MIASTA NA PRAWACH POWIATU. MIASTA NA PRAWACH POWIATU cz. I Pierwsze regulacje, na mocy których wybranie 46 (wi ę ksze) gminy (miasta) uzyskały szersze.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Społeczna Kampania na rzecz budżetu obywatelskiego w Gdańsku
Advertisements

Zasady ochrony zabytków w Polsce
Przekształcenie użytkowania wieczystego we własność Kwestię tę reguluje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu użytkowania wieczystego we własność
Powiat ziemski w województwie ś l ą skim, odrodzony w 1999 roku, w ramach reformy administracyjnej. Powiat Tarnogórski poło ż ony jest w południowo-zachodniej.
Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Krakowie
USTRÓJ MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY
Ustrój samorządu terytorialnego
Ustrój samorządu terytorialnego
SAMORZĄD TERYTORIALNY W POLSCE
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
1 TREŚĆ UMOWY O PRACĘ : Umowa o pracę określa strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności: 1) rodzaj pracy,
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax. (0-89) Urząd Marszałkowski.
Zasada i organizacja statystyki publicznej „Cz ł owiek – najlepsza inwestycja”
Podział administracyjny Polski (18). Gmina powiat i województwo to jednostki podziału administracyjnego Polski. W gminach i powiatach władzę sprawuje.
TERYT 2 Współdziałanie w zakresie objęcia nadzorem wstępnej weryfikacji danych inicjalnej bazy danych PRG w zakresie granic jednostek i obrębów ewidencyjnych.
STAN REALIZACJI PROGRAMU OCHRONY PRZED POWODZIĄ W DORZECZU GÓRNEJ WISŁY I ZAMIERZEŃ NA 2011 ROK.
Pomoc publiczna i pomoc de minimis w ramach konkursu RPLU IZ /15 - Programy typu outplacement Oddział Monitoringu i Ewaluacji Departament.
„Program dofinansowania zakupu i montażu odnawialnych źródeł energii ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Opolu”
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
Urząd Transportu Kolejowego, Al. Jerozolimskie 134, Warszawa, Polityka regulacyjna państwa w zakresie dostępu do infrastruktury na.
Struktura samorządu terytorialnego - samorząd gminny, - samorząd powiatowy, - samorząd wojewódzki.
Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach Materiały na warsztaty szkoleniowe Wisła – Jawornik, kwietnia 2016 r.
„Aglomeracja śląska w pracach nad przyszłą ustawą metropolitalną.” WOJEWODA ŚLĄSKI dr Tomasz Pietrzykowski.
Technik bezpieczeństwa i higieny pracy Czas trwania nauki: 1,5 roku.
Organizacja miejskiego transportu zbiorowego na przykładzie Komunikacyjnego Związku Komunalnego Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego Przewodniczący Zarządu.
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 24 luty 2016 r. Elektroniczny system rekrutacji do gimnazjów na rok szkolny 2016/2017.
Zajęcia dodatkowe realizowane przez przedszkola dla których organem prowadzącym jest Miasto Poznań Poznań, 9 września 2013 roku.
ZASADY PRZYSTOSOWANIA NIERUCHOMOŚCI DLA POTRZEB ZABIEGÓW SPECJALNYCH Wydział Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa Urzędu Miasta Poznania ul. Karola.
Warszawa, Tytuł prezentacji Warszawa, Warszawa, 7 marca 2016 r. ZMIANA USTAWY O TRANSPORCIE KOLEJOWYM.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
Poznańska Rada Działalności Pożytku Publicznego Kadencja
SPRAWOZDANIE O STANIE REALIZACJI ZADA Ń O Ś WIATOWYCH W ROKU SZKOLNYM 2014/2015 W GMINIE NOWE SAMORZ Ą DOWA ADMINISTRACJA PLACÓWEK O Ś WIATOWYCH Załącznik.
Składka na ubezpieczenie społeczne System finansowy ubezpieczeń społecznych Podstawy prawa zabezpieczenia społecznego.
Ogólne uwarunkowania i doświadczenia współpracy z samorządami na terenie Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Radomiu Konferencja „Współpraca Lasów.
UST testy – zajęcia 4. Test Formą działania administracji publicznej: a) jest stwierdzenie, w trybie nadzoru, nieważności statutu powiatu; b)
NOWA ustawa o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.z 2011r. nr 152, poz. 897 ze zm.) Dominika Kaszyńska-Fisiak Urząd Gminy.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
ZADANIA WŁASNE I ZADANIA ZLECONE J.S.T.
UST test 1.3; test 1.6; test 1.9.
Działalność konsultantów wojewódzkich zmiany w ustawie o konsultantach w ochronie zdrowia oświadczenia składane przez konsultantów kontrola podmiotów leczniczych.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
STAŻ. Definicja: Staż oznacza nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez.
Plany zarządzania kryzysowego.
Informacja na temat procedury wyboru projektów indywidualnych umieszczonych w Indykatywnym wykazie indywidualnych projektów kluczowych Regionalnego Programu.
Zasady realizacji przedsięwzięć OC przez instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające na.
Gdańsk, 13 maja 2016 r. Koncepcje delimitacji Obszaru Metropolitalnego Warszawy.
Podstawy prawne planowania przestrzennego w Polsce Wykład I.
BEZPIECZNA+ Jest to Rządowy program wspomagania w latach 2015–2018 organów prowadzących szkół w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i.
BUSINESS LEX POZNAŃ, Ul. Chwaliszewo 60/62 Tel Fax
Art. 42 ustawy – Karta Nauczyciela Organizacja pracy świetlicy szkolnej Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Res Publica Nowa Fundacja Res Publica im. H. Krzeczkowskiego Program DNA Miasta.
Tryb tworzenia związków metropolitalnych w kontekście zasady samodzielności jednostek samorządu terytorialnego Karol Ważny Uniwersytet Gdański Instytut.
Polska.
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
UST.
Ubezpieczenie wypadkowe
Historia Administracji SSA rok I
MIENIE PUBLICZNE SĄ TO RZECZY, DOBRA (ŚRODKI FINANSOWE) PRZYSŁUGUJĄCE SKARBOWI PAŃSTWA LUB INNYM PAŃSTWOWYM OSOBOM PRAWNYM ORAZ MIENIE PRZYNALEŻNE PODMIOTOM.
Wstęp do nauki o państwie i polityce
Rządowa administracja zespolona w administracji
Biuro Edukacji Urzędu m.st. Warszawy Warszawa, 9 kwietnia 2018 r.
PORZĄDKOWE AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO
Finansowanie programu
Opłata turystyczna/pobytowa
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
AGH: Sprawy pracownicze
Podstawa prawna Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Miasto Kobyłka, zostały przygotowane w oparciu o.
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Książki naszych marzeń – harmonogram działan
Zapis prezentacji:

MIASTA NA PRAWACH POWIATU

MIASTA NA PRAWACH POWIATU cz. I Pierwsze regulacje, na mocy których wybranie 46 (wi ę ksze) gminy (miasta) uzyskały szersze kompetencje ani ż eli ich inne odpowiedniki si ę gaj ą 1993r. Kiedy to przyj ę to Rozporz ą dzenie Rady Ministrów z dnia 13 lipca 1993r. w sprawie okre ś lenia zada ń i kompetencji z zakresu rz ą dowej administracji ogólnej i specjalnej, które mog ą by ć przekazane niektórym gminom o statusie miasta, wraz z mieniem słu żą cym do ich wykonywania, a tak ż e zasad i trybu przekazania (Dz.U. Nr 65, poz. 309). Na jego podstawie gminy (wymienione w zał ą czniku do Rozporz ą dzenia) przej ę ły cz ęść zada ń z zakresu administracji rz ą dowej (pa ń stwowej)

MIASTA NA PRAWACH POWIATU cz. II Tymi 46- ść oma Gminami były: Białystok; Bielsko-Biała; Bydgoszcz; Bytom; Chorzów; Cz ę stochowa; D ą browa Górnicza; Elbl ą g; Gda ń sk; Gdynia; Gliwice; Gorzów Wielkopolski; Grudzi ą dz; Jastrz ę bie-Zdrój; Jaworzno; Kalisz; Katowice; Kielce; Koszalin; Kraków; Legnica; Lublin; Łód ź ; Mysłowice; Olsztyn; Opole; Płock; Pozna ń ; Radom; Ruda Ś l ą ska; Rybnik; Rzeszów; Siemianowice Ś l ą skie; Słupsk; Sopot; Sosnowiec; Szczecin; Ś wi ę tochłowice; Tar nów; Toru ń ; Tychy; Wałbrzych; Włocławek; Wrocław; Zabrze; Zielona Góra

MIASTA NA PRAWACH POWIATU cz. III W toku reformy administracyjnej – reformy zasadniczego podziału administracyjnego kraju – poszerzenie powy ż szego katalogu 46 gmin o kolejne było podyktowane ch ę ci ą stworzenia swoistej rekompensaty dla tych gmin (miast), które w zwi ą zku z wej ś ciem w ż ycie reformy traciły status miast wojewódzkich; Miastami na prawach powiatów s ą zatem te gminy, które: a) 31 grudnia 1998r. Liczyły wi ę cej ni ż mieszka ń ców; b) Niezale ż nie od liczby mieszka ń ców do 31 grudnia 1998r. były siedzibami wojewodów (stolicami „małych” województw), Chyba, ż e ówczesne organy wykonawczej – którymi były zarz ą dy gmin – wyst ą piły z wnioskiem o odst ą pienie od nadania im statusu miasta na prawie powiatu! a) Miasta, które nie spełniały ani jednego ani drugiego kryterium, jednak wchodziły – jako jedne z wi ę kszych miast – w skład konurbacji górno ś l ą skiej, b ą d ź trójmiasta b ą d ź przemawiał za tym inny „szczególny” interes pa ń stwa.

MIASTA NA PRAWACH POWIATU cz. IV Art. 1 ust. 5. ustawy z dnia 24 lipca 1998r. o wej ś ciu w ż ycie ustawy o samorz ą dzie powiatowym, ustawy o samorz ą dzie województwa oraz ustawy o administracji rz ą dowej w województwie (Dz.U. Nr 99, poz. 631) 5. Po upływie kadencji rady miejskiej zarz ą d miasta mo ż e zło ż y ć wniosek, o którym mowa w art. 91 ust. 2 ustawy o samorz ą dzie powiatowym, nie pó ź niej jednak ni ż do dnia wyznaczenia terminu pierwszych wyborów do rad powiatów i sejmików województw. Wniosek mo ż e by ć zło ż ony po zasi ę gni ę ciu opinii zarz ą dów gmin le żą cych w granicach przyszłego powiatu. Art.. 91 ust. 2 ust.o.sam.powiat. (w brzmieniu pierwotnym – Dz.U. z 1998r. Nr 91, poz. 578 – tj. sprzed nowelizacji) 2. Miasta na prawach powiatu wykonuj ą zadania powiatu na zasadach okre ś lonych w tej ustawie.

MIASTA NA PRAWACH POWIATU cz. V Z powy ż szego uprawnienia – odmowy nadania statusu miasta na prawach powiatu – skorzystały nast ę puj ą ce gminy: 1) Piła 2) Ciechanów 3) Sieradz 4) W latach 2003 – 2013 Wałbrzych – w wyniku referendum lokalnego utracił status miasta na prawach powiatu, (czego pó ź niej ż ałował…), której jednak uzyskał z powrotem z dniem 1 stycznia 2013r. Miastami na prawach powiatu, które nie były ani miastami wojewódzkimi ani miastami powy ż ej mieszka ń ców były: Jastrz ę bie-Zdrój, Jaworzno, Mysłowice, Piekary Ś l ą skie, Siemianowice Ś l ą skie, Sopot, Ś wi ę tochłowice, Ś winouj ś cie, Ż ory.

MIASTA NA PRAWACH POWIATU cz. VI Miasta na prawach powiatu funkcjonuj ą w oparciu o statut. Dla miast powy ż szej mieszka ń ców projekt statusu podlega uzgodnieniu z Prezesem Rady Ministrów, na wniosek Ministra wła ś ciwego ds. Administracji; Konsekwencje nadania miastom praw powiatu s ą nast ę puj ą ce: a) Organami wykonawcze i uchwałodawcze posiadaj ą kompetencje wła ś ciwe dla zarz ą du powiatu na czele ze starost ą oraz rady powiatu, b) organ wykonawczy miasta na prawach powiatu jest organem monokratyczny (jednoosobowy), którym jest nim zawsze Prezydent Miasta! c) Inaczej ni ż w przypadku Powiatów, Rada Miasta (nigdy nie b ę dzie to Rada Gminy!) nie wybiera organu wykonawczego, co te ż oznacza. Ż e nie mo ż e go odwoła ć, d) radni składaj ą ś lubowanie według tekstu roty z art. 23a ust.o.sam.gm.

MIASTA NA PRAWACH POWIATU cz. VII W miastach na prawach powiatu (co jest konsekwencj ą przej ę cia kompetencji powiatów) powołuje si ę Komisje do Bezpiecze ń stwa i Porz ą dku, przy czym Prezydent Miasta (na prawach powiatu) mo ż e zawrze ć porozumienie ze starostom powiatowym powiatu granicz ą cego z miastem (gmin ą ) o powołaniu wspólnej Komisji. Komisja Bezpiecze ń stwa i Porz ą dku nie jest organem Rady Powiatu (a wi ę c nie jest tez organem Rady Miasta). Jest to organ sui generis (jedyny w swoim rodzaju), którego status jest regulowany ustawowo (ustawa reguluje jej skład, zadania oraz kompetencj ę )

GMINA UZDROWISKOWA

GMINA UZDROWISKOWA cz. I Art. 2 pkt. 2 ustawy z dnia 28 lipca 2005r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych (Dz.U. z 2012r. poz. 651 z pó ź n. zm.) gmina uzdrowiskowa - gmin ę, której obszarowi lub jego cz ęś ci został nadany status uzdrowiska w trybie okre ś lonym w ustawie; Aby otrzyma ć status uzdrowiska wymagane jest: posiadanie złó ż surowców leczniczych; posiadanie klimat o wła ś ciwo ś ciach leczniczych; posiadanie na swoim obszarze zakłady lecznictwa uzdrowiskowego i urz ą dzenia lecznictwa uzdrowiskowego; spełnia ć wymagania w stosunku do ś rodowiska, okre ś lone w przepisach o ochronie ś rodowiska; posiadanie infrastruktury technicznej w zakresie gospodarki wodno- ś ciekowej, energetycznej, transportu zbiorowego, usuwania odpadów.

GMINA UZDROWISKOWA cz. II Spełnienie przez gmin ę wymogów do uzyskania statusu gminy uzdrowiskowej sprawdza Minister Zdrowia. On równie ż wyst ę puje z wnioskiem do Rady Ministrów o nadanie danemu obszarowi statusu uzdrowiska albo statusu obszaru ochrony uzdrowiskowej (co sprowadza si ę do nadania gminie statusu gminy uzdrowiskowej). – art. 42 ust. 1 ustawy o lecznictwie uzdrowiskowym. Minister Zdrowia prowadzi rejestr uzdrowisk i obszarów ochrony uzdrowiskowej – art. 42 ust. 3 ustawy o lecznictwie uzdrowiskowym. Gminy uzdrowiskowe, w celu realizacji swoich zada ń mog ą pobiera ć tzw. Opłat ę uzdrowiskow ą, której maksymalna wysoko ść jest okre ś lona w art. 19 ust. o lecznictwie uzdrowiskowym Opłata uzdrowiskowa to opłata lokalna, pobierana za ka ż dy dzie ń pobytu w gminie uzdrowiskowej. Jest ona pobierana zamiennie zamiast opłaty miejscowej (art. 17 ust. 2a ust.o.podatk.i.opł.lok.).

GMINA UZDROWISKOWA cz. III Pobór opłaty uzdrowiskowej jest uzale ż niony od warunki, jakie powinna spełnia ć miejscowo ść, w której mo ż na pobiera ć opłat ę miejscow ą, uwzgl ę dniaj ą c zró ż nicowanie warunków klimatycznych; krajobrazowych; umo ż liwiaj ą cych pobyt osób w celach turystycznych, wypoczynkowych lub szkoleniowych, które szczegółowo reguluje Rozporz ą dzenie Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2007r. w sprawie warunków, jakie powinna spełnia ć miejscowo ść, w której mo ż na pobiera ć opłat ę miejscow ą (Dz.U. Nr 247, poz. 1851) Opłata uzdrowiskowa jest pobierana od osób fizycznych przebywaj ą cych dłu ż ej ni ż dob ę w celach zdrowotnych, turystycznych, wypoczynkowych lub szkoleniowych w miejscowo ś ciach znajduj ą cych si ę na obszarach, którym nadano status uzdrowiska. Zwolnieni od opłaty uzdrowiskowej s ą (art. 17 ust. 2 ust.o.podatk.i.opł.lok.) (pod warunkiem wzajemno ś ci ) członkowie personelu przedstawicielstw dyplomatycznych i urz ę dów konsularnych oraz innych osób zrównanych z nimi; osoby przebywaj ą ce w szpitalach; osoby niewidome i ich przewodnicy; podatnicy podatku od nieruchomo ś ci z tytułu posiadania domów letniskowych poło ż onych w miejscowo ś ci, w której pobiera si ę opłat ę miejscow ą albo uzdrowiskow ą ; zorganizowane grupy dzieci i młodzie ż y szkolnej.

GMINA GÓRNICZA

GMINA GÓRNICZA cz. I Gmina górnicza to taka gmina na terenie której wykonywana albo była wykonywana po dniu 14 stycznia 1999 r. działalno ść gospodarcza obj ę ta koncesj ą na wydobywanie w ę gla kamiennego i na rzecz której przedsi ę biorstwo górnicze jest obowi ą zane lub było obowi ą zane po tym dniu uiszcza ć opłat ę eksploatacyjn ą, o której mowa w przepisach prawa geologicznego i górniczego, b ą d ź na terenie której lokalizowany albo był zlokalizowany po dniu 14 stycznia 1999 r. zakład górniczy albo cz ęść tego zakładu Wykaz gmin górniczych prowadzi Minister do wła ś ciwy do spraw gospodarki, który obwieszcza go w Monitorze Polski – Obwieszczenie Ministra Gospodarki z dnia 22 stycznia 2008r. w sprawie wykazu gmin górniczych (M.P. Nr 10, poz. 115)

GMINA GÓRNICZA cz. II Szczególne uprawnienia gmin górniczych (art. 22, 23 ustawy z dnia 7 wrze ś nia 2007r. o funkcjonowaniu w ę gla kamiennego) W latach gmin ę górnicz ą zwalnia si ę z wpłat do bud ż etu pa ń stwa przeznaczonych na cz ęść równowa żą c ą subwencji ogólnej dla gmin od przypadaj ą cej jej cz ęś ci opłaty eksploatacyjnej od przedsi ę biorstwa górniczego. Przedsi ę biorstwo górnicze mo ż e dokona ć darowizny mienia na rzecz gminy górniczej albo spółdzielni mieszkaniowej, za ich zgod ą, na cele zwi ą zane z realizacj ą urz ą dze ń infrastruktury technicznej lub innych celów publicznych, a tak ż e w celu pobudzania aktywno ś ci gospodarczej w gminie górniczej. Przedsi ę biorstwo górnicze mo ż e pomniejszy ć kapitał zapasowy o warto ść ksi ę gow ą netto przekazanego mienia. Czynno ść ta, nie wymaga zgody ministra wła ś ciwego do spraw Skarbu Pa ń stwa, o której mowa w art. 5a ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o zasadach wykonywania uprawnie ń przysługuj ą cych Skarbowi Pa ń stwa.

Ceterum censeo Karthaginem delendam esse