Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Realizacja w Polsce Planu działań Rady Europy w celu promocji praw i pełnego uczestnictwa osób niepełnosprawnych w społeczeństwie w obszarze edukacji.
Advertisements

Uniwersytet Warszawski
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Programy studiów doktoranckich w świetle nowych regulacji prawnych Agata Wroczyńska i Paweł Stępień Uniwersytet Warszawski 2 października 2012 r.
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
PODSTAWY PRAWNE NAUCZANIA JĘZYKÓW OBCYCH
Przebieg postępowania w sprawie poprawki do projektu nowelizacji
Prezentacja wyników badań
Pełnosprawny Student VI
Zarządzanie finansami w NGO
Samorząd a Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych ONZ
regulaminów uczelni wyższych pod kątem dostosowania ich zapisów
Prawo do nauki osób niepełnosprawnych i obowiązki uczelni w tym zakresie Robert Krawczyk.
Prawa człowieka wykładowca: dr Małgorzata Madej data:
Rozszerzenie grupy odbiorców dotacji
Propozycje działań na rzecz jakości kształcenia przygotowane przez Uczelniany Zespół Zapewnienia Jakości Kształcenia na podstawie Raportu z drugiej Ogólnouniwersyteckiej.
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
Uniwersytet Warszawski
UCHWAŁA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
w ustawie o stopniach i tytule naukowym RW
1. REFORMA SYSTEMU FINANSOWANIA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO I NAUKI Stworzenie sprawnego systemu finansowania działalności naukowo- badawczej i dydaktycznej uczelni.
Pełnomocnik Rektora ds. Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia
System Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia w UMB obejmuje: Uczelniany Zespół do Spraw Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia. Wydziałowe.
Euraxess – Europejski portal dla mobilnych naukowców Magdalena Wójtowicz.
Obowiązki uczelni wyższych Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych
Jarosław Malesza Fundacja Pomocy Chorym Na Zanik Mięśni
KONFERENCJA „PEŁNOSPRAWNY STUDENT”
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Równość a zarobki Kontekst polski i europejski Dr Maria Pawłowska Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Równego Traktowania.
Konferencja dla dyrektorów szkół podsumowująca pracę w I semestrze marzec 2005 r. Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
Informacja o działaniach Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego Edward Jezierski Konferencja Rektorów Polskich Uczelni Technicznych Wrocław, listopada.
ALGORYTM Co wynika dla uczelni technicznych
Regionalny Program Operacyjny
Edukacja domowa w aspekcie prawnym
DYSKRYMINACJA – FORMA ANTYDEMOKRATYCZNYCH ZACHOWAŃ
Pełnosprawny Student VIII
Obowiązki uczelni w zakresie dostępności serwisów internetowych Piotr Witek Utilitia.pl Ten utwór jest dostępny na licencji Creative.
Wsparcie osób nieposiadających orzeczenia Kontekst prawny Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego Pełnosprawny Student VIII Kraków,
Rola polityki rynku pracy w rozwijaniu kształcenia zawodowego.
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
1 USTAWA z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule.
Jakość kształcenia, a potrzeby osób z niepełnosprawnościami Monika Szpringer Robert Dutkiewicz.
PAWEŁ SOBOTKO Ponadzakładowy układ zbiorowy pracy w szkolnictwie wyższym. Ewolucja regulacji prawnej.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
UCZELNIA PRZYJAZNA NIEPEŁNOSPRAWNYM Wsparcie studentów niepełnosprawnych Katowice, 10 października 2015.
Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r. ASYSTENT DLA STUDENTÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI.
Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r. Projekt zwiększenia dotacji na zadania związane z kształceniem osób z niepełnosprawnościami Aleksander.
Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r. DR MARIA GORCZYŃSKA PEŁNOMOCNIK REKTORA UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO W KATOWICACH DS. OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Zmiana w systemie oświaty z dnia 29 grudnia 2015 r. Edukacja najmłodszych dzieci ma być skuteczna i przyjazna…… Powrót do obowiązku szkolnego dla 7-latków.
USTAWA z dnia 6 grudnia 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw.
DOKTORAT WDROŻENIOWY ul. Hoża 20 \ ul. Wspólna 1/3 \ Warszawa \ tel. +48 (22) \ fax +48 (22)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Zmiany w prawie oświatowym
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Uczelnie wyższe.
Konstytucyjne zasady sprawowania opieki zdrowotnej
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
Pełnosprawny Student III
Punkt Informacyjno – Konsultacyjny dla studentów niepełnosprawnych
Jarosław Malesza Fundacja Pomocy Chorym Na Zanik Mięśni
Uczelnia dostępna zasady i zakres konkursu w ramach Osi III PO WER
Czy mój serwis internetowy jest dostępny dla wszystkich?
Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
Ustawa oczami praktyków
Zapis prezentacji:

Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego Pełnosprawny Student III Kraków, 16-17 września 2009 r. Nowelizacja ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym w kierunku zapewnienia dostępu do studiów osobom niepełnosprawnym Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego

Prawo międzynarodowe Powszechna Deklaracja Praw Człowieka (art. 26), Konwencja w sprawie zwalczania dyskryminacji w dziedzinie oświaty (art. 4), Międzynarodowy Pakt Praw Gospodarczych, Społecznych i Kulturalnych (art. 13), Europejska Konwencja Praw Człowieka (art. 2 Protokołu nr 1), Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych (art. 24), Karta Praw Podstawowych (art. 14).  

Prawo krajowe Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej: „Art. 70. 1. Każdy ma prawo do nauki. (…)”, „Art. 32. 1. Wszyscy są wobec prawa równi. Wszyscy mają prawo do równego traktowania przez władze publiczne. 2. Nikt nie może być dyskryminowany (…)”. Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego: „Prawo do nauki, którego korelatem są odpowiednie powinności władzy publicznej, stanowi w swej istocie gwarancję dostępności i powszechności (…) kształcenia”. „Wśród pozostałych elementów [prawa do nauki] należy wskazać przede wszystkim gwarancję powszechnego i równego dostępu do wykształcenia.”   3

Prawo o szkolnictwie wyższym (1/2) Stypendium specjalne (art. 43, 173, 180, 184, 199), dotacja na zadania związane z kształceniem i rehabilitacją leczniczą (art. 94 ust. 1 pkt 11), niesprecyzowanie obowiązków uczelni – luka między zapisami Konstytucji i umów międzynarodowych a zapisami Ustawy. 4

Prawo o szkolnictwie wyższym (2/2) Brak explicite wyrażonych obowiązków dotyczących: zapewnienia równych szans osobom niepełnosprawnym, dostosowania procesów rekrutacji, dydaktyki, weryfikacji wiedzy, nieprecyzyjny przedmiot dotacji z art. 94, pominięcie niepełnosprawnych doktorantów w ww. dotacji, brak przygotowania kadry dydaktycznej, niejasne prawa uczelni niepublicznych. 5

Propozycja zmian Na podstawie szeroko konsultowanego projektu powstałego w ramach programu EQUAL. Zgodność z postulatami RGSW, KRZaSP. Całościowe podejście do problematyki. Rozwiązanie problemu dotacji z art. 94. Projekt przy współudziale Komisji Przyjazne Państwo. Konsultacje w środowisku akademickim. 6

Projekt nowelizacji (1/4)      Projekt nowelizacji (1/4) Zapewnienie równych szans we wszystkich obszarach funkcjonowania uczelni: „Art. 13. 1. Podstawowymi zadaniami uczelni, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, są: (…) 1a. Uczelnia stwarza warunki do pełnego udziału osób niepełnosprawnych we wszystkich obszarach wynikających z zadań wymienionych w ustępie 1”. 7

Projekt nowelizacji (2/4) Zmiana i doprecyzowanie przedmiotu dotacji z art. 94 ust. 1 pkt. 11: „1. Z budżetu państwa uczelnia publiczna otrzymuje dotacje na: (…) 11) zadania wynikające z realizacji art. 13 ust. 1a.”. 8

Projekt nowelizacji (3/4) Zapewnienie dostępności procesów dydaktyki i weryfikacji wiedzy: „Art. 164a. Zajęcia dydaktyczne oraz egzaminy i zaliczenia powinny być przeprowadzane w warunkach dostosowanych do potrzeb i możliwości studentów niepełnosprawnych.”. „Art. 195. (…) 3. Przepisy art. 164 i 164a stosuje się odpowiednio do studiów doktoranckich i doktorantów.”. 9

Projekt nowelizacji (4/4) Zapewnienie dostępności procesu rekrutacji: „Art. 169. (…) 4a. Egzaminy wstępne, o których mowa w ust. 3 i 4, powinny być przeprowadzane w warunkach dostosowanych do potrzeb i możliwości niepełnosprawnych kandydatów na studia.”.   10

Proces legislacyjny Projekt przed sejmową Komisją Przyjazne Państwo, Pozytywna opinia Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu RP, Warunkowo pozytywna opinia Biura Analiz Sejmowych w sprawie skutków finansowych, Pozytywna opinia Biura Analiz Sejmowych w sprawie zgodności z prawem UE. 11

Konferencja pod patronatem: Dziękuję za uwagę Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego (0-12) 629-85-14 Aleksander.Waszkielewicz@firr.org.pl Konferencja pod patronatem: Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego, prof. dr hab. Barbary Kudryckiej Konferencja jest współfinansowana ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych