Działania racjonalizujące zużycie energii i

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
II Europejska Konferencja Samorządowych Specjalistów do spraw Energii Warszawa, 5-6 październik 2006.
Advertisements

Identyfikacja projektów z zakresu ochrony klimatu i ochrony środowiska
Fundusze strukturalne dla rozwoju – najlepsze praktyki
Wieloaspektowe podejście do efektywności energetycznej na przykładzie wybranych projektów Dalkii w Poznaniu 24/03/2017.
Rozwój kogeneracji w Polsce w świetle badania analizy
Seminarium Wzorcowe Partnerstwo Lokalne na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju Raciechowice, 24 sierpnia 2006 Zarządzanie energią w wybranych budynkach w Gminie.
Monitoring zużycia energii i wody w obiektach Projektu
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Toryfter Dorota Zakrzewska Marta
PREZENTACJA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH BAZY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO URZĄD STATYSTYCZNY W ŁODZI Łódź, 10 grudnia 2010 r.
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
Narzędzia pomagające zwiększyć efektywność energetyczną
Grupa Wymiany Doświadczeń : efektywność energetyczna miast moderator : Zbigniew Michniowski Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w.
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
GENERATOR WNIOSKÓW I STUDIUM WYKONALNOŚCI WYBRANE INFORMACJE Wrocław, 22 listopada 2005 r. WOJCIECH WICZKOWSKI Dział Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju.
Znaczenie efektywności energetycznej budynków w nowych państwach członkowskich UE A. Kiełbasa.
OCENA RYNKU CONTRACTINGU W POLSCE W OPARCIU O DOŚWIADCZENIA FIRMY
Efektywność Energetyczna
Aktualizacja baz danych o cenach energii i cenach uprawnień do emisji Zadanie 2 Aktualizacja baz danych o cenach energii i cenach uprawnień do emisji Kierunek.
Czyste środowisko - efektywne wykorzystanie energii
Opracowanie ekspertyzy dotyczącej zagadnień ekonomicznych energetyki w Polsce na tle UE i świata w horyzoncie czasowym do roku czerwiec 2009r.
Nadzieje związane z nowym obszarem rynku energii
Zespół ds. Energetyki WFOŚiGW w Gdańsku
20 listopada 2008 Lokalny plan działań na rzecz efektywności energetycznej – nowy obowiązek czy realna korzyść Szymon Liszka
Produkcja skojarzona w systemie elektroenergetycznym
Termin realizacji Etapu r. ETAP nr 21 Określenie wpływu wykorzystania OZE na ocenę charakterystyki energetycznej budynku i przedsięwzięć
1 Konferencja Czysta energia – zdrowe powietrze. Zrównoważony Rozwój Energetyczny Miasta Częstochowa. Częstochowa 12 czerwiec 2007 Sławomir Pasierb Fundacja.
KONFERENCJA PODSUMOWUJĄCA Katowice, 28 listopada 2008 Krystyna Kubica, Anna Bogusz, Bernard Bednorz, Jan Drużyński, Robert Kubica, Sławomir Pasierb, Andrzej.
Departament Rozwoju Gospodarczego Kościerzyna,
Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii w Katowicach
Racibórz, 15 kwietnia 2011 r. Piotr Kukla
Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska
Serwis komunikacji miasta ze społeczeństwem Poznać się lepiej mgr inż. Mariusz Bogacki Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii ul. Wierzbowa.
Gliwice, Lipiec 2008 Plan prezentacji: 1.Ogólna teoria zarządzania. 2.Ocena efektywności stosowania OŹE u poszczególnych odbiorców dóbr i usług energetycznych.
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
Zarządzanie efektywnością energetyczną przedsiębiorstw
„Bioenergia w rolnictwie” Podstawowe założenia regulacji dotyczących energetyki odnawialnej - projekt ustawy o OZE Maciej Kapalski Wydział Odnawialnych.
W w w. n f o s i g w. g o v. p l Wspieranie rozproszonych, odnawialnych źródeł energii Część 4) Prosument – linia dofinansowania z przeznaczeniem na zakup.
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Moduł III Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.
25 lat w w w. n f o s i g w. g o v. p l 25 lat Wymagania techniczne i ekologiczne dla przedsięwzięć Leszek Katkowski Doradca Departament Ochrony Klimatu.
PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ
Efektywność energetyczna budynków. Zobowiązania Francji Chęć dawania przykładu innym krajom Protokół z Kioto i Pakiet Klimatyczny „Grenelle Środowisko”
ZPBE ENERGOPOMIAR Sp. z o. o.
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Miedzna
METODOLOGIA 50/50 - OSZCZĘDZANIE ENERGII W SZKOLE Prezentacje wykonał : Szymon Rabikowski.
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Lubsza Krzysztof Pietrzak Meritum Competence.
OGÓLNOPOLSKI SYSTEM WSPARCIA DORADCZEGO DLA SEKTORA PUBLICZNEGO, MIESZKANIOWEGO ORAZ PRZEDSIĘBIORCÓW W ZAKRESIE EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ ORAZ OZE NA.
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
ZBUDOWANIE ZINTEGROWANEGO SYSTEMU POZYSKIWANIA I DYSTRYBUCJI ENERGII POZYSKIWANEJ ZE ŹRÓDEŁ ODNAWIALNYCH NA TERENIE KAMPUSU 600-LECIA ODNOWIENIA UNIWERSYTETU.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Założenia konkursu dla poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Polityka, strategie i regulacje w zakresie efektywności energetycznej MINISTERSTWO ENERGII Kraków, dn. 30 marca 2016 r.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego Piotr Łyczko Kierownik Zespołu Ochrony Powietrza Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Departament Rozwoju Regionalnego Poddziałanie Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna ZIT Schemat: Termomodernizacja w obiektach nie.
Departament Rozwoju Regionalnego Poddziałanie Efektywność energetyczna i gospodarka niskoemisyjna ZIT Schemat: Termomodernizacja w obiektach należących.
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla gminy Olecko
„Żywiecka Energia Przyszłości”
Projekt ma na celu ograniczenie zużycia energii w budynkach publicznych poprzez zastosowanie innowacyjnej metodologii 50/50, która aktywnie.
Polska bez smogu. Propozycja ustawy
Kraków, Potencjał zmniejszenia niskiej emisji w Polsce dzięki modernizacji budynków jednorodzinnych dr inż. Konrad Witczak Politechnika Łódzka.
Program „Czyste Powietrze”
Zapis prezentacji:

Działania racjonalizujące zużycie energii i optymalizujące koszty utrzymania obiektów publicznych Piotr Kukla p.kukla@fewe.pl 1

Korzyści z zarządzania energią 2

Czy wiesz? Ile i jakie obiekty użyteczności publicznej posiada samorząd? Jakie są roczne, miesięcznie rachunki za paliwa, energię i wodę ogółem i w poszczególnych obiektach? Kto posiada szczegółowe informacje w tym zakresie i świadomie kontroluje wydatki? Czy porównywane są koszty i zużycie paliw, energii i wody w podobnych obiektach, czy występują znaczne różnice? Jaka jest przyczyna różnic w rachunkach i zużyciu energii w podobnych obiektach? 3

Czy wiesz? Gdzie osiągniesz najlepsze efekty, jeżeli podejmiesz działania racjonalizujące koszty i zużycie energii? Jakie są efekty zrealizowanych działań i inwestycji? Jakie działania i w jakiej kolejności powinny być zrealizowane? Kto jest jednoznacznie odpowiedzialny za gospodarowanie energią? Czy ma kompetencje i warunki do skutecznego działania? Czy jasno podzielone są obowiązki i istnieją warunki do współpracy między strukturami organizacyjnymi i ludźmi w samorządzie? Czy komuś na tym zależy? 4

Jak praktycznie wprowadzić zarządzanie energią? Pierwszy krok - zacznij od oceny istniejącej sytuacji: czy masz właściwą strukturę organizacyjną, określoną jednoznacznie odpowiedzialność, kompetentnych ludzi i sformalizowane dla nich zadania - zakresy obowiązków. Jeżeli nie, to zrób to. 5

Jak praktycznie wprowadzić zarządzanie energią? Drugi krok - poznaj, zinwentaryzuj czym masz zarządzać: określ charakterystyczne cechy obiektów i budynków, ich instalacji energetycznych, stan, koszty i zużycie wszystkich paliw, energii i wody. Poznaj ludzi, którzy administrują obiektami i budynkami i wstępnie oceń jak gospodarują energią. 6

7

Jak praktycznie wprowadzić zarządzanie energią? Trzeci krok - wykorzystaj dane z inwentaryzacji i dokonaj pierwszych analiz. Zbilansuj koszty i zużycie paliw, energii i wody w poszczególnych obiektach, budynkach i łącznie w samorządzie. Oblicz podstawowe wskaźniki, charakteryzujące efektywność wykorzystania paliw, energii i wody, jednostkowe koszty i ceny za paliwa, energię i wodę w poszczególnych obiektach i budynkach. Porównaj te wskaźniki w podobnych obiektach i budynkach. Wyciągnij pierwsze wnioski i określ dalsze działania. 8

– zużycie i koszty energii Przykładowe wyniki – zużycie i koszty energii 9

Porównanie 10

Czym się zająć w pierwszej kolejności? Obiekty w grupach priorytetów (G1 - najwyższy priorytet, G4 - najniższy) 11

Jak praktycznie wprowadzić zarządzanie energią? Czwarty krok - opracuj raporty z inwentaryzacji i analiz dla: władz samorządu, menedżera energii i wydziałów samorządu, związanych z gospodarowaniem kosztami i energią oraz przygotowaniem i realizacją inwestycji, dyrektorów lub administratorów obiektów i budynków. Wnioski i rekomendacja dalszych działań winny potwierdzić wprowadzenie i realizację bieżącego zarządzania. 12

Jak praktycznie wprowadzić zarządzanie energią? Piąty krok - przystąp do bieżących działań, skontroluj rachunki, w pierwszej kolejności tam, gdzie ceny zakupu są wysokie, wyższe od średnich niż w innych podobnych obiektach. Określ zasady współpracy menedżera energetycznego samorządu i zespołu zarządzającego energią z dyrektorami i administratorami oraz obsługą eksploatacyjną obiektów i budynków oraz wprowadź je do praktyki. Wykonaj pierwsze szkolenia. 13

14

Jak praktycznie wprowadzić zarządzanie energią? Szósty krok - wykonaj przeglądy wstępne obiektów i budynków, które mają wysokie wskaźniki kosztów i zużycia energii. Przeglądnij i oceń potrzeby i programy remontowe innych komórek urzędu. Oceń możliwości finansowe budżetu samorządu. Opracuj kierunkowy program zmniejszenia kosztów i zużycia energii i wody na co najmniej 5 - 10 lat i bardziej szczegółowy na najbliższe 4 do 5 lat. Przedstaw ten program władzom miasta do zatwierdzenia. 15

Tytuł 16

Odnawialne Finansowanie Przedsięwzięć Energooszczędnych (OFPE). 17

Jak praktycznie wprowadzić zarządzanie energią? Siódmy krok - jeżeli w programie zaproponowałeś wprowadzenie systemów motywacyjnych, to wdrażaj i nadzoruj je. Motywuj dyrektorów i administratorów obiektów i budynków finansowo, podziałem oszczędności kosztów, rozliczaj efekty. Wprowadź i rozpowszechnij certyfikację - etykietowanie efektywności wykorzystania paliw, energii i wody. 18

Motywacja finansowa 19 Urząd Miasta Budżet energetyczny obiektu Umowa na podział efektów + regulamin (pół na pół) Obiekt: szkoła, przedszkole Efekty: oszczędność kosztów Bieżące dobre zarządzanie 19

Jak praktycznie wprowadzić zarządzanie energią? Ósmy krok - wprowadź roczne i miesięczne monitorowanie kosztów i zużycia energii. Miesięczne w każdym obiekcie i budynku, roczne w całym samorządzie. Raportuj wyniki monitoringu, corocznie przedstawiaj władzom miasta raporty z wnioskami i propozycjami działań. 20

Przykładowe wyniki –zużycie wody 21

Zużycie wody w wybranych szkołach lata 2000-2003 Monitoring 500 1 000 1 500 2 000 2 500 3 000 3 500 4 000 4 500 sty-00 mar-00 maj-00 lip-00 wrz-00 lis-00 sty-01 mar-01 maj-01 lip-01 wrz-01 lis-01 sty-02 mar-02 maj-02 lip-02 wrz-02 lis-02 sty-03 mar-03 maj-03 lip-03 [m3] Zużycie wody w wybranych szkołach lata 2000-2003 22

Jak praktycznie wprowadzić zarządzanie energią? Dziewiąty krok - wprowadź i realizuj permanentne szkolenia. Poznawaj nowe technologie, sposoby organizatorskie, korzystne źródła i innowacyjne sposoby finansowania. Doskonal współpracę między komórkami urzędu. Oceniaj i weryfikuj krótko- i średnioterminowe programy. 23

Jak praktycznie wprowadzić zarządzanie energią? Dziesiąty krok - nie poprzestawaj, nie zadawalaj się lub nie zniechęcaj się pierwszymi wynikami. Zarządzanie to proces ciągły. Ci, którzy przerywali, szybko tracili to, co osiągnęli 24

www.czestochowa.energiaisrodowisko.pl 25

Dyrektywy w zakresie EE 2002/91/WE w sprawie charakterystyki energetycznej budynków 2006/32/WE w sprawie efektywności końcowego wykorzystania energii i usług energetycznych 26

Dyrektywa 2002/91/WE Wprowadza ramy dla: metodologii obliczeń zintegrowanej charakterystyki energetycznej budynków; zastosowania minimalnych wymagań dotyczących charakterystyki energetycznej nowych budynków; zastosowania minimalnych wymagań dotyczących charakterystyki energetycznej dużych budynków istniejących, podlegających większej renowacji; certyfikacji energetycznej budynków; regularnej kontroli kotłów i systemów klimatyzacji w budynkach oraz dodatkowo oceny instalacji grzewczych, w których kotły mają więcej jak 15 lat. 27

Dyrektywa 2006/32/WE krajowy cel indykatywny w zakresie oszczędności energii  9 % w 9 roku mechanizmy i systemy zachęt identyfikacja i eliminacja barier rozwój rynku usług energetycznych dla użytk. końc. dostępność audytów energetycznych białe certyfikaty wzorcowa rola sektora publicznego system gromadzenia i raportowania danych 28

Ustawa o efektywności energetycznej Podmioty objęte regulacją: podmioty zajmujące się wytwarzaniem energii elektrycznej lub ciepła podmioty zajmujące się przesyłem i dystrybucją energii podmioty zajmujące się sprzedażą energii odbiorcom końcowym producenci, importerzy oraz sprzedawcy urządzeń zużywających energię odbiorcy końcowi tj. zgodnie z def. dyrektywy 2006/32/WE: osoby fizyczne lub prawne zakupujący energię na własny użytek 29

Ustawa o efektywności energetycznej Wzorcowa rola sektora publicznego wprowadzenie obowiązku opracowywania i wdrażania planów działań dotyczących efektywności energetycznej na szczeblu lokalnym (gminy). oszacowanie ilości energii zużywanej w ciągu roku przez centralne i terenowe organy administracji rządowej i samorządu terytorialnego uzyskanie oszczędności energii na poziomie nie mniejszym niż krajowy cel indykatywny w zakresie oszczędności energii tj. 9% do 2016 r. 30

Bez zarządzania energią 20 40 60 80 1.00 1.20 1.40 1.60 1.80 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 En. elektr. Ciepło Rok Zużycie energii elektrycznej i ciepła - przykład [MWh/ rok ] 31

Wynik zarządzania energią 200 400 600 800 1.000 1.200 [MWh/ rok ] 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 En. elektr. Ciepło Ro k Zużycie energii elektrycznej i ciepła - przykład 32

Dziękuję za uwagę 33