Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

SPRAWIEDLIWY HANDEL trochę wiedzy dla zaawansowanych najważniejsze wyzwania plany na przyszłość Polska Zielona Sieć Kraków, 03.10.2008.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "SPRAWIEDLIWY HANDEL trochę wiedzy dla zaawansowanych najważniejsze wyzwania plany na przyszłość Polska Zielona Sieć Kraków, 03.10.2008."— Zapis prezentacji:

1 SPRAWIEDLIWY HANDEL trochę wiedzy dla zaawansowanych najważniejsze wyzwania plany na przyszłość Polska Zielona Sieć Kraków,

2 ZASADY FT cena minimalna (Fairtrade Minimal Price) -ustala FLO -rożni się w zależności od regionu (np. 1,21 USD/funt za czystą kawę arabika z Afryki i Ameryki Centralnej i 1,19 USD/funt z Azji i Ameryki Południowej -może być wyższa, ale nie niższa od tej kwoty premia na rzecz społeczności lokalnej (Fairtrade Premium) -wypłacana dla spółdzielni co roku w zależności od ilości sprzedanych produktów -np. w przypadku bananów wynosi 1 USD/skrzynkę, a w przypadku bawełny 0,05 USD/ kilogram możliwość prefinansowania -kredyty przed-eksportowe uruchamiane na życzenie spółdzielni w wysokości do 60% ceny zakupu umowy długoterminowe mniej pośredników Rolnik Spółdzielnia Unia (Związek spółdzielni) Importer Przetwórca/ hurtownik Sprzedawca detaliczny Konsument demokratyczny system podejmowania decyzji ochrona praw kobiet i dzieci - w tym wykluczenie pracy dzieci i niewolników ekologiczna produkcja - ograniczenie użycia środków agrochemicznych (np. poprzez wyższą FMP dla produktów uprawianych bez użycia środków chemicznych)

3 Porównanie cen kawy Fairtrade z cenami w NY w latach

4 SYSTEM FT FLO Int. (Fairtrade Labelling Organizations Internationals) -związek 20 inicjatyw licencjonujących (Labelling Initiatives) i 3 sieci producenckich (Producer Networks) - wyznaczanie i pomoc w osiąganiu standardów FT - przyznawanie licencji w krajach których nie ma LI - powstało w 1997 r. FLO-Cert (International Certification Company) -firma niezależna od FLO -weryfikacja standardów -certyfikacja i kontrola producentów i importerów - istnieje od 2 lat Inicjatywy licencjonujące (Labelling Initiatives) - przyznają firmom licencję na używanie znaku Fairtrade na konkretnych produktach -promują FT poprzez edukacje i marketing Sieci producenckie (Producer Networks) -zrzeszają przedstawicieli spółdzielni i unii zajmujących się produkcją towarów sprzedawanych w ramach FT -obecnie istnieją trzy sieci producenckie reprezentujące trzy regiony: Afrykę, Amerykę Łacińską oraz Azję Południową i Południowo-Wschodnią.

5 Struktura FLO Zgromadzenie ogólne: Wszyscy członkowie = Inicjatywy licencjonujące + Sieci producenckie Zarząd FLO: -5 reprezentantów LI -4 reprezentantów PN -2 reprezentantów certyfikowanych handlowców -2 niezależnych członków

6

7 FAIRTRADE a FAIR TRADE Fairtrade – system oparty na strukturze FLO, marka związana ze znakiem Fairtrade będącym własnością FLO Produkty: banany, cukier, herbata, kakao, kawa, komosa ryżowa (quinoa), miód, owoce suszone, owoce i warzywa świeże, soki, orzechy/ziarna oleiste, przyprawy, ryż, wino, kwiaty cięte, rośliny ozdobne, bawełna, piłki sportowe Fair Trade – sprawiedliwy handel w szerszym znaczeniu, brak ścisłych standardów, oparty na zaufaniu do organizacji alternatywnego handlu (ATO – Alternative Trade Organizations) IFAT (International Fair Trade Association) – zrzeszenie firm i organizacji zajmujących się sprawiedliwym handlem, przyznaje znak FTO NEWS! (Network of European Worldshops) – zrzeszenie sklepów sprzedających produkty sprawiedliwego handlu w Europie (ok. 3 tys. sklepów) EFTA (European Fair Trade Association) – zrzeszenie 11 europejskich importerów produktów fair trade Produkty: koszyki, ubrania, biżuteria, naczynia … FINE = FLO + IFAT + NEWS! + EFTA

8

9 Sprzedaż produktów FT W roku 2006 na produkty FT wydano 1,6 mld euro – 42% więcej niż w 2005 r., a w 2007 r. 2,3 mld euro – 44% więcej w stosunku do 2006 r., z tego: -Kawa i kakao – 53% wzrost sprzedaży -Banany – 31% -Herbata – 49% -Bawełna – 100% W latach liczba produktów FT zwiększyła się 15- krotnie, a tylko w roku 2007 wzrost wyniósł 47% Już ponad 20% kawy sprzedawanej w Wielkiej Brytanii ma znak FT, a w Szwajcarii banany Fairtrade stanowią 55% całego rynku bananów Pomimo to, FT stanowi mniej niż 1/100 światowego handlu (wg. WTO) – produkty FT stanowią 0,5-5% całej sprzedaży w swoich kategoriach w Europie i Ameryce Północnej.

10 Wartość sprzedaży detalicznej produktów FT w poszczególnych krajach

11 Liczba licencji przypadających na kraj* * przybliżona liczba wydanych licencji na używanie znaku FT firmom sprzedającym gotowe do konsumpcji wyroby w każdym z krajów gdzie istnieją LI. Należy jednak pamiętać, że w wyniku handlu międzynarodowego, produkty FT dostępne są w ok. 60 krajach.

12 Skąd taki sukces? Szeroka edukacja i kampanie promocyjne prowadzone w poszczególnych krajach przez LI i inne organizacje, np.: - Światowy Dzień Sprawiedliwego Handlu (2-ga sobota maja) połączony z obchodami Fairtrade Fortnight -Fairtrade Foundation z Londynu: Fairtrade School, Fairtrade University -Fairtrade Banana Day -Oxfam International: Make Trade Fair -Fairtrade Action Network Udział władz lokalnych i miast w propagowaniu FT - Fairtrade Town, zrównoważone zamówienia publiczne

13 FT w Polsce Stowarzyszenie Sprawiedliwego Handlu Trzeci Świat i My -umowa z FLO na używanie znaku na terenie Polski, sprzedaż produktów z Niemiec Promocja idei: EFTE, Polska Zielona Sieć, FWIE, AI, PAH Sklepy internetowe: Sklepy, kawiarnie, supermarkety

14 Najważniejsze wyzwania Brak polskiej LI - utrudnienia dla polskich dystrybutorów i potencjalnych polskich przetwórców - pieniądze z licencji edukacja za granicą -wyższa cena produktów FT Brak jasno sprecyzowanej strategii edukacyjnej Brak współpracy między NGOsami Brak profesjonalnych ATO Brak współpracy międzynarodowej Brak przejrzystości systemu i niedoskonałość procedur FLO

15 Plany na przyszłość 8-9 listopada, Warszawa - warsztat dla polskich NGO organizowany przez FWIE, PZS i EFTE -pogłębienie wiedzy, profesjonalizacja działań, wyznaczenie kierunków rozwoju, integracja -wykłady zagranicznych ekspertów (FLO, Transfair, FF, Gepa) -warsztaty służące wypracowaniu materiałów instruktażowych w 3 dziedzinach: konsumenci, detaliści, importerzy i przetwórcy -stworzenie strony i forum internetowego 19 listopada, Wilno -powołanie struktur FT dla krajów bałtyckich -zaproszenie przedstawicieli polskich NGO Początek 2009, Polska -warsztat organizowany przez Transfair Germany -kolejny etap tworzenia polskich struktur FT Początek 2009, Czechy - warsztat FT dla NGO z Europy Środkowej i Wschodniej

16 Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "SPRAWIEDLIWY HANDEL trochę wiedzy dla zaawansowanych najważniejsze wyzwania plany na przyszłość Polska Zielona Sieć Kraków, 03.10.2008."

Podobne prezentacje


Reklamy Google