V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, 23.10.2009 Dariusz Daniluk Wzmocnienie dyscypliny finansów publicznych. Jaka może być rola ewaluacji?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych
Advertisements


10 lat audytu wewnętrznego z perspektywy podmiotu koordynującego
Kontrola zarządcza w jednostkach sektora finansów publicznych
Kontrola finansów publicznych
Kontrola finansów publicznych
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
System ewaluacji NPR i NSRO
Plan komunikacji PO KL - założenia. PLAN OCENY Programu Operacyjnego Kapitału Ludzkiego Proces ewaluacji na lata
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Nowelizacja Ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2005 MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO.
Polityka fiskalna budżet państwa i dług publiczny
Pomiar obciążeń administracyjnych
PRAWO FINANSOWE.
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
Hubert Kotarski Uniwersytet Rzeszowski
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
BUDŻET ZADANIOWY SZKOLENIE W DNIU R.
Jan Vincent-Rostowski Wicepremier Minister Finansów
Rola audytu wewnętrznego w systemie zapewnienia
Charakterystyka finansów publicznych
Stan implementacji aktów prawa UE do krajowego porządku prawnego
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
EURPEJSKI KONGRES GOSPODARCZY
Twinning Project Strengthening of the process of implementation of the anticorruption activities Transition Facility 2004 OLAF Europejski Urząd ds. Zwalczania.
Stan i perspektywy rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Jowanka Jakubek-Lalik Wydział prawa i administracji
Środki pochodzące ze źródeł zagranicznych w wydatkach publicznych w spojrzeniu regionalnych izb obrachunkowych Małgorzata Kern Naczelnik Wydziału Informacji,
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Dr Agnieszka Chłoń–Domińczak Perspektywy wykorzystania ewaluacji w obszarze krajowych środków publicznych.
1 Ocena skutków regulacji wdrożenia dyrektywy 2006/123/WE Ministerstwo Gospodarki Departament Regulacji Gospodarczych Warszawa, 28 stycznia 2008 r.
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Koncepcja modernizacji
V Konferencja Ewaluacyjna, Warszawa Ewaluacje dla oszczędnego i reagującego rządu Experiences from The Netherlands dr Peter van der Knaap Dyrektor.
Budżet państwa: Wpływy i wydatki
Struktura organizacyjna Ministerstwa Finansów
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Deficyt budżetowy a dług publiczny
Sektor finansów publicznych i jego jednostki
Mateusz Szczurek Minister Finansów
Istota i zadania rachunkowości zarządczej
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Definicja Zgodnie z definicją Światowej Organizacji Zdrowia – system zdrowotny to wszystkie organizacje, zakłady i instytucje, których zadaniem są działania.
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
Minister Finansów Jan Vincent-Rostowski
Struktura organizacyjna Ministerstwa Finansów
Struktura organizacyjna Ministerstwa Finansów oraz podporządkowanie organów i jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Finansów.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Struktura organizacyjna Ministerstwa Finansów oraz podporządkowanie organów i jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Finansów.
WIELOLETNIE PLANOWANIE FINANSOWE
NARODOWY PROGRAM BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2013 – 2020 Rzeszów, 12 wrzesień 2013 r.
Rolę aktu kodyfikującego przepisy prawa finansowego pełni ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U ) Tego bym nie powiedział.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Ograniczenie długu sektora samorządowego w świetle przepisów o finansach publicznych XV Dolnośląskie Forum Samorządu Terytorialnego, kwietnia 2014.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
P OWIAT N OWOTARSKI – S TAROSTWO P OWIATOWE W N OWYM T ARGU Nowotarski- nowatorski. Samorząd zorientowany projektowo. Program Operacyjny Kapitał Ludzki-
Organizacja Funduszy Europejskich. Komitet Koordynacyjny NSS Komitet Koordynacyjny Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia i Strategię Rozwoju Kraju.
Konferencja: Współczesne nurty badawcze w naukach o zarządzaniu Analiza skuteczności zarządzania jednostką samorządu terytorialnego na tle wyzwań stawianych.
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Finanse Publiczne Wprowadzenie.
Zapis prezentacji:

V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Dariusz Daniluk Wzmocnienie dyscypliny finansów publicznych. Jaka może być rola ewaluacji?

Wzmocnienie dyscypliny finans ó w publicznych. Jaka może być rola ewaluacji? Wzmocnienie dyscypliny finans ó w publicznych. Jaka może być rola ewaluacji? Dariusz Daniluk MINISTERSTWO FINANSÓW

3 Finanse publiczne Obejmują procesy związane z gromadzeniem, podziałem i wydatkowaniem finansowych środków publicznych, w oparciu o regulacje prawne oraz finansowaniem deficytu budżetowego i obsługą długu publicznego. Podmiotowo finanse publiczne oznaczają instytucjonalne ramy w których dokonują się powyższe procesy. Źródło: Wikipedia

4 Dyscyplina Podporządkowanie się przepisom służbowym, rygorom, regulaminowi wewnętrznemu danej organizacji, grupy. Karność, ustalony porządek, posłuszeństwo w służbie, opanowanie. Krótki bat do karania o kilku rzemieniach; uderzenie takim batem.

5 Dyscyplina łac. nauczanie, instrukcja. Źródło: W. Kopaliński Słownik wyrazów obcych

6 Podejście rozpowszechnione w wielu krajach Europy Zachodniej. Odchodzenie od tradycyjnych modeli administracji publicznej i zastąpienie ich przez model menedżerskiego zarządzania. New Public Management

7 Problemy z całościową oficjalną oceną. Ocena subiektywna: a) zgodność z przepisami (compliance) – dobra, b) zgodność z potrzebami – w zależności od prelegenta, z pewnością może być wyższa. Obecny stan dyscypliny

8 1. Metodologiczne. 2. Niedostateczne tzw. twarde dane. 3. Zróżnicowane oczekiwania. 4. Nie dość jasno określone cele do osiągnięcia. 5. Zasoby. 6. Ścieżka dojścia do oczekiwanego/pożądanego poziomu. Problemy

9 1. System kontroli wewnętrznej. 2. Kontrola resortowa/wewnętrzna. 3. Audyt wewnętrzny. 4. Wyspecjalizowane krajowe instytucje kontrolne (w tym NIK). 5. Regionalne Izby Obrachunkowe. 6. Audyty UE. 7. Ewaluacja. 8. …? Potrzeba zdiagnozowania i zbilansowania zasobów

10 1. Planowanie wieloletnie – UFP. 2. Budżet zadaniowy – UFP. 3. Kontrola zarządcza – UFP. UFP – znowelizowana ustawa o finansach publicznych. Dynamika systemu finansów publicznych (1/2)

11 1. Nowe podejście do planowania strategicznego w Państwie. 2. Konsolidacja finansów publicznych i program konwergencji. 3. Modyfikacja tworzenia aktów prawnych. 4. Ocena Skutków Regulacji – OSR. Analizy ex ante i ex post. Dynamika systemu finansów publicznych (2/2)

12 WNIOSKI 1. Potrzeba holistycznego podejścia do problemu dyscypliny finansów publicznych. 2. Konieczność ustalenia jądra systemu. 3. Określenie długookresowej perspektywy zmian. 4. Realistyczny i elastyczny plan działania. 5. Myślenie procesowe vs. fideizm prawniczy.

13 POINTA Ewaluacja jest istotna, ale jej rola w systemie nie powinna być wiodąca. Mając na uwadze obecny stan podejścia efektywnościowego w sektorze publicznym ewaluacja może ustalić wysoki tzw. benchmark postępowania.

14 Dziękuję za uwagę !