Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Sprawiedliwy handel w Republice Czeskiej Czeskie Stowarzyszenie na rzecz Sprawiedliwego Handlu Jiří Hejkrlík.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Sprawiedliwy handel w Republice Czeskiej Czeskie Stowarzyszenie na rzecz Sprawiedliwego Handlu Jiří Hejkrlík."— Zapis prezentacji:

1 Sprawiedliwy handel w Republice Czeskiej Czeskie Stowarzyszenie na rzecz Sprawiedliwego Handlu Jiří Hejkrlík

2 Sprawiedliwy handel w Republice Czeskiej – stan na rok 2008 Obrót produktami sprawiedliwego handlu –2004 – Oficjalne rozpoczęcie działań w zakresie sprawiedliwego handlu Warsztaty zorganizowane przez Ekumenická akademie Praha o.s. (Akademię Ekumeniczną Praga) przy współpracy z TRANSFAIR Germany, wcześniej sprzedawano jedynie wyroby rękodzielnicze – EURO – EURO – mln. EURO – prawie 2 mln. EURO sześciu na siedmiu głównych importerów to członkowie Stowarzyszenia 80% sprzedawanych produktów posiada znak FLO 99% produktów jest reimportowanych z: –Niemiec (El-Puente, GEPA, DWP) –Austrii (EZA) –Wielkiej Brytanii (Cafedirect) –Francji (Lobodis) –Włoch (Commercio Alternativo) w 2008 r. pierwsza palarnia kawy została licencjonowana przez FLO –Mamacoffe, s.r.o. –Ma grupę własnych dostawców zielonej kawy

3 Sprawiedliwy handel w Republice Czeskiej – stan na rok 2008 Asortyment produktów Ok. 300 różnych produktów spożywczych: –Czekolada - 32% całego obrotu –Kawa - 28% –Herbata - 18% –Cukier trzcinowy i przetwory - 4% –Napoje - 2% –Ziarna, orzechy i ryż - 3% –Suszone owoce - 1% –Różne wyroby rękodzielnicze - 4% Od 2008 regularne dostawy bananów FAIRTRADE Część produktów jest w całości pakowana w Republice Czeskiej, ale większość posiada jedynie czeskie etykiety z podstawowymi informacjami o wartości odżywczej oraz pochodzeniu

4 Sprawiedliwy handel w Republice Czeskiej – stan na rok 2008 Punkty sprzedaży: –Sklepy ze zdrową żywnością - 50% –Supermarkety (drogerie DM, Marks&Spencer) - 20% –Sklepy sprawiedliwego handlu tzw. World shops -11% –Inne sklepy spożywcze - 8% –Sklepy internetowe - 6% –Restauracje - 2% 10 sklepów sprawiedliwego handlu World shops w głównych miastach, prowadzonych przez: 6 - Společnost pro Fair Trade o.s. (Towarzystwo na rzecz Sprawiedliwego Handlu) 2 - Obchůdek jednoho světa - Jeden svět o.p.s. (worldshop Jeden świat) 1 - Fairově s.r.o. (Sprawiedliwie) 1 - Fair Trade Centrum s.r.o. (Centrum Sprawiedliwego Handlu) Brak członków NEWS!

5 Licencjonowanie FLO Większość produktów sprawiedliwego handlu na rynku czeskim uzyskuje licencję z FLO Niewielka grupa produktów posiada licencje przyznane przez TRANSFAIR Germany –Ekumenická akademie Praha o.s. co roku zawiera umowy na dostawy produktów z El-Puente

6 Czeskie Stowarzyszenie na rzecz Sprawiedliwego Handlu Powołane w 2004 r. Platforma spotkań organizacji i przedsiębiorstw non-profit zaangażowanych w handel towarami sprawiedliwego handlu Monitorowanie rynku towarów sprawiedliwego handlu –Statystyki handlowe –Współpraca z mediami i monitorowanie ich –Rozpowszechnianie wiedzy na temat sprawiedliwego handlu –Krajowe monitorowanie znaku FLO Reprezentowanie czeskiego ruchu sprawiedliwego handlu za granicą Współpraca z FLO od początku istnienia –Pierwsze kontakty z przedstawicielami FLO i ich wizyty w 2004 i 2005 r. –Minimalny rozwój działalności Stowarzyszenia w tamtym okresie z powodu niskich obrotów i braku zdolności instytucjonalnych Stowarzyszenia

7 Członkowie 6 członków w 2008 r. Import wyłącznie produktów sprawiedliwego handlu 3 organizacje pozarządowe – import i prowadzenie kampanii: –Ekumenická akademie Praha o.s. (Akademia Ekumeniczna Praga) – – członek IFAT w 2009? –Obchůdek jednoho světa – Jeden svět o.p.s. (Jeden świat) – –Společnost pro Fair Trade o.s. (Towarzystwo na rzecz Sprawiedliwego Handlu) – 3 prywatne spółki z ograniczoną odpowiedzialnością: –EXCELLENT Plzeň s.r.o. – –Fairově s.r.o. – –Fair Trade Centrum s.r.o. – – członek IFAT (spółka siostrzana Eine Welt Handel) Dobre relacje z siecią Marks&Spencer – największym importerem towarów sprawiedliwego handlu spoza Stowarzyszenia

8 Finansowanie Dotacja z Ministerstwa Spraw Zagranicznych – EURO –Rozwijanie potencjału oraz monitorowanie rynku towarów sprawiedliwego handlu –Handlowe aspekty sprawiedliwego handlu Dotacja z Komisji Europejskiej –Konsorcjum 14 organizacji – EURO na lata 2009, 2010 –Kształcenie dystrybutorów, pracowników i wolontariuszy –Wspieranie nowych sklepów Opłaty członkowskie –Wkład własny do dotacji

9 Problemy i potencjał czeskiego rynku produktów sprawiedliwego handlu Brak informacji na temat technicznych aspektów handlu i monitorowania produktów sprawiedliwego handlu –Różne etapy rozwoju Fair Trade przy braku silnych organizacji sprawiedliwego handlu –Brak markowych produktów sprawiedliwego handlu –Z tego powodu wszystkie produkty sprzedawane są ze znakiem FLO! Niepokojące kwestie dotyczące importerów –Bezpośredni wpływ na klientów –Nieumiejętność rozróżnienia pomiędzy produktami certyfikowanymi przez FLO a innymi systemami sprawiedliwego handlu –Niemiecka firma Rapunzel sprzedaje swoje produkty jako produkty FAIRTRADE wyłącznie za pośrednictwem importera BIO-NEBIO, s.r.o. –Rainforest Alliance, kawa certyfikowana przez UTZ, 3C… –Ciągłe pojawianie się nowych importerów spoza Stowarzyszenia Okazja dla firm zorientowanych na zysk –Dezorientacja konsumentów

10 Problemy i potencjał czeskiego rynku produktów sprawiedliwego handlu Ciągłe pojawianie się nowych importerów spoza Stowarzyszenia Po pierwszej fali pierwszych przedsiębiorstw i akcjach upowszechniających – okazje dla firm zorientowanych na zysk Dublowanie asortymentu przez importerów Umowy na wyłączność z punktami sprzedaży Wojny cenowe Działania na małą skalę wielu drobnych przedsiębiorców zwiększają koszty ogólne i ograniczają efekt skali Konsolidacja czeskiego rynku produktów sprawiedliwego handlu za pośrednictwem kooperatyw/spółdzielni? W latach za pośrednictwem organizacji Ekumenická akademie Praha o.s. hipermarket Carrefour nabywał produkty sprawiedliwego handlu Od tamtego czasu brak współpracy z jakąkolwiek dużą siecią hipermarketów Makro pod koniec 2008 – Excellent, s.r.o? Tesco, Hypernova, Interspar szykują się do importowania własnych produktów w 2009r.

11 Problemy i potencjał czeskiego rynku produktów sprawiedliwego handlu Tylko dwie firmy podpisały z FLO umowy na wykorzystanie znaku Fairtrade w celach promocyjnych Společnost pro Fair Trade o.s. (Towarzystwo na rzecz Sprawiedliwego Handlu) – Wystawa sklepowa –Ekumenická akademie Praha o.s. (Akademia Ekumeniczna Praga) – Ulotka – cały proces trwał prawie 3 miesiące! W 2008 r. – Stowarzyszenie odnotowało niemal 100 przypadków naruszenia zasad –Sklepy, ulotki, stoiska wystawowe, TV, prasa, sklepy internetowe… –Znak zazwyczaj jest stosowany zgodnie z Manualem, ale było także kilka przypadków poważniejszych naruszeń Nieoficjalna czeska wersja znaku Promocja produktów bez certyfikatu Promocja całych przedsiębiorstw

12 Problemy i potencjał czeskiego rynku produktów sprawiedliwego handlu

13

14

15

16 Brak upoważnienia do monitorowania użycia znaku FLO Brak czeskiego tłumaczenia Manuala i podstawowych informacji Bariery językowe dla wielu firm i organizacji Brak skoncentrowanych działań promujących system znakowania FAIRTRADE przez FLO Brak informacji na temat nowych bezpośrednich możliwości rozwoju importu Ponowne podjęcie negocjacji z FLO wiosną 2008 r. –Model lokalnej struktury prowadzącej działania marketingowe i wspierającej rozwój branży? –Finansowanie z FLO? –Wspólne opracowanie zasad wykorzystywania znaku do celów promocyjnych przez czeskie przedsiębiorstwa –Współpraca w zakresie certyfikowania pierwszej czeskiej palarni kawy

17 Kontakt: Phone: Prezes: Jiří Hejkrlík Phone: Wiceprezes: Tomáš Bílý Phone: Sekretariat: Kristýna Augustinská Phone: Adres: Asociace Pro Fair Trade Na Micankach 1, Prague 10 Czech Republic


Pobierz ppt "Sprawiedliwy handel w Republice Czeskiej Czeskie Stowarzyszenie na rzecz Sprawiedliwego Handlu Jiří Hejkrlík."

Podobne prezentacje


Reklamy Google