Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Sprawiedliwy handel w Republice Czeskiej

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Sprawiedliwy handel w Republice Czeskiej"— Zapis prezentacji:

1 Sprawiedliwy handel w Republice Czeskiej
Czeskie Stowarzyszenie na rzecz Sprawiedliwego Handlu Jiří Hejkrlík

2 Sprawiedliwy handel w Republice Czeskiej – stan na rok 2008
Obrót produktami sprawiedliwego handlu 2004 – Oficjalne rozpoczęcie działań w zakresie sprawiedliwego handlu Warsztaty zorganizowane przez Ekumenická akademie Praha o.s. (Akademię Ekumeniczną Praga) przy współpracy z TRANSFAIR Germany, wcześniej sprzedawano jedynie wyroby rękodzielnicze EURO EURO mln. EURO prawie 2 mln. EURO sześciu na siedmiu głównych importerów to członkowie Stowarzyszenia 80% sprzedawanych produktów posiada znak FLO 99% produktów jest reimportowanych z: Niemiec (El-Puente, GEPA, DWP) Austrii (EZA) Wielkiej Brytanii (Cafedirect) Francji (Lobodis) Włoch (Commercio Alternativo) w 2008 r. pierwsza palarnia kawy została licencjonowana przez FLO Mamacoffe, s.r.o. Ma grupę własnych dostawców zielonej kawy

3 Sprawiedliwy handel w Republice Czeskiej – stan na rok 2008
Asortyment produktów Ok. 300 różnych produktów spożywczych: Czekolada - 32% całego obrotu Kawa - 28% Herbata - 18% Cukier trzcinowy i przetwory - 4% Napoje - 2% Ziarna, orzechy i ryż - 3% Suszone owoce - 1% Różne wyroby rękodzielnicze - 4% Od 2008 regularne dostawy bananów FAIRTRADE Część produktów jest w całości pakowana w Republice Czeskiej, ale większość posiada jedynie czeskie etykiety z podstawowymi informacjami o wartości odżywczej oraz pochodzeniu

4 Sprawiedliwy handel w Republice Czeskiej – stan na rok 2008
Punkty sprzedaży: Sklepy ze zdrową żywnością - 50% Supermarkety (drogerie DM, Marks&Spencer) - 20% Sklepy sprawiedliwego handlu tzw. “World shops” -11% Inne sklepy spożywcze - 8% Sklepy internetowe - 6% Restauracje - 2% 10 sklepów sprawiedliwego handlu “World shops” w głównych miastach, prowadzonych przez: 6 - Společnost pro Fair Trade o.s. (Towarzystwo na rzecz Sprawiedliwego Handlu) 2 - Obchůdek jednoho světa - Jeden svět o.p.s. (worldshop „Jeden świat”) 1 - Fairově s.r.o. (Sprawiedliwie) 1 - Fair Trade Centrum s.r.o. (Centrum Sprawiedliwego Handlu) Brak członków NEWS!

5 Licencjonowanie FLO Większość produktów sprawiedliwego handlu na rynku czeskim uzyskuje licencję z FLO Niewielka grupa produktów posiada licencje przyznane przez TRANSFAIR Germany Ekumenická akademie Praha o.s. co roku zawiera umowy na dostawy produktów z El-Puente

6 Czeskie Stowarzyszenie na rzecz Sprawiedliwego Handlu
Powołane w 2004 r. Platforma spotkań organizacji i przedsiębiorstw non-profit zaangażowanych w handel towarami sprawiedliwego handlu Monitorowanie rynku towarów sprawiedliwego handlu Statystyki handlowe Współpraca z mediami i monitorowanie ich Rozpowszechnianie wiedzy na temat sprawiedliwego handlu Krajowe monitorowanie znaku FLO Reprezentowanie czeskiego ruchu sprawiedliwego handlu za granicą Współpraca z FLO od początku istnienia Pierwsze kontakty z przedstawicielami FLO i ich wizyty w 2004 i 2005 r. Minimalny rozwój działalności Stowarzyszenia w tamtym okresie z powodu niskich obrotów i braku zdolności instytucjonalnych Stowarzyszenia

7 Członkowie 6 członków w 2008 r.
Import wyłącznie produktów sprawiedliwego handlu 3 organizacje pozarządowe – import i prowadzenie kampanii: Ekumenická akademie Praha o.s. (Akademia Ekumeniczna Praga) – – członek IFAT w 2009? Obchůdek jednoho světa – Jeden svět o.p.s. („Jeden świat”) – Společnost pro Fair Trade o.s. (Towarzystwo na rzecz Sprawiedliwego Handlu) – 3 prywatne spółki z ograniczoną odpowiedzialnością: EXCELLENT Plzeň s.r.o. – Fairově s.r.o. – Fair Trade Centrum s.r.o. – – członek IFAT (spółka siostrzana Eine Welt Handel) Dobre relacje z siecią Marks&Spencer – największym importerem towarów sprawiedliwego handlu spoza Stowarzyszenia

8 Finansowanie Opłaty członkowskie
Dotacja z Ministerstwa Spraw Zagranicznych EURO Rozwijanie potencjału oraz monitorowanie rynku towarów sprawiedliwego handlu Handlowe aspekty sprawiedliwego handlu Dotacja z Komisji Europejskiej Konsorcjum 14 organizacji EURO na lata 2009, 2010 Kształcenie dystrybutorów, pracowników i wolontariuszy Wspieranie nowych sklepów Opłaty członkowskie Wkład własny do dotacji

9 Problemy i potencjał czeskiego rynku produktów sprawiedliwego handlu
Brak informacji na temat technicznych aspektów handlu i monitorowania produktów sprawiedliwego handlu Różne etapy rozwoju Fair Trade przy braku silnych organizacji sprawiedliwego handlu Brak markowych produktów sprawiedliwego handlu Z tego powodu wszystkie produkty sprzedawane są ze znakiem FLO! Niepokojące kwestie dotyczące importerów Bezpośredni wpływ na klientów Nieumiejętność rozróżnienia pomiędzy produktami certyfikowanymi przez FLO a innymi systemami sprawiedliwego handlu Niemiecka firma Rapunzel sprzedaje swoje produkty jako produkty FAIRTRADE wyłącznie za pośrednictwem importera BIO-NEBIO, s.r.o. Rainforest Alliance, kawa certyfikowana przez UTZ, 3C… Ciągłe pojawianie się nowych importerów spoza Stowarzyszenia Okazja dla firm zorientowanych na zysk Dezorientacja konsumentów

10 Problemy i potencjał czeskiego rynku produktów sprawiedliwego handlu
Ciągłe pojawianie się nowych importerów spoza Stowarzyszenia Po „pierwszej fali” pierwszych przedsiębiorstw i akcjach upowszechniających – okazje dla firm zorientowanych na zysk Dublowanie asortymentu przez importerów Umowy na wyłączność z punktami sprzedaży Wojny cenowe Działania na małą skalę wielu drobnych przedsiębiorców zwiększają koszty ogólne i ograniczają efekt skali Konsolidacja czeskiego rynku produktów sprawiedliwego handlu za pośrednictwem kooperatyw/spółdzielni? W latach za pośrednictwem organizacji Ekumenická akademie Praha o.s. hipermarket Carrefour nabywał produkty sprawiedliwego handlu Od tamtego czasu brak współpracy z jakąkolwiek dużą siecią hipermarketów Makro pod koniec 2008 – Excellent, s.r.o? Tesco, Hypernova, Interspar szykują się do importowania własnych produktów w 2009r.

11 Problemy i potencjał czeskiego rynku produktów sprawiedliwego handlu
Tylko dwie firmy podpisały z FLO umowy na wykorzystanie znaku Fairtrade w celach promocyjnych Společnost pro Fair Trade o.s. (Towarzystwo na rzecz Sprawiedliwego Handlu) – Wystawa sklepowa Ekumenická akademie Praha o.s. (Akademia Ekumeniczna Praga) – Ulotka – cały proces trwał prawie 3 miesiące! W 2008 r. – Stowarzyszenie odnotowało niemal 100 przypadków naruszenia zasad Sklepy, ulotki, stoiska wystawowe, TV, prasa, sklepy internetowe… Znak zazwyczaj jest stosowany zgodnie z Manualem, ale było także kilka przypadków poważniejszych naruszeń Nieoficjalna czeska wersja znaku Promocja produktów bez certyfikatu Promocja całych przedsiębiorstw

12 Problemy i potencjał czeskiego rynku produktów sprawiedliwego handlu

13 Problemy i potencjał czeskiego rynku produktów sprawiedliwego handlu

14 Problemy i potencjał czeskiego rynku produktów sprawiedliwego handlu

15 Problemy i potencjał czeskiego rynku produktów sprawiedliwego handlu

16 Problemy i potencjał czeskiego rynku produktów sprawiedliwego handlu
Brak upoważnienia do monitorowania użycia znaku FLO Brak czeskiego tłumaczenia Manuala i podstawowych informacji Bariery językowe dla wielu firm i organizacji Brak skoncentrowanych działań promujących system znakowania FAIRTRADE przez FLO Brak informacji na temat nowych bezpośrednich możliwości rozwoju importu Ponowne podjęcie negocjacji z FLO wiosną 2008 r. Model lokalnej struktury prowadzącej działania marketingowe i wspierającej rozwój branży? Finansowanie z FLO? Wspólne opracowanie zasad wykorzystywania znaku do celów promocyjnych przez czeskie przedsiębiorstwa Współpraca w zakresie certyfikowania pierwszej czeskiej palarni kawy

17 E-mail: info@fairtrade-asociace.cz Phone: +420 739 647 654
Kontakt: Phone: Prezes: Jiří Hejkrlík Phone: Wiceprezes: Tomáš Bílý Phone: Sekretariat: Kristýna Augustinská Phone: Adres: Asociace Pro Fair Trade Na Micankach 1, Prague 10 Czech Republic


Pobierz ppt "Sprawiedliwy handel w Republice Czeskiej"

Podobne prezentacje


Reklamy Google