Realizacja projektów eTwinning a nowa podstawa programowa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Advertisements

Ministerstwo Edukacji Narodowej
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Program wychowawczy szkoły
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Przedsiębiorczość w polskim systemie oświaty
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
Projekt ICT w nauczaniu przedmiotów matematycznych i przyrodniczych w gimnazjach Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
wsparciem dla ucznia, pomocą dla nauczyciela,
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Informacja o programie Zostać przedsiębiorczym.
Metoda projektu i praca zespołowa w praktyce szkolnej
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
II.2.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej.
Edukacja pozaformalna Edukacja nieformalna
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Kompetencje kluczowe uczniów gimnazjum i ich rozwój metodą projektów mgr Kamila Dębińska Uniwersytet Szczeciński.
Projekt edukacyjny w gimnazjum
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
„Kompetencje zawodowe”
ZMIANA KONCEPCJI FUNKCJONOWANIA SZKOŁY WEDŁUG EUROPEJSKICH STANDARDÓW KSZTAŁCENIA Makary K. Stasiak Kinga Kwiatkowska-Kuc.
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
Możliwości rozwoju szkolnictwa zawodowego i edukacji przedszkolnej RPO WŚ
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Doradztwo zawodowe w szkołach
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Sieć współpracy i samokształcenia doradców metodycznych
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Projekty zrealizowane w ZS1
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Spotkanie w ramach pracy w sieci konsultant Małgorzata Chodura
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
DOŚWIADCZENIE – PROFESJONALIZM – ENERGIA
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Realizacja projektów eTwinning a nowa podstawa programowa Europejski wymiar edukacji – rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół Realizacja projektów eTwinning a nowa podstawa programowa Warszawa, 5 listopada 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach

Ustawa z dn. 21.11.2008r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela Podstawy prawne Ustawa z dn. 21.11.2008r. o zmianie ustawy Karta Nauczyciela Rozporządzenie MEN z dn. 23.12.2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół Ustawa o systemie oświaty ze zmianami wynikającymi z ustawy z dnia 19.03.2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw Rozporządzenie MEN z dn. 23.03.2009r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych Rozporządzenie MEN z dn. 08.06.2009r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników Rozporządzenie MEN z dn. 20.08.2010r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych

Realizacja projektów eTwinning a nowa podstawa programowa Projekt w NPP Obowiązek realizacji projektu w gimnazjum. Obowiązek realizacji część treści z zakresu wos metodą projektu. Projekt edukacyjny jedną z zalecanych metod realizacji nowej podstawy programowej. Kształcenie umiejętności kluczowych. Spójność programowa szkoły umożliwia stosowanie czasochłonnych metod nauczania, takich jak projekt. „Projekt edukacyjny jest zespołowym, planowym działaniem uczniów, mającym na celu rozwiązanie konkretnego problemu, z zastosowaniem różnorodnych metod.” Realizacja projektów eTwinning a nowa podstawa programowa

Kompetencje kluczowe w uczeniu się przez całe życie Podstawa programowa kształcenia ogólnego – umiejętności kluczowe i zadania szkoły Porozumiewanie się w języku ojczystym * Czytanie * Umiejętność komunikowania się w języku ojczystym i w językach obcych Porozumiewanie się w j. obcych Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne * Myślenie matematyczne * Myślenie naukowe Kompetencje informatyczne * Umiejętność sprawnego posługiwania się TIK * Umiejętność wyszukiwania, selekcjonowania i krytycznej analizy informacji * Edukacja medialna Umiejętność uczenia się * Umiejętność rozpoznawania własnych potrzeb edukacyjnych oraz uczenia się Kompetencje społeczne i obywatelskie * Umiejętność pracy zespołowej * Edukacja zdrowotna * Rozwój indywidualny i społeczny: postawy (uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek do innych ludzi, ciekawość poznawcza, kreatywność, przedsiębiorczość, gotowość do podejmowania inicjatyw, do pracy zespołowej oraz kultura osobista; postawa obywatelska, poszanowanie tradycji i kultury własnego narodu, a także innych kultur i tradycji) Inicjatywność i przedsiębiorczość Świadomość i ekspresja kulturalna

Współpraca międzynarodowa w NPP Brak wskazań odnośnie współpracy międzynarodowej (wyjątek potwierdza regułę). Współpraca międzynarodowa szansą, z której szkoły korzystają aby zwiększyć kompetencje językowe uczniów poprzez kontakt z innymi użytkownikami języka i autentyczne sytuacje komunikacyjne, rozwijać świadomość językową uczniów, budować postawy ciekawości, tolerancji i otwartości wobec innych kultur – wartość dodana. Realizacja projektów eTwinning a nowa podstawa programowa

Realizacja projektów eTwinning a nowa podstawa programowa Języki obce w NPP Umiejętność skutecznego porozumiewania się w języku obcym celem kształcenia językowego i kompetencją kluczową. Język obcy od pierwszej klasy szkoły podstawowej. Kontynuacja nauki języka. Co najmniej dwa języki w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej. Wielojęzyczność. Mediacje. Obowiązek kształcenia umiejętności ponadprzedmiotowych. Wyłączenie zajęć językowych z typowego systemu klasowo- lekcyjnego. Wprowadzenie poziomów biegłości językowej wg ESOKJ. Realizacja projektów eTwinning a nowa podstawa programowa

Realizacja projektów eTwinning a nowa podstawa programowa TIK w NPP Zajęcia komputerowe od pierwszej klasy szkoły podstawowej. Komputer z dostępem do Internetu w każdej sali lekcyjnej. Umiejętność posługiwania się TIK - umiejętnością kluczową. „Ważnym zadaniem szkoły jest przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym. Nauczyciele powinni stwarzać uczniom warunki do nabywania umiejętności wyszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz posługiwania się przy TIK na zajęciach z różnych przedmiotów.” Realizacja projektów eTwinning a nowa podstawa programowa

Projekt eTwinning a program nauczania – tematy i cele projektów NPP źródłem tematów i inspiracją dla projektów. Wzbogacanie i pogłębianie treści nauczania stosownie do uzdolnień uczniów. Nacisk na wykorzystanie posiadanych wiadomości i kształtowanie postaw. „ Celem kształcenia ogólnego (…) jest: przyswojenie przez uczniów wiadomości na temat faktów, zasad, teorii i praktyki zdobycie przez uczniów umiejętności wykorzystywania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów; kształtowanie u uczniów postaw w warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie.” Realizacja projektów eTwinning a nowa podstawa programowa

Realizacja projektów eTwinning a nowa podstawa programowa Projekt eTwinning a program nauczania – czas i miejsce realizacji projektów Godzina karciana (zwiększanie szans edukacyjnych grupy uczniów ). Obowiązkowe zajęcia lekcyjne (rozwijanie kompetencji kluczowych każdego ucznia). Ramowy plan nauczania i KN zapewniają warunki do elastycznej organizacji pracy szkoły i wyjścia poza system klasowo-lekcyjny. Projekt eTwinning integralnym elementem programu nauczania. Realizacja projektów eTwinning a nowa podstawa programowa

Integracja projektu eTwinning z programem nauczania Przeprowadzenie diagnozy. Planowanie projektu z partnerem międzynarodowym. Włączenie projektu do programu nauczania. Dopuszczenie programu do użytku przez dyrektora szkoły. Informacja dla uczniów i rodziców. Przygotowanie instrukcji dla uczniów Realizacja projektu przez uczniów (pożądane grupy międzynarodowe) Ewaluacja. Realizacja projektów eTwinning a nowa podstawa programowa

Współpraca nauczycieli Modele projektów – jednoprzedmiotowe, wieloprzedmiotowe, międzyprzedmiotowe. Podejście CLIL, team teaching, nauczanie blokowe. Możliwa współpraca nauczycieli różnych przedmiotów; priorytetem nauki przyrodnicze i ścisłe. Współpraca z biblioteką szkolną. „Nauczyciele wszystkich przedmiotów powinni odwoływać się do zasobów biblioteki szkolnej i współpracować z nauczycielami bibliotekarzami.” Realizacja projektów eTwinning a nowa podstawa programowa

Zgodny z misją i wizją szkoły Integralna część programu szkoły Projekt eTwinning Zgodny z misją i wizją szkoły Integralna część programu szkoły Ukierunkowany na rozwój kompetencji kluczowych Serious Fun Dostosowany do potrzeb i możliwości uczniów oraz warunków Zgodny z podstawą programową Realizacja projektów eTwinning a nowa podstawa programowa

eTwinning a rozwój zawodowy nauczycieli Narzędzia pedagogiczne w nauczaniu przedmiotowym: metoda projektu, TIK, współpraca międzynarodowa. Projekt eTwinning innowacją programową.   Nowe sposoby pracy z uczniami – więcej odpowiedzialności i autonomii. Otwarcie na współpracę we własnej szkole. Instrument rozwoju zawodowego. Realizacja projektów eTwinning a nowa podstawa programowa

Rozwój zawodowy nauczycieli z Twinningiem początkujący poznawanie możliwości, podejmowanie prób poziom średnio- zaawansowany udział w projektach gotowych, praktyczne poznawanie narzędzi i procedur zaawansowany co najmniej jeden własny projekt zrealizowany i poddany ewaluacji poziom biegłości wiele projektów zrealizowanych, wykorzystanie różnych narzędzi, włączenie projektów do programów nauczania lider współpraca z innymi nauczycielami we wdrażaniu innowacji, stymulowanie i wspieranie kolegów Realizacja projektów eTwinning a nowa podstawa programowa

eTwinning w rozwoju szkoły Indywidualne doświadczenia 1-2 nauczycieli realizuje projekty, nie ma komunikacji pomiędzy nauczycielami, nikły lub żaden związek z programem nauczania. Zainteresowanie programem Szkoła jest gotowa uczestniczyć, powołuje zespół i oczekuje na informację zwrotną. Częściowe wykorzystanie Szkoła ma pewne doświadczenie we współpracy międzynarodowej, chce odkrywać i badać jej potencjał dla poprawy procesu nauczania. Pełne wykorzystanie Szkoła była i jest zaangażowana w kilka projektów międzynarodowych, pracuje nad włączeniem ich do programów nauczania i programu rozwoju szkoły. Podejście całą szkołą eTwinning jest narzędziem w realizacji podstawy programowej oraz misji szkoły. Projekty są realizowane na różnych przedmiotach, przez wielu nauczycieli, a efekty poddawane systematycznej ocenie i refleksji. Stanowią integralną częścią programów nauczania oraz znajdują odzwierciedlenie w dokumentach wewnątrzszkolnych. Realizacja projektów eTwinning a nowa podstawa programowa

Projekt eTwinning w dokumentach szkoły program rozwoju szkoły program wychowawczy program nauczania plan zajęć statut szkoły* regulamin realizacji projektów edukacyjnych wewnątrzszkolny system oceniania przedmiotowy system oceniania Realizacja projektów eTwinning a nowa podstawa programowa

Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli Europejski wymiar edukacji – rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół iwona.moczydlowska@mscdn.edu.pl Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli