Modele referencyjne i standardy otwarte w ochronie zdrowia a czynniki sukcesu projektów informacyjnych Kazimierz Frączkowski Biuro Zarządzania Projektami.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Project management w procesie budowy grona
Advertisements

e-PUAP czas na wdrożenie
Akademia uczniowska Projekty matematyczno – przyrodnicze w gimnazjach
Badanie efektywności pomocy dla grup szczególnego ryzyka
Skuteczny projekt – dlaczego warto stosować metodykę Niewodniki, 15 kwietnia 2009.
Podsumowanie procesu ewaluacji polityki spójności w Polsce
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy Komitet Monitorujący ZPORR 5. posiedzenie POMOC TECHNICZNA Warszawa,
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Sieci komputerowe Model warstwowy OSI Piotr Górczyński 20/09/2003.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Od pomysłu do realizacji projektu - procedury. 2. Jakie są źródła finansowania naszego projektu?
Wartość czynności doradczych audytu Agata Kumpiałowska
Krzysztof Nyczaj Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy Mikołajki, lutego 2010 r. Bartosz Szurmiński – Kierownik Zespołu ds. Informacji i Promocji.
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
mgr inż. Marek Kamiński Katedra Inżynierii Oprogramowania WETI PG
Życiorys mgr inż. Rafał Mikołajczak Katedra Architektury Systemów Komputerowych WETI PG Urodzony: r. Wykształcenie: studia na kierunku.
mgr Anna Domagalska Katedra Inżynierii Wiedzy WETI PG
Aspekty organizacyjne realizacji projektu, działania samorządów.
Współpraca tłumacza z BT przed zdobyciem i po zdobyciu certyfikatu normy PN:EN Autor: Magdalena Gałczyńska Firma: BTInfo Biuro Tłumaczeń Informatycznych.
1/18 LOGO Profil zespołu. 2/18 O nas Produkcja autorskich rozwiązań informatycznych dla małych i średnich firm w zakresie systemów: Baz danych Aplikacji.
PROJEKT 1.19 ZINTEGROWANY SYSTEM WSPARCIA EKONOMII SPOŁECZNEJ POŻYCZKI DLA PRZEDSIĘBIORSTW EKONOMII SPOŁECZNEJ - ROLA DORADCY BIZNESOWEGO OWES W SYSTEMIE.
Bardzo ważnym elementem metodologii projektowania systemów informatycznych jest PMBoK PMBoK (ang. Project Management Body of Knowledge) jest zbiorem standardów.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
ALM (Asset Life Cycle Management) - wsparcie procesów biznesowych w obszarze zarządzania cyklem życia majątku. Centralny Ośrodek Informatyki Górnictwa.
Twoje narzędzie do pracy grupowej
Protokół Komunikacyjny
Informacja nt. stanu realizacji konkursu
STOWARZYSZENIE NA RZECZ ROZWOJU SPOŁECZEŃSTWA INFORMACYJNEGO E-POŁUDNIE Callcenter dla ISP Szyb Elżbiety Chorzów, 15 marca 2013 r.
Internet dla zagrożonych wykluczeniem cyfrowym
Kompleksowe zarządzanie jakością informacji (TIQM)
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Zidentyfikowane problemy brak usług publicznych online, brak zintegrowanego programu do elektronicznego obiegu dokumentów i archiwizacji danych, bazy.
Metodyki zarządzania projektami
Punkt Informacyjny EUROPE DIRECT - Warszawa Działalność Punktu Informacyjnego EUROPE DIRECT – Warszawa Karolina Iwińska Konsultantka Punktu.
7-8 listopada 2007 Central European Outsourcing Forum
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Informacje o Projekcie P1
System Kontroli Zarządczej na Politechnice Śląskiej
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Termin zakończenia – III kwartał 2014 r. Projekty współfinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Tworzenie infrastruktury informacyjnej dla polskiego
KONFERENCJA NAUKOWA INTEROPERACYJNOSC I EFEKTYWNOSC PROJEKTÓW e-ZDROWIE z udziałem przedstawicieli projektów regionalnych e-Zdrowie Projekt P1- stan.
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
„Żadna firma nie posiada ani czasu, ani środków niezbędnych do uczenia się wyłącznie na własnych błędach” James Harrington.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Jeleniogórski System Wspierania Placówek Oświatowych
Business Consulting Services © 2005 IBM Corporation Confidential.
Koncepcje zarządzania jakością (prof. nadzw. dr hab. Zofia Zymonik)
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Karolina Muszyńska. Spis zagadnień Wprowadzenie Znaczenie zarządzania komunikacją dla powodzenia projektu Praktyki zarządzania komunikacją w zespołach.
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
Systemy operacyjne i sieci komputerowe DZIAŁ : Systemy operacyjne i sieci komputerowe Informatyka Zakres rozszerzony Zebrał i opracował : Maciej Belcarz.
Model warstwowy ISO-OSI
PORTAL DIGITALIZACJA AGATA BRATEK Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Konferencja POLSKIE ZBIORY W EUROPEANIE – Toruń, dn. 19 X 2012 r. Japoński.
1 Historia GIS  Systemy typu „desktop”  Systemy typu „klient - serwer” serwer bazy danych.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Przygotowanie projektów unijnych
Jak poprawić jakość kształcenia w obszarze Business Informatics
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Zapis prezentacji:

Modele referencyjne i standardy otwarte w ochronie zdrowia a czynniki sukcesu projektów informacyjnych Kazimierz Frączkowski Biuro Zarządzania Projektami PIOZ, CSIOZ, Warszawa k.fraczkowski@csioz.gov.pl Instytut Informatyki, PWr, Wrocław kazimierz.fraczkowski@pwr.wroc.pl Konferencja naukowa „Interoperacyjność i Efektywność Projektów e-Zdrowie” 20-21.12.2010 Warszawa

Plan prezentacji Podstawowe pojęcia i definicje? Stan świadomości, wiedzy oraz za i przeciw Modele referencyjne Standardy otwarte Stan badań współczynnika sukcesu i porażki projektów IT Badania własne dotyczące stanu wiedzy i poglądów jakie czynniki decydują o skuteczności projektów informatycznych w polskim środowisku IT, Wnioski. 02

Model referencyjny Model Referencyjny Współpracy Systemów Otwartych (ang. Reference Model Of Open Systems Interconnection) został opracowany w celu skoordynowania procesów tworzenia, rozwijania, adoptowania istniejących standardów komunikacji (wymiany informacji) między systemami otwartymi. Interconnection oznacza, nie tylko wymianę informacji między systemami otwartymi, ale również współpracę systemów otwartych w celu wykonania określonego, rozproszonego zadania.

Standard otwarty System jest otwarty, jeśli potrafi skomunikować się z innym systemem i spełnia standardy modelu referencyjnego, tzn. został zbudowany według standardów modelu referencyjnego. Współpraca Systemów Otwartych, (ang. Open Systems Interconnection) określa standardy wymiany informacji między systemami, które są na siebie ‘otwarte’ dzięki zastosowaniu jednakowych standardówKomunikacji (Model Referencyjny dla OSI ISO/IEC 7498)

Warunki jakie musi spełniać standard otwarty* przyjęty i zarządzany przez niedochodową organizację, a jego rozwój odbywa się w drodze otwartego procesu podejmowania decyzji (konsensusu, większości głosów, itp.), w którym mogą uczestniczyć wszyscy zainteresowani, opublikowany, a jego specyfikacja jest dostępna dla wszystkich zainteresowanych bezpłatnie lub po kosztach sporządzenia kopii oraz możliwa dla wszystkich do kopiowania, dystrybuowania i używania również bezpłatnie lub po kosztach operacyjnych, wszelkie związane z nim prawa autorskie, patenty i inna własność przemysłowa są nieodwołalnie udostępnione bez opłat, nie ma żadnych ograniczeń w jego wykorzystaniu. *Definicja opublikowana w 2004 roku przez Komisję Europejską.

Organizacje standaryzujące ISO CEN ANSI CEN/ TC251 ISO/ TC215 ISO – International Standard Organization CEN – (fr. Comité Européen de Normalisation) Europejski Komitet Normalizacji TC 215 – Technical Committee – amerykański komitet techniczny ISO ds. medycznych HISB – Health Information Standards Board ASTM – American Society for Testing and Materials - najstarsza organizacja standaryzująca, Podkomitet E31 zajmujący się healthcare (od 1970) DICOM – Digital Imaging and Communications In Medicine NCPDP – National Council for Prescription Drug Programs (1978) (ASC) X12 – Accredited Standards Committee X12 HISB ASTM DICOM NCPDP (ASC) X12 HL7

Jedyny powszechnie akceptowane i stosowany ? Gwint Edisona E27

ISO TC 215 - zakres Na każdym etapie komunikacji: 7. warstwa Aplikacji wykonywane są specyficzne zadania (funkcje, usługi), wykorzystywane są specyficzne aplikacje i urządzenia, wykorzystywane są specyficzne protokoły komunikacyjne. Warstwy Modelu Referencyjnego 7. warstwa Aplikacji 6. warstwa Prezentacji 5. warstwa Sesji 4. warstwa Transportowa 3. warstwa Sieci 2. warstwa Łącza Danych 1. warstwa Fizyczna. Poziom 7 – aplikacja – dotyczy: definicji danych, które mają być wymieniane, harmonogramu wymiany, komunikacji określonych błędów. Poziom 7 wspiera takie funkcje jak: sprawdzenie zabezpieczenia (security check) identyfikacji stron (participant identyfication), sprawdzenie dostępności (availability checks). mechanizmów negocjacji podczas wymiany danych oraz najważniejsze – struktury wymienianych danych. Np. nie zajmują się w tym komitecie standardami fizycznego przenoszenia pakietów informacji, sposobami nawiązywania komunikacji itp.

Ratownictwo medyczne szpitale Kontrola bezpieczeństwa dostępu Mobilny dostęp do EHR Systemy Medyczne szpitale Elektroniczny Rekord Pacjenta (EHR) Architektura zintegrowana Systemy kliniczne administracyjne Teleopieka dostęp do EHR Infrastruktura bazodanowa

Model platformy dla P1

Modele referencyjne procesów biznesowe oraz standardy i podstawą sukcesu e-Zdrowia Wiele grup użytkowników systemów eksploatowanych w szpitalu musi mieć świadomość integracji swoich działań poprzez unifikację i standardy (słownik nazw oddziałów, procedur, OPK, inne) Należy zapewnić mechanizmy bieżącego monitorowania spójności i kompletności wprowadzanych danych w czasie rzeczywistym

Za i przeciw standardom otwartym Fundacja Wolnego i Otwartego Oprogramowania (www.standardy.org.pl) Free Software Foundation Europe (FSFE) BSA European Interoperability Framework – EIF Plan Informatyzacji Państwa – zalecenie stosowania otwartych standardów CEN-GARTNER ? STORM Za Przeciw UE, Organizacje i stowarzyszenia Czołowe firmy na świecie IT, BSA Sposób na likwidacje monopolów firm Możliwość wymuszenia lojalności użytkowników Rządy krajów UE Zagrożenie dla innowacyjności Możliwość kreatywnego uczestnictwa w rozwoju oprogramowania Brak odpowiedzialnego za oprogramowanie

ISBSG- International Software Benchmarking Standards Group

The Standish Group Trends in IT Investments Copyright 2008 18 pages/ea. $2,500.00 Członek 35000,00 $

Badania własne czynników wpływających na sukces lub niepowodzenie projektów IT Zdefiniowanie celu oraz opracowanie planu realizacji projektu Wybór i przygotowanie środowiska do badań Opracowanie atrybutów metryk Post Mortem, oddanie ich pod ocenę uczestników projektów IT oraz PM, http://itresearch.iis.pwr.wroc.pl/ Modernizacja metryk i ich publikacja w celu gromadzenia danych o projektach IT Opracowanie raportów statystycznych dotyczących skuteczności realizowanych w Polsce projektów IT, na podstawie wypełnionych metryk Post Mortem. Możliwość porównania projektu w początkowej fazie do projektów zrealizowanych, w celu wczesnego zidentyfikowania ryzyka. 10

Etapy realizacji badań BAZA WIEDZY Z MODUŁEM RAPORTOWANIA Wnioski MODEL AKTUALIZACJI I ZARZĄDZANIA WIEDZĄ PROJEKTIT METRYKA PROJEKTU IT PROJEKT Jaki jest stan obecnie realizowanych projektów? Jak prowadzić dany projekt IT? Jakie są szanse na powodzenie danego projektu? Jakie są dla niego odnotowane zagrożenia? Doświa dczenie Eksperci dziedzinowi Raporty 09

Lista 10 najważniejszych atrybutów projektów IT lp atrybut projektu IT ocena deweloperów ocena kierowników średnia ocena 1 Rzeczywisty koszt projektu poniesiony przez wykonawcę 6,75 8,54 8,47 2 Rzeczywisty czas trwania projektu 8,25 8,21 8,35 3 Planowany koszt projektu poniesiony przez odbiorcę 6,00 8,29 4 Planowany czas trwania projektu 7,33 9,17 5 Planowany koszt projektu poniesiony przez wykonawcę 7,50 7,59 7,94 6 Rzeczywisty koszt projektu poniesiony przez odbiorcę 4,33 8,42 7 Doświadczenie wykonawcy w zakresie wytwarzania oprogramowania 7,00 7,64 7,88 8 Jaki nakład pracy użytkownika końcowego został włożony w projekt 7,67 7,87 9 Czy oczekiwania odbiorcy projektu zostały w zupełności zaspokojone 8,50 7,82 10 Czy produkt końcowy całkowicie pokrywa wyspecyfikowane wymagania 6,25 9,11 7,79 * W badaniach wzięło łącznie udział 76 osób z tego 45 % kierownicy projektów (stan na 13.04.2008) 13

Lista 10 najmniej istotnych atrybutów projektów IT lp atrubut projektu IT ocena deweloperów ocena kierowników średnia ocena 1 Wielkość słownika systemowego 4,25 2,40 4,64 2 Wielkość rocznych obrotów kapitałowych wykonawcy projektu 4,75 2,37 4,73 3 Wielkość słownika biznesowego 4,00 2,55 4,79 4 Ilość ekranów 5,00 3,54 4,88 5 Ilość zatrudnianych pracowników przez odbiorcę projektu 3,00 4,92 5,06 6 Liczba linii kodu 7 Łączna liczba wykrytych, w trakcie tworzenia oprogramowania, błędów nieznacznych, nie czyniących oprogramowania niesprawnym w żadnym znaczeniu 5,59 5,12 8 Ilość zatrudnianych pracowników przez wykonawcę projektu 6,50 5,82 5,25 9 Serwer / serwery z jakich będzie korzystać wytwarzana aplikacja 5,79 5,29 10 Rodzaj docelowej platformy sprzętowej 3,50 5,96 5,31 15

Badania współczynnika sukcesu i porażki projektów IT realizowanych na świecie Standish Group Report 2006: „Obecnie jest mniej chaosu w projektach informatycznych” Jim Johnson w najnowszym raporcie The Standish Group przedstawia 3 powody poprawy jakości oprogramowania: *lepsze zarządzanie projektami *podejście iteratywne * Poprawa infrastruktury WEB Źródło: Opracowanie własne na podstawie raportów The Standish Group 07

Czynniki sukcesu projektu* Zaangażowanie klienta 15,5% Wspomaganie kierownictwa 13,9% Jasne określenie wymagań 13,0% Właściwe planowanie 9,6% Realistyczne analizowanie 8,2% Mniejsze odstępy między punktami kontrolnymi 7,7% Kompetencje pracowników 7,2% Odpowiedzialność 5,3% Jasno sprecyzowane cele 2,9% Ciężko pracujący pracownicy 2,4% Inne 13,9% * wg. Badań Standish Group 2005 r

Standardy procesów biznesowych w Szpitalach podstawą integracji systemów informatycznych Wiele grup użytkowników systemów eksploatowanych w szpitalu musi mieć świadomość integracji swoich działań poprzez unifikację i standardy (słownik nazw oddziałów, procedur, OPK, inne) Należy zapewnić mechanizmy bieżącego monitorowania spójności i kompletności wprowadzanych danych w czasie rzeczywistym

Materiał badawczy Badanie prowadzone jest od marca 2010 Informacje nt. projektów gromadzone są poprzez ankietę dostępną na portalu www.pmresearch.pl Zapytania kierowano do osób realizujących projekty w różnych obszarach gospodarki i administracji poprzez akcje mailingową i wywiady bezpośrednie z udziałem: Polskiego Towarzystwa Informatycznego Stowarzyszenia Projekt Management Polska Project Management Instytut Instytut Informatyki Politechniki Wrocławskiej Metoda badania ankieta kierowana do PM oraz osób, które miały wiedzę nt. zrealizowanych projektów Uzyskaliśmy informacje o ponad 150 projektach, do analizy wzięto tylko 80 projekty, o których uzyskaliśmy komplet wymaganych danych zawartych w ankietach.

Rodzaj badanych projektów wg. klasyfikacji

Co decyduje o sukcesie projektów IT ? Wielkość projektu i jego złożoność ? Doświadczenie PM ? Posiadanie certyfikatu przez PM (Prince, PMP, IPMA) ? Odstępy miedzy punktami kontrolnymi ? Użyta metodyka wytwarzania oprogramowania ? Rodzaj projektu ? Nadzór projektu i jego rola w projekcie? Zaangażowanie sponsora/beneficjenta ? Liczba prowadzonych projektów przez organizacje ? Umiejętności i technika zakresie zarządzania ryzykiem? Czy i jakie dokumenty zarządcze mają są najważniejsze ? Inne….

Szersze przedstawienie wyników badań zostanie udostępnione zarejestrowanym użytkownikom portalu www.pmresearch.pl

Zamiast wniosków

Kazimierz Frączkowski Dziękujemy za uwagę Kazimierz Frączkowski 16