Diagnoza lokalna - zrób to sam

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Standaryzacja zarządzania organizacją szanse i ograniczenia Beata Żabka Forum współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Advertisements

DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Kujawsko- Pomorskiego Zespoły tematyczne Pierwsze plenarne spotkanie grupy eksperckiej Przysiek,
Czy potrzebujemy długofalowego planowania rozwoju sektora kultury w mieście ? Anna Miodyńska 1.
Projekt Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu.
B UDOWANIE KOMPETENCJI DO WSPÓŁPRACY MIĘDZYSAMORZĄDOWEJ I MIĘDZYSEKTOROWEJ JAKO NARZĘDZI ROZWOJU LOKALNEGO I REGIONALNEGO Budowanie partnerstw- perspektywa.
ZARZĄDZAJ JAKOŚCIĄ SWOJEGO ŻYCIA zgodnie z normą ISO 9001:2008
Modelowa wioska – uczenie się od innych poprzez słuchanie i obserwację
Zakupy.
Wykluczenie cyfrowe - definicja, przykłady, przeciwdziałanie Klara Malecka, Dominik Batorski, Jacek Zadrożny Forum współfinansowane ze środków Unii Europejskiej.
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
2009 O co możemy pytać i jakie odpowiedzi uzyskać? Warsztat ewaluacji. Doświadczenia PARP Jacek Pokorski Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości II Regionalna.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Animacja grup zadaniowych Agnieszka Leśny. Odpowiedź na pytanie czy i jak udało nam się osiągnąć zamierzone cele oraz w jaki sposób udało nam się je osiągnąć?
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
Metody badawcze w socjologii
Pracownia Ewaluacji Jakości Kształcenia
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Gminna Koalicja na Rzecz Gminna Koalicja na Rzecz Rozwoju Biblioteki Publicznej Rozwoju Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy Łapy Miasta i Gminy Łapy.
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
Co warto wiedzieć o ewaluacji?
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Jan Herbst Cyfrowa przyszłość: Perspektywy i wyzwania dla samorządu, firm i obywateli Diagnozowanie sytuacji społeczno-ekonomicznej - od statystyki.
Badanie potrzeb dzieci i młodzieży w środowisku lokalnym
Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Warszawa, 13 listopada 2012 r. Wiedza w procesach decyzyjnych polityk publicznych.
Forum „Równać Szanse”, 27 maja 2010
NATURALNA SOCJOLOGIA Czyli jak pytać, badać, wyciągać wnioski by nam się to naprawdę przydało? Projekt Społeczny 2012, Uniwersytet Warszawski.
PARTYCYPACJA PUBLICZNA – czym jest?
VII OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA KADRY KIEROWNICZEJ OŚWIATY OSKKO,
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
Metody zbierania danych empirycznych
1.Musimy ustalić, kto jest autorem strony i jakie ma kwalifikacje, aby wypowiadać się na określony temat. Autorami stron są nierzadko pasjonaci, którzy.
Rola diagnozy lokalnej w realizacji projektów młodzieżowych Agata Urbanik Instytut Studiów Społecznych UW I Ogólnopolskie Forum Równać Szanse, 29 października.
Budujemy współpracę na Mazowszu – od organizacji do federacji Projekt współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Praca z kadrą w chorągwi Jak zacząć?
Zespół Szkół Ogólnokształcących i Ekonomicznych w Lubsku Spotkanie otwierające.
Zadania szkół w programie w semestrze letnim 2013/14 roku Zadania obligatoryjne 1. Sportowy Okrągły Stół (SOS) – Zorganizujcie ogólnoszkolną debatę na.
 Innowacyjny, nowoczesny, unikalny w skali kraju kierunek studiów społecznych  Interdyscyplinarny charakter studiów pozwalający łączyć wiedzę socjologiczną.
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
Umiejętność obserwacji.
EWALUACJA GŁÓWNE ZADANIA DOTYCZACE SPRAWNEJ EWALUACJI.
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Jeleniogórski System Wspierania Placówek Oświatowych
Czego oczekuje i co robi użytkownik ?. Projektowanie dobrego interfejsu zaczyna się od zrozumienia ludzi.
Ekonomia Społeczna w perspektywie Małopolski
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
Szkoła z klasą 2.0 Zespół Szkół Ogólnokształcących Nr 17 Specjalnych w Kielcach 2012/2013.
SORE Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Szkolny Organizator Rozwoju Edukacji.
Projekt STRUKTURA 1. Opis wybranej ścieżki rozwoju zawodowego
O NAS Stowarzyszenie Wsparcie Społeczne "Ja-Ty-My" jest organizacją pozarządową działającą od 2002 r. Powstało w wyniku doświadczeń ze współpracy z Community.
Zdefiniować problem Jaki jest problem? Jakie są główne założenia? Jak chcesz śledzić przebieg funkcjonowania projektu ? metody ewaluacji Budżet Jakie źródła.
WYNIKI BADANIA PROBLEMÓW I POTRZEB MIESZKAŃCÓW BĘBŁA przeprowadzonego w ramach projektu „SAMORZĄD Z INICJATYWĄ” Bębło, 22 Maja 2012r. Małgorzata Głuszak.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
na opracowanie lub aktualizację programów rewitalizacji
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Katowice
EWALUACJA BUDŻETU OBYWATELSKIEGO
Wojny Rzeczpospolitej w I połowie xVII wieku
Sukces i spokój umysłu - sekrety dwóch dróg do szczęścia
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH.
Zapis prezentacji:

Diagnoza lokalna - zrób to sam Diagnoza lokalna - zrób to sam! Aleksandra Gołdys, Maria Szymborska Projekt Społeczny 2012, Uniwersytet Warszawski Forum współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Czego chcecie się dowiedzieć na tym warsztacie? PRZEDSTAWMY SIĘ OPOWIEDZMY O SOBIE Czego chcecie się dowiedzieć na tym warsztacie? Zadanie 1

KIM JESTEŚMY I DLACZEGO MÓWIMY DO WAS O DIAGNOZIE PROJEKT SPOŁECZNY 2012 TO: Inicjatywa Uniwersytetu Warszawskiego. Finansowana ze środków CEE Trust Zespół socjologów przybliżających socjologiczną „aparaturę” praktykom (organizacjom, instytucjom, biznesowi) Robimy badania dla dużych i małych graczy (od MSiT do bibliotek gminnych) Teraz skupiamy się na pomocy samorządom w myśleniu i planowaniu strategicznym (diagnoza jest tutaj bardzo ważna)

ANALIZA, DIAGNOZA, EKSPERTYZA, EKSPLORACJA, BADANIE, REKONESANS. Kiedy się z tym zetknęliście? Co z tego wyniknęło? Zadanie 2

DIAGNOZA – DZIAŁANIE WIELOFUNKCYJNE Gdy chcemy/musimy coś zmienić Gdy ubiegamy się o środki (musimy uzasadnić działania) Gdy tworzymy plany Gdy sprawdzamy co udało nam się osiągnąć (ewaluacja!) Gdy prezentujemy swoje osiągnięcia Gdy szukamy partnerów

NA POGRANICZU BADANIE ANIMACJA PARTYCYPACJA PR

OCENA BENEFICJENTÓW/PARTNERÓW Sytuacja lokalnych seniorów/młodzieży Autodiagnoza NASZ SPOSÓB DZIAŁANIA OCENA BENEFICJENTÓW/PARTNERÓW Badanie otoczenia NASZ WIZREUNEK Sytuacja lokalnych seniorów/młodzieży Oby dwa te kierunki badania mogą być używane w jednej diagnozie. Oba służą dostosowywaniu naszych działań do lokalnego kontekstu.

POCZUJMY SIĘ JAK ZESPÓŁ BADAWCZY PROBLEM/ZAGADNIENIE POCZUJMY SIĘ JAK ZESPÓŁ BADAWCZY Zadanie 3

DIAGNOZA – DZIAŁANIE WIELOETAPOWE Wyzwanie, problem, ciekawość Konstruowanie pytań/szukanie źródeł wiedzy Zbieranie informacji (*triangulacja) Podsumowanie Prezentacja wyników (rekomendacje)

POTRZEBNE SKŁADNIKI – TO JEST PROJEKT Ciekawość lub trwała motywacja Zespół ludzi (diagnozy nigdy się nie robi w pojedynkę) Miejsce do spotkań (wymiana wiedzy to klucz do sukcesu) Trochę sprzętu (flipcharty, aparaty, rzutnik) Czas (diagnoza wymaga cierpliwości) Konsekwencji (by wcielić w życie ewentualne rekomendacje)

NAJLEPSZYMI NARZĘDZIAMI BADAWCZYMI SĄ WASZE ZMYSŁY

OBSERWOWANIE JEST ŚWIETNĄ METODĄ BADAWCZĄ Jak ludzie się zachowują? Z kim przychodzą? Od czego to zależy? Kiedy się uśmiechają/cieszą? Obserwacja z dystansu Obserwacja uczestnicząca

Możemy po prostu starać się podsumować to, co do nas mówią. SŁUCHANIE TO PODSTAWA! Możemy po prostu starać się podsumować to, co do nas mówią. Ale możemy też umówić się wywiad (w żargonie socjologów IDI – In-depth Interview) To, co teraz robimy może zamienić się w wywiad grupowy (FGI) lub warsztat kreatywny Zdjęcia pochodzą ze strony 123rf.com

LISTA NARZĘDZI BADACZA Obserwacje Fotografia/film Wywiad indywidualny Wywiad grupowy Warsztat kreatywny Spacer asystowany Ankieta BARDZO WAŻNE JEST SYSTEMATYCZNE ZBIERANIE TEJ WIEDZY, ROBIENIE NOTATEK, MAP MYŚLI (dropbox, googledocs – to może nam pomóc w uwspólnianiu wiedzy)

PODSUMOWANIE, ANALIZA I PREZENTACJA DANYCH NAJTRUDNIEJSZY ETAP – TO JUŻ NIE JEST ZABAWA. BADANIA TO RÓWNIEŻ ODPOWIEDZIALNOŚĆ, RZETELNOŚĆ, DĄŻENIE DO PRAWDY, OBIEKTYWNOŚCI. Grupowe podsumowanie (scenariusz warsztatu) Wypiszmy pytania/hipotezy, z którymi zaczynaliśmy proces – poszukajmy odpowiedzi w materiale, który znaleźliśmy Narysujmy MAPĘ zagadnień, które się nam ukazały Zastanówmy się nad strukturą raportu

PODSUMOWANIE, ANALIZA I PREZENTACJA DANYCH 3 WNIOSKOWANIE POWIĄZANIA/RELACJE PRAWIDŁOWOŚCI ODPOWIEDZI "DLACZEGO?" PORZĄDKOWANIE ODTWARZENIE KOLEJNOŚCI ODTWORZANIE MECHANIZMU

PODSUMOWANIE, ANALIZA I PREZENTACJA DANYCH 4

TRZY DROGI DO ZEBRANIA WIEDZY OD SZCZEGÓŁU DO OGÓŁU Idziemy tropem pytań Szukamy powtórzeń prawidłowości Dla początkujących OD OGÓŁU DO SZCZEGÓŁU Idziemy od zdziwień, zaskoczeń Tworzymy nowe teorie Dla zaawansowanych METODA ŚRODKA Wypełniamy zagadnienia, które stały za naszymi narzędziami Dla każdego

PODSUMOWANIE, ANALIZA I PREZENTACJA DANYCH 2 ZASTANÓWMY SIĘ NAD SPOSOBEM PREZENTOWANIA DANYCH (KOMU SĄ ONE POTRZEBNE?)

MAPOWANIE PRZESTRZENI PRZYJAZNEJ DLA RUCHU - KONTEKST NASZ PRZYKŁAD DLA WAS

ul. Żytnia 16/31 tel.: (22) 652 22 66 mazowia@mazowia.org.pl 01-014 Warszawa fax: (22) 350 64 40 www.mazowia.org.pl Dziękujemy za uwagę! Forum współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego