Makrootoczenie przedsiębiorstwa turystycznego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Organizacja i zarządzanie Otoczenie przedsiębiorstwa
Advertisements

Analiza PEST Łukasz Hańderek Filip Łakomik.
4. Analiza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa
Analiza ekonomiczna „Od studenta do menedżera” projekt współfinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego mgr E. Tarnawska.
Elementy otoczenia społeczno - demograficznego
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Podstawy wiedzy ekonomicznej
Podstawowa analiza rynku
Podstawowa analiza rynku
Pogoń za rentą – przykłady z życia gospodarczego w Polsce w okresie transformacji Katarzyna Ruta.
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Źródła wzrostu gospodarczego
Czynniki lokalizacji działalności gospodarczej
Miejsce rynku nieruchomości w gospodarce
P O P Y T , P O D A Ż.
Analiza Otoczenia Marketingowego Przedsiębiorstwa.
Analiza Otoczenia Marketingowego Przedsiębiorstwa
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
Zarządzanie 1. Zarządzanie
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Zarządzanie projektami
Demografia na świecie – osoby w wieku lata – prognozy ONZ
1.
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
Cechy charakterystyczne państw rozwijających się
Opinie przedsiębiorców na temat wprowadzenia euro
INFLACJA.
Monopol pełny występuje wówczas, gdy spełnione są następujące warunki:
Rynek usług medycznych
Uwarunkowania ekonomiczne a gospodarka zeroemisyjna Jan Brzóska Jan Pyka 24 luty 2011.
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Charakterystyka zawodu
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
ZMIENNE OTOCZENIE EKONOMICZNE
Budżet państwa: Wpływy i wydatki
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Zmienne otoczenia ekonomicznego Justyna Bortnik Marek Bednarz Michał Garbacik
Funkcjonowanie rynku pracy
Otoczenie technologiczne w przedsiębiorstwie
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
„MIKROOTOCZENIE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO”
POJĘCIE I ISTOTA RYNKU Autor: Ewelina Boroń.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Specyfika regionalna i lokalna Czynniki warunkujące rozwój.
Systemy ekonomiczne; Gospodarka CENTRALNIE PLANOWANA.
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
jako czynnik rozwoju regionalnego i lokalnego
Międzynarodowa integracja gospodarcza
Bezpieczeństwo społeczności lokalnych a migracje
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
SPIS TREŚCI SPIS TREŚCI Wprowadzenie Wprowadzenie Wprowadzenie Założenia: Założenia: Rynek Rynek Rynek Dystrybucja Dystrybucja Dystrybucja Produkcja Produkcja.
Bezpieczeństwo społeczności lokalnych a migracje Leszek Baran.
Systemy logistyczne System – (gr. σύστημα systema – rzecz złożona) - obiekt fizyczny lub abstrakcyjny, w którym można wyróżnić wzajemnie powiązane dla.
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
Strategie wejścia na rynki zagraniczne
Euro w Polsce: szansa, czy zagrożenie?. Szanse +
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
OD RECESJI DO KONIUNKTURY CZYLI ZMIENNA GOSPODARKA
3. A NALIZA MAKROEKONOMICZNA SEKTORA BANKOWEGO Analiza ekonomiczna instytucji finansowych; M.Olszak WZ UW 1.
TEORIE STABILIZACJI I DOSTOSOWAŃ Wykład 6 1. Dostosowanie - pojęcie 2  Pojawiło się w kontekście problemów płatniczych (po podwyżce cen ropy naftowej.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Determinanty dochodu narodowego
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
mgr Małgorzata J. Januszewska
SEGMENTACJA RYNKU.
Podstawy marketingu (ćwiczenie 1)
Model „pięciu sił” M.Portera
Otoczenie organizacji, strategia organizacji
POPYT PODAŻ INFLACJA Na wstępie... CZYM JEST RYNEK? Rynek to ogół warunków ekonomicznych, w których dochodzi do zawierania transakcji wymiennych Prościej?
mgr Małgorzata J. Januszewska
Zapis prezentacji:

Makrootoczenie przedsiębiorstwa turystycznego Opracowanie Katarzyna Apanowicz Aneta Pleśniak 3UTZ

Makrootoczenie to wszystkie zjawiska, które mają wpływ na przedsiębiorstwo podczas gdy ono nie może ich bezpośrednio zmieniać. Obejmuje wszystkie czynniki wpływające lub mogące wpływać na każdą organizację działającą na rynku tj. na jej wielkość, strukturę, metody działania oraz na osiągane przez nią wyniki Tworzy ono warunki sprzyjające funkcjonowaniu przedsiębiorstwa i składa się z elementów.

Składowe otoczenia naturalne, demograficzne, ekonomiczne, prawne, polityczne międzynarodowe, społeczne, technologiczne. Istniejące warunki przyrodnicze, demograficzne, ekonomiczne czy prawne muszą być przyjęte, a jego sprawność można mierzyć szybkością i trafnością działań przystosowawczych (adaptacyjnych

Społeczno –kulturowe można połączyc z demograicznym , dotycza bardzo podobnych problemów, zazebiają się

Otoczenie ekonomiczne to zjawiska połączone głównie z kondycją gospodarki, które działają jako ułatwienie bądź utrudnienie dla przedsiębiorstwa. Stan gospodarki ma bezpośredni wpływ na kondycję przedsiębiorstwa, większy popyt jest bowiem na produkty i usługi w krajach zamożnych gdzie społeczeństwo może pozwolić sobie na większe wydatki.

stopa inflacji kursy wymiany walut stopa wzrostu PKB stopa kredytowa stopa bezrobocia stopa podatkowa (ulgi, strefy zwolnione) dochody ludności infrastruktura (drogi, hotele, transport) koszty energii (dostęp do tańszych źrodeł) dostęp do kwalifikowanej siły roboczej elastyczność cen

Otoczenie polityczno – prawne to zjawiska związane z porządkiem prawnym w kraju oraz z zakresem działań politycznych. Przepisy prawne są fundamentem działalności gospodarczej i określają jej funkcjonowanie. Wszelkie przepisy prawne są stanowione przez polityków i są jednolite dla całego kraju co oznacza, że wszystkie przedsiębiorstwa muszą się im bezwzględnie podporządkować. ustrój politycznospołeczny państwa, partie rządzące, stosunki międzynarodowe, zbiór aktów prawnych regulujących działalność gospodarczą oraz rozporządzenia wykonawcze do nich (ochrona konkurencji, ochrona, konsumenta, ochrona przedsiębiorstwa, regulacja cen, kontrola promocji i reklamy), silna kontrola przez agencje rządowe oraz wzrastająca liczba i znaczenie grup interesu. (m.in.: zmiany w Europie Środkowo-Wschodniej, postępująca integracja, liberalizacja migracji międzynarodowych, ułatwienia paszportowe, celne i dewizowe, niestabilna sytuacja polityczna w wielu regionach świata, radykalizacja żądań i wzrost znaczenia ruchów etnicznych, religijnych, terroryzm międzynarodowy)

przepisy celne przepisy ekologiczne przepisy antymonopolowe przepisy antydampingowe etyka reklamy przepisy w zakresie prawa pracy monopol chroniony przez państwo przepisy podatkowe przepisy ochrony patentów, licencji; przepisy kontroli organów państwowych

Otoczenie społeczne to wszelkie zjawiska związane z działaniem ludzkim, stylem życia i zachowaniami. Działanie przedsiębiorstw mocno uwarunkowane jest od potrzeb ludzkich oraz sposobu ich zaspokajania. Każda firma w pewien sposób jest uzależniona ludzi którzy działają w jej pobliżu, jednak nie zawsze są jej klientami, a więc musi znać ich wymagania.

wykształcenie, mentalność, tradycje, religia, normy moralne, cechy narodowe, poziom urbanizacji, uświadomienie społeczeństwa, cykl życia gospodarstwa domowego, wzrost liczby pracujących kobiet, skracanie czasu pracy,

Otoczenie naturalne - pogoda, - klimat, - kataklizmy, - ekologia, - efekt cieplarniany. - zasoby surowców naturalnych, - flora, fauna, - stopień zanieczyszczenia środowiska - warunki geograficzne,

Otoczenie demograficzne Dotyczy populacji czyli: zmiany liczby mieszkańców, przyrostu naturalnego, wieku poszczególnych grup społecznych, (płeć, małżeństwa, ilość dzieci), migracji, zmiany wartości życia (hedonizm, liberalizm, ultraindywidualizm, relatywizm) ethosu pracy rozpadu rodziny

Otoczenie technologiczne to nowoczesne rozwiązania i zmiany w technikach oraz technologiach wytwarzania. Zastosowanie maszyn zamiast ludzi w wielu przypadkach działa na korzyść i pozwala zaoszczędzić czas i dodatkowe fundusze, które można przeznaczyć chociażby na marketing przedsiębiorstwa.

Otoczenie technologiczne tempo zmian technologicznych; starzenie się i umieranie branż; wyłanianie się nowych branż faza rozwoju branży; liderzy w technologii;

Otoczenie międzynarodowe to pojęcie, które pojawiło się wraz z wejściem globalizacji na świecie. Określa ono relacje między krajami i można powiedzieć, że ma wpływ na wszystkie przedsiębiorstwa. Otoczenie międzynarodowe zawiera w sobie współpracę krajów jeżeli chodzi o import czy eksport towarów, uzyskanie kredytów inwestycyjnych czy lokowanie obcego kapitału w inwestycje. Dlatego właśnie wszelkie zjawiska na skalę międzynarodową mają ogromny wpływ na funkcjonowanie każdego przedsiębiorstwa. Badanie makrootoczenia Metody analizy makrootoczenia 1. Metody wielorakich możliwości (metody bezscenariuszowe) Wyżej wymienione metody opierają się na jednej tylko wersji rozwoju strategii przedsiębiorstwa, a powodzenie/sukces tej wybranej i opracowanej strategii zależy od stopnia trafności oceny występujących szans i zagrożeń. 2. Metoda ekstrapolacji trendów W wyżej wymienionej metodzie opieramy się na prognozowaniu, które zakłada, że analizowane zjawisko będzie występowało w ten sam sposób jak do tej pory , a osoba przeprowadzająca analizę ma za zadanie określić prawdopodobieństwo możliwych zmian 3.Metoda ekspertów (metoda delficka) W wyżej wymienionej metodzie osoba będąca liderem ma za zadanie rozwiązać dany problem. Grupa ekspertów to osoby, wśród których każdy sam opracowuje rozwiązanie problemu, następnie inne osoby z grupy je recenzują i na koniec metodą „burzy mózgów” ustala się jakie rozwiązanie es najlepsze dla danego problemu. 5. scenariuszowa jest jedną z heurystycznych metod podejmowania decyzji. Opiera się na założeniu, że zdarzeń w przyszłości nie da się przewidzieć z całą pewnością, należy więc przewidzieć i opracować różne "scenariusze" rozwoju obecnej sytuacji.

Zródła http://www.biznesplany.biz http://strategia-marketingowa-wawel.eprace.edu.pl http://dc199.4shared.com/doc/VwkHI7rS/preview.html http://www.michalska-dudek.pl/ Drążek Z.; Niemczynowicz B.; Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstw