Ewaluacja Szkolnego Programu Profilaktyki

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Program wychowawczy szkoły
Advertisements

Rok szkolny 2009 / 2010 PEDAGOG SZKOLNY BOŻENA BOGOJŁO PSYCHOLOG EWA BOGUSZ - DURCZAK.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
R A P O R T Z E W A L U A C J I OBSZAR : 2. Procesy zachodzące w szkole. Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji.
PRZEDMIOT EWALUACJI SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I SPOSOBY OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO Opracowanie: mgr M. Kwartnik (koordynator), mgr B. Buzdygan, mgr.
FREKWENCJI UCZNIÓW W ZSZ NR 30
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
Program wychowawczy Gimnazjum na rok szkolny 2011/2012 UCZĘ SIĘ ODPOWIEDZIALNOSCI ZA SIEBIE I NNNYCH Rozwój ucznia INTELEKTUALNYPSYCHICZNYSPOŁECZNYFIZYCZNY.
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Autoewaluacja Szko ł a Promuj ą ca Zdrowie rok szkolny 2010 rok szkolny 2013 Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1 w Krakowie.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
EWALUACJA WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI PROWADZONEJ PRZEZ SZKOŁĘ
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
Raport z ewaluacji wewn ę trznej w Zespole Szkó ł Ogólnokszta ł c ą cych w Pacynie rok szkolny 2011/2012r.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
II.2.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej.
EWALUACJA ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH - KOŁA ZAINTERESOWAŃ GIMNAZJUM im. C. K
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł NR 94 W WARSZAWIE. SUKCES NA MIARĘ MOŻLIWOŚCI I POTRZEB KAŻDEGO UCZNIA BEZPIECZNA I ŻYCZLIWA SZKOŁA.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
Szkoła Współpracy.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
Ewaluacja wewnętrzna w szkole
 W ankiecie uczestniczyło 93 rodziców uczniów z 267 rodziców uczniów zapisanych do naszej szkoły. Stanowi to 34,83%. Na niektóre pytania nie została.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
W roku szkolnym podjęliśmy działania, których celem było poprawienie funkcjonowania szkoły. Aby pozyskać potrzebne informacje : - Zwróciliśmy.
„To Ja, to My” Program zajęć wychowawczo - profilaktycznych Autor: mgr Jolanta Kuryś – Skrzypczak.
RODZICE W SZKOLE.
Szkoła Promująca Zdrowie
Najważniejsze efekty pracy rok szkolny 2013/2014
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
ANKIETA DLA RODZICÓW Rodzice uczniów są ważnym ogniwem w życiu szkoły, dlatego przeprowadzono wśród nich anonimową ankietę, na temat współpracy rodziców.
Małe grupy w szkole na przykładzie modelu pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Skarżysku-Kamiennej Opracowanie: mgr Bartosz Rybienik.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Ewaluacja Szkolnego Programu Profilaktyki za rok
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Podsumowanie ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2014/2015, w Szkole Podstawowej nr 1 w Jaworzu Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w.
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
Zespół ds. ewaluacji rok szkolny 2014/2015
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Kowalewie
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
WYNIKI AUTOEWALUACJI w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2014/2015 Szkoła Podstawowa im. Ks. Mariana Wiewiórowskiego w Gomulinie.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
Podsumowanie ewaluacji wewnętrznej w Szkole Podstawowej w Jasienicy Rosielnej. Rok szkol. 2015/2016 Ewaluację przeprowadzili: Małgorzata Sowa Arkadiusz.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
EWALUACJA DOTYCZĄCA BADANIA LOSÓW ABSOLWENTÓW (rocznik ) w Publicznym Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie.
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Przykłady dobrych praktyk
Szkoła Promująca Zdrowie
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Ewaluacja Szkolnego Programu Profilaktyki Gimnazjum Przymierza Rodzin Czerwiec 2010

Cele: ocena skuteczności Szkolnego Programu Profilaktyki we wspieraniu rozwoju osobowości, dostarczenie nauczycielom, uczniom, rodzicom, dyrekcji informacji o skuteczności podjętych działań, sformułowanie wniosków, które będą stanowiły podstawę do ewentualnego udoskonalenia w/w programu,

Pytania kluczowe: w jakim stopniu Szkolny Program Profilaktyki wpływa na postawy i zachowanie uczniów? w jakim stopniu i jak realizowane są założenia Szkolnego Programu Profilaktyki?

Kryteria sukcesu: postawa asertywna, komunikacja, sytuacje trudne - 90% uczniów w sytuacji presji rówieśników potrafi powiedzieć „nie”, umiejętność radzenia sobie ze stresem –90% uczniów w sposób bezpieczny i zdrowy potrafi poradzić sobie ze stresem, funkcjonowanie w klasie – 90% uczniów czuje się zintegrowanych ze swoją klasą, w planach pracy wychowawcy, w Szkolnym Programie Profilaktyki z zakresu wspierania rozwoju osobowości ucznia, tematy godzin wychowawczych zapisane w dzienniku są w pełni spójne i wynikają z planu pracy wychowawcy klasy i Szkolnego Programu Profilaktyki wszystkie wymienione w Szkolnym Programie Profilaktyki podmioty podejmują działania wynikające ze Szkolnego Programu Profilaktyki, wszyscy wychowawcy doskonalą się w zakresie umiejętności kształtowania pożądanej postawy uczniów,

Metody badawcze: analiza dokumentów: dzienniki lekcyjne, programy wychowawcze klasy, Szkolny program Profilaktyki, dziennik pracy pedagoga, kwestionariusz ankiety skierowany do uczniów, nauczycieli i rodziców,

Źródła informacji i określenie próby badawczej: uczniowie klas trzecich nauczyciele wychowawcy, rodzice badanych uczniów,

Omówienie wyników analizy dzienników i planów pracy Na 23 zadania przewidziane do realizacji ze SPP przez wychowawcę (w ciągu trzech lat) w planach pracy wychowawcy zostało ujętych 15 co stanowi 65,2%, a zrealizowanych 12, co stanowi 52,1%. Na 17 zadań przewidzianych do realizacji w SPP dla pedagoga (w ciągu 3 lat), w jego planie pracy zostało ujętych 12 (70,5%), a zrealizowanych 14 (82,3%). Zadania, których realizacja w ciągu trzech lat wypadła najlepiej dzięki pracy wychowawcy i włączeniu się innych podmiotów to: integracja klasy (wychowawca, pedagog) i promocja zdrowia (pedagog, pielęgniarka szkolna i nauczyciel biologii), rozwijanie umiejętności komunikacyjnych (wychowawca, pedagog), przeciwdziałanie uzależnieniom od środków psychoaktywnych (wychowawca, pedagog), czy kształtowanie postawy asertywnej (wychowawca, pedagog). Zadania, które w ogóle nie zostały zrealizowane to rozbudzanie empatii, poszanowanie odmienności (tolerancja) i wybór dalszej drogi edukacyjnej.

Wnioski zarówno wychowawca, jak i pedagog nie ujmują w swoich planach pracy wszystkich zadań wynikających dla nich ze SPP; zarówno wychowawca jak i pedagog nie realizują w pełni zadań wynikających ze SPP; tematy godzin wychowawczych dotyczące SPP , zapisane w dzienniku nie zawsze wynikają z planu pracy wychowawcy – brak spójności; wychowawcy w niewystarczający sposób monitorują realizację SPP wychowawcy nie dość efektywnie wykorzystują godziny wychowawcze do realizacji zadań ze SPP; w realizację zadań dotyczących SPP poza wychowawcą i pedagogiem włączyły się inne podmioty; aby zapewnić pełną realizację SPP oraz usprawnić jego funkcjonowanie należy wydzielić pulę zadań tylko dla wychowawcy, tylko dla pedagoga, jak również określić zadania wspólne.

Wyniki analizy ankiet dla uczniów 54% uczniów w sytuacji zagrożenia potrafi zachować się asertywnie; Dla 65% uczniów zdobyte w szkole umiejętności dotyczące radzenia sobie w sytuacjach trudnych, nie są im przydatne. 62% uczniów zostało zapoznanych z zasadami poprawnej komunikacji. 92% uczniów potrafi poradzić sobie ze stresem w sposób bezpieczny i zdrowy. Stopień zintegrowania z klasą uczniowie ocenili na poziomie 6,0 (w 10-cio stopniowej skali). 50% populacji ankietowanych rodziców uczniów potwierdza rozwijanie przez szkołę postaw asertywnych w uczniach, zaś 17% umiejętność bezpiecznego radzenia sobie ze stresem.

Wyniki analizy ankiet, wychowawców Najwięcej trudności w realizacji założeń Szkolnego Programu Profilaktyki - zdaniem wychowawców przysporzyły tematy związane z przeciwdziałaniem uzależnieniom i promocją zdrowia. Powodem takiego stanu rzeczy jest niewystarczający zasób wiadomości z tego zakresu. Najczęściej stosowanymi działaniami na rzecz integracji przez wychowawców klasy są: wycieczki, zabawy integracyjne, rozmowy, ognisko, dyskoteki. Tylko 1 wychowawca ocenia swoją klasę jako grupę zintegrowaną. Wychowawcy doskonalą swoje kompetencje przede wszystkim poprzez uczestnictwo w szkoleniach Rady Pedagogicznej, studiowanie literatury fachowej, konferencje tematyczne, warsztaty

Wyniki analizy ankiet dla rodziców Zdaniem rodziców największy wpływ na kształtowanie właściwej postawy u uczniów mają zajęcia z wychowawcą (83%) i spotkania ze specjalistami (61%) 17% rodziców twierdzi, że szkoła rozwija w ich dzieciach umiejętność bezpiecznego radzenia sobie ze stresem , 50% - postawę asertywną Tylko 17% rodziców zainteresowanych jest prelekcjami organizowanymi przez szkołę z zakresu profilaktyki i wychowania, a 77% uzależnia swój udział w nich od tematyki.

Wnioski Przy założeniu kryterium sukcesu, które wskazuje na umiejętności asertywne, komunikacyjne oraz radzenia sobie w sytuacji trudnej w granicach 90% uczniów, cele zawarte w Szkolnym Programie Profilaktyki zostały przyswojone przez uczniów w znacznym stopniu, jednak nie spełnia to zakładanych oczekiwań. Wskazane jest, aby zagadnienia z zakresu postaw asertywnych, komunikacji oraz radzenia sobie w sytuacjach trudnych Szkolnego Programu Profilaktyki zrealizowane były metodą warsztatową, w sposób praktyczny kształtujące te umiejętności. W tym celu wychowawcy powinni współpracować z pedagogiem szkolnym lub innymi specjalistami. Przy założeniu kryterium sukcesu, które przyjmuje, że 90% uczniów czuje się zintegrowanych ze swoją klasą, uzyskana ocena integracji uczniów 6,0 (w skali 10 punktowej) nie jest zadawalająca. Należałoby zwiększyć atrakcyjność metod pracy z uczniami, które pozwolą na lepsze relacje w klasie i w szkole. Zdaniem uczniów są to przede wszystkim wyjazdy kilkudniowe, zajęcia warsztatowe, konkursy, dyskoteki. Należy więc poszerzyć zakres kontaktów integracyjnych uczniów, zgodnie z ich oczekiwaniami i możliwościami szkoły. W celu wyposażenia nauczycieli i wychowawców w umiejętności kształtowania osobowości uczniów należy organizować szkolenia Rady Pedagogicznej prowadzone przez specjalistów z tego zakresu.