Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Fairtrade w Polsce: Jak skutecznie rozwijać ruch sprawiedliwego handlu?

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Fairtrade w Polsce: Jak skutecznie rozwijać ruch sprawiedliwego handlu?"— Zapis prezentacji:

1

2 Fairtrade w Polsce: Jak skutecznie rozwijać ruch sprawiedliwego handlu?

3 Czym jest sprawiedliwy handel? (Fair Trade) Zorganizowany ruch społeczny oraz podejście rynkowe zmierzające do wzmocnienia pozycji producentów z krajów rozwijających się oraz do promowania zrównoważonego rozwoju

4 Czym jest Fairtrade? Fairtrade Labelling Organizations Int.: –Organizacja parasolowa składająca się członków reprezentujących różne grupy interesów i regiony –Łączy konsumentów i producentów z krajów Trzeciego Świata –Opracowuje standardy Fairtrade uznawane na całym świecie –Wydaje licencje właścicielom marek na stosowanie znaku Fairtrade na produktach konsumpcyjnych

5 Czym jest Fairtrade? Główne zadania Fairtrade: Współpraca z marginalizowanymi producentami i pracownikami, dzięki której zyskują oni pewniejszą pozycję na rynku oraz niezależność ekonomiczną Ustanawianie uznawanych na całym świecie standardów certyfikacji produktów konsumpcyjnych Ułatwianie i rozwijanie handlu produktami certyfikowanymi Fairtrade Aktywne promowanie potrzeby sprawiedliwości w handlu światowym

6 Struktura systemu Fairtrade Wsparcie FLO Int. Określenie Standardów FT Konsumenci Producent Organizacja Eksporter Importer Przetwórca Właściciel marki Dystrybutorzy Sprzedawcy Producenci i wszyscy operatorzy zaangażowani w łańcuch dostaw muszą być certyfikowani! Niezależna certyfikacja FLO-CERT Ciało Licencjonujące Ciało ds. Marketingu Licencjonowane użycie znaku Fairtrade Marketing i rozwój branży

7 Czemu warto mieć znak Fairtrade?

8 Co reprezentuje ten znak? Standardy Fairtrade –są zgodne z Kodeksem Dobrych Praktyk Tworzenia Standardów Społecznych i Środowiskowych organizacji ISEAL –są opracowywane i nadzorowane przez Komisję ds. Standardów FLO w jej skład wchodzą organizacje członkowskie, organizacje producenckie, dystrybutorzy i niezależni eksperci –dostarczają konsumentom i dystrybutorom instrumentów do promowania i nagradzania uczciwych praktyk handlowych –obok wymogów minimalnych określają wymogi rozwoju w zakresie wzmocnienia pozycji marginalizowanych producentów z Trzeciego Świata praktyk handlowych warunków socjalnych standardów środowiskowych

9 Certyfikacja przez FLO-CERT –organizacja posiada certyfikat ISO-65 –gwarantuje, że producenci i pośrednicy spełniają standardy Fairtrade –gwarantuje, że producenci inwestują pieniądze otrzymane w ramach Fairtrade w swój rozwój Cena minimalna (Fairtrade Minimal Price) Premia na rzecz społeczności lokalnej (Fairtrade Premium) –producenci i wszyscy pośrednicy na każdym etapie łańcucha dostaw muszą być certyfikowani wniosek audyt zgodność certyfikacja Co reprezentuje ten znak?

10 Jak można stosować ten znak? Na produktach konsumpcyjnych Do promocji Fairtrade Jedynie za pisemną zgodą właściciela znaku towarowego lub autoryzowanego agenta udzielającego licencji.

11 Fairtrade w Niemczech: Przykłady z TransFair Germany

12 Fairtrade w Niemczech TransFair – istnieje od 1992 r. jako niezależna NGO 36 organizacji członkowskich: głównie zajmujących się tematyką rozwojową i powiązanych z Kościołem, Unicef, Konrad Adenauer Foundation a także organizacje ekologiczne, konsumenckie i polityczne. 110 licencjobiorców Kanały sprzedaży: sprzedaż art. spożywczych ( supermarketów i dyskontów), sklepy ze zdrową żywnością, sprzedaż zewnętrzna (np. linie lotnicze, stołówki itp.) Wielkość sprzedaży certyfikowanych produktów w 2007r. – około 142 mln Wzrost w 2007r. – około 33% Rozpoznawalność znaku Fairtrade: 42% Ok. 4 milionów stałych klientów Fairtrade i ok. 12 milionów okazyjnych klientów Fairtrade

13 Produkty i wielkość sprzedaży wzrost w porównaniu z sprzedaż udział produktów ekologicznych Banany39% ton100% Kwiaty107%19,7 mln łodyg_ Kawa10%4 350 ton63% Herbata21%198 ton76% Sok23%2 520 litrów9% Ryż79%304 ton91% Czekolada25%941 ton76% Wino36%323 litry58% Ubranianowy produkt sztuk23%

14 Licencjobiorcy i ich produkty Początki działalności w 1992 r. to 10 licencjobiorców / dzisiaj jest ich ponad 110 Pierwsze produkty: kawa, herbata (1994) kakao i cukier (1995) miód (1997) banany (1998/2004) sok pomarańczowy (1999) wino i banany (2004) róże, herbatniki i ryż (2006) Główne produkty: kawa, banany, kwiaty Dzięki Fairtrade firmy mogą rozszerzyć zakres swoich usług

15 Profil licencjobiorcy: J.J. Darboven J.J. DARBOVEN Wielopokoleniowa, rodzinna firma w branży kawowej Linia produktów Café Intención (hiszp.: dobre intencje) sprzedawana w kraju i zagranicą Klienci: Sieci cukiernicze Hotele: minimum 5-cio gwiazdkowe, m.in. Four Seasons Linie lotnicze: Air Berlin Uniwersytety: liczne uznane uniwersytety na terenie Niemiec Ostatni event w 2008r.: sprzedaż wyłącznie kawy Fairtrade podczas wszystkich meczów piłki nożnej w kraju – przy współpracy z drużyną Hamburger SV, jako symbol fair play!

16 Profil licencjobiorcy: Tchibo Sprzedaż zewnętrzna TCHIBO: gama produktów VISTA Szczegółowe informacje w punktach sprzedaży Ścisła współpraca z TransFair przy opracowywaniu wszystkich materiałów Skoordynowane wprowadzenie produktu na rynek niemiecki latem 2007r. Klienci: Compass/Eurest; Deutsche Bank, Studentenwerke, sprzedawany już także w UK TCHIBO Espresso Hausröstung Główne założenie sklepów: Kawy można najpierw spróbować, a potem ją kupić Wprowadzenie na rynek: październik 2008, podobne przedsięwzięcia planowane także w innych krajach europejskich Pierwszy kontakt konsumentów kawy Tchibo z etykietą Fairtrade Intensywne działania reklamowe (opracowane wspólnie z TransFair) w sklepach i poza nimi oraz na stronie internetowej

17 Profil licencjobiorcy: Omniflora Omniflora dostarcza Fairfleurs (kwiaty sprawiedliwego handlu) do sklepów REWE oraz Kaisers Tengelmann

18 Profil licencjobiorcy: Port International Port International Organics Gmbh Firma rodzinna od pięciu pokoleń Licencja Fairtrade od 1998 Stworzenie marki Fairnando Dostawy do czołowych sklepów w Niemczech: EDEKA, Kaisers Tengelmann, LIDL

19 Profil licencjobiorcy: LIDL LIDL - marka Fairglobe Dystrybucja na terenie całego kraju Marka zaprojektowana przy ścisłej współpracy z TransFair Wprowadzenie 8 produktów z gamy w 2006r. Nieustanne rozszerzanie gamy produktów Fairglobe Ścisła współpraca z TransFair przy opracowywaniu wszelkich materiałów promocyjnych Regularne reklamy w prasie krajowej i regionalnej Uczestnictwo w dorocznej kampanii Faire Woche (Tydzień sprawiedliwego handlu)

20 Kanały sprzedaży produktów Fairtrade w Niemczech W 1992 r. znak TransFair umożliwia dokonanie przełomu w sprzedaży produktów Fairtrade, które stają się dostępne w sprzedaży detalicznej Produkty ze znakiem Fairtrade są obecne w niemal sklepów: Supermarkety: REWE, Kaisers Tengelmann, Dohle, EDEKA Hipermarkety: Kaufland, real, Toom Dyskonty: LIDL, ALDI, Penny, Netto C & C: Handelshof, METRO, Fegro Domy towarowe: Kaufhof, Karstadt, KaDeWe Sieci i sklepy ze zdrową żywnością: Denns Bio, Basic, franczyze Sklepy Świata Sprzedaż hurtowa, sprzedaż zewnętrzna, stołówki, gastronomia, kawiarnie Instytucje publiczne, administracja miejska

21 Promocja sprzedaży Reklamy Degustacja i promocja także dzięki pomocy wolontariuszy Wsparcie VIPów

22 Klucze do sukcesu Fairtrade w Niemczech Smaczne produkty wysokiej jakości Sprawna dystrybucja Aktywni średniej wielkości licencjobiorcy / Współpraca z właścicielami marek Atrakcyjne opakowania Wsparcie ze strony polityków (prezydent, kanclerz, ministrowie, burmistrzowie …) jak również innych znanych osób w Niemczech Działania PR: rocznie średnio 3000 artykułów w prasie (informacje na temat producentów, korzyści płynących z Fairtrade itp.) Wsparcie społeczności i wolontariuszy

23 Fairtrade w Wielkiej Brytanii: Przykłady z Fairtrade Foundation UK

24 24 Promocja Fairtrade – przykłady z Fairtrade Foundation

25 Miasta Fairtrade

26 Pięć Celów Miasta Fairtrade 1.Rada miasta przyjmuje uchwałę popierającą Fairtrade 2.Produkty Fairtrade dostępne są w miejscowych sklepach i kawiarniach (wymagana ilość uzależniona jest od liczby ludności) 3.Różne instytucje w mieście (oświatowe, wyznaniowe, organizacje pozarządowe, przedsiębiorstwa) wspierają Fairtrade i wykorzystują produkty Fairtrade 4.Organizowane imprezy oraz lokalne media promują Fairtrade i pomagają go zrozumieć. 5.Powołana zostaje Grupa Sterująca do propagowania Fairtrade wśród mieszkańców

27 Materiały i wsparcie dla Miast Fairtrade Podręcznik Strona internetowa Szkolenia Fora internetowe Personel –Kierownik kampanii na rzecz Miast Fairtrade (cały etat) –Koordynator ds. Miast Fairtrade (część etatu)

28 Wykorzystanie znaku FAIRTRADE na materiałach promocyjnych Ścisłe wytyczne dotyczące stosowania znaku Tytuł Miasta Fairtrade (New Fairtrade Town Identity) przyznawany po osiągnięciu pięciu celów

29 Fairtrade Fortnight – dwutygodniowa impreza promująca Fairtrade

30 Materiały promocyjne Dla dystrybutorów: wytyczne dotyczące punktów sprzedaży detalicznej, ulotka/plakat z wykazem sprzedawanych produktów, newsletter, komunikat handlowy Dla kampanierów: opakowanie okolicznościowe (9250 rozdanych), ulotka, zasady postępowania, wytyczne dla kościołów, wytyczne dla synagog, quiz internetowy, towary promocyjne, newsletter, kartyStock it!(sprzedawajcie to!), szarfa, banner Dla wszystkich: ogólna ulotka informacyjna (611 tys.), plakaty (14 tys.), plakietki (12 tys.), flagi (2 tys.)

31 Sprzedaż podczas Fairtrade Fortnight

32 Fairtrade Fortnight 2009

33 Materiały na 2009 r. 33

34 Jak uzyskać zgodę na wykorzystanie znaku Fairtrade w Polsce?

35 Umowa licencyjna Na produktach konsumpcyjnych (właściciel marki) –Uzyskanie licencji 1.W celu uzyskania informacji dotyczących procesu przyznawania licencji wraz z objaśnieniem związanych z tym opłat, napisz na adres 2.Wypełnij i odeślij kwestionariusz licencyjny –Produkt(y), łańcuch dostaw, obszar zbytu, przewidywane obroty. Każdy etap łańcucha dostaw musi być certyfikowany! 3.Na adres wyślij projekt graficzny opakowania do 4.Podpisz i odeślij umowę

36 Umowa na użycie znaku Do promocji Fairtrade Sprzedawcy Kampanierzy Inni –Media –Sklepy Świata –Operatorzy Fairtrade

37 Do promocji Fairtrade 1.Prześlij szczegóły swojej prośby na adres 2.Przeczytaj otrzymany manual znaku certyfikacji Fairtrade 3.Prześlij swój projekt graficzny na adres 4.Podpisz i odeślij umowę na wykorzystanie znaku Fairtrade 5.Drogą internetową otrzymasz wysokiej rozdzielczości znak Fairtrade Umowa na użycie znaku

38 Kolejne etapy rozwoju Fairtrade w Polsce Proponowany model działania: - Lokalna struktura prowadząca marketing i wspierająca rozwój branży: 1.Opracować propozycję struktury, która byłaby uprawniona do działania w tym zakresie W jaki sposób zostanie utworzona? Jak będzie funkcjonowała? 2.Uzgodnić datę w 2009 r. aby przedyskutować i sformułować umowę 3.Zorganizować forum marketingowe, aby zaangażować istniejących i potencjalnych zainteresowanych

39


Pobierz ppt "Fairtrade w Polsce: Jak skutecznie rozwijać ruch sprawiedliwego handlu?"

Podobne prezentacje


Reklamy Google