Kuratorium Oświaty w Opolu GRANTY OPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY za 2012 rok SPRAWOZDANIE MERYTORYCZNE Z KURSÓW DOSKONALĄCYCH I KONFERENCJI SZKOLENIOWYCH.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
Zadania doradcy metodycznego zgodnie z Rozporządzeniem MEN i S o placówkach z dnia 23 kwietnia 2003r.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego nad placówkami doskonalenia nauczycieli i pedagogicznymi bibliotekami w roku szkolnym 2008/2009 Kuratorium Oświaty.
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Kontrole planowe w roku szkolnym Tematyka i liczba kontroli Realizacja prawa dziecka pięcioletniego do rocznego przygotowania przedszkolnego.
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu.
SPECJALNOŚĆ NAUCZYCIELSKA NA STUDIACH I i II STOPNIA FILOLOGIA POLSKA OFERTA.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Opracował J. Stryjkowski
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
RAPORT KOŃCOWY Z EWALUACJI PROJEKTU DOBRE PRAWO – DOBRE RZĄDZENIE.
POKL /12. GRUPA DOCELOWA Do udziału w projekcie zapraszamy nauczycieli kształcenia zawodowego zamieszkałych lub zatrudnionych na terenie.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Powiatowy Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Nauczycieli w Busku Zdroju.
Indywidualne nauczanie
Powiatowy Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Nauczycieli w Busku Zdroju.
Osiągnięcie przez szkoły i placówki warunków do pełnej realizacji kształcenia ogólnotechnicznego, zawodowego i wychowania komunikacyjnego. Cele szczegółowe:
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
Kuratorium Oświaty w Kielcach
Propozycje form szkoleniowych WOM dla nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie na rok szkolny 2014/2015.
Najczęściej powtarzające się mocne strony i problemy do rozwiązania:
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Komentarz Ankietę przeprowadzono wśród studentów ostatniego roku studiów stacjonarnych II stopnia kierunku Oceanografia wszystkich uruchomionych.
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Monika Wojciechowska, Anna Krajewska, Witold Woźniak „W kierunku e-learningu 2.0. Wykorzystanie.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego ROZWIJANIE KOMPETENCJI NAUCZYCIELI w zakresie wykorzystywania.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Wybrane zagadnienia dotyczące awansu zawodowego nauczycieli.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2017/2018.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2016/2017.
Doradztwo zawodowe w szkołach
Analiza wyników ewaluacji form doskonalenia realizowanych przez CEN w Gdańsku w okresie I-VII 2016
Wejrowò, 21 czerwińca 2017 r..
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zarządzanie Oświatą studia II stopnia
Pedagogika, studia II stopnia
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
Doskonalenie nauczycieli granty
Przykłady dobrych praktyk
Zapis prezentacji:

Kuratorium Oświaty w Opolu GRANTY OPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY za 2012 rok SPRAWOZDANIE MERYTORYCZNE Z KURSÓW DOSKONALĄCYCH I KONFERENCJI SZKOLENIOWYCH REALIZOWANYCH W RAMACH GRANTÓW EDUKACYJNYCH OPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY W 2012 ROKU

Kuratorium Oświaty w Opolu INFORMACJE OGÓLNE W ramach XIII Edycji Grantów Edukacyjnych OKO zorganizowano i przeprowadzono: 39 szkoleń w tym 34 kursy doskonalące, 5 konferencji szkoleniowych. Do realizacji zamówionych form doskonalących w drodze przetargu wybrano 5 placówek zajmujących się doskonaleniem nauczycieli:

Kuratorium Oświaty w Opolu INFORMACJE OGÓLNE Regionalne Centrum Rozwoju Edukacji w Opolu: (26 kursów i 2 konferencje) Miejski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Opolu: (4 kursy i 1 konferencja) Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Kluczborku: (4 kursy) Grupa Edukacyjno-Szkoleniowa GES SOKRATES w Bytomiu: (1 konferencja) Stowarzyszenie Przyjaciół Szkoły „Otwarte Okno” w Moszczance (1 konferencja)

Kuratorium Oświaty w Opolu TEMATYKA GRANTÓW OKO I.PRACA Z DZIECKIEM SZEŚCIOLETNIM II.PRACA Z DZIECKIEM ZE SZCZEGÓLNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI III.DOSKONALENIE KOMPETENCJI NAUCZYCIELI W ZAKRESIE POSŁUGIWANIA SIĘ TECHNOLOGIĄ INFORMACYJNĄ IV.PLANOWANIE PROCESU KSZTAŁCENIA Z UWZGLĘDNIENIEM NOWEJ PODSTAWY PROGRAMOWEJ V.PODNOSZENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA VI.WSPIERANIE NAUCZYCIELI W REALIZACJI FUNKCJI WYCHOWAWCZEJ I OPIEKUNCZEJ SZKOŁY VII.ORGANIZACJA I ZARZĄDZANIE SZKOŁĄ/PLACÓWKĄ

Kuratorium Oświaty w Opolu TEMATYKA GRANTÓW OKO TEMATYKA KONFERENCJI: 1.Rozwijanie kompetencji nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, niezbędnych do pracy z dzieckiem 6-letnim 2.Profilaktyka szkolna w zakresie zachowań destruktywnych dzieci i młodzieży 3.Nauczyciel w cyfrowej szkole- konferencja 4.Polacy-Niemcy-Ukraińcy. „O przeszłości dla przyszłości w miejscach pamięci 5.Konferencja z zakresu edukacji regionalnej „Wielokulturowość dziedzictwa na Śląsku Opolskim- historia i współczesność”

Kuratorium Oświaty w Opolu KONTROLA GRANTÓW OKO Wszystkie zrealizowane formy doskonalące (kursy doskonalące, konferencje szkoleniowe) zostały objęte nadzorem pedagogicznym, przy czym bezpośrednio skontrolowano 18 form. Pozostałe formy zostały poddane ewaluacji na podstawie dokumentacji przesłanej przez instytucje szkoleniowe, w tym na podstawie ewaluacji wewnętrznej.

Kuratorium Oświaty w Opolu KONTROLA GRANTÓW OKO Planowana liczba miejsc wynosiła 1505 (wraz z przetargiem unieważnionym) Faktyczna liczba uczestników to 1529 Różnica: 24

Kuratorium Oświaty w Opolu KONTROLA GRANTÓW OKO Analiza sprawozdań merytorycznych z realizacji szkoleń Na podstawie dokumentacji końcowej szkoleń możemy stwierdzić, że: prowadzący zajęcia wykazali się profesjonalizmem; byli dobrze przygotowani merytorycznie i potrafili odzwierciedlić wiedzę teoretyczną w praktyce, wiadomości przekazywane były w sposób przystępny i atrakcyjny, uzyskane informacje i nabyte umiejętności zostaną wykorzystane w codziennej pracy, szkolenia były doskonałym źródłem zdobycia nowej wiedzy,

Kuratorium Oświaty w Opolu KONTROLA GRANTÓW OKO Analiza sprawozdań merytorycznych z realizacji szkoleń (cd.) tematy prowadzonych form doskonalenia zawodowego były odpowiedzią na potrzeby środowiska, zajęcia przebiegały zgodnie z harmonogramem, programy szkoleń zostały zrealizowane zgodnie z ofertą, w czasie spotkań panowała miła i sympatyczna atmosfera, na wszystkich szkoleniach panowały dobre warunki lokalowe, placówki wyposażone były w dobrej jakości sprzęt, który w znacznym stopniu ułatwił przyswajanie treści.

Kuratorium Oświaty w Opolu KONTROLA GRANTÓW OKO Należy także zwrócić uwagę na pojawiające się problemy organizacyjne związane z nieobecnością osób, które wcześniej potwierdziły swój udział, blokując w ten sposób miejsca innym chętnym odrzuconym w trakcie rekrutacji ze względu na ograniczenia ilości uczestników.

Kuratorium Oświaty w Opolu KONTROLA GRANTÓW OKO liczba zgłoszeń w stosunku do oferowanej liczby miejsc LP.Forma szkoleniaLiczba zgłoszeń Liczba oferowanych miejsc* Różnica 1Kursy doskonalące Konferencje Razem *liczba oferowanych miejsc nie obejmuje unieważnionego przetargu

Kuratorium Oświaty w Opolu KONTROLA GRANTÓW OKO Analiza ewaluacji zewnętrznej: Zewnętrzną ewaluacją objęto 18 form szkoleniowych. W ankietach wypowiedziało się 290 osób. W większości przypadków ankietowani, odpowiadając na pytania, mogli zaznaczyć: „nie”, „raczej nie”, „raczej tak”, „tak”.

Kuratorium Oświaty w Opolu KONTROLA GRANTÓW OKO Ocenie podlegały m.in.: spełnienie oczekiwań w związku z uczestnictwem w kursie osiągalność celów, przydatność materiałów dydaktycznych, efektywność zajęć, przygotowanie merytoryczne prowadzących, atmosfera szkoleń, komunikacja i współpraca, organizacja zajęć, praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy i umiejętności.

Kuratorium Oświaty w Opolu KONTROLA GRANTÓW OKO 1. W pytaniu pierwszym uczestnicy ocenili, czy uczestnictwo w kursie spełniło ich oczekiwania: 100% ankietowanych odpowiedziało twierdząco, przy czym 20% odpowiedziało „raczej tak” a 80% „tak”. 2. W pytaniu drugim uczestnicy wypowiadali się na temat celów kursu. 86% wskazało odpowiedź „tak”, uznając, że cele zostały osiągnięte, natomiast 14 % zaznaczyło opcje „raczej tak” 3. W kolejnym pytaniu uczestnicy mieli możliwość oceny czy otrzymane materiały były przydatne podczas kursu. 85% osób stwierdziło, że materiały szkoleniowe wspomagały ich pracę podczas zajęć i zaznaczyło opcję „tak”, a 15 % wybierało odpowiedź: „raczej tak”. 4. W pytaniu czwartym analizowano przyrost wiedzy i umiejętności uczestników. Większość uczestników - 82 % zaznaczyło „tak” stwierdzając, że szkolenie wpłynęło pozytywnie na ich zasób wiedzy i nowych umiejętności, a 18% zaznaczyło „raczej tak”.

Kuratorium Oświaty w Opolu KONTROLA GRANTÓW OKO 5. O kompetencje osób realizujących zajęcia edukacyjne zapytano w pytaniu piątym. We wszystkich formach realizowanych w ramach grantów prowadzący zostali ocenieni bardzo wysoko. Aż 97% ankietowanych uznało prowadzących jako bardzo dobrze i przygotowanych do zajęć. 3% zaznaczyło opcję „raczej tak”. Przy tym ani jedna osoba nie stwierdziła, że prowadzący nie był przygotowany. 6. Również bardzo wysoko uczestnicy oceniali atmosferę pracy podczas zajęć. Wszystkie osoby wypowiedziały się na ten temat pozytywnie (96% „tak”, 4% „raczej tak”). Opinii negatywnych nie było. 7. Na temat zdobycia praktycznej wiedzy uczestnicy wypowiadali się w pytaniu nr % stwierdziło, ze zdobyli praktyczne umiejętności dzięki udziałowi w kursie i ta część osób zaznaczyła opcję „tak”, natomiast 21% wyraziło lekką niepewność co do nabycia praktycznych umiejętności i zaznaczyło opcję „raczej tak”. Znikomy % osób (1%) zaznaczył opcję „raczej nie”.

Kuratorium Oświaty w Opolu KONTROLA GRANTÓW OKO 8. W kolejnym pytaniu badani wypowiadali się na temat ich aktywnego udziału w zajęciach. Większość z nich, bo aż 91%”, stwierdziła, że sposób prowadzenia zajęć umożliwił im aktywny udział w prowadzonej formie szkoleniowej. 9% stanowiły osoby, które zaznaczyły „raczej tak”. 9. Pytanie o organizację zajęć w pełnym wymiarze czasowym zostało zadane jako 9. Zdecydowana większość - 98 % odpowiedziała „tak”, a tylko 2 % uznało, że „raczej nie”. 10. Większość ankietowanych (94%) pozytywnie oceniło warunki organizacyjne realizowanych grantów, 4% odpowiedziało „ raczej tak”, a tylko 2% zaznaczyło „raczej nie”.

Kuratorium Oświaty w Opolu KONTROLA GRANTÓW OKO

Kuratorium Oświaty w Opolu KONTROLA GRANTÓW OKO Udział uczestników w grantach z uwzględnieniem typu szkoły/placówki

Kuratorium Oświaty w Opolu KONTROLA GRANTÓW OKO W ankiecie ewaluacyjnej znalazło się pytanie dotyczące oczekiwań uczestników, co do tematyki przyszłych szkoleń. Między innymi pojawiały się następujące propozycje: prawne aspekty prowadzenia szkół stowarzyszeniowych (zatrudnianie nauczycieli, zastosowanie prawa oświatowego w szkołach stowarzyszeniowych, Kodeks Pracy), metoda konstruktywnej komunikacji, pomoc psychologiczno-pedagogiczna, praca z rodzicem ucznia,

Kuratorium Oświaty w Opolu KONTROLA GRANTÓW OKO nowoczesne metody pracy w przedszkolu (Betti Strausss, metoda Dziamskiej, dobrego startu, edukacja ruchowa, Carla Orffa, Sherborne, zabawy fundamentalne, Dennisona), zajęcia związane z rozwijaniem twórczości uczniów (teatralne, filmowe, plastyczne, taneczne, muzyczne, rękodzieło), zastosowanie nowych technologii na j. polskim, praca z uczniem ze szczególnymi potrzebami, niwelowanie zachowań agresywnych uczniów, metody aktywizujące, planowanie dydaktyczne, wykorzystanie wyników EWD w praktyce szkolnej, szkolenia dla nauczycieli wychowawców.

Kuratorium Oświaty w Opolu KONTROLA GRANTÓW OKO Zdecydowana większość uznała, że sposób realizacji tematyki kursów spełnił ich oczekiwania, jednocześnie wyrażając chęć ponownego uczestnictwa w podobnych formach doskonalenia. Pojawiły się też głosy, które zwracają uwagę na pewne niedoskonałości dotyczące m.in.: za dużej odległości realizacji kursu od miejsca zamieszkania uczestnika, zbyt małego wyboru kursów dla dyrektorów szkół stowarzyszeniowych.

Kursy kwalifikacyjne - forma uzyskania dodatkowych kwalifikacji zawodowych przez nauczycieli W latach placówki doskonalenia nauczycieli w woj. opolskim przeprowadziły 42 kursy kwalifikacyjne dla nauczycieli szkół. W 2012 r. 1 kurs kwalifikacyjny dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach woj. opolskiego organizowała placówka wpisana do ewidencji placówek doskonalenia nauczycieli nie w woj. opolskim.  500 nauczycieli uzyskało dodatkowe kwalifikacje. zgodnie z potrzebami nauczycieli najwięcej kursów organizowanych jest w zakresie:  oligofrenopedagogika dla nauczycieli i wychowawców placówek dla dzieci upośledzonych umysłowo – 14,  terapii pedagogicznej – 10 Kuratorium Oświaty w Opolu

Tematyka i liczba kursów pozostałych kursów:  kurs pedagogiczny dla nauczycieli czynnych zawodowo – 5  kurs dla kadry kierowniczej - 3,  kurs organizacja i zarządzanie – 2  kurs wychowanie do życia w rodzinie - 2  kurs pedagogiczno – metodyczny z języka niemieckiego i angielskiego – 2  kurs z zakresu bibliotekarstwa - 1  kurs pedagogiczny dla nauczycieli teoretycznych przedmiotów zawodowych - 1  kurs surdopedagogiki - 1  kurs pedagogika lecznicza – 1  kurs pedagogiczno – metodyczny z języka niemieckiego -1 Kursy kwalifikacyjne - forma uzyskania dodatkowych kwalifikacji zawodowych przez nauczycieli