Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz."— Zapis prezentacji:

1 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz

2 © ECORYS Polska, 15/01/2014, 2 Cel prezentacji – udzielenie odpowiedzi na pytania: Czy działalność innowacyjna jest sposobem na podniesienie konkurencyjności polskich przedsiębiorstw? Jakie przedsiębiorstwa są najbardziej innowacyjne? Jaki jest ich sposób na konkurencyjność? Czemu zawdzięczają sukces?

3 © ECORYS Polska, 15/01/2014, 3 Struktura prezentacji Wyniki badań dotyczących innowacyjności przedsiębiorstw badanie firm w najbardziej innowacyjnych branżach - badanie ogólnopolskie (wywiady telefoniczne) badania firm na Mazowszu – badania ankietowe wnioski z Giełd Współpracy badanie firm spin-off (wywiady bezpośrednie) Wnioski z badań

4 © ECORYS Polska, 15/01/2014, 4 Badanie innowacyjności przedsiębiorstw Cel badania analiza możliwości wytwarzania i implementacji innowacji przez przedsiębiorstwa z sektora przemysłowego i sektora usług identyfikacja znajomości instrumentów wsparcia, z których korzystają przedsiębiorstwa Badanie zostało przeprowadzone w styczniu 2007 r.

5 © ECORYS Polska, 15/01/2014, 5 Badanie innowacyjności przedsiębiorstw - firmy objęte badaniem

6 © ECORYS Polska, 15/01/2014, 6 Badanie innowacyjności przedsiębiorstw - wyniki badania

7 © ECORYS Polska, 15/01/2014, 7 Badanie innowacyjności przedsiębiorstw - wyniki badania

8 © ECORYS Polska, 15/01/2014, 8 Badanie innowacyjności przedsiębiorstw - wyniki badania

9 © ECORYS Polska, 15/01/2014, 9 Badanie innowacyjności przedsiębiorstw - wyniki badania

10 © ECORYS Polska, 15/01/2014, 10 Badanie innowacyjności przedsiębiorstw - wyniki badania

11 © ECORYS Polska, 15/01/2014, 11 Badanie innowacyjności przedsiębiorstw - wyniki badania

12 © ECORYS Polska, 15/01/2014, 12 Badanie innowacyjności przedsiębiorstw - wyniki badania

13 © ECORYS Polska, 15/01/2014, 13 Badanie innowacyjności przedsiębiorstw - wyniki badania

14 © ECORYS Polska, 15/01/2014, 14 Badanie innowacyjności przedsiębiorstw - wyniki badania

15 © ECORYS Polska, 15/01/2014, 15 Badanie innowacyjności przedsiębiorstw - wyniki badania

16 © ECORYS Polska, 15/01/2014, 16 Badanie innowacyjności przedsiębiorstw - wyniki badania

17 © ECORYS Polska, 15/01/2014, 17 Korzystanie z instrumentów wsparcia dla firm Fundusze unijne (głównie programy rozwoju zasobów ludzkich) Kredyt technologiczny Wędka technologiczna Granty instytucji rządowych

18 © ECORYS Polska, 15/01/2014, 18 Projekt InnoMazovia – wyniki badań Badanie MŚP - działalność B+R prowadzona w firmach na Mazowszu Mniej niż 20% przedsiębiorstw posiada własne jednostki badawczo- rozwojowe. Najczęściej są to firmy z branży farmaceutycznej, medycznej i biochemicznej/chemicznej Około 8% firm planuje w ciągu najbliższych 3 lat uruchomienie jednostki badawczo-rozwojowej Prawie połowa firm twierdzi, że w latach prowadziły działalność badawczo-rozwojową. Najczęściej - firmy z branż farmaceutycznej i medycznej Badania najczęściej wykonują firmy większe, o większym obszarze działalności; Istnieje wyraźna zależność pomiędzy posiadaniem przez przedsiębiorstwo jednostki badawczo-rozwojowej a prowadzeniem przez nie badań

19 © ECORYS Polska, 15/01/2014, 19 Projekt InnoMazovia – wyniki badań Badanie MŚP - współpraca firm z instytutami badawczymi Połowa badanych twierdzi, że jest osobiście zainteresowana współpracą ze środowiskiem naukowym Wyraźnie najczęściej zainteresowanie tą współpracą wykazują firmy z branży farmaceutycznej i medycznej Współpracą z naukowcami bardziej zainteresowane są większe przedsiębiorstwa Ponad 70% badanych ocenia, że personel ich firm ma odpowiednie kwalifikacje do takiej współpracy

20 © ECORYS Polska, 15/01/2014, 20 Wnioski z badań Utożsamianie innowacji z najbardziej kosztownymi innowacjami technologicznymi i brakiem wiedzy o roli innowacyjności w innych sferach, na przykład organizacji. Firmy spin-off natrafiają na barierę popytu na rynku krajowym. Firmy, które odniosły sukces – zawdzięczają go m.in. wejściu na rynki zagraniczne. Firmy wolą kupować technologie zagraniczne niż krajowe. Polska gospodarka jest na tyle mało innowacyjna, że otoczenie biznesowe nie jest zainteresowane współpracą. Firmy wykazują stosukowo niską znajomość instrumentów wsparcia dla innowacyjnych firm. W niewielkim stopniu korzystają z instrumentów wsparcia czy usług kierowanych do przedsiębiorstw prowadzących działalność innowacyjną. Sprzedaż patentów licencji nie cieszy się dużą popularnością – jest uważana za działalność mało dochodową i bardziej szkodliwą dla firmy niż przynoszącą korzyści.

21 © ECORYS Polska, 15/01/2014, 21 Wnioski z badań firm spin-off Brak strategicznych odbiorców przemysłowych Brak kapitału na rozwój innowacji i na wdrożenia Brak ogólnego wsparcia ze strony uczelni ryzyko prawne dla decydentów system motywacyjny Sukces zawdzięczają często znalezieniu niszy rynkowej wejściu na rynki zagraniczne

22 © ECORYS Polska, 15/01/2014, 22 Wnioski z Giełd Współpracy Trudno zachęcić przedsiębiorców do współpracy z instytucjami naukowo-badawczymi

23 Dziękuję za uwagę Marta Mackiewicz


Pobierz ppt "Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz."

Podobne prezentacje


Reklamy Google