Nasza szkoła – nasze wspólne dobro. W niniejszej pracy podejmiemy tematy dotyczące samorządności i demokracji w naszej szkole. Szczególnie skupimy się

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Imię to słowna forma cienia To coś, co w słońcu, czy też w bidzie
Advertisements

Program skierowany został do nauczycieli wszystkich poziomów edukacyjnych z całej Polski, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą kształtować
Zespół Szkół w Ostrowie Daniel Maliczowski & Paweł Wróbel.
Zastosowanie Internetu
15 marca 2006 roku Dzień Przedsiębiorczości Dagmara Wajszczyk Anna Walczak Kl. III LP w Zespole Ponadgimnazjalnych Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących.
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA RODZICÓW.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2012/2013.
SUKCES MAĆKA KONKURS Kamienne archiwum Ziemi. Muzeum Geologiczne Państwowego Instytutu Geologicznego w Warszawie zorganizowało Ogólnopolski Konkurs Geologiczno.
Efekt cieplarniany jako skutek nadmiernej emisji CO 2 Wrzesień – Październik 2009 TWORZENIE SZKÓŁ DLA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU.
Szkoła marzeń.
Na dzień dzisiejszy jedyną instytucją szkolną reprezentującą uczniów jest senat. Więc jak zwykły uczeń może decydować o losach szkoły? Wybierając swojego.
WNIOSKI Z PRZEPROWADZONEJ ANKIETY NA TEMAT SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO ORAZ GAZETKI SZKOLNEJ „KUJONEK”
Wyniki ankiety przeprowadzonej wśród 120 uczniów naszej szkoły.
PREZENTACJA WYKORZYSTANA PODCZAS DEBATY W SALI PATRONA SZKOŁY.
Po co nam samorz ą d ? XVIII Sesja Sejmu Dzieci i MłodzieżySZKO Ł A DEMOKRACJI.
Dlaczego to dobry pomysł?. Pomysł stworzenia Szkolnego Centrum Kultury narodził się w naszych głowach w czasie spotkania w małej grupie znajomych. Chcieliśmy.
Debata samorządowa 2 kwietnia 2012 Temat: „JAK DZIAŁA I CO TO JEST SAMORZĄD SZKOLNY?” Demokracja znaczy: przestrzegać reguł gry, nawet jeżeli nie patrzy.
Debata- samorządność.. Samorząd Uczniowski to działająca w szkole instytucja, obejmująca całą społeczność uczniowską, niezależna od administracji oświatowej.
SAMORZĄD SZKOLNY Samorząd szkolny to jeden ze szkolnych organów. W jego skład wchodzą wszyscy uczniowie danej szkoły. Samorząd szkolny działa na podstawie.
to dobrowolna, bezpłatna, świadoma praca na rzecz innych lub całego społeczeństwa, wykraczająca poza związki rodzinno – koleżeńsko – przyjacielskie.
Nasze pomysły i propozycje…. Organizowanie warsztatów Rozmowy z uczniami podczas godzin wychowawczych.
Relacja z Debaty. Przygotowania do debaty były żmudne i ciężkie. Wpierw musieliśmy zapoznać się z materiałami dostępnymi na stronie sdim.ceo.nq.pl, później.
OD SAMORZĄDU SZKOLNEGO DO … czyli czym jest Samorząd?
P ROJEKT S ZKOŁA DEMOKRACJI – XVIII S ESJA S EJMU D ZIECI I M ŁODZIEŻY Projekt w Gimnazjum im. Mikołaja Kopernika w Jabłonowie Pomorskim realizują Weronika.
Demokracja oczami gimnazjalistów
Młodzież a wolontariat.. Opracowanie: Judyta Szłapa Urszula Buczek.
Pomoc słabszym w nauce Sprzątanie pobliskiego terenu Pomoc starszym.
CZYTAM CO LUBIĘ W ramach projektu SZKOŁA Z KLASĄ 2.0.
Szkoła w chmurze.
TWORZYMY SPOŁECZEŃSTWO OTWARTE DLA KAŻDEGO
Jest to ustrój polityczny, w którym źródło władzy stanowi wola większości obywateli (sprawują oni rządy bezpośrednio lub za pośrednictwem przedstawicieli).
21 marca Pierwszy Dzień Wiosny
Oto my- samorząd uczniowski. -JESTEŚMY JEDYNYMI REPREZENTANTAMI UCZNIÓW W SZKOLE -MAMY PRAWO DO ORGANIZACJI ŻYCIA SZKOLNEGO, UMOŻLIWIAJĄCEGO ZACHOWANIE.
Nieformalne miejsca spotkań. ANKIETY Przeprowadziliśmy wśród uczniów gimnazjum ankietę na temat nieformalnych miejsc spotkań. Przedstawimy przykładowe.
Uwaga !!! Uczniowie SP 32 w Toruniu ! Zapraszamy was i Wasze rodziny do wzięcia udziału w Festynie Zdrowia, który odbędzie się 31 maja 2013 roku podczas.
W jakich sprawach uczniowie, a w szczególności samorząd powinien zabrać głos-czyli walczymy o swoje prawa Debata Plenarna.
W jaki sposób uczniowie ZSE mogą działać na rzecz ekorozwoju lokalnego?
Ocena działalności opiekuńczej szkół w zakresie pracy świetlicy - wyniki badań w województwie łódzkim -
PODSTAWOWE KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Warszawa, 17 sierpnia 2011 r.
Technologię informatyczną wykorzystywana jest na tych zajęciach w dwojaki sposób: Przy użyciu płyt CD, które są jednym z elementów obudowy programu Matematyka.
Zdrowe śniadanie klasy III W szkole Podstawowej im. Jana Pawła II w Olszynach.
Szkoła Podstawowa nr 5 w Łukowie im. Gen. Władysława Sikorskiego
TUTORING Szkoła Podstawowa nr 93 im. Tradycji Orła Białego we Wrocławiu Rok szkolny 2010/ 2011.
Władza lokalna w Polsce
Bank Wielkopostny to ogólnopolska akcja ewangelizacyjna; dobry i pożyteczny sposób na aktywne przeżycie okresu Wielkiego Postu i przygotowanie się do.
XVII Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży 1 czerwca 2011 roku Warszawa.
Zapraszamy do Powiatowego Zespołu Szkół w Chojnowie
SZKO Ł A PODSTAWOWA IM. JANA PAW Ł A II W BIELINACH.
Warsztaty C# Część 3 Grzegorz Piotrowski Grupa.NET PO
To śmieszne...
Par Jocelyne GIASSON Ch. 6 : Makroprocesy Czytanie ze zrozumieniem.
ANDRZEJKOWE ZABAWY 2012 w ramach konkursu BEZPIECZNA SZKOŁA-BEZPIECZNY UCZEŃ w Publicznej Szkole Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi w Połańcu Opracowała:
Dzień Towarzystwa Przyjaciół Dzieci w naszej szkole.
Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia! Ogólnopolski Konkurs CSR Biznes Społecznie Odpowiedzialny My też mamy coś do powiedzenia!
Zmiany w Przepisach Gry w Piłkę Nożną od 1 września 2006r. Kolegium Sędziów Warmińsko-Mazurskiego Związku Piłki Nożnej.
Klasa Humanistyczno-Artystyczna
Program Edukacyjno- Terapeutyczny Ortograffiti
Nasza szkoła. Środowisko szkoły Środowisko szkoły społeczno - wychowawcze Środowisko szkoły społeczno - instytucjonalne.
Prezentacja Szkoły Podstawowej w Święcięńcu Nasze rady na odpady Sprzątanie Świata 20 września 2008r.
Psychologia w sprzedaży. Co wpływa na decyzje klienta? Załącznik do videocastu nr 2 Agata Matuszewska.
1. Celem naszych działań w roku szkolnym 2011 / 2012 będzie zwiększenie wyniku średniego naszej szkoły. 2. Zmniejszymy liczbę uczniów osiągających wynik.
Procedura zaskarżania aktów administracyjnych według prawa polskiego Jolanta Kochanowska – Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska Frankfurt nad Odrą,
autor: Stowarzyszenie Wierzeje Za siedmioma górami, Za siedmioma lasami, Żyły sobie dzieci ….
Projekt Zespołu Szkół im. I. Łukasiewicza w Policach Konferencja Szczecin 2009.
Rzeszów r.. Liczba osób badanych 3 Odpowiedzi badanych na temat stosowania krzyku przez rodziców 4.
Lokalny Fundusz Młodych Projekt Lokalne Fundusze Młodych realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży we współpracy z Urzędem Dzielnicy Bielany.
DOTACJE NA PROGRAMY INNOWACYJNE CO TO JEST INNOWACJA? To działanie nowatorskie - może mieć miejsce w przemyśle i usługach zarówno w stosunku do produktów.
SYSTEM WZMOCNIEŃ POZYTYWNYCH ZACHOWAŃ
Projekt eTwinning Europejskie partnerstwo szkół Projekt eTwinning Europejskie partnerstwo szkół
KW2 Czy można żyć bez KW2? - Można, ale co to za życie?... [S.Toton 2001r.n.e.]
Zapis prezentacji:

Nasza szkoła – nasze wspólne dobro.

W niniejszej pracy podejmiemy tematy dotyczące samorządności i demokracji w naszej szkole. Szczególnie skupimy się na działalności Samorządu Uczniowskiego. Poruszymy aspekty, które już zostały wprowadzone w życie, jak również te, nad którymi warto jeszcze popracować.

Czym jest Samorząd Uczniowski i po co nam on? Jak przeczytać można w encyklopedii: Samorząd uczniowski to jeden z organów szkoły (pozostałymi organami są: dyrektor, rada pedagogiczna i rada szkoły), organizacja uczniów danej szkoły, obejmująca całą społeczność uczniowską, niezależna od administracji oświatowej i jakiejkolwiek partii oraz ugrupowań politycznych.

Nie można się z powyższym nie zgodzić. Dla nas, jako uczniów naszej szkoły, są to po prostu nasi koledzy, nasi reprezentanci, którzy dbają o nas i nasze interesy. Samorząd jest niczym głos wszystkich, którzy mają coś do powiedzenia, chcą coś zmienić, aby żyło nam się na co dzień w naszej placówce choć troszkę lepiej. To oni przedstawiają wspólne potrzeby, pomysły czy chociażby próby zmiany czegokolwiek. Śmiechem, żartem rzec można: Są głosem ludu!.

Samorząd może przedstawić radzie szkoły lub placówki, radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły lub placówki, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów, takich jak: Prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymogami. Prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu. Prawo do redagowania i wydawania gazety szkolnej.

Prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych propozycji między wysiłkiem szkolnym, a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań. Prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu. Prawo organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem.

Czego dotyczyła działalność Samorządu w minionym semestrze? Podsumowanie. Przeprowadzenie wyborów do nowego składu Samorządu – nowo wybrany Samorząd rozpoczął swoją działalność od opracowania planu pracy na rok 2011/2012. Kontynuacja akcji Szczęśliwy Numerek – akcja zapoczątkowana przez poprzedni Samorząd. Organizacja dyskoteki z okazji Dnia Chłopaka, Andrzejek. Współpraca podczas przygotowania konferencji podsumowującej projekt Kompetentny Informatyk. Współpraca podczas przygotowania Akademii z okazji Dnia Nauczyciela.

Organizacja Mikołajek i konkursu mikołajkowego – konkurs na najładniejszą dekorację świąteczną klasopracowni oraz najlepiej przebraną klasę. Zbiórka słodyczy na rzecz Towarzystwa Przyjaciół Dzieci w Pionkach. Rozpropagowanie Dnia Dawcy Szpiku Kostnego. Współpraca z Panią Psycholog, Pedagog, Rzecznikiem Praw Ucznia oraz Komisją Promocji Szkoły. Udział w akcji charytatywnej Góra grosza oraz Korek.

Zrealizowane przedsięwzięcia przebiegały zgodnie z przyjętym harmonogramem. Na podstawie zdobytych doświadczeń Samorząd równie chętnie podejmuje inicjatywę do dalszych działań na rzecz szkoły.

Działania zaplanowane na kolejny semestr: Organizacja Walentynek. Współpraca w przygotowaniach do Dnia Otwartego. Współorganizowanie uroczystości związanych z Pierwszym Dniem Wiosny. Dalsza współpraca z Dyrekcją, Gronem Pedagogicznym, Psychologiem, Pedagogiem oraz Rzecznikiem Praw Ucznia.

Tworzenie samorządu szkolnego przebiegać powinno drogą ewolucyjną, w różnych grupach, w różnych formach i przybierać swoiste kształty, a źródłem jego mają być potrzeby i zainteresowania uczniów, a nie nauczycieli i wychowawców lub odgórne dyrektywy.

Obserwacja życia polskich szkół dowodzi, że różnie działają samorządy w małych szkołach i dużych gigantach. W pierwszych istnieje szansa, że stanowią pewną samorządną całość, zintegrowaną wewnętrznie, o naturalnej strukturze, więziach i hierarchii. I tak też jest w naszej placówce. W tych drugich nie będzie to już samorząd, raczej federacja samorządów klasowych z formalnymi przedstawicielstwami stanowiącymi rodzaj rady międzyklasowej. Wynika to stąd, że poszczególne klasy żyją na co dzień odrębnymi sprawami, a formalny samorząd biurokratyzuje się lub staje martwą instytucją służącą jako "okolicznościowa dekoracja szkoły".

Co zrobić, aby umożliwić młodzieży wpływ na bieg spraw szkolnych? Należy stworzyć techniki komunikowania się i zbiorowego udziału w życiu szkoły. Będą to: Warsztaty umiejętności aktywizowania środowiska szkolnego, skoncentrowane na tworzeniu uczniom i nauczycielom warunków do twórczego działania Warsztaty umiejętności kooperacyjnych, ukierunkowane na nabywanie umiejętności współdziałania z osobami z poza samorządów oraz przedstawicielami innych samorządów uczniowskich

Warsztaty prowadzenia negocjacji i mediacji, dające możliwość usprawniania umiejętności działania w sytuacjach konfliktu interesu Redagowanie i wydawanie gazetek szkolnych Szkolne parlamenty Ogłaszane plebiscyty Referenda

Aby mogły one prawidłowo zaistnieć musi być bezwzględnie przestrzegana demokratyczna reguła, iż przedstawiciele klas wyrażają opinie nie własne, ale swych wyborców i przed nimi rozliczają się za swoje postępowanie. Specyfika metody samorządowej polega na tym, że nie jest to wychowywanie poprzez presję moralną, nakłanianie, wmawianie, bądź czynienie z uczniowskiego zrzeszenia "narzędzia nacisku", lecz oddziaływanie z jednej strony przez wychowawcę, który powinien być modelem do naśladowania, z drugiej przez kształtowanie pożądanych nawyków moralnego postępowania w toku uczestnictwa wychowanka w życiu grupy rówieśniczej, zaspokajającej jego różnorodne potrzeby i zainteresowania.

Nad czym należy zastanowić się, co jeszcze wprowadzić w naszej szkole? Współpraca z różnymi instytucjami w naszym mieście – np. wolontariat w Towarzystwie Przyjaciół Dzieci, Warsztatach Terapii Zajęciowej bądź Środowiskowym Domu Samopomocy w celu pomocy innym ludziom oraz zdobywaniu umiejętności społecznych. Szafki dla uczniów – byłyby one genialnym rozwiązaniem, gdyż niekiedy plecaki są tak ciężkie, że ma się siły ich nosić.

Ścieżki kariery – organizowanie spotkań z ludźmi, wykonującymi różne zawody i mającymi różnorodne wykształcenie; ma to na celu pomoc młodzieży w ukierunkowaniu ich na przyszłość, być może zaciekawieniu ich oraz rozwianiu wątpliwości dotyczących różnych profesji. Wspieranie różnorodnych akcji charytatywnych – np. Pajacyk, Pusta miska, itp.

Wnioski, które powinny wypłynąć z powyższych rozważań Demokracja = odpowiedzialność = wspólne dobro. Drogą do porozumienia jest wzajemny szacunek i kultura. Samorząd uczniowski nie jest "instytucją", lecz metodą wychowawczą, przybierającą formę instytucjonalną.

Rola nauczyciela w samorządzie polega na nadzorowaniu prac i decyzji członków, a nie na samodzielnym podejmowaniu decyzji. Decyzje podjęte przez Samorząd Uczniowski rzutują na obraz szkoły, w społeczeństwie szkoły oraz poza nią. Uczniowie powinni angażować się w życie szkoły, przedstawiać swoje pomysły w celu usprawnienia jej funkcjonowania.

Dziękujemy za uwagę! Przygotował: Bartosz Szarpak kl. I it Dominik Brodowski kl. I it Pod kierunkiem: Mgr Jacka Malickiego