Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko"— Zapis prezentacji:

1 Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2014-2020
Warszawa, 30 listopada 2016 r.

2 111,4 MLD ZŁ O programie Alokacja dla programu środki EFRR i FS
Główne obszary wsparcia gospodarka niskoemisyjna ochrona środowiska adaptacja do zmian klimatu transport bezpieczeństwo energetyczne ochrona zdrowia dziedzictwo kulturowe

3 PLAN Konkursy Wykaz projektów zidentyfikowanych 42 ogłoszone konkursy
Przegląd realizacji programu Konkursy Wykaz projektów zidentyfikowanych 42 ogłoszone konkursy 498 zidentyfikowanych projektów 21,9 mld zł 79,2 mld zł kwota naborów szacowana kwota dofinansowania UE 20% alokacji 71% alokacji PLAN

4 Planowana kontraktacja na koniec 2016
Przegląd realizacji programu Wnioski, umowy, płatności, wnioskowanie do KE – stan na 24 listopada 2016 zarejestrowanych wniosków o dofinansowanie 904 226 umów o dofinansowanie wartość wnioskowanego dofinansowania UE wartość przyznanego dofinansowania UE 34,4 mld zł 26,6 mld zł 31% % alokacji 24% % alokacji wartość wniosków beneficjentów o płatność w części UE 6,4 mld zł Planowana kontraktacja na koniec 2016 5,7% % alokacji 31,6 mld zł 6,8 mld zł kwota zadeklarowana do KE min. 28% alokacji 5,7 mld zł wnioskowany wkład UE 5,1% % alokacji

5 kumulatywnie 42 projekty, z czego 30 projektów tylko w 2016 roku
Przegląd realizacji programu Duże projekty przesłanych do Komisji Europejskiej (wg stanu na 25 listopada 2016) 35 projektów 26 pozytywnych decyzji Komisji w tym 23 projekty w 2016 roku wartość dofinansowania UE dla projektów zaakceptowanych przez Komisję Europejską 2,85 mld euro wartość wszystkich projektów przesłanych do Komisji Europejskiej 9,2 mld euro Decyzje Komisji dla dużych projektów uzyskaliśmy jako pierwsi w Europie wartość dofinansowania UE dla wszystkich projektów przesłanych do Komisji Europejskiej 5,1 mld euro kumulatywnie 42 projekty, z czego 30 projektów tylko w 2016 roku 11 dużych projektów planowanych jeszcze do wysłania w 2016 r. : Budowa drogi ekspresowej S7 Gdańsk - Elbląg, odc. Koszwały - Elbląg Budowa drogi ekspresowej S7 Olsztynek - Płońsk, odc. Nidzica - Napierki Przebudowa drogi ekspresowej S8 Wyszków - Białystok, odc. granica woj. Mazowieckiego/podlaskiego - Zambrów Budowa drogi ekspresowej S19 Lublin - Rzeszów, odc. w. Sokołów Młp. Północ - Stobierna oraz w. Świlcza - w. Rzeszów Południe Zakup niskopodłogowego taboru tramwajowego w celu usprawnienia i poprawy jakości miejskiej komunikacji zbiorowej w Krakowie – część I. Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin- etap II Prace na liniach kolejowych nr 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691 na odcinku Chybie – Żory – Rybnik – Nędza / Turze Gaz System: Gazociąg Lwówek-Odolanów Kompleksowa termomodernizacja państwowych placówek szkolnictwa artystycznego w Polsce Zaopatrzenie w wodę i oczyszczanie ścieków w Warszawie – Faza V Zbiornik przeciwpowodziowy Racibórz Dolny na rzece Odrze w województwie śląskim (polder) Plan na 2016 planujemy przesłać do Komisji Europejskiej jeszcze w 2016 roku 7 projektów Plan na 2017 planujemy przesłać do Komisji Europejskiej w 2017 roku 31 projektów

6 OŚ I ZMNIEJSZENIE EMISYJNOŚCI GOSPODARKI
Zakres wsparcia: Poprawa efektywności energetycznej sektora publicznego oraz obniżenie energochłonności budynków, zwiększenie wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych Przykłady typów projektów: Poddziałanie 1.3.1 głęboka, kompleksowa modernizacja energetyczna budynków użyteczności publicznej Działanie 1.5 sieci ciepłownicze i chłodu Działanie 1.6 wysokosprawna kogeneracja wraz z budową sieci ciepłowniczych lub sieci chłodu umożliwiająca wykorzystanie energii cieplnej wytworzonej w źródłach wysokosprawnej kogeneracji. Poddziałanie oraz 1.7.3 Potencjalni beneficjenci: Przedsiębiorcy, organy władzy publicznej, w tym państwowe jednostki budżetowe i administracja rządowa oraz podległe jej organy i jednostki organizacyjne, jednostki samorządu terytorialnego

7 Potencjalni beneficjenci:
Działanie 2.1 Adaptacja do zmian klimatu wraz z zabezpieczeniem i zwiększeniem odporności na klęski żywiołowe, w szczególności katastrofy naturalne oraz monitoring środowiska Zakres wsparcia: Projekty nakierowane na wzmocnienie odporności na zagrożenia związane ze zmianami klimatu oraz zwiększenie możliwości zapobiegania zagrożeniom naturalnym, na które Polska jest szczególnie narażona, tj. powodzi i suszy oraz reagowania na nie. Przykłady typów projektów: Zabezpieczenie obszarów szczególnie wrażliwych (wody opadowe w miastach,) Potencjalni beneficjenci: Jednostki samorządu terytorialnego, Podmioty świadczące usługi publiczne w ramach realizacji obowiązków własnych jst,

8 Potencjalni beneficjenci:
Działanie 2.2 Gospodarka odpadami komunalnymi i Działanie 2.3 Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach Zakres wsparcia: Działanie 2.2: Rozwój kompleksowej infrastruktury w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi Działanie 2.3: Rozwój kompleksowej infrastruktury wodno-ściekowej (w aglomeracjach co najmniej RLM*) *próg RLM nie dotyczy regionów lepiej rozwiniętych Przykłady typów projektów: Działanie 2.2: inwestycje w obszarze gospodarki odpadami - zgodne z hierarchią sposobów postępowania z odpadami (w zależności od zidentyfikowanych potrzeb w danym regionie gospodarki odpadami komunalnymi realizowane będą zarówno projekty kompleksowe obejmujące wszystkie niezbędne elementy hierarchii, jak i projekty obejmujące zakresem tylko wybrane elementy np. instalacje do termicznego przekształcania odpadów). Działanie 2.3: inwestycje w obszarze gospodarki wodno-ściekowej (budowa lub modernizacja oczyszczalni ścieków; wyposażenie aglomeracji w sieć kanalizacyjną; zagospodarowanie osadów ściekowych; w uzasadnionych przypadkach - działania związane z zaopatrzeniem w wodę). Potencjalni beneficjenci: Jednostki samorządu terytorialnego, Podmioty świadczące usługi publiczne w ramach realizacji obowiązków własnych jst.

9 Działanie 2.5 Poprawa jakości środowiska miejskiego
Zakres wsparcia: Projekty związane z rekultywacją na cele środowiskowe obszarów zdegradowanych/ zanieczyszczonych oraz rozwojem terenów zieleni w miastach. Przykłady typów projektów: rekultywacja/ remediacja zdegradowanych/ zanieczyszczonych terenów; rozwój terenów zieleni w miastach i ich obszarach funkcjonalnych; Potencjalni beneficjenci: Jednostki samorządu terytorialnego, Podmioty świadczące usługi publiczne w ramach realizacji obowiązków własnych jst,

10 OŚ III: ROZWÓJ SIECI DROGOWEJ I TRANSPORTU MULTIMODALNEGO
Zakres wsparcia: budowa i przebudowa dróg w TEN-T, projekty BRD, zwiększenie przepustowości przestrzeni powietrznej i przepustowości nawigacyjnej portów lotniczych w sieci bazowej, rozwój infrastruktury transportu morskiego, wodnego śródlądowego i intermodalnego Przykłady typów projektów: Działanie 3.1 sieć drogowa TEN-T (drogi ekspresowe, autostrada oraz drogi w warszawskim miejskim węźle sieci bazowej), systemy zarządzania ruchem drogowym (ITS), bezpieczeństwo ruchu drogowego (inżynieria, wsparcie służb, kampanie i edukacja) oraz ruchu lotniczego w sieci bazowej TEN-T Działanie 3.2 infrastruktura dostępu do portów morskich od strony morza i lądu, infrastruktura portowa, infrastruktura śródlądowych dróg wodnych, systemy informacji rzecznej, bezpieczeństwo żeglugi, terminale intermodalne wraz z niezbędną infrastrukturą i zakupem niezbędnych sprzętów oraz specjalistycznego taboru kolejowego Potencjalni beneficjenci: GDDKiA, M. St. Warszawa, porty lotnicze, PAŻP, urzędy morskie, zarządy portów morskich, miasta portowe, RZGW, urzędy żeglugi śródlądowej, przedsiębiorcy i zarządcy infrastruktury w zakresie transportu intermodalnego, podmioty i służby ratownictwa i bezpieczeństwa w zakresie ruchu drogowego, morskiego, rzecznego Uzupełniono o infrastrukturę dostępu do potów morskich i infrastrukturę portową

11 OŚ IV: INFRASTRUKTURA DROGOWA DLA MIAST
Zakres wsparcia: budowa i przebudowa dróg krajowych (w tym ekspresowych) w miastach, tras wylotowych z miast i w ich otoczeniu Przykłady typów projektów: Działanie 4.1 drogi w TEN-T: obwodnice na drogach krajowych (w tym ekspresowych), trasy wylotowe z miast w ciągach dróg krajowych (w tym ekspresowych) oraz odcinki tych dróg przy miastach, drogi krajowe w miastach na prawach powiatu, w tym trasy wylotowe Działanie 4.2 drogi poza TEN-T: obwodnice na drogach krajowych (w tym ekspresowych), trasy wylotowe z miast w ciągach dróg krajowych (w tym ekspresowych) oraz odcinki tych dróg przy miastach, drogi krajowe w miastach na prawach powiatu, w tym trasy wylotowe Potencjalni beneficjenci: GDDKiA, miasta na prawach powiatu

12 OŚ V: ROZWÓJ TRANSPORTU KOLEJOWEGO W POLSCE
Zakres wsparcia: modernizacja, rehabilitacja, budowa odcinków linii kolejowych w TEN-T i poza siecią (infrastruktura liniowa i punktowa), dworce kolejowe, zakup lub modernizacja taboru kolejowego, infrastruktura i tabor dla kolei aglomeracyjnej Działanie 5.1 sieć TEN-T: linie kolejowe, ERTMS na liniach kolejowych, tabor kolejowy do przewozów ponadregionalnych wraz z niezbędną infrastrukturą służącą jego utrzymaniu, dworce, w tym infrastruktura obsługi podróżnych, horyzontalne projekty służące poprawie konkurencyjności transportu kolejowego (w tym modernizacja przystanków, obiektów inżynieryjnych, zasilania trakcyjnego, przejazdów i rozjazdów, urządzeń sterowania ruchem kolejowym itp.) Działanie 5.2 sieć poza TEN-T: typy projektów analogiczne jak w działaniu 5.1, infrastruktura i tabor kolejowy do przewozów aglomeracyjnych, poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego Potencjalni beneficjenci: PKP PLK S.A., PKP S.A., przedsiębiorstwa kolejowe, spółki typu ROSCO, służby ratownicze, jednostki samorządu terytorialnego

13 OŚ VI: ROZWÓJ NISKOEMISYJNEGO TRANSPORTU ZBIOROWEGO W MIASTACH
Zakres wsparcia: infrastruktura sieciowa (liniowa), punktowa i niskoemisyjny tabor miejski Przykłady typów projektów: Działanie 6.1 infrastruktura: sieci (szynowe, drogowe, trolejbusowe) transportu miejskiego tabor: szynowy, trolejbusowy i autobusowy wraz z niezbędną infrastrukturą służącą do jego utrzymania inwestycje z zakresu ITS oraz węzłów przesiadkowych (tylko jako element ww. typów projektów) Potencjalni beneficjenci: Związki ZIT wojewódzkich, zarządcy infrastruktury służącej transportowi miejskiemu, operatorzy publicznego transportu zbiorowego

14 OŚ VIII: OCHRONA DZIEDZICTWA KULTUROWEGO i ROZWÓJ ZASOBÓW KULTURY
Zakres wsparcia: W ramach działania realizowane będą inwestycje dotyczące zarówno ochrony zabytków (ruchomych i nieruchomych, w tym ochronę i zachowanie otoczenia zabytkowych obiektów oraz zabytkowych parków i ogrodów), jak też rozwoju zasobów kultury tj. niezabytkowej infrastruktury kultury i edukacji artystycznej z przeznaczeniem na cele kulturalne. Potencjalni beneficjenci: instytucje kultury, Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych oraz archiwa państwowe; szkoły i uczelnie artystyczne prowadzone i nadzorowane przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego; jednostki samorządu terytorialnego oraz samorządowe instytucje kultury; organizacje pozarządowe; kościoły i związki wyznaniowe; podmioty zarządzające obiektami indywidualnie wpisanymi na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO OŚ VIII: OCHRONA DZIEDZICTWA KULTUROWEGO i ROZWÓJ ZASOBÓW KULTURY Przykłady typów projektów: konserwacja, restauracja oraz roboty budowlane dotyczące obiektów zabytkowych rozbudowa, przebudowa i remont niezabytkowej infrastruktury kultury i edukacji artystycznej zakup trwałego wyposażenia do prowadzenia działalności kulturalnej, konserwacja zabytków ruchomych oraz zabytkowych muzealiów, starodruków etc. i ich udostępnienie poprzez proces digitalizacji; zabezpieczenie obiektów przed kradzieżą i zniszczeniem Usunięto ostatni tiret na wniosek JO ( )

15 OŚ IX: WZMOCNIENIE STRATEGICZNEJ INFRASTRUKTURY OCHRONY ZDROWIA
Zakres wsparcia: Rozwój strategicznych elementów infrastruktury ochrony zdrowia w zakresie ratownictwa medycznego. Przykłady typów projektów: Działanie 9.1 wsparcie jednostek ratownictwa medycznego (szpitalne oddziały ratunkowe, centra urazowe, całodobowe lotniska lub lądowiska dla śmigłowców, bazy Lotniczego Pogotowia Ratunkowego infrastruktura transportu medycznego wraz z wyposażeniem) Potencjalni beneficjenci: podmioty lecznicze udzielające świadczeń zdrowotnych w zakresie ratownictwa medycznego, dla których organem założycielskim są jednostki samorządu terytorialnego.

16 Możliwe obszary wsparcia
Jednostki samorządu terytorialnego a POIiŚ energetyka jst mogą się ubiegać o wsparcie w ramach 2 działań i 3 poddziałań 2 działania 3 poddziałania Działania/poddziałania: 1.3.1, 1.5, 1.6, 1.7.2, 1.7.3 kwota środków unijnych przeznaczonych na realizację ww. działań 4,287 mld zł* modernizacja energetyczna budynków (165,7 mln PLN w 1.3.1) przebudowa istniejących systemów ciepłowniczych i sieci chłodu, budowa nowych odcinków sieci cieplnej, podłączenia budynków do sieci ciepłowniczej ( 337,4 mln PLN w 1.5 oraz 186,6 mln PLN w 1.7.2) Możliwe obszary wsparcia wspierane obszary: efektywność energetyczna w budynkach, efektywna dystrybucja ciepła i chłodu, promowanie wykorzystywania wysokosprawnej kogeneracji ciepła i energii elektrycznej, adaptacja do zmian klimatu, gospodarka odpadami komunalnymi, gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach, ochrona przyrody i edukacja ekologiczna, poprawa jakości środowiska miejskiego, rozwój drogowej i lotniczej sieci TEN-T, zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących w sieci drogowej TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego, rozwój kolejowej sieci TEN-T, ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, infrastruktura ratownictwa medycznego budowa sieci ciepłowniczych lub sieci chłodu (w tym przyłączy) umożliwiająca wykorzystanie energii cieplnej wytworzonej w źródłach wysokosprawnej kogeneracji, budowa nowych lub zwiększenie mocy istniejących jednostek wytwarzania energii elektrycznej i ciepła w technologii wysokosprawnej kogeneracji w jednostkach kogeneracji ( 276,4 mln PLN w 1.6 oraz 23,7 mln w 1.7.3) *Przy kursie 4,3307 EUR/PLN

17 Możliwe obszary wsparcia
Jednostki samorządu terytorialnego a PO IiŚ środowisko jst mogą się ubiegać o wsparcie w ramach 4 działań 4 działania Działania: 2.1, 2.2, 2.3, 2.5 kwota środków unijnych przeznaczonych na realizację ww. działań 11,92 mld zł* Zagospodarowanie wód opadowych ( 0,5 mld zł w 2.1) Możliwe obszary wsparcia Gospodarka odpadami komunalnymi ( ok. 4 mld zł w 2.2 ) Gospodarka wodno-ściekowa ( ok. 7 mld zł w 2.3 ) wspierane obszary: efektywność energetyczna w budynkach, efektywna dystrybucja ciepła i chłodu, promowanie wykorzystywania wysokosprawnej kogeneracji ciepła i energii elektrycznej, adaptacja do zmian klimatu, gospodarka odpadami komunalnymi, gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach, ochrona przyrody i edukacja ekologiczna, poprawa jakości środowiska miejskiego, rozwój drogowej i lotniczej sieci TEN-T, zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących w sieci drogowej TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego, rozwój kolejowej sieci TEN-T, ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, infrastruktura ratownictwa medycznego Poprawa jakości środowiska miejskiego ( ok. 0,42 mld zł w 2.5 ) *Przy kursie 4,3307 EUR/PLN

18 Możliwe obszary wsparcia
Jednostki samorządu terytorialnego a POIiŚ transport jst mogą się ubiegać o wsparcie w ramach 4 działań 4 działania działania: 3.1, 4.1, 5.2, 6.1 kwota środków unijnych przeznaczonych na realizację ww. działań, w odniesieniu do jst 17,02 mld zł** Możliwe obszary wsparcia transport drogowy: drogi krajowe w miastach na prawach powiatu (1,45 mld zł w 4.1 i 2,15 mld zł w 4.2) drogi w warszawskim miejskim węźle sieci bazowej (354,8 mln zł w 3.1) wspierane obszary: efektywność energetyczna w budynkach, efektywna dystrybucja ciepła i chłodu, promowanie wykorzystywania wysokosprawnej kogeneracji ciepła i energii elektrycznej, adaptacja do zmian klimatu, gospodarka odpadami komunalnymi, gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach, ochrona przyrody i edukacja ekologiczna, poprawa jakości środowiska miejskiego, rozwój drogowej i lotniczej sieci TEN-T, zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących w sieci drogowej TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego, rozwój kolejowej sieci TEN-T, ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, infrastruktura ratownictwa medycznego transport kolejowy: infrastruktura kolei miejskich (1,23 mld zł w 5.2) i tabor kolei międzyregionalnej i miejskiej (1,88 mld zł* w 5.1 i 5.2) publiczny transport zbiorowy w miastach: infrastruktura i tabor niskoemisyjny (9,96 mld zł* w 6.1) * 850 mln zł na tabor kolei międzyregionalnej w TEN-T (5.1) oraz 1,03 mld zł łącznie dla taboru kolei miejskiej i kolei międzyregionalnej poza TEN-T (5.2) **Przy kursie 4,3307 EUR/PLN

19 Możliwe obszary wsparcia
Jednostki samorządu terytorialnego a POIiŚ kultura jst mogą się ubiegać o wsparcie w ramach 1 działania 1 działanie działanie: 8.1 kwota środków unijnych przeznaczonych na realizację działania 2,02 mld zł Wsparcie przeznaczone na zachowanie dziedzictwa kulturowego (renowacja, konserwacja, rewaloryzacja i restauracja, przebudowa i rozbudowa obiektów zabytkowych nieruchomych oraz ruchomych) Rozbudowa, przebudowa i remont niezabytkowej infrastruktury kultury i edukacji artystycznej z przeznaczeniem na cele kulturalne Za kluczowe uznano wsparcie inwestycji dotyczących: zabytków drewnianych; rozwoju czytelnictwa oraz sztuki współczesnej, zabytków techniki oraz projektów wynikających z Kontraktów Terytorialnych. Możliwe obszary wsparcia wspierane obszary: efektywność energetyczna w budynkach, efektywna dystrybucja ciepła i chłodu, promowanie wykorzystywania wysokosprawnej kogeneracji ciepła i energii elektrycznej, adaptacja do zmian klimatu, gospodarka odpadami komunalnymi, gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach, ochrona przyrody i edukacja ekologiczna, poprawa jakości środowiska miejskiego, rozwój drogowej i lotniczej sieci TEN-T, zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących w sieci drogowej TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego, rozwój kolejowej sieci TEN-T, ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, infrastruktura ratownictwa medycznego

20 Możliwe obszary wsparcia
Jednostki samorządu terytorialnego a POIiŚ zdrowie jst mogą się ubiegać o wsparcie w ramach 1 działania 1 działanie działanie: 9.1 kwota środków unijnych przeznaczonych na realizację działania 1,02 mld zł Wsparcie na dokończenie budowy spójnego, kompleksowego systemu ratownictwa medycznego, obejmujące m.in.: utworzenie nowych oraz modernizacja istniejących SOR utworzenie nowych centrów urazowych budowę lub remont całodobowych lotnisk lub lądowisk dla śmigłowców Możliwe obszary wsparcia wspierane obszary: efektywność energetyczna w budynkach, efektywna dystrybucja ciepła i chłodu, promowanie wykorzystywania wysokosprawnej kogeneracji ciepła i energii elektrycznej, adaptacja do zmian klimatu, gospodarka odpadami komunalnymi, gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach, ochrona przyrody i edukacja ekologiczna, poprawa jakości środowiska miejskiego, rozwój drogowej i lotniczej sieci TEN-T, zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących w sieci drogowej TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego, rozwój kolejowej sieci TEN-T, ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, infrastruktura ratownictwa medycznego

21 Jednostki samorządu terytorialnego a POIiŚ 2014-2020 - podsumowanie
23 ogłoszone konkursy w ramach których o dofinansowanie mogą ubiegać się jst kwota przeznaczona na te konkursy 16,9 mld zł Wnioski o dofinansowanie - jst Umowy o dofinansowanie - jst 409 wniosków złożonych przez jst 144 umowy podpisane z jst 8,3 mld zł wnioskowanego dofinansowania UE 4,7 mld zł przyznanego dofinansowania UE 7,5% alokacji programu 4,2% alokacji programu Płatności na rzecz beneficjentów - jst kwota wypłacona beneficjentom – jst w części UE 360,8 mln zł kwota wypłacona beneficjentom - jst 307 mln zł 0,3% alokacji programu

22 Dziękuję za uwagę! Departament Programów Infrastrukturalnych Ministerstwo Rozwoju


Pobierz ppt "Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko"

Podobne prezentacje


Reklamy Google