METODA DOBREGO STARTU.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
CO WARTO WIEDZIEC O DYSLEKSJI?
Advertisements

Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Metoda kierowanego nauczania
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
INDYWIDUALIZACJA PROCESU NAUCZANIA I WYCHOWANIA
Joanna Dembowa 17 września 2012 , ODN Kalisz
METODA DOBREGO STARTU.
Wszyscy pewnie znają bajkę Andersena o brzydkim kaczątku, ale nie każdy wie, że jej autor był dyslektykiem. Jako uczeń miał kłopoty z ortografią, mylił.
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI
Logopeda: mgr Arleta Jasińska
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Logopeda: mgr Arleta Jasińska.
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Terapeuta: mgr Jolanta Sikora.
Specyficzne trudności w uczeniu się
Pracują w grupach 2,3,4,5 osobowych.
Z zajęć korzystają uczniowie klas I – III ze specyficznymi trudnościami w nauce. Pracują w grupach 2,3,4,5 osobowych. Część zajęć prowadzona jest w sali.
Wyrównywanie szans edukacyjnych Szkoła Podstawowa w Stróżach.
Gry, zabawy oraz ćwiczenia rozwijające i doskonalące czytanie
METODA DOBREGO STARTU.
WCZESNE ROZPOZNAWANIE ZABURZEŃ O CHARAKTERZE DYSLEKTYCZNYM
System pomocy dziecku z trud-nościami w czytaniu i pisaniu
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
KONSTRUOWANIE PROGRAMÓW NAPRAWCZYCH DLA PIĘCIOLATKÓW
KLASY TERAPEUTYCZNE Jako jedna z form opieki psychologiczno-pedagogicznej w Gimnazjum nr 14.
Szkoła Podstawowa im. św. Franciszka z Asyżu w Poskwitowie
Program terapeutyczny
Scenariusz zajęć prowadzonych wg Metody Dobrego Startu
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Przygotowanie dziecka do szkoły
Dzieciństwo jest snem rozumu
SZEŚCIOLATKI NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 21 im. WŁADYSŁAWA JAGIEŁŁY W KRAKOWIE ul. BATALIONU SKAŁA AK 12.
Dydaktyka ogólna.
6-LATEK W SZKOLE.
Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze z elementami terapii pedagogicznej
JAK ROZUMIEĆ OPINIĘ Z PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ
Opracowała: Bożena Bełkot
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Metody przygotowujące do nauki czytania i pisania
SPECYFICZNE TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ MATEMATYKI DYSKALKULIA
ZABURZENIA W ROZWOJU PERCEPCYJNO-MOTORYCZNYM.
Sowa Wioletta Laszczewska Iwona
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkoły podstawowej w kontekście wdrażania nowej podstawy kształcenia ogólnego Projekt.
DEFINICJA POJĘCIA DYSLEKSJI
METODY PRACY O metodzie 1. Charakterystyka podejścia 2 Metoda bezpośrednia Wielozmysłowość Strukturalność Sekwencyjność Powtarzalność Kumulacyjność.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
DYSLEKSJA.
TERAPIA PEDAGOGICZNA.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
WYKŁAD LIDZBARK CZĘĆ DRUGA. Zaburzenia integracji sensorycznej - Jak podaje Zbigniew Przyrowski (1998, s. 41): „integracja sensoryczna to organizacja.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
METODA DOBREGO STARTU. Metoda Dobrego Startu Głównym założeniem MDS jest wspomaganie rozwoju psychomotorycznego dziecka poprzez odpowiednio zorganizowaną.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
TERAPIA PSYCHOMOTORYCZNA
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Ryzyko dysleksji i dysleksja
Dysleksja- problem znany czy nieznany?
Zapis prezentacji:

METODA DOBREGO STARTU

GENEZA METODY DOBREGO STARTU Oryginalna metoda została opracowana w latach 40-tych i 50-tych we Francji przez fizjoterapeutkę Théę Bugnet i nosi nazwę Le Bon Départ czyli „dobry odjazd, odlot”- nazwa miała wskazywać na możliwość zastosowania jej w przygotowaniu do nauki czytania i pisania. Początkowo była skierowana do dzieci z różnymi zaburzeniami rozwoju psychoruchowego.

Twórczynią polskiego odpowiednika tej metody jest prof Twórczynią polskiego odpowiednika tej metody jest prof. Marta Bogdanowicz, która z jej oryginalną wersją po raz pierwszy zetknęła się w 1968 r. w postaci relacji prof. Hanny Jaklewicz, która odbywała staż we Francji. Mimo braku dostępnych materiałów prof. Bogdanowicz w roku 1968 podjęła próby pracy tą metodą z dziećmi dyslektycznymi. Dopiero po osobistym kontakcie z oryginalną metodą w Holandii w roku 1990 prof. Bogdanowicz rozpoczęła pracę nad rozwijaniem własnej wersji metody przy współpracy z nauczycielami, muzykami, rodzicami i dziećmi. W wyniku tej współpracy powstała obecna wersja MDS oraz jej modyfikacje.

ZAŁOŻENIA I CELE METODY DOBREGO STARTU Jednoczesne rozwijanie funkcji językowych spostrzeżeniowych: wzrokowych dotykowych słuchowych kinestetycznych motorycznych Współdziałanie między nimi Czyli integracja percepcyjno-motoryczna Są to funkcje leżące u podstaw złożonych czynności jak: pisanie i czytanie.

kształtowanie lateralizacji (ćwiczenia ustalonej ręki dominującej) kształtowanie orientacji w prawej i lewej stronie ciała wyrównywanie dysharmonii rozwojowych w przypadku dzieci z „ryzyka dysleksji” rozwijanie sfery pozaintelektualnej (procesy emocjonalne i zachowania społeczne)

W JAKI SPOSÓB REALIZOWANA JEST METODA DOBREGO STARTU Cykliczne zajęcia 1 raz w tygodniu. Zajęcia prowadzone zgodnie z określoną strukturą. Materiałem do pracy są: wiersze, piosenki i wzory graficzne ułożone według stopnia trudności. Wykorzystywane są określone pomoce dydaktyczne np. woreczki wypełnione grochem, tacki z kaszą manną

STRUKTURA ZAJĘĆ MDS Zajęcia wprowadzające ćw. koncentracji uwagi i orientacji w schemacie własnego ciała i przestrzeni rozwijanie kompetencji językowych (analiza i synteza sylabowa, głoskowa, wyrazowa) Zajęcia właściwe ćw. ruchowe ćw. ruchowo-słuchowe ćw. ruchowo - słuchowo - wzrokowe Zajęcia końcowe

KORZYŚCI PŁYNACE DLA DZIECI Z PRACY METODĄ MDS Spełnia rolę profilaktyczną – zapobiega wystąpieniu dysleksji (specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu). Wyrównuje wybiórcze opóźnienia rozwoju niektórych funkcji psychomotorycznych (percepcyjnych i motorycznych) Sprzyja uczeniu się liter, szczególnie w przypadku dzieci mylących litery podobne i mających kłopoty z zapamiętywaniem ich kształtu.

Spełnia rolę diagnostyczną – nauczyciel i rodzice analizując popełniane przez dziecko błędy mogą łatwo dostrzec jaki jest zakres trudności i jakie postępy czynione są przez dziecko. Dziękuję za uwagę.