depozyty zabezpieczające Fundusz zabezpieczający OTC Kapitał własny KDPW_CCP Wymogi finansowe i ostrożnościowe wobec uczestników Rozliczanie transakcji derywatów z rynku OTC: System gwarantowania rozliczeń

Rozliczanie transakcji derywatów z rynku OTC: Zabezpieczenia 16  Polskie obligacje skarbowe  Polskie bony skarbowe  Gotówka w PLN  Akcje (WIG20) planowane:  Obligacje skarbowe strefy euro  Gotówka w EUR

17 Kolejność uruchamiania środków w systemie gwarantowania rozliczeń * Zgodnie z regulacją EMIR Kapitał KDPW_CCP (pozostały kapitał własny KDPW_CCP) Fundusz zabepieczający OTC (w pozostalej wysokości Funduszu) Kapitał KDPW_CCP (w proporcjonalnej części dla rynku OTC wyliczonej z 25% kapitału przeznaczonego*) Fundusz zabezpieczający OTC (w wysokości wpłat uczestnika naruszającego) Depozyty zabezpieczające (wniesione przez uczestnika naruszającego) Należności uczestnika naruszającego

Rozliczanie transakcji derywatów z rynku OTC: Typy uczestnictwa Generalny uczestnik rozliczający – odpowiada za rozliczenie w zakresie transakcji zawieranych lub potwierdzanych: a/ przez niego na platformie elektronicznej, na rachunek własny lub jego klientów, b/ przez inny podmiot, w tym przez innego uczestnika, na platformie elektronicznej, na rachunek własny tego podmiotu lub jego klientów. 2. Indywidualny uczestnik rozliczający – odpowiada za rozliczenie transakcji zawieranych lub potwierdzanych przez niego na platformie elektronicznej, na rachunek własny lub jego klientów. 3. Izba rozliczeniowa 4. Uczestnik nierozliczający – uczestnik zawiera poza obrotem zorganizowanym transakcje, które są rozliczane w systemie rozliczeń OTC, a jednocześnie nie jest uczestnikiem rozliczającym. Wysokość kapitałów własnych uczestnika rozliczającego nie może być niższa niż:  generalny uczestnik rozliczający mln PLN (ok. 25 mln EUR)  indywidualny uczestnik rozliczający - 50 mln PLN (ok. 12,5 mln EUR)  izba rozliczeniowa mln PLN (ok. 25 mln EUR)

19 Repozytorium transakcji w KDPW: Obowiązek raportowania Zgodnie z art. 9 EMIR: Szczegółowe informacje na temat każdego zawartego kontraktu pochodnego oraz na temat wszelkich zmian lub rozwiązania tego kontraktu, powinny być zgłaszane do repozytorium transakcji.  Dane muszą być przekazywane do repozytorium nie później niż w dniu roboczym następującym po zawarciu, zmianie warunków lub rozwiązaniu kontraktu.  Obowiązek raportowania dotyczy transakcji instrumentami pochodnymi zawartych w dniu lub po dniu wejście w życie rozporządzenia oraz transakcji zawartych przed tą datą, dla których nie upłynął termin zapadalności.

20 Repozytorium transakcji w KDPW Repozytorium w polskim prawodawstwie Nowelizacja ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, która weszła w życie 4 sierpnia 2012 r. (art. 48 ust. 5a) postanawia, że Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych będzie mógł prowadzić - na zasadach określonych w odrębnym regulaminie - repozytorium transakcji, czyli działalność polegającą na gromadzeniu i przechowywaniu informacji dotyczących transakcji, których przedmiotem są instrumenty finansowe oraz informacje dotyczące tych instrumentów.

21 Repozytorium Transakcji w KDPW: Podstawowe informacje  Repozytorium Transakcji w KDPW zostało uruchomione 2 listopada 2012 roku.  W pierwszym etapie, do czasu implementacji przepisów ESMA określających standardy techniczne dla repozytoriów transakcji oraz do czasu wejścia w życie obowiązku raportowania, repozytorium prowadzone przez Krajowy Depozyt, funkcjonuje w oparciu o aplikację internetową, do której uczestnicy repozytorium mają dostęp przez stronę www Krajowego Depozytu.  W pierwszym etapie funkcjonowania zarówno uczestnictwo, jak i przekazywanie informacji o transakcjach do repozytorium jest zwolnione z opłat.  Po przyjęciu przez KE standardów technicznych rozpocznie się proces dostosowywania regulacji oraz narzędzi informatycznych repozytorium transakcji do wymogów wyznaczonych w tych standardach.  Na przełomie I i II kwartału 2013 roku KDPW rozpocznie proces rejestracji repozytorium transakcji w ESMA (Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych) zgodnie z wymogami rozporządzenia EMIR.

22 Termin, przed którym kontrakty na instrumenty pochodne powinny zostać raportowane, zostanie określony we właściwych standardach technicznych, które wejdą w życie na podstawie przepisów Art 9 (6)(b), rozporządzenia EMIR.  Wymogi raportowania dla kontraktów na instrumenty pochodne, na kredyt lub na stopę procentową powinny wejść w życie najwcześniej 1 lipca 2013,  Wymogi raportowania dla instrumentów pochodnych we wszystkich innych klasach powinny wejść w życie najwcześniej 1 stycznia Repozytorium transakcji w KDPW: Kiedy wymóg raportowania wejdzie w życie?

Dziękujemy za uwagę