Ursynowscy seniorzy jako grupa szczególnie zagrożona uzależnieniami i przemocą domową, a uwarunkowania społeczne, kulturowe, ekonomiczne i psychologiczne.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZSKU Krosno, 22 listopada 2010 r.
Advertisements

Warsztaty psychologiczne
„Na dobry początek – staż”
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Związek między informacją, informatyką i technologią informacyjną.
- Mobilność szkolnej kadry edukacyjnej Program
EFS- Nowa droga do sukcesu
Granty rozwojowe dla szkół -
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej
Ożywienie mechanizmów partnerstwa lokalnego poprzez realizację zadań Centrum Aktywności Lokalnej w Gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek Pomocy.
KORZYSTANIE Z INTERNETU – przemiany i konsekwencje dla użytkowników INTERNET A SZANSE ŻYCIOWE I NIERÓWNOŚCI SPOŁECZNE - problem 'cyfrowego wykluczenia'
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
Szkolenia przygotowujące nauczycieli gimnazjów
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
Projekt ten jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Co to jest TIK?.
Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
RAPORT KOŃCOWY Z EWALUACJI PROJEKTU DOBRE PRAWO – DOBRE RZĄDZENIE.
W ramach projektu III sektor dla wolontariatu Joanna Czabajska Szkolenie jest realizowane w ramach projektu pn.: III sektor dla wolontariatu finansowanego.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Bolesławcu realizuje projekt: Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, współfinansowany przez Unię Europejską
Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego.
KORZYSTANIE Z INTERNETU – przemiany i konsekwencje dla u ż ytkowników INTERNET A SZANSE Ż YCIOWE I NIERÓWNO Ś CI SPO Ł ECZNE - problem 'cyfrowego wykluczenia.
Rozwój kompetencji językowych uczniów z uszkodzonym słuchem Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zadania Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach w ramach projektu Młodzieżowy Inkubator Przedsiębiorczości.
CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA ! Razem możemy więcej Projekt systemowy współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego,
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego (NUMER PROJEKTU: POKL /09) Aktywizacja.
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Projekt systemowy 2009 r. Gmina Orla – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w OrliAktywna rodzina w Gminie Orla Przygotowanie i opracowanie: Marta Osa Projekt.
Projekt systemowy Na dobrej drodze – aktywizacja osób bezrobotnych miasta Rejowiec Fabryczny współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Projekt Zawodowo aktywni – kursy dla dorosłych osób pracujących z województwa lubelskiego współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Szkolenie dla opiekunów Centów
Projekt realizowany w Zespole Szkół nr 5 im. Józefa Rymera VII Liceum Ogólnokształcące i V Liceum Profilowane w latach
TARGI
Praca socjalna z osobami starszymi w środowisku
Dobre praktyki TIK. Dla kogo program? Program skierowany jest do wszystkich tych nauczycieli, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą.
„Zajęcia z metod i technik uczenia się” 1.
Łączność pokoleń w sieci. Tylko z TIK!. Początek – szkolna debata Podczas debaty szkolnej uczniowie zaproponowali jeden z punktów kodeksu, który brzmiał:
Szkoła z klasą 2.0 Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 17 Specjalnych w Kielcach 2012/2013.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Edycja 2012/2013 w Szkole Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Konarzewie J. Liszkowska- koordynator.
Szkoła z klasą 2.0 edycja 2012/2013
5. Kształcenie praktyczne zawodowe
Centrum w Ostrołęce Centrum w Ciechanowie Centrum w Płocku Centrum w Radomiu Centrum w Siedlcach Centrum w Warszawie - poradnictwo zawodowe - pośrednictwo.
Związek między informacją, informatyką i technologią informacyjną.
„Łączy nas piłka” Innowacja pedagogiczna w zakresie edukacji wczesnoszkolnej Opracowanie: Jadwiga Kmita Małgorzata Magiera Ewelina Klimek-Kupiec Współpraca.
Wykluczenie cyfrowe.
Polacy w internecie 2011 dr Dominik Batorski Uniwersytet Warszawski R ADA M ONITORINGU S POŁECZNEGO D IAGNOZA S POŁECZNA 2011.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Spotkanie informacyjne. Młodzi i Samodzielni – Program na rzecz aktywizacji społeczno-zawodowej.
Usługi społeczne dla osób starszych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Sejmiku Senioralnego.
Monika Bełdowska, Centrum Wolontariatu w Warszawie Konferencja MCPS
Realizowany przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Iławie Projekt „Masz Okazję – Pomóż Sobie”
Powiatowy Urząd Pracy Powiatowy Urząd Pracy w Zgorzelcu w Zgorzelcu Centrum Informacji i Aktywizacji Zawodowej i Aktywizacji Zawodowej.
Urząd Miasta Lublin Projekt „MOJA FIRMA. Będę przedsiębiorcą” jest realizowany od 4 sierpnia 2010 r. jest realizowany od 4 sierpnia 2010 r. do 29 lutego.
na rzecz cyfryzacji szkół
Technologia informacyjna
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Wincentego Witosa
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
MOJE INFORMATYCZNE OSIĄGNIĘCIA
Zapis prezentacji:

Ursynowscy seniorzy jako grupa szczególnie zagrożona uzależnieniami i przemocą domową, a uwarunkowania społeczne, kulturowe, ekonomiczne i psychologiczne Senior w Sieci Program realizowany na rzecz aktywizacji i integracji osób starszych w aspekcie wykluczenia technologicznego.

Szkolenia z zakresu podstawowej obsługi komputera i korzystania z Internetu dla osób powyżej 50 roku życia są prowadzone w ramach programów „ Senior w Sieci” na terenie Dzielnicy Ursynów. Cel - przełamanie bariery: poznawczej, emocjonalnej, motywacyjnej i organizacyjnej. Specyfika szkoleń z podstawowej obsługi komputera dla seniorów

Kondycja psychofizyczna seniorów Z powodu gorszej kondycji psychofizycznej związanej z wiekiem; pogarszającego się wzroku, słuchu, sprawności manualnej, pamięci w prowadzeniu szkoleń dla seniorów należy uwzględnić następujące elementy

- zapoznanie seniorów różnymi ułatwieniami, takimi jak możliwość powiększenia czcionki czy wzmocnienia dźwięku, odpowiednio do indywidualnych ograniczeń psychofizycznych; - poświęcenie większej ilości czasu na ćwiczenia związane z posługiwaniem się myszką, klawiaturą itp.; - instruktor powinien mówić wolniej niż zwykle i głośniej; - prezentowanie nowych czynności powinno odbywać się przy użyciu rzutnika multimedialnego, ekranu dotykowego lub tablicy interaktywnej, co pozwoli na jednoczesne angażowanie zmysłu wzroku, dotyku, słuchu; - należy wprowadzać tylko podstawowe pojęcia specjalistyczne, niezbędne do zrozumienia treści przewidzianych programem - seniorzy powinni mieć możliwość wielokrotnego samodzielnego przećwiczenia poznawanej czynności w różnych praktycznych zadaniach

Obawy związane z korzystaniem z technologii informacyjno-komunikacyjnych Ponieważ uczestnicy szkoleń dla seniorów, z powodu braku wcześniejszego kontaktu komputerem i Internetem, boją się z nich korzystać, w szkoleniu należy uwzględnić elementy „oswajające” uczestników.

Wątpliwości dotyczące przydatności Internetu Brak kontaktu z nowymi technologiami w codziennym życiu sprawia, że seniorzy podchodzą z rezerwą do korzystania z komputera i Internetu. Z tego powodu do wstępnej części szkolenia warto wprowadzić następujące elementy: - rozpoznanie oczekiwań seniorów związanych z możliwością wykorzystania komputera i Internetu w ich codziennym życiu - zademonstrowanie praktycznych zastosowań komputera i Internetu w życiu codziennym oraz podkreślenie, że uczestnicy szkoleń nabędą je dzięki udziałowi w kursie; - zapoznanie z filozofią nowych technologii - systematyczne wyjaśnianie celowości czynności wykonywanych na komputerze

Ograniczone kontakty społeczne seniorów Seniorzy często bywają osamotnieni. Według uczestników właśnie dlatego ważnym powodem wzięcia udziału w szkoleniu jest możliwość wyjścia z domu.

Potrzeba kontaktu z innymi uczestnikami to istotny czynnik, podtrzymujący motywację seniorów do uczestniczenia w szkoleniu. Aby odpowiedzieć na tę potrzebę, należy uwzględnić w przebiegu szkolenia: - wstępne zajęcia integrujące grupę; częste lub wydłużone przerwy w trakcie zajęć, w czasie których uczestnicy szkolenia mogą swobodnie porozmawiać, wymienić się uwagami, wątpliwościami (warto uwzględnić w budżecie szkolenia środki na napoje, ciastka) takie ustawienie komputerów na sali, by uczestnicy mogli swobodnie się komunikować w trakcie trwania zajęć.

Efektywne planowanie organizacji szkoleń z podstawowej obsługi komputera i wykorzystania Internetu wymaga skoncentrowania się na następujących kluczowych elementach

- promocji szkoleń i rekrutacji uczestników przygotowaniu sal - zapoznaniu ze specyfiką potrzeb seniorów - przygotowaniu propozycji kolejnych szkoleń

Grupy odbiorców to tacy co: - boją się komputera i Internetu; - chcą poszerzać swoją wiedzę o świecie, chcą zdobywać ciągle nową wiedzę; - nie są przeciwni filozofii ułatwiania sobie życia, jeśli to możliwe;

Korzyści z otrzymanej wiedzy - nabycie umiejętności ułatwiających codzienne życie: - pozytywna zmiana w postrzeganiu siebie samego/samej - Jestem na emeryturze, ale wiem, że trzeba się tego nauczyć, bo na komputerze i Internecie opiera się cały współczesny świat. XXI wiek to czas techniki i elektroniki. - przyjemny i pożyteczny sposób spędzenia czasu

Kluczową informacją dla seniorów przy podjęciu decyzji o zapisaniu się na szkolenie jest informacja o tym, że jest ono bezpłatne. Najlepiej sprawdzają się miejsca szkolenia zorganizowane blisko miejsca zamieszkania uczestników, ze względu na: - łatwość dojazdu; - możliwość kontaktu uczestników poza szkoleniem (wzajemne motywowanie się do systematycznego uczestnictwa w zajęciach).

Schemat przebiegu szkolenia Część wstępna

Część główna W trakcie szkoleń uczestnicy nabywają umiejętności podstawowego posługiwania się komputerem w praktycznych zastosowaniach

Korzyści wyniesione ze szkolenia (umiejętności nabyte na szkoleniu), wymieniane przez uczestników i instruktora

Część podsumowująca Sprawdzenie poziomu opanowania umiejętności przewidzianych programem szkolenia

Warto prowadzić szkolenia dla seniorów

Samodzielność życiowa: Z powodu starszego wieku mobilność seniorów maleje. Coraz ważniejsza staje się możliwość załatwiania spraw na odległość, bez konieczności wychodzenia z domu. Możliwość kształcenia przez całe życie

Metoda ta ma za zadanie pomóc w planowaniu i prowadzeniu projektów (o różnej skali) informatyzacji w aktywizacji lokalnych społeczności wokół rozwiązywania własnych problemów

Program „Senior w Sieci” prowadzony jest przez nas od 2009 roku. Adresatami programu są osoby w wieku powyżej 50 lat, mieszkające na terenie Ursynowa. Celem szkoleń jest nabycie przez uczestników umiejętności posługiwania się komputerem i poruszania się po Internecie, rozszerzenie możliwości zdobywania przez nich wiedzy oraz wzrost aktywności społecznej. Program jest realizowany w formie szkoleń informatycznych. Obejmuje kilkadziesiąt godzin szkoleniowych. Do tej pory przeprowadzono 8 semestrów zajęć, w których wzięło udział 250 osób. Szkolenia były prowadzone na terenie Dzielnicy Ursynów przy ścisłej współpracy i wsparciu Urzędu Dzielnicy Ursynów , Wydziału Spraw Społecznych jak i Biblioteki Publicznej im. J.U. Niemcewicza.

Szkolenia bazują na metodologii i programie szkoleń wypracowanych przez instruktorów. Są prowadzone w oparciu o: konspekt szkolenia, zestaw ćwiczeń z MS Word i materiały własne.   Dziękuję Aut. Michał Mielniczuk