Katalog dobrych rad wypracowany podczas spotkania w Jachrance

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
NAUCZANIE INDYWIDUALNE ODN SŁUPSK Władysława Hanuszewicz
Dodatkowe zajęcia dydaktyczne
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Sposób i warunki funkcjonowania międzyszkolnych/pozaszkolnych punktów katechetycznych Warszawa
Organizacja nauczania indywidualnego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Realizacja podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Zasady konstruowania programów projakościowych
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
SZPN - zadania Dyrektora szkoły
Podsumowanie Ankieta na temat organizacji kształcenia w liceach ogólnokształcących w ramach monitorowania wdrażania nowej podstawy programowej w roku szkolnym.
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
* Jesteśmy placówką, w której wspólne działania szkoły i przedszkola na stałe wpisały się w rytm naszej pacy. Wynikiem tego są wspólnie organizowane uroczystości,
R A P O R T Z E W A L U A C J I OBSZAR : 2. Procesy zachodzące w szkole. Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Ramowe plany nauczania
Karta Nauczyciela Nauczyciel szkoły podstawowej i gimnazjum, w tym specjalnych, jest obowiązany prowadzić zajęcia opieki świetlicowej lub zajęcia w ramach.
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela Czas pracy nauczycieli Warszawa, 4 października 2010 r.
Edward Krawczyński Nowa Podstawa Programowa z informatyki w rzeczywistości szkolnej RODN WOM Katowice 2012.
Konferencja dla dyrektorów szkół podsumowująca pracę w I semestrze marzec 2005 r. Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych.
Indywidualne nauczanie
Jakie zmiany czekają gimnazjalistów? Rok szkolny 2010/2011.
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Obowiązuje od roku szkolnego 2012/2013 © FILOMATA.
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
RODZICE W SZKOLE.
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
UPRAWNIENIA RADY PEDAGOGICZNEJ Narada szkoleniowa dyrektorów Jola nta Lenkiewicz – Broda Eugeniusz Półtorak Białystok, 21 luty 2008 r.
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
Nowe ramowe plany nauczania w szkołach publicznych Jakie unormowania nie zmieniają się ?
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Spotkanie z pracownikami puckich szkół
Praca metodą projektu edukacyjnego
Doradztwo zawodowe w szkołach
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Wnioski z analizy arkuszy organizacyjnych szkół i placówek
Szkolenie związkowe: 1. Prawa i obowiązki związku zawodowego związane z arkuszem organizacyjnym szkoły. 2.Wybory związkowe: procedury, dokumenty, terminy.
Reforma oświaty – od 1 września 2017
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
CZAS PRACY NAUCZYCIELA GODZINY PONADWYMIAROWE
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Zapis prezentacji:

Katalog dobrych rad wypracowany podczas spotkania w Jachrance 24-26.02.2009 opr. Jolanta Skrzypczyk

Dobre rady dla organów prowadzących Wraz z wprowadzeniem reformy programowej oprócz ramowego planu nauczania zmienia się wiele innych przepisów. Konieczna jest znajomość filozofii tych zmian, aby dobrze wykorzystać jej możliwości. Nie należy „przeszkadzać” dyrektorom ani ograniczać ich inwencji, ale wspierać ich w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań.

Godziny z art. 42 ust 2 KN - godziny te nie wchodzą do ramowego planu nauczania, nie są wykazywane w arkuszu organizacyjnym placówki; - ich przydział leży w kompetencji dyrektora szkoły, nie należy go w tym ograniczać; - monitorowanie i rozliczanie tych godzin odbywa się w cyklu półrocznym; - godziny te dyrektor może przeznaczyć tylko na wspieranie uczniów ze specyficznymi wymaganiami i na rozwój zainteresowań; - godziny te nie zastępują etatów nauczycieli w świetlicy, pełnią funkcje wspomagającą, wspierającą i rozszerza-jącą ofertę działań opiekuńczych; - liczba tych godzin jest znacznie niższa od liczby etatów przeliczeniowych w arkuszu.

Przez najbliższe 2 lata w gimnazjach i 5 lat w szkołach podstawowych będą funkcjonować dwa ramowe plany (stary i nowy). Zabezpieczyć środki finansowe na zajęcia specjalistyczne - nie można tych zajęć zastąpić godzinami z art. 42. Nowe ramówki zmniejszają liczbą godzin do dyspozycji dyrektora oraz uniemożliwiają przeznaczanie ich na zajęcia z grupa uczniów, dlatego konieczne jest zabezpieczenie środków na zajęcia pozalekcyjne.

Warto zastanowić się na dostosowaniem stosowanego arkusza organizacji szkoły tak, aby lepiej odpowiadał możliwościom nowej ramówki (warto zasięgnąć przy tym opinii dyrektorów). Nie należy wymagać rozdysponowania godzin do dyspozycji dyrektora w projekcie arkusza (w arkuszu powinna być zatwierdzona tylko liczba godzin). Godziny wychowania do życia w rodzinie nie wchodzą do limitu dopuszczalnych tygodniowych godzin dla ucznia.  

UWAGI DO ORGANÓW PROWADZĄCYCH 1. Poddaj edukacji przedstawicieli organów prowadzących. 2. „Zaufaj dyrektorowi” – jest on fachowcem, najlepiej zna potrzeby uczniów. 3. Godziny z art. 42 pozwól wykorzystać zgodnie z potrzebami konkretnej placówki i przepisami prawa. 4. Zadbaj o wyposażenie w sprzęt i pomoce dydaktyczne zgodnie z potrzebami reformy. 5. Naszym wspólnym interesem jest dobro dziecka i ucznia. 6. Jesteśmy partnerami.

Dobre rady dla wizytatorów: Organizowanie w KO cyklicznych spotkań poświęconych bieżącej analizie zmian w prawie oświatowym, wyjaśnianiu najczęściej pojawia-jących się problemów (odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania) i ich rozwiązywaniu Bieżąca analiza aktualnych przepisów prawa. Pozytywne nastawienie do proponowanych zmian.

Zorganizowanie cyklu spotkań z dyrektorami w rejonach wizytacyjnych, spotkań z organami prowadzącymi. Nie należy wyręczać dyrektorów, nie narzucać konkretnych rozwiązań. Motywować dyrektorów do analizy prawa. Zachęcać dyrektorów do tworzenia grup samokształceniowych (na poziomie gminy, miasta).

Uwagi dla wizytatorów 1. Zaopatrz się w podstawowe akty prawne: - ustawa o systemie oświaty, KN - rozporządzenie dotyczące podstawy programowej - rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania 2. Zapoznaj się z kalendarzem roku szkolnego 2009/2010, 2010/2011, 2011/2012, aby opracować(sprawdzić) 3-letni cykl nauczania 3. Zwróć uwagę na: - określenie długości roku szkolnego na 33 tygodnie, - rytmiczne rozplanowanie i realizację treści z podstawy programowej, - wspieraj dyrektorów i organy prowadzące w realizacji zadań, - przydział godzin z art.42 i godzin do dyspozycji dyrektora, - realizację podstawy programowej do dnia egzaminu.

Dobre rady dla dyrektorów 1. Pracuj z kalendarzem. Policz dni robocze. Zwróć uwagę na konkretne dni tygodnia, czy przypadkiem „nie wypada” któryś z dni w sposób szczególny (np. poniedziałek lub czwartek). Licz w cyklu 3-letnim. Zaplanuj liczbę tygodni, przez którą będziesz dzielił ilość godzin przeznaczonych na dany przedmiot lub edukację. Nanieś koncepcję na swój kalendarz. 2. Dokładnie i ze zrozumieniem przeczytaj rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania. Powtórz działanie 3 razy! Zapoznaj się (również ze zrozumieniem) z rozporządzeniem w sprawie podstawy programowej oraz kwalifikacji – te akty uległy zmianie, pamiętaj też o pozostałych przepisach, szczególnie tych zmienionych.

3. Przedyskutuj wszystko z radą pedagogiczną 3. Przedyskutuj wszystko z radą pedagogiczną. Zastanówcie się, na co przeznaczyć ewentualne godziny wykraczające poza wskazany limit godzin z danego przedmiotu (patrz – ramówka) . Pamiętaj, możesz je przeznaczyć na wycieczki, projekty, uroczystości, zielone szkoły lub zajęcia edukacyjne (przedmioty „po staremu”). Zrób diagnozę potrzeb i zainteresowań uczniów (planując zajęcia artystyczne, wf ) oraz diagnozę możliwości szkoły.  4. Przygotuj szkolny plan nauczania – propozycję na cykl 3-letni, która uwzględnia liczbę tygodni pracy w roku określoną przez Ciebie i radę pedagogiczną.

5. Pamiętaj o: - nowych godzinach z art 5. Pamiętaj o: - nowych godzinach z art.42 KN (nie włączaj ich do planu), - nowych przedmiotach, - nowych godzinach do dyspozycji dyrektora, - nowym limicie godzin (wdż nie wchodzi w limit godzin w ramówce), - nie wolno łączyć godz. z art.42 z godzinami z „ramówki”, - opracuj przydział godzin z art.42 KN w odrębnym dokumencie, - liczbie godzin realizowanych tygodniowo w 3-letnim okresie nauczania, - podziale godzin w gimnazjum, przeznaczonych na realizację dwóch języków obcych – do Twojej decyzji należy sposób rozdzielenia tych godzin (np. 8+6 lub 9+5). Nie planuj 1 godziny tygodniowo języka obcego – lepiej 2 godziny w II semestrze, niż 1 przez cały rok, - uczeń musi obowiązkowo uczestniczyć w zajęciach artystycznych i technicznych. Przedmioty wymienione w ramówce są obowiązkowe dla wszystkich uczniów, - w edukacji wczesnoszkolnej nie wydzielaj na siłę odrębnych edukacji (wf, muzyka), - przedmiot edukacja dla bezpieczeństwa może być realizowana w zblokowanym wymiarze godzin, - zajęcia artystyczne i techniczne mogą być realizowane np. raz na miesiąc w odpowiednim wymiarze lub w jednym semestrze, - bądź twórczy, wykaż się inwencją, bądź otwarty na zmiany, pozyskaj liderów zmiany.

Twoja szkoła może być jedyna w swoim rodzaju! Bądź odpowiedzialny, to Ty ponosisz konsekwencje za wszelkie nieprawidłowości. Głowa do góry! KO cię wspomoże .

Uwagi Plan nauczania to wyłącznie czas pracy ucznia, KN wskazuje czas pracy nauczyciela (zmiana filozofii planowania). Nauczyciel sam rozlicza zrealizowane przez siebie godziny z realizacji podstawy programowej. Wskazane jest numerowanie kolejnych lekcji. Przed opracowaniem szkolnego planu nauczania przygotowujemy kalendarz dni zajęć edukacyjnych w roku szkolnym, który jest pomocny przy tworzeniu szkolnego planu nauczania.

Planując przydział godzin zajęć edukacyjnych dla ucznia należy wziąć pod uwagę określoną minimalną liczbę godzin zajęć edukacyjnych z poszczególnych przedmiotów w cyklu kształcenia. Tworząc szkolny plan nauczania należy przestrzegać określonych w rozporządzeniu limitów godzin dla ucznia w tygodniu. Tworząc szkolny plan nauczania bezpiecznie jest w ostatnich klasach planować mniejszą liczbę godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych. W SPN dyrektor może podać tylko ilość godzin do dyspozycji dyrektora bez ich przyporządkowania do przedmiotu.

Dobre rady dla nauczycieli Zmień sposób myślenia. Przeanalizuj podstawę programową w odniesieniu do ilości godzin minimalnych przeznaczonych na realizację treści. Pamiętaj, że nie będzie programu zatwierdzonego przez MEN, w związku z tym masz dwie możliwości: - sam napiszesz program, - wybierzesz spośród oferty wydawców. Pamiętaj, że wybrany przez Ciebie program musi zapewnić realizację podstawy programowej.

Przyzwyczaj się, że realizujesz podstawę programową a nie podręcznik Dokonaj dokładnej analizy podręcznika z listy MEN pod kątem treści podstawy programowej Przekaż dyrektorowi swoje potrzeby dot. wyposażenia pracowni w środki dydaktyczne. Przeanalizuj kalendarz szkolny pod kątem planowania pracy. Zaplanuj pracę na 10 miesięcy nauki, uwzględniając dni, które wpisane są w kalendarz szkolny

Numeruj lekcje w celu monitorowania realizacji obowiązkowych godzin przedmiotu. Na zastępstwie merytorycznym odpowiadasz za realizację treści podstawy programowej ujętych w danym temacie lekcji. Nauczycielu to Ty jesteś odpowiedzialny za realizację podstawy programowej.

Uwagi: Numeruj lekcje w dzienniku . Zapoznaj się z podstawą programową na wszystkich poziomach. Przy wyborze programu i podręcznika sprawdź, czy zawiera podstawę programową. Korzystaj z doskonalenia zawodowego. Skrupulatnie zaplanuj realizację podstawy programowej w każdej klasie.

Dziękuję za uwagę