Polityka klimatyczno-energetyczna w latach 2020-2030: propozycje KE, stanowisko MG, dalsze działania Warszawa, 28 stycznia 201 4 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
VI EAP na półmetku Strategia Lizbońska (2000, 2006)
Advertisements

Badania Systemowe “EnergSys” Sp. z o.o.
Analiza konkurencyjności polskiego sektora kosmicznego
1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
Polityka spójności UE na lata 2014–2020
Nowa Perspektywa finansowa
Działania na forum ICAO – Grupa ds. Międzynarodowego Lotnictwa i Zmian Klimatu (GIACC) Warszawa, 30 czerwca 2009r.
Rozwój kogeneracji w Polsce w świetle badania analizy
Strategia wdrażania pakietu energetyczno-klimatycznego
1 Podstawy analityczne polskiego stanowiska w sprawie zmiany dyrektywy EU ETS w okresie od sierpnia 2008 r. Wojciech Burkiewicz Zastępca Dyrektora Departament.
Polska – kraj na rozdrożu Andrzej Kassenberg Instytut na rzecz Ekorozwoju.
Stanowisko Rządu RP wobec propozycji KE Warszawa, 5 marca 2013 r.
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
EUROPA 2020 Strategia na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu.
Reforma Wspólnej Polityki Rolnej po 2013 a obecny stan negocjacji
BADANIA SOCJO - EKONOMICZNE w ENERGETYCE
System ewaluacji NPR i NSRO
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Pakiet projektów ustaw energetycznych Ministerstwo Gospodarki Warszawa, 15 maja 2012 r.
Ministerstwo Gospodarki Działania MG na rzecz popularyzacji koncepcji nowego podejścia do zamówień publicznych Krzysztof Gulda Dyrektor Departamentu Rozwoju.
energetyczno-klimatycznego - zagadnienia istotne dla elektroenergetyki
Wstępna ocena skutków dla Polski
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego RADA NAUKI przy Ministrze Nauki i Szkolnictwa Wyższego Cele i warunki reformowania systemu badań naukowych w.
Krzysztof Zaręba Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Stan prac nad przygotowaniem PROW Kwiecień 2013 WARSZAWA 23 kwietnia 2013 r. 1.
Konsekwencje polityki klimatycznej UE dla Polski
Ministerstwo Gospodarki
Polska branża spożywcza wobec globalnego kryzysu surowcowego – przetrwać czy wygrać KATOWICE, Andrzej Butra – Podsekretarz Stanu.
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Opracowanie ekspertyzy dotyczącej zagadnień ekonomicznych energetyki w Polsce na tle UE i świata w horyzoncie czasowym do roku czerwiec 2009r.
Politechnika Częstochowska Wydział Inżynierii Procesowej, Materiałowej i Fizyki Stosowanej Katedra Pieców Przemysłowych i Ochrony Środowiska Struktura.
Zagadnienia polityczno- prawne w Polsce na tle Unii i świata w horyzoncie czasowym do 2050 r. Dr inż. Sławomir Pasierb Zeroemisyjna gospodarka energią
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
Sektor energii krajów UE-10 Wspólne wyzwania, wspólne działania Katowice, maja 2011 r.
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
Sławomir Pasierb Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii
Izabela Grabowska Alicja Wróż
PAKIET KLIMATYCZNY UE SZANSA CZY ZAGROŻENIE
Pakiet energetyczno – klimatyczny aktualny stan prac UE nad wdrożeniem
Spotkanie w sprawie benchmarków Ministerstwo Gospodarki, sala 111
Wnioski i rekomendacje wynikające z realizacji projektu
Krzysztof Zaręba Pełnomocnik Rządu ds. Promocji
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
Nowa Strategia Europejska na rzecz Wzrostu i Zatrudnienia
Proces decyzyjny uśmiercania polskiego górnictwa i przemysłu przez UE:
„Bioenergia w rolnictwie” Podstawowe założenia regulacji dotyczących energetyki odnawialnej - projekt ustawy o OZE Maciej Kapalski Wydział Odnawialnych.
problem ocieplania klimatu nierozerwalnie związany jest z funkcjonowaniem geosystemu, tj. skomplikowanej współzależności procesów zachodzących w litosferze,
Perspektywa finansowa :
Elektroenergetyka w Polsce - wyzwania, skutki i koszty z propozycji ram polityki klimatyczno-energetycznej 2020 – 2030 Stanisław Tokarski Wiceprezes –
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Polityka bezpieczeństwa energetycznego na przykładzie Polski i Niemiec
Komunikat Komisji do Rady Europejskiej COM(2008) 800 A European Economic Recovery Plan działania krótkoterminowe o charakterze antycyklicznym mające na.
„Rok po zmianach: rynek delegowania pracowników w nowym otoczeniu prawnym” Danuta JAZŁOWIECKA Posłanka do Parlamentu Europejskiego Warszawa,16 października.
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
Priorytety polskiej polityki kosmicznej Otylia Trzaskalska-Stroińska Zastępca Dyrektora Departamentu Innowacji i Przemysłu „Polska w kosmosie wczoraj,
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej. Inteligentne rozwiązania aby chronić środowisko 2.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Polityka, strategie i regulacje w zakresie efektywności energetycznej MINISTERSTWO ENERGII Kraków, dn. 30 marca 2016 r.
Wykorzystanie zasobów energetycznych OZE na obszarach wiejskich: potencjalna rola instalacji fotowoltaicznych Barbara Adamska, Polskie Towarzystwo Fotowoltaiki.
PROJEKT ROZPORZĄDZENIA LULUCF
Złoże węgla brunatnego Złoczew
Warunki wstępne (ex ante) stan
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
Finansowanie projektów energetycznych po 2020 roku
II Forum Wiedzy i Innowacji
Europejski Fundusz Społeczny po 2013 r.
Programy INTERREG i Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa Stan wdrażania i przygotowania do nowej perspektywy Pokrzywna, kwiecień 2018.
Zapis prezentacji:

Polityka klimatyczno-energetyczna w latach : propozycje KE, stanowisko MG, dalsze działania Warszawa, 28 stycznia r.

2 January Package 2 Na pakiet opublikowany przez KE w dniu 22 stycznia br. składają się: Komunikat dot. cen energii w UE (Energy prices and costs in Europe) Komunikat na rzecz odrodzenia europejskiego przemysłu (For a European Industrial Renaissance) Komunikat dot. wydobywania węglowodorów (m.in. gazu łupkowego) przy wykorzystaniu metody szczelinowania hydraulicznego Komunikat dot. ram klimatyczno-energetycznych na okres (A policy framework for climate and energy in the period from 2020 to 2030)

3 Komunikat KE na rzecz odrodzenia europejskiego przemysłu Powtórzenie celu (z 2012 r.) ws. zwiększenia udziału przemysłu w PKB UE do poziomu 20% (obecnie 16%); Komunikat jest bardzo ogólny, nie wskazuje żadnych nowych celów, jest raczej wyliczeniem prowadzonych inicjatyw i wezwaniem do kontynuacji działań; Dokument nie wskazuje w jaki sposób rekompensować działania inicjowane w obszarze polityki klimatycznej, aby zachować konkurencyjność europejskiego przemysłu; Komunikatowi towarzyszy dokument roboczy służb Komisji, w którym zawarte są inicjatywy sektorowe.

4 Założenia propozycji KE w zakresie klimatu cz. 1 4 Redukcja emisji o 40% w roku 2030 w stosunku do roku 1990 (kontynuacja obecnych rozwiązań zapewni w 2030 r. redukcję na poziomie 32%) ETSETS ETSETS Non ETS - 19% dla Polski! Zwiększenie liniowego współczynnika redukcyjnego z 1,74% rocznie do 2,2% po 2020 r. 43% w stosunku do 2005 r. 30% w stosunku do 2005 r. W non-ETS cele wyższe dla krajów bogatszych

5 Założenia propozycji KE w zakresie klimatu cz. 2 5 deklaracje państw (national plans for secure and sustainable energy ) nowe cele krajowe proporcjonalne do zobowiązań do 2020 udział OZE w miksie energetycznym UE – 27% brak celu dla biopaliw W przypadku gdy suma celów krajowych nie zapewni realizacji celu UE, KE może zaproponować dodatkowe instrumenty.

6 Główne elementy polskiego stanowiska 6 dopasowanie rozwiązań do specyfiki polskiej gospodarki potrzeba niższych cen energii ze względu na ryzyko carbon leakage, ambitna polityka klimatyczna tylko po zawarciu porozumienia globalnego spójność polityki przemysłowej, klimatycznej i energetycznej

7 Możliwe sposoby operacjonalizacji stanowiska PL 7 1.Większe uzależnienie wysokości obciążeń w ramach systemu ETS od poziomu PKB poszczególnych krajów – derogacje dla przemysłu w zamian za ponoszenie nakładów na inwestycje niskoemisyjne 2.Reforma systemu ETS poprzez przyznawanie bezpłatnych uprawnień do poziomu „benchmarków paliwowych” 3.Mechanizm gwarantujący większą ilość uprawnień bezpłatnych dla krajów, w których udział przemysłu w PKB przekracza 20% (kontrybucja do celu UE wzrostu udziału przemysłu w PKB do 20%) lub z wyższym udziałem przemysłu energochłonnego w PKB niż średnia unijna 4.Odejście od systemu ETS i zastąpienie go celami redukcyjnymi na poziomie krajowym

8 Proponowana formuła współpracy administracji i biznesu 8 comiesięczne spotkania ekspertów mailowe uzgodnienia ad hoc formalne konsultacje PRZEMYSŁPRZEMYSŁ MG Rząd RP

9 Pytania do dyskusji… 9 1.Czy system derogacji dla przemysłu, na wzór derogacji dla energetyki, byłby rozwiązaniem poprawiającym konkurencyjność polskiego przemysłu? 2.W jaki sposób, inny niż powrót do „benchmarku paliwowego”, można zapewnić, że system ETS nie będzie dyskryminujący dla instalacji wykorzystujących bardziej emisyjne paliwa niż gaz ziemny? 3.Jak zaprogramować mechanizm kompensacyjny dla krajów z wyższym niż 20% udziałem przemysłu w PKB lub wyższym niż średnia unijna udziałem energochłonnych w strukturze przemysłu? 4.Czy zastąpienie systemu ETS porównywalnym celem na poziomie krajowym (np. redukcja emisji o 25-30% w stosunku do 1990 r.) jest rozwiązaniem korzystniejszym?

Pl. Trzech Krzyży 3/ Warszawa tel fax web Ministerstwo Gospodarki Dziękuję za uwagę! Zbigniew Kamieński, Zastępca Dyrektora, Departament Innowacji i Przemysłu