nauczyciel: mgr Justyna Gorzkowicz Przedszkole Miejskie nr 54 Podsumowanie praktyki odbywanej w ramach udziału w projekcie „Klucz do uczenia się – rozwój umiejętności zawodowych nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej”. nauczyciel: mgr Justyna Gorzkowicz Przedszkole Miejskie nr 54 Ul. Kalinowa 115a 41-208 Sosnowiec *Rodzice/prawni opiekunowie wszystkich dzieci, których podobizny znalazły się na zdjęciach zamieszczonych w materiale wyrazili zgodę na ich publikację (stosowne oświadczenia wyrażone na piśmie znajdują się w dokumentacji przedszkolnej).
To jest dom naszej rodziny klocków Zasady obowiązujące na zajęciach W okresie od 24.09.2012 r. do 12.12.2012 r. realizowałam moduł Konstrukcje – Gąsienice, z 12 dzieci z grupy 4-latków, w której pracuję. Wybór grupy był związany z możliwością późniejszego utrwalania treści. Dzięki Pani Dyrektor zaplecze organizacyjne i baza dydaktyczna były doskonale przygotowane do prowadzenia zajęć. Przed rozpoczęciem pracy z „Kluczem do uczenia się” wspólnie z koleżanką przygotowałam planszę z zasadami zajęć oraz domek rodziny klocków. To jest dom naszej rodziny klocków Zasady obowiązujące na zajęciach Każdy klocek ma swój pokój
W ramach odbywanej praktyki zrealizowałam 48 sesji. Uwagi i spostrzeżenia: Zajęcia od samego początku wzbudzały wśród dzieci duże zaciekawienie, niejednokrotnie z żalem opuszczały salę, w której odbywały się sesje. W momencie nieobecności dziecka na sesji była ona realizowana dla niego w innym terminie lub prowadzona w ramach pracy indywidualnej w grupie. Sesje nie wymagały specjalnych modyfikacji, jedynie zdarzało się, że ze względu na dużą ilość działań do zrealizowania była rozkładana na 2 kolejne zajęcia (np. spotkanie z rodziną klocków, przedstawianie klocków w świetle reflektorów). Zajęcia wzbogacałam zabawami ruchowymi, wierszami, zagadkami, piosenkami. Podczas pierwszych kilku sesji dzieci wymagały przypominania o precyzji i dokładności w konstruowaniu. Mniej więcej od połowy zajęć same zwracały na to uwagę i pilnowały tego w swoich budowlach. Większość dzieci dobrze posługuje się już nazwami poszczególnych klocków. Podczas konstruowania budowli według własnego pomysłu dzieci wykazały się dużą kreatywnością.
Poznajemy rodzinę klocków
Oto nasza pierwsza konstrukcja
Poznajemy cechy klocków
Papużko, Papużko, czy umiesz to zrobić? Budujemy poprzez naśladowanie
Budujemy mebelki dla lalek
Konstruujemy łóżko dla dużej i małej lalki
Budujemy na zamówienie meble dla trzech misiów
Budujemy długie i krótkie dróżki
Budujemy dróżkę do domu królika
Budujemy samodzielnie i zespołowo dróżki o różnych szerokościach
Budujemy niskie, wysokie i ozdobne płoty
Budujemy zagrody dla zwierząt
Projektujemy klomby kwiatowe Ratujemy kaczki Projektujemy klomby kwiatowe
Budujemy bramy, wejścia i ozdobne drzwi
Budujemy wieżę z bramami Ocena diagnostyczna wypadła bardzo dobrze
Podsumowując…. Okazało się, że drewniane klocki modularne są bardzo skutecznym narzędziem w procesie wszechstronnego rozwoju małego dziecka. Dzieci poprzez samodzielne działania zdobywały wiedzę i umiejętności. Wykorzystanie formy zabawy sprawiło, że dzieci w naturalny sposób przyswajały trudne pojęcia matematyczne, skomplikowane relacje przestrzenne czy „techniczne” słownictwo. Zajęcia pozwoliły na rozwijanie u dzieci orientacji i wyobraźni przestrzennej, spostrzegawczości, koncentracji uwagi, pamięci, samokontroli. Element prawie każdej sesji polegający na budowaniu według własnego pomysłu ujawnił u wielu dzieci zdolności kreatywnego myślenia i twórczego działania. Dzięki wielu wspólnym zadaniom dzieci uczyły się współpracy w zespole. Proponowane działania pozwalały na wyzwalanie wielu pozytywnych emocji. Udział w projekcie i realizacja programu „Klucz do uczenia się” przyniósł korzyści nie tylko dzieciom ale i mnie jako nauczycielowi prowadzącemu zajęcia. Nie tylko przyczynił się do podniesienia moich kompetencji zawodowych, wzbogacenia warsztatu pracy ale również umożliwił rozwój mojej wyobraźni przestrzennej i kreatywnego myślenia oraz wzbogacił słownictwo techniczne. Dostarczył satysfakcji z obserwowanej radości i sukcesów, jakie odnosiły dzieci podczas zajęć. Bardzo się cieszę, że mogłam uczestniczyć w projekcie „Klucz do uczenia się – rozwój umiejętności zawodowych nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej”. Chciałabym w przyszłości zgłębić wiedzę na temat pracy z pozostałymi modułami programu. Z pewnością będę kontynuowała pracę z dziećmi z wykorzystaniem programu „Klucz do uczenia się”. Justyna Gorzkowicz