Podmiotowe Systemy Finansowania Konsultacje 26 listopada 2013 roku

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w projektach 6.2 PO KL
Advertisements

URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO
Wrocław. Środki na przedsiębiorczość MŚP EFRREFS RPOPO KL Środki na wsparcie już funkcjonujących przedsiębiorstw Środki na założenie przedsiębiorstwa.
OPOLSKIE CENTRUM ROZWOJU GOSPODARKI ,,Możliwości wsparcia działalności klastrów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Opolskiego”
Lublin, 5 lipca 2006 r..
Lepszy start dla „zawodowca” r.
- dokapitalizowanie funduszu szkoleniowego w MMSP
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Wspieranie inwestycji w kształcenie/rozwój pracowników i przedsiębiorstw – EFS Grupa robocza ds. adaptacyjności i transferu wiedzy przy KM PO.
2 System zabezpieczeń prawidłowej realizacji umowy o dofinansowanie projektu w ramach PO IG IZ PO IG wypracowało rozwiązanie odnoszące się do kwestii.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Działanie 2.5 Promocja przedsiębiorczości.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Przepływy finansowe w regionalnych programach operacyjnych - Kontrakt Wojewódzki i dotacja rozwojowa Stała Konferencja Współpracy Olsztyn, 29 listopada.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Omówienie założeń konkursu Nr I/POKL/6.1.2/2012 Kamil Dobrenko Spotkanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CZŁOWIEK - NAJLEPSZA INWESTYCJA.
1 Poddziałanie PO KL Rozwój kapitału ludzkiego przedsiębiorstw – projekty konkursowe Zasady realizacji umów o dofinansowanie projektu w ramach Poddziałania.
2009 Warszawa, 3 marca 2009 r. Zasady realizacji umów o dofinansowanie projektu w ramach Poddziałania PO KL ogólnopolskie projekty otwarte Sylwia.
Zewnętrzne źródła finansowania przedsięwzięć innowacyjnych 9 marca 2009 r. Anna Rąplewicz Dyrektor ds. Edukacji, Doradztwa i Funduszy Europejskich Regionalna.
Cel usługi: Wsparcie działalności nowych i istniejących już firm. Zaplanowano usługi dla przedsiębiorców Usługa dostępna do końca listopada 2011.
2009 Warszawa, 27 lutego 2009 r. Zasady realizacji umów o dofinansowanie projektu w ramach Poddziałania PO KL ponadregionalne projekty zamknięte.
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
OGÓLNE ZAŁOŻENIA SYSTEMU WSPARCIA ROZWOJU PRZEDSIĘBIORSTW
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - Problemy finansowe związane z wdrażaniem projektów systemowych w ramach Priorytetu VII PO KL Warszawa, 21.
Program pilotażowy w województwie kujawsko-pomorskim PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA I EFEKTY REALIZACJI PROGRAMU Michał Majcherek - Kierownik Projektu Pracodawcy.
1Warszawa, 27 lutego 2014 Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Działanie 2.3 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Departament Systemów Informatycznych.
Mikroprzedsiębiorstwa Mikroprzedsiębiorstwa
Wdrażanie Działań 6.1 i 8.1 PO KL w województwie podlaskim w 2010 roku.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
W drodze do Unii Promnice, Zameczek Myśliwski.
1 Warszawa, Październik 2008 r. Środki niewygasające w 2008 r.
Wsparcie kapitału ludzkiego w przedsiębiorstwach MSP w perspektywie
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Działania samorządu województwa (Wojewódzkiego Urzędu Pracy) na rzecz promocji zatrudnienia i rozwoju przedsiębiorczości Zielona Góra, 08 kwietnia 2009.
Warszawa, 3 grudnia 2014 r. Wsparcie adaptacyjności przedsiębiorstw w latach
Biuro Konsultingowe „ADVISER” zaprasza Państwa do zapoznania się z możliwościami dofinansowania przedsięwzięć w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny.
ARP – biznes, rozwój, innowacje Poznań, 26 Listopada 2015 r. ARP S.A./ARP – biznes, rozwój, innowacje.
Joanna Zembaczyńska Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Europejski Fundusz Społeczny dla małych i średnich przedsiębiorstw 20 września.
Doświadczenia Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Warszawie jako beneficjenta przy realizacji projektów własnych Perspektywa finansowa
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Departament Ochrony Klimatu Warszawa, 12 października 2015.
POWIATOWY URZĄD PRACY W LIPNIE Lipno, r. 1.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Kierunek Kariera Kształcenie ustawiczne osób dorosłych.
Polityka rynku pracy w Polsce
Szkolenia i doradztwo dla MŚP w ramach Działania 8
Agencja Rozwoju Regionalnego
Możliwości rozwoju kompetencji osób dorosłych – system bonów szkoleniowych i znak jakości Małopolskich Standardów Usług Edukacyjno - Szkoleniowych.
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
Spotkanie informacyjne dotyczące Bazy Usług Rozwojowych
Oś Priorytetowa 10 Otwarty rynek pracy
Regionalny Program Operacyjny Województwa Świętokrzyskiego - - stan wdrażania wrzesień 2017 roku Kielce, r.
Informacje w zakresie możliwości pozyskania dofinansowania ze środków RPO WP Działanie 11.2 Gospodarka Odpadami Gdańsk, 14 listopada 2016.
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
Możliwości wsparcia przedsiębiorców z Europejskiego Funduszu Społecznego Konferencja Fundusze unijne – wsparcie rozwoju firm w 2018 r.
Konkursy dla ABK - podsumowanie
Jak to się zaczęło…? pilotażowy projekt i system bonów szkoleniowych w Małopolsce.
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
Stan wdrażania projektów - Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu jako IP
Gdzie szukać dotacji na rozwój kwalifikacji
Warunki finansowe RPWM IZ /17
Instrumenty zwrotne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego Kielce, 11 września 2018 r.
Zapis prezentacji:

Podmiotowe Systemy Finansowania Konsultacje 26 listopada 2013 roku

Plan pracy: PSF jako projekt Warunki finansowania PSF, kwalifikowalność kosztów, efektywność wydatków Wskaźniki – określanie i realizacja Pomoc publiczna w PSF – odpowiedzialność, role i zadania

PSF jako projekt PSF realizowany w ramach projektów pozakonkursowych, Beneficjentem takiego projektu może być IZ RPO /IP lub Operator, IZ/IP jako beneficjent może realizować PSF samodzielnie lub powierzyć realizację Operatorowi, IP wybierze Operatora w trybie pzp, Jeżeli Operator jest wybrany w trybie pzp i IP pozostaje beneficjentem, rozliczenie następuje na zasadach zapłaty za usługę,

PSF jako projekt IZ/IP może zrobić konkurs zamknięty w którym wybierze Operatora do wdrażania PSF, Operator jest beneficjentem i podpisuje umowę dofinansowania, Rozliczenie z IZ/IP RPO następuje po kosztach a więc tak jak rozliczenie dotacji,

IZ Beneficjentem – Operator wybrany w pzp IZ/IP beneficjentem Operator beneficjentem – wybrany w konkursie Łatwy system rozliczeń – faktura okresowa Ciężar rozliczeń i wypłaty środków po stronie służb IZ/IP – ze środków projektu System rozliczeń po kosztach – pracochłonny dla IZ/IP Operator nie jest beneficjentem w rozumieniu rozporządzeń – nie dysponuje środkami publicznymi Obowiązek planowania i wykonywania wydatków zgodnie z klasyfikacją budżetową Operator jest beneficjentem Operator wypłaca środki odbiorcom wsparcia IZ/IP otrzymuje dofinansowanie w transzach via BGK Operator otrzymuje dofinansowanie w transzach via BGK Operator otrzymuje zapłatę za usługi zgodnie z harmonogramem Koszty zarządzania po stronie IZ/IP bez marży Operatora jako wykonawcy Koszty zarządzania finansowane z projektu Modyfikacja umowy z Operatorem prawie niewykonalna Modyfikacja umowy realna i zależna od woli IZ/IP

Pytania Jaki status mają środki przekazywane przez IZ/IP lub Operatora do odbiorcy wsparcia? Tracą status środków publicznych ale są dotacją?

Rozliczenia -BONY Operator zgodnie z podpisaną z IZ umową sprzedaje bony przedsiębiorcom. Ceny poszczególnych bonów jak i poziomy dofinansowania poszczególnych usług są określone w umowie z IZ. Przedsiębiorca zakupuje np. bon u operatora o wartości 100 pln (wartość jednej osobogodziny szkoleniowej) płacąc za niego 50 pln, Przedsiębiorca przekazuje podmiotowi świadczącemu usługę rozwojową odpowiednią liczbę bonów (zgodnie z wcześniej ustalonymi warunkami np. w umowie szkoleniowej).

Rozliczenia -BONY IZ/Operator wpisuje do RUR numer umowy (ID pomocy) Po zakończonej usłudze przedsiębiorca dokonuje oceny usług w których uczestniczył w RUR, Instytucja rozwojowa wystawia fakturę na przedsiębiorcę i zgłasza się z otrzymanymi bonami do operatora w celu ich rozliczenia. W przypadku, gdy usługa rozwojowa jest droższa niż wartość bonów, przedsiębiorca dopłaca podmiotowi świadczącemu usługę; W przypadku, gdy usługa jest tańsza niż wartość przekazanych przez przedsiębiorcę bonów różnica pomiędzy posiadanymi bonami, a kosztem usługi jest zwracana przez operatora przedsiębiorcy. Przedsiębiorca może za zaoszczędzone bony kupić kolejną usługę;

Rozliczenia –BONY - Przedsiębiorca nie skorzystał z usługi przedsiębiorca nie wykorzystał bonu i zwraca go operatowi przed upływem daty ważności bonu -otrzymuje zwrot środków i następuje korekta/anulowanie udzielonej pomocy; przedsiębiorca nie wykorzystał bonu i zwraca go operatorowi po upływie daty ważności bony lub go nie zwraca - otrzymuje zwrot środków na jego zakup pomniejszony o koszty manipulacyjne związane z obsługą bonu i następuje korekta/anulowanie udzielonej pomocy. Operator rozlicza się z IZ RPO w oparciu o zrealizowane bony.

Operator - Przedsiębiorca Operator – Instytucja Rozwojowa Umowy - Bony IZ RPO - Operator Operator - Przedsiębiorca Operator – Instytucja Rozwojowa

Pytania- BONY Jak określić wartość bonu dla usług rozwojowych (szkolenia, doradztwo, e-learning)? Jak określić przepływ środków pomiędzy zaangażowanymi podmiotami, jakie są obowiązki stron w tym zakresie, jakie są obowiązki związane z opodatkowaniem podatkiem VAT? Czy przedsiębiorstwa korzystające z bonów rozwojowych będą kontrolowane? Czy bon został wykorzystany zgodnie z przeznaczeniem?

Refundacja wydatków Przedsiębiorca podpisuje umowę z IZ RPO /Operatorem na określone usługi rozwojowe, Ceny poszczególnych usług jak i poziomy dofinansowania poszczególnych usług są określone w umowie. Do RUR jest wpisany numer umowy (ID pomocy) przez IZ / Operatora Przedsiębiorca wybiera usługi z RUR, Przedsiębiorca potwierdza termin i zakres realizowanych usług, informacja jest przekazywana do IZ – która może przeprowadzić wizytę monitoringową

Refundacja wydatków Dostawca usług wystawia fakturę za wykonane usługi, która jest pokrywana przez przedsiębiorcę, Przedsiębiorca dokonuje oceny usług w których uczestniczyli w RUR, Przedsiębiorca składa do IZ wymagane dokumenty celem refundacji wydatków.

Operator - Przedsiębiorca Umowy - Refundacja IZ RPO - Operator Operator - Przedsiębiorca

Kwalifikowalność kosztów Odbiorca wybiera najlepszą dla siebie ofertę wpisaną w RUR IZ RPO nie dokonuje analizy efektywności kosztowej usług, które wybrał odbiorca, ale finansuje usługę tylko do wysokości limitu kwotowego i procentowego określonego w umowie (zapis np. do 100 ale nie więcej 50%) ; W przypadku wybrania usługi droższej niż limit określony w umowie – odbiorca dopłaca z własnych środków W przypadku wybrania usługi tańszej – na etapie rozliczenia przekazywana jest kwota środków wynikająca z ograniczenia procentowego (nie więcej niż 50%)

Efektywność wydatków IZ ustala poziom dofinansowania (wkładu własnego) w zależności od wielkości firmy (MMSP), rodzaju branży (odbiorcy z branż o znaczeniu strategicznym – wyższe dofinansowanie), tematów strategicznych – np. szkolenia zawodowe, nie więcej niż XXX PLN na godzinę usługi, nie więcej niż XXX PLN na jednego pracownika, nie więcej niż XXX PLN na firmę,

Koszty jednostkowe Wytyczne kwalifikowalności dla EFS 2014+ MRR, uwzględnią możliwość określenia kosztów jednostkowych usług rozwojowych (aktualny P9 PO KL) Do jakiego poziomu powinny zostać określone koszty jednostkowe? Rodzaju usługi szkolenia/doradztwo/coaching? Czy patrząc na P9 na poziomie typów szkoleń/doradztwa/coachingu? Czy każda IZ powinna określić swoje koszty jednostkowe? Zaleta – rozliczenie następuje na podstawie potwierdzenia, że dana usługa została zrealizowana (np. certyfikat/zaświadczenia/dyplom)

Płatności przez BGK Płatności przez BGK kończą się na: IZ, IP, Operatorze w zależności od tego kto realizuje projekt pozakonkursowy Wykluczamy płatności przez BGK na rzecz: - Ostatecznych beneficjentów (przedsiębiorców), Podmiotów świadczących usługi rozwojowe.

Księgowanie wydatków na paragrafy 7/9 Księgowanie wydatków na paragrafy dotyczy: IZ, IP i Operatora jeśli jest on jednostką publiczną . Brak uregulowania w prawie krajowym księgowania wydatków na paragrafy przez podmioty prywatne, jedynie wspomniany jest obowiązek prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej.

Kwalifikowalność kosztów Odbiorca wybiera najlepszą dla siebie ofertę wpisaną w RUR IZ RPO nie dokonuje analizy efektywności kosztowej usług, które wybrał odbiorca, ale finansuje usługę tylko do wysokości limitu kwotowego i procentowego określonego w umowie (zapis np. do 100 ale nie więcej 50%) ; W przypadku wybrania usługi droższej niż limit określony w umowie – odbiorca dopłaca z własnych środków W przypadku wybrania usługi tańszej – na etapie rozliczenia przekazywana jest kwota środków wynikająca z ograniczenia procentowego (nie więcej niż 50%)

Efektywność wydatków IZ ustala poziom dofinansowania (wkładu własnego) w zależności od wielkości firmy (MMSP), rodzaju branży (odbiorcy z branż o znaczeniu strategicznym – wyższe dofinansowanie), tematów strategicznych – np. szkolenia zawodowe, nie więcej niż XXX PLN na godzinę usługi, nie więcej niż XXX PLN na jednego pracownika, nie więcej niż XXX PLN na firmę,

Koszty jednostkowe Wytyczne kwalifikowalności dla EFS 2014+ MRR, uwzględnią możliwość określenia kosztów jednostkowych usług rozwojowych (aktualny P9 PO KL) Do jakiego poziomu powinny zostać określone koszty jednostkowe? Rodzaju usługi szkolenia/doradztwo/coaching? Czy patrząc na P9 na poziomie typów szkoleń/doradztwa/coachingu? Czy każda IZ powinna określić swoje koszty jednostkowe? Zaleta – rozliczenie następuje na podstawie potwierdzenia, że dana usługa została zrealizowana (np. certyfikat/zaświadczenia/dyplom)

Wspólna lista wskaźników kluczowych wskaźniki produktu

Wskaźniki produktu Liczba osób zatrudnionych objętych wsparciem w programie (w tym samozatrudnieni) Liczba osób zatrudnionych w wieku 50 lat i więcej objętych wsparciem w programie Liczba mikroprzedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw objętych wsparciem w programie Liczba pracowników zagrożonych zwolnieniem z pracy oraz osób zwolnionych z przyczyn dotyczących zakładu pracy objętych wsparciem w programie

Wskaźniki produktu – wpływ na działania osoby wsparcie szkoleniowe wsparcie indywidualne firmy wsparcie doradcze wsparcie instytucji Powiązanie osób z firmami (nie) Oddzielnie firmy oddzielnie osoby

Wspólna lista wskaźników kluczowych wskaźniki rezultatu

Wskaźniki rezultatu Liczba osób, które uzyskały kwalifikacje po opuszczeniu programu Liczba osób, które po opuszczeniu programu podjęły pracę lub kontynuowały zatrudnienie w dotychczasowym miejscu pracy

Wspólna lista wskaźników kluczowych wskaźniki rezultatu (w długim okresie)

Wskaźniki rezultatu (dł. okresie) Liczba osób znajdujących się w lepszej sytuacji na rynku pracy 6 miesięcy po opuszczeniu programu Mniej znaczy lepiej Im więcej wskaźników tym większa trudność w ich osiągnięciu Im większe powiązanie pomiędzy wskaźnikami tym większa trudność w ich osiągnięciu

Mniej znaczy lepiej Im więcej wskaźników tym większa trudność w ich osiągnięciu Im większe powiązanie pomiędzy wskaźnikami tym większa trudność w ich osiągnięciu

Anna Świebocka anna_swiebocka@parp.gov.pl Joanna Nowakowska joanna_nowakowska@parp.gov.pl Anna Nikowska anna_nikowska@parp.gov.pl Departament Rozwoju Kapitału Ludzkiego Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości