Matura 2015 bez tajemnic. Plan prezentacji U źródeł informacji U źródeł informacji Przyczyny zmian Przyczyny zmian Kierunek zmian Kierunek zmian Struktura.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
Advertisements

Zmiany w egzaminie maturalnym od 2015 r.
Nowa” Matura 2015 Języki obce
MATURA 2015.
Matura 2015 Omówienie zmian w arkuszu maturalnym na poziomie podstawowym, rozszerzonym i dwujęzycznym. Matura ustna.
Opracował: Zbigniew Łuczka M A T U R A W R O K U Co nowego.
Zmiany w egzaminie maturalnym Egzamin maturalny od 2010 r. 1 CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe: język polski – nie określa się poziomu egzaminu język.
MATURA w bliższej i dalszej przyszłości Salon Maturzystów 2008.
EGZAMIN MATURALNY 2012 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Egzamin maturalny w 2008 roku.1 Egzamin maturalny w 2008 roku.
Egzamin maturalny od 2005 roku.1 Egzamin maturalny od 2005 roku! Opracował Grzegorz Sitko IV LO im. Adama Mickiewicza w Warszawie.
Egzamin maturalny w 2008 roku.1 Egzamin maturalny w 2008 roku podstawowe informacje Opracowała: Halina Sitko Warszawa,20 sierpnia 2007 r.
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
Egzamin maturalny zmiany od 2009 roku. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 września 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków.
Egzamin maturalny CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe: język polski – nie określa się poziomu egzaminu język obcy nowożytny zdawany na jednym poziomie wybrany.
EGZAMIN MATURALNY EGZAMINY OBOWIĄZKOWE CZĘŚĆ USTNA JĘZYK POLSKI JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY CZĘŚĆ PISEMNA JĘZYK POLSKI JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY MATEMATYKA EGZAMINY.
EGZAMIN MATURALNY EGZAMINY OBOWIĄZKOWE CZĘŚĆ USTNA JĘZYK POLSKI JĘZYK OBCY NOWOŻYTNY JĘZYK MNIEJSZOŚCI NARODOWEJ CZĘŚĆ PISEMNA JĘZYK POLSKI JĘZYK OBCY.
I. Wybór przedmiotów egzaminacyjnych 1. Egzaminy obowiązkowe: w części ustnej – poziom podstawowy: a) język polski, b) język obcy nowożytny, c) język mniejszości.
Egzamin maturalny w 2007 roku.1 Egzamin maturalny w 2007 roku Aktualizacja: Halina Sitko Centralna Komisja Egzaminacyjna, wrzesień 2006 r.
MATURA 2010 podstawowe informacje o egzaminach wykonał Zbigniew Szubert.
Matura w XV LO im.Narcyzy Żmichowskiej. Egzaminy obowiązkowe ustne: 1.Język polski ( jeden poziom - prezentacja ) 2.Język obcy nowożytny ( do wyboru.
Egzamin gimnazjalny – zasady r.szk. 2013/14
Zmiany w systemie egzaminów zewnętrznych MATURA od 2007 roku Materiały zebrała i opracowała mgr Barbara Adamiak.
Egzamin maturalny w 2014 roku podstawowe informacje.
MATURA Podstawa prawna. 2. Egzamin maturalny – cóż to takiego? 3. Deklaracja maturalna. 4. Zwolnienie z egzaminu. 5. Harmonogram egzaminu maturalnego.
Świat domysłów, plotek i projektów – jakich zmian możemy się spodziewać do/ i 2015 roku? Stan na marzec 2013 roku Mariusz Domański.
Wieruszów 2003 NOWA MATURA (Dz. U. Nr 26 z r.) Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. Stanisława Staszica w Wieruszowie.
EGZAMIN MATURALNY ’2005 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 .IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego Skala staninowa średnich wyników szkół (w %) z egzaminu gimnazjalnego w 2012 r. Stanin Język polski Historia.
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy.
Nowa podstawa programowa.
Matura 2011 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r. (Dz.U. nr 83, poz. 562 z późn. zm.)
Zmiany w egzaminie maturalnym Egzamin maturalny od 2010 r. 1 CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe: język polski – nie określa się poziomu egzaminu język.
EGZAMIN MATURALNY JEST FORMĄ OCENY POZIOMU WYKSZTAŁCENIA OGÓLNEGO, SPRAWDZA WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI, KTÓRE SĄ OKREŚLONE W STANDARDACH WYMAGAŃ EGZAMINACYJNYCH.
EGZAMIN MATURALNY ’2015 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
EGZAMIN MATURALNY 2015 PODSTAWOWE INFORMACJE. Egzamin maturalny, będący formą oceny poziomu wykształcenia ogólnego, sprawdza w jakim stopniu absolwent.
MATURA 2010 Z MATEMATYKI Podstawowe informacje o egzaminie maturalnym z matematyki Prezentację opracowała: Iwona Kowalik.
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Gdańsku Egzamin maturalny od 2015 roku.
Nowa formuła egzaminu maturalnego od 2015 roku
Filmik matura:) Zmiany? Najpierw dokonać wyboru… PRZEDMIOTY OBOWIĄZKOWE PISEMNY USTNY PRZEDMIOTY DODATKOWE ALE OBOWIĄZKOWE /wszystkie pisemne oraz na.
Informacja o maturze w 2015 roku. Matura od 2015 roku Lista przedmiotów obowiązkowych nie ulega zmianie w porównaniu do obecnie obowiązujących: język.
1 Zasady przeprowadzenia egzaminu maturalnego w roku szkolnym 2014/2015.
Matura 2014 Wyniki egzaminu maturalnego w I Liceum Ogólnokształcącym im. A. Mickiewicza w Białymstoku.
MATURA Podstawa prawna Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Informator dla rodziców
EGZAMIN MATURALNY ’2016 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
18, 19, 20 kwietnia 2016 Podstawę prawną przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego stanowią następujące akty prawne: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r.
Egzamin maturalny od 2010 r.. CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe:  język polski – nie określa się poziomu egzaminu  język obcy nowożytny zdawany na poziomie.
Nowa matura – od roku 2015 Informacje ogólne. Przedmioty obowiązkowe Język polski – część pisemna (poz. podst.) + część ustna Język angielski – część.
EGZAMIN MATURALNY Sesja egzaminacyjna w 2016 roku
Egzamin gimnazjalny Informacje dla rodziców uczniów klas trzecich Egzamin * kwiecień * 2016r.
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
Sprawdzian został przeprowadzony 1 kwietnia 2015 r. Uczniowie, którzy z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpili do sprawdzianu tego dnia, pisali.
1 Egzamin maturalny w roku 2008 czyli co każdy uczeń, absolwent, nauczyciel, rodzic powinien wiedzieć na temat matury w 2008 roku.
Egzamin maturalny w 2009 roku.1 Egzamin maturalny w 2009 roku podstawowe informacje Opracowała: Halina Sitko Warszawa, 1 września 2008 r.
2 3 W części ustnej (bez określania poziomu) język polski język obcy nowożytny W części pisemnej język polski (poziom podstawowy) język obcy nowożytny.
Organizacja zajęć w zakresie rozszerzonym w latach szkolnych 2016/17 klasa I 2017/18 klasa II 2018/19 klasa III MATURA.
Egzamin maturalny w 2017 roku
Podstawowe informacje o egzaminie ósmoklasisty
MATURA 2018.
NOWA MATURA OD ROKU 2016.
RAPORT Z EGZAMINU GIMNAZJALNEGO W ROKU SZKOLNYM 2016/2017
MATURA 2017.
Egzamin maturalny w 2018 roku
MIEJSKI OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
OFERTA EDUKACYJNA. OFERTA EDUKACYJNA Przedmiot rozszerzony od klasy I Klasa I A Przedmiot rozszerzony od klasy I MATEMATYKA OD KLASY II WYBIERZESZ.
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
Organizacja zajęć w zakresie rozszerzonym w latach szkolnych 2018/19 klasa I 2019/20 klasa II 2020/21 klasa III MATURA.
Opracowanie wyników egzaminów maturalnych 2019
Zapis prezentacji:

Matura 2015 bez tajemnic

Plan prezentacji U źródeł informacji U źródeł informacji Przyczyny zmian Przyczyny zmian Kierunek zmian Kierunek zmian Struktura egzaminu według nowych zasad Struktura egzaminu według nowych zasad Jakie są kryteria oceniania? Jakie są kryteria oceniania?

U źródeł informacji 2009 → 2012 → 2015 → 2018

Dlaczego jest potrzebny Informator? ov.pl du.pl

Dlaczego znowu zmiany?  konsekwencja wprowadzenia NPP  próba ujednolicania egzaminów zewnętrznych  wynik ewaluacji i monitoringu dotychczasowej formuły egzaminu

Matura 2015 – zmiany organizacyjne zakończenie procesu harmonizacji systemu egzaminów zewnętrznych - założeniem trzykrotny pomiar wiedzy i umiejętności uczniów z zakresu 3. przedmiotów (j. polski, j. obcy, matematyka) Prowadzone badania w zakresie EWD nie pozwalają na ocenę pracy szkoły i nauczycieli oraz stwierdzenie „przyrostu wiedzy uczniów” na wszystkich etapach edukacyjnych. rok 2015 – koniec wdrażania w szkołach ponadgimnazjalnych (o trzyletnim okresie nauczania) nowej podstawy programowej, konsekwencja języka efektów, w jakim została napisana nowa podstawa programowa, procedury rekrutacyjne wyższych uczelni – potrzebują więcej i lepszych informacji do selekcji przyszłych studentów.

Zakres zmian – struktura egzaminu MATURA - PRZEDMIOTY OBOWIĄZKOWE DZISIAJ: język polski – część pisemna na wybranym poziomie, część ustna – na jednym poziomie; język obcy nowożytny – część pisemna na wybranym poziomie, część ustna na jednym poziomie; matematyka – na wybranym poziomie; języki mniejszości narodowych, etnicznych, regionalny – część pisemna na wybranym poziomie, część ustna – na jednym poziomie. ROK 2015 język polski – część pisemna i ustna na poziomie podstawowym, język obcy nowożytny – część pisemna na poziomie podstawowym, ustna bez określonego poziomu matematyka – poziom podstawowy języki mniejszości narodowych – część pisemna i ustna na poziomie podstawowym, przedmiot wybrany – poziom rozszerzony

Zakres zmian – struktura egzaminu PRZEDMIOTY DO WYBORU, ZDAWANE WYŁĄCZNIE NA POZIOMIE ROZSZERZONYM  Biologia;  Chemia;  Filozofia;  Fizyka;  Geografia;  Historia;  Historia muzyki;  Historia sztuki;  Informatyka; Język łaciński i kultura antyczna; Języki mniejszości narodowych i etnicznych oraz język regionalny; Język polski; Matematyka; Wiedza o społeczeństwie; Języki obce nowożytne (część pisemna na poziomie rozszerzonym lub dwujęzycznym, część ustna na poziomie dwujęzycznym). Egzamin 2015 wyłącza tylko jeden przedmiot z listy poprzednio obowiązującej – wiedzę o tańcu ( brak podstawy programowej dla tego przedmiotu)

W części pisemnej obowiązkowy egzamin z JEDNEGO PRZEDMIOTU DODATKOWEGO (bez progu zdawalności) WYBIERANY NIEZALEŻNIE od przedmiotów, których zdający uczył się w szkole w zakresie rozszerzonym PRAWO przystąpienia do EGZAMINU Z PIĘCIU KOLEJNYCH przedmiotów dodatkowych Zakres zmian – struktura egzaminu PRZEDMIOTY DO WYBORU, ZDAWANE WYŁĄCZNIE NA POZIOMIE ROZSZERZONYM

Zakres zmian – rodzaje zadań Zasadniczo arkusze egzaminacyjne się nie zmienią. Egzaminy podstawowe z języka polskiego i języka obcego nowożytnego mają dwie części, łatwe do rozdzielenia, do osobnego sprawdzania, dostarczane jednocześnie: zadania zamknięte, wypowiedź pisemna na podany temat. Egzamin podstawowy z matematyki ma dwie części, łatwe do rozdzielenia, do osobnego sprawdzania, dostarczane jednocześnie: zadania matematyczne zamknięte, zadania matematyczne wymagające prezentacji toku rozumowania.

Zakres zmian – ocenianie odpowiedzi Część ustna matury: Wypowiedź będzie oceniana według kryteriów holistycznych. Będą brane pod uwagę przede wszystkim: wartość merytoryczna wypowiedzi, organizacja tekstu, poziom sprawności komunikacyjnej zdającego, poziom poprawności językowej wypowiedzi zdającego. Część ustną egzaminu przeprowadzą i ocenią przedmiotowe zespoły egzaminacyjne powołane w szkole, do której uczęszczał absolwent.

Zakres zmian – sposób oceniania odpowiedzi Część pisemna matury: Ocenianie holistyczne, całościowe – odejście od oceniania analitycznego. Nie ocenia się jakości pojedynczych elementów (wiedzy i umiejętności szczegółowych ucznia), ale sposób powiązania ich w strukturę oraz funkcjonalność tej struktury. Ocenianie holistyczne wymaga ustalenia szczegółowych kryteriów oceniania i podania różnych przykładów rozwiązań – różnych dróg rozwiązania problemu. Kryteria będą jawne, upublicznione. Informatory z przykładowymi pytaniami i zadaniami ukazały się w sierpniu 2013 r.

Zakres zmian – sposób oceniania odpowiedzi Przykładowe poziomy rozwiązań zadań w ujęciu holistycznym: Poziom 0: rozwiązanie niestanowiące postępu Poziom1: dokonano niewielkiego, ale koniecznego postępu na drodze do całkowitego rozwiązania; Poziom 2: dokonano istotnego postępu, ale zasadnicze trudności zadania nie zostały pokonane; Poziom 3: zasadnicze trudności zadania zostały pokonane, ale w trakcie ich pokonywania popełniono błędy; Poziom 4: zasadnicze trudności zadania zostały pokonane bezbłędnie, ale rozwiązanie nie zostało dokończone lub dalsza część rozwiązania zawiera poważne błędy merytoryczne; Poziom 5: zasadnicze trudności zadania zostały pokonane bezbłędnie, ale dalsza część rozwiązania zawiera usterki (błędy rachunkowe, niedokonanie wyboru właściwych rozwiązań, itp.); Poziom 6: pełne rozwiązanie. (wg nowej formuły egzaminu gimnazjalnego – w zależności od typu zadań wykorzystuje się przy ocenianiu wszystkie, albo część poziomów rozwiązania)

Zakres zmian – sposób oceniania odpowiedzi „ Oceniane będzie pokonanie zasadniczej trudności zadania oraz kolejne niezbędne czynności prowadzące do pełnego zrozumienia problemu postawionego przed zdającym” - najważniejsze jest ocenianie umiejętności ucznia i jego toku rozumowania. (Uzasadnienie wprowadzenia zmian w Rozporządzeniu MEN w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania …) Wyniki egzaminu maturalnego w części ustnej będą wyrażone w procentach, w części pisemnej - w procentach i na skali centylowej, dzięki której zdający będą mogli porównać swoje osiągnięcia egzaminacyjne z wynikami innych uczniów. Wynik na skali centylowej powie im, jaki odsetek zdających uzyskał taki sam lub niższy wynik z danego przedmiotu. (Źródło MEN)

Kierunek zmian – język obcy

Kierunek zmian  większa reprezentatywność umiejętności przewidzianych w pp  teksty krótsze, bardziej różnorodne, bliskie potrzebom ucznia  ograniczenie ilości zdań prawda/fałsz na rzecz zadań ww i dobieranie  wprowadzenie zadań na sprawdzanie znajomości struktur gramatyczno-leksykalnych  rezygnacja z KFU  zmiana DFU na list prywatny, wpis na blogu, forum, e- mail  zmiana kryteriów oceniania, korespondująca, z tymi przyjętymi na egzaminie gimnazjalnym

Kierunek zmian  rezygnacja z dwóch arkuszy na egzaminie rozszerzonym  wprowadzenie sprawdzania dodatkowej umiejętności: rozróżniania faktów od opinii  wyrównanie poszczególnych części arkusza  zastąpienie form wypowiedzi pisemnej, zostaje: rozprawka, artykuł, list formalny na pr.  na poziomie pp zrezygnowano z oceny w kryterium formy, na pr wprowadzono łączną ocenę formy z treścią  organizacyjnie umożliwiono zdawanie uczniowi wszystkich poziomów egzaminu, w tym dwujęzycznego

Egzamin obowiązkowy Każdy uczeń przystępuje do egzaminu obowiązkowego na poziomie podstawowym w części pisemnej i do ustnego bez określania poziomu.

Egzamin dodatkowy  egzamin pisemny na poziomie rozszerzonym  egzamin pisemny na poziomie dwujęzycznym  egzamin ustny na poziomie dwujęzycznym, jednakże wyłącznie razem z egzaminem pisemnym na tym poziomie  egzamin pisemny na poziomie rozszerzonym lub egzamin pisemny na poziomie rozszerzonym i egzamin ustny (bez określania poziomu), jeżeli jako przedmiot obowiązkowy był zdawany inny język obcy

Egzamin w liczbach / 50 30%, 30%, 20%, 20% 150 Brak progu zaliczenia / 50 24%, 26%, 24%, 26% 180 Brak progu zaliczenia / 60 4x25% 15

Arkusz maturalny 1.Rozumienie ze słuchu 2. Rozumienie tekstów pisanych 3. Znajomość środków językowych 4. Pisanie

Arkusz maturalny ZNAJOMOŚĆ ŚRODKÓW JĘZYKOWYCH 2-3 zadania zamknięte 2-3 zadania zamknięte wielokrotny wybór lub dobieranie wielokrotny wybór lub dobieranie

Arkusz maturalny PISANIE 1 zadanie z czterema podpunktami 1 zadanie z czterema podpunktami polecenie sformułowane w języku polskim polecenie sformułowane w języku polskim słów słów

Bewertung Ocenianie

Co to znaczy zdać egzamin?  uzyskać z przedmiotów obowiązkowych 30% punktów możliwych do uzyskania  przystąpić do egzaminu dodatkowego, pisemnego na poziomie rozszerzonym

Kto ocenia? egzamin ustny: zespół egzaminujący,egzamin ustny: zespół egzaminujący, w tym jeden egzaminator OKE, jeden nauczyciel z innej szkoły egzamin pisemny: egzaminatorzy OKEegzamin pisemny: egzaminatorzy OKE Wyniki ustalone przez egzaminatorów są niepodważalne nawet na drodze sądowej.

Jak wyrażona jest ocena dla ucznia? Skala procentowaSkala procentowa Skala centylowaSkala centylowa

7 kg, 5 mc mały/ duży ? 28

CENTYLE 29

Centyle 5 m-cy – 7 kg 75 centyl 75% maluchów w jego wieku ma taką lub niższą wagę 30

Wyniki w mojej klasie - przykład 31

Ocena zadań zamkniętych – j.obcy W ocenie zadań zamkniętych i otwartych występujących w pierwszych trzech częściach egzaminu (rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstu pisanego, znajomość struktur) przyjęto skalę 0-1. Nie przyznaje się punktów połówkowych!

Ocena zadań otwartych POZIOM PODSTAWOWY  Treść: 0-4 pkt  Spójność i logika: 0-2 pkt  Zakres środków językowych: 0-2 pkt  Poprawność środków językowych: 0-2 pkt W ocenie nie brana jest pod uwagę forma wypowiedzi!

Ocena zadań otwartych poziom podstawowy, treść

Dziękuję za uwagę!