NOWE TRENDY W TURYSTYCE WARSZAWA_03_11_2015
PROJEKT 2015 Nazwa: „LUDZIE DLA TURYSTYKI” – ROZWÓJ MAZOWIECKICH KADR NA RZECZ ROZWOJU GOSPODARKI TURYSTYCZNEJ W REGIONIE Dofinansowanie: środki Ministerstwa Sportu i Turystyki Czas realizacji: Cel główny: Celem głównym realizacji zadania jest wzmocnienie i poprawa jakości funkcjonowania kadr działających na rzecz rozwoju turystyki poprzez organizację spotkań szkoleniowo-warsztatowych. Działanie jest ukierunkowane na wspieranie rozwoju kwalifikacji oraz podniesienie kompetencji zasobów ludzkich.
Nie ma biznesu bez podstawowej wiedzy z zakresu socjologii emocje jako siła napędowa działań zachowania społeczne jako wzór do naśladowania konsumpcja jako atrybut cywilizacji i sposób na wyrażanie własnego ja
Podróżowanie, jak mało która dziedzina ludzkiej aktywności: służy demonstrowaniu statusu społecznego i majątkowego umożliwia nawiązywanie i podtrzymywanie relacji zyskuje pod względem atrakcyjności doświadczeń, kiedy podróżujący mogą na bieżąco dzielić się przeżyciami i komentować je, pozostając w kontakcie ze znajomymi 5
Zmiany… Globalizacja Mcdonaldyzacja Większe obycie w świecie Wzrost poziomu wykształcenia Wzrost tempa życia – wzrost oczekiwań co do tempa zmian otoczenia Nuda - reakcja na powtarzalność i powolność Atrofia więzi – zagubienie w czasie wolnym
Skąd mam wiedzieć co ludzi kręci? Jeśli nie interesują Cię ludzie – nie będziesz interesująca (-y) dla nich Jeśli nie zaczniesz obserwować ludzi – nie zdołasz spełnić ich oczekiwań Ludzie nie zawsze wiedzą, czego chcą i nie zawsze potrafią to wysłowić Ludzie chcą uczestniczyć – nie chcą pozostawać bierni
Co odróżnia prosumenta od konsumenta? poszukuje szerokiej wiedzy o produktach swoją wiedzę chętnie przekazuje innym świadomie podejmuje decyzje zakupowe i jest coraz bardziej ostrożny, jeśli chodzi o odbiór informacji kontrola, aktywność i samodzielność ciekawość, impuls i poszukiwanie nowości chce być współtwórcą produktu - a nawet współuczestnikiem promocji produktu
Prosument w turystyce samodzielnie projektuje wakacje w turystyce porzuca trend 3S (sea, sun, sand) na rzecz 3E (entertainment, excitement, education) pozostaje w nieustannym kontakcie - dzieli się wiedzą, poszukuje informacji i potwierdzenia słuszności własnych wyborów CHCE MIEĆ WPŁYW!!!
Nowe trendy społeczne (1) starzenie się społeczeństw malejąca liczebność gospodarstw domowych coraz późniejsze zakładanie rodziny dziecko w centrum zainteresowania wzrost liczby kobiet pracujących zawodowo wzrost ilości czasu wolnego i zarazem chęć jego oszczędzania
Nowe trendy społeczne (2) zwrot w kierunku zdrowego trybu życia wielokulturowość i transkulturowość przywiązywanie wagi do rozwoju osobistego konflikty pomiędzy tożsamością (etniczną, kulturową) a dążeniem do nowoczesności profesjonalizacja hobby
Kilka trendów konsumenckich (1) homogenizacja vs deglobalizacja i glokalizacja umasowienie konsumpcji vs prosumeryzm eurokonsumpcja etnocentryzm e-konsumpcja konsumpcja hedonistyczna
Kilka trendów konsumenckich (2) serwicyzacja konsumpcji domocentryzm konsumpcja suwerenna i świadoma konsumpcja trwała i zrównoważona slow movements (slow food, slow cities) rytualizacja konsumpcji ( Beaujolais Nouveau ) dematerializacja konsumpcji
Łańcuch wartości w turystyce
Turystyczny produkt sieciowy kompleksowy wieloczynnikowy oparty o współpracę wielu podmiotów współtworzony przez turystów bazujący na efekcie synergii
Czym jest turystyka doświadczeń? emocje, pasje i zainteresowania intensyfikacja wydarzeń maksymalizacja doznań na jednostkę czasu ACE (ang. adventure, culture, ecology) ASI (Activities & Special Interests)
warsztaty kosmetyczne (dla kogo?) domowa „produkcja” kosmetyków
Rok urodzenia Nazwa pokoleniaPrzedział wiekowy w 2014 roku GI Milczące pokolenie Baby Boomers Generacja X Generacja Y Generacja Z13 – 0
Pokolenie Y – dlaczego inne? przemiany społeczno-gospodarcze lat 80. i 90. XX w. w Polsce - transformacja ustrojowa okres potężnych zmian technologicznych pogłębienie przepaści międzypokoleniowej globalizacja: zacieranie barier między krajami, scalanie się kultur, internacjonalizacja, zwiększanie się dostępności do produktów i usług z całego świata dostęp do informacji i wiedzy (dotychczas trudnodostępne)
Cechy pokolenia Y (1) działanie z dużą prędkością, wielozadaniowość podejmowanie przypadkowych działań, uzależnienie od sieci i stałego dostępu do Internetu otwartość na nowości i innowacje brak obaw przed zmianami wyczulenie na niebezpieczeństwo i ryzyko krąg przyjaciół osób poszerzony o świat cyfrowy
Cechy pokolenia Y (2) mobilność, łatwość podróżowania i podejmowania decyzji o zmianie miejsca zamieszkania lub emigracji przemiany zachodzące w modelu rodziny hołdowanie tymczasowości (kredyty, zmiany, nietrwałe więzi) zorientowanie na zabawę i egocentryzm życie pod wyjątkową presją (projekt „Dziecko”) wysoki poziom wykształcenia
Przewidywane obszary wpływu pokolenia Y na rynek turystyczny po stronie popytu: – nowe potrzeby i oczekiwania – zmiany w obszarze trendów konsumenckich – nowe przesłanki podejmowania decyzji nabywczych po stronie podaży: – zmiany na rynku pracy – nowe formy usług – nowe propozycje rynkowe
Konsument nowej generacji potrafi wyszukiwać informacje o produktach i usługach i skutecznie przekazywać je innym stara się świadomie podejmować decyzje zakupowe i chce mieć udział w tworzeniu i promowaniu produktów cenionej marki w dynamiczny sposób poszukuje informacji o produktach wchodzi w interakcję z przekazem reklamowym i innymi użytkownikami sieci publicznie wyraża zdanie na temat firmy i jej działań 24
Word of Mouth Mouse 25
Media społecznościowe (MS) naturalne środowisko dzieci sieci miejsce wypoczynku i zabawy eskapizm w świat fantazji nowości i emocje wszystko za darmo interakcja
Mity na temat promocji w MS: jest za darmo jest tania jest łatwa każdy może założyć „fanpage” i podnieść obroty może być „dodatkiem” do pozostałych form promocji i dystrybucji nie wymaga specjalistycznej wiedzy jest zabawą
Czy sieci społecznościowe to faktycznie coś nowego? spotkania i pogaduchy? plotki i opinie? polecenia i referencje? dyskusja o markach? wyładowanie frustracji? poszukiwanie wiedzy?
Kreowanie siebie
Nie Ty masz pisać o sobie, ale Twoi ambasadorzy – o Tobie Jak znaleźć ambasadorów? Jak zainfekować sieć? Jak sprawić, żeby klienci wracali? Jak powiązać działania w sieci z działaniami w świecie rzeczywistym?
Podsumowanie Biznes to nieustanna praca nad sobą i zdobywanie wiedzy Usługi są dla ludzi – wymagają interesowania się ludźmi. „Turyści” to nie jest nowy gatunek człowieka - nie różnią się od nas, a pomysły przychodzą z bardzo nieprzewidzialnych stron! Nie musisz znać się na wszystkim – biznes to także kooperencja (kooperacja + konkurencja).
Dziękuję za uwagę
Magdalena Kachniewska MAZOWIECKA REGIONALNA ORGANIZACJA TURYSTYCZNA ul. Nowy Świat 27/ Warszawa tel. 22/ DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ