Jak wspomagać dziecko w osiąganiu sukcesu szkolnego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
im. Króla Jana III Sobieskiego
Advertisements

Metoda projektu Opracowała: Katarzyna Otorowska.
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Poznawanie metody projektu
KWASY W MEDYCYNIE Nauczyciel: mgr Monika Kosmala Uczestnicy:
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2012/2013 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
A B C POLSKIEJ PREZYDENCJI 2011.
Praca metodą projektu edukacyjnego
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Nasza szkoła bierze udział w projekcie,,Wespół w zespół z Matematyką bez Granic' realizowanym przez Polskie Towarzystwo Matematyczne w okresie od r.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 9 IM. JANA PAWŁA II W OSTROWIE WIELKOPOLSKIM rok szkolny 2012/2013 Zebranie otwierające 24 października 2012 r.
Metoda projektów w szkole podstawowej
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
WYRÓWNYWAWNIE SZANS EDUKACYJNYCH. E-akademia przyszłości Projekt realizowany w naszej szkole przez 3 lata – od 1 września 2010r. do nadal, współfinansowany.
Zespół Placówek Oświatowych Publiczna Szkoła Podstawowa im. Stefana Żeromskiego i Przedszkole w Kurozwękach.
Szkoła Podstawowa Nr 22 im. Marii Dąbrowskiej w Olsztynie.
Szkole Podstawowej w Licheniu Starym
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
WSPÓŁPRACA SZKOŁY I RODZICÓW
Rok szkolny 2012/2013. Każda edycja programu trwa przez cały rok szkolny – od września do czerwca Pomoc w lepszym wykorzystaniu posiadanych zasobów (szkolnych.
TWORZENIE KLASOWEGO KODEKSU 6B
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Idea oceniania kształtującego
Dobre praktyki TIK. Dla kogo program? Program skierowany jest do wszystkich tych nauczycieli, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą.
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Opracowała: Monika Zając, Szkoła Podstawowa nr 23.
Szkoła z klasą 2.0. Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i„Gazetę Wyborczą”. Od.
6 powodów, żeby wybrać „SZÓSTKĘ” adres: ul. Wawel 13, Sosnowiec tel/fax:
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
KLASA III c SZKOŁA PODSTAWOWA NR 4 W LUBANIU. W ramach realizacji projektu podzieleni zostaliśmy na sześć grup zadaniowych. PTAKI SSAKI OWADY RYBY OPIEKUNOWIE.
Co to jest spacer edukacyjny?
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Edycja 2012/2013 w Szkole Podstawowej im. H. Sienkiewicza w Konarzewie J. Liszkowska- koordynator.
Scenariusz na zajęcia z matematyki i fizyki w oparciu o metodę WebQest Opracowanie: mgr M.Kocman mgr J.Kusy mgr M. Baszczyńska.
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez: - Centrum Edukacji Obywatelskiej - i „Gazetę Wyborczą”. Od początku.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
W naszej szkole każdy uczeń mający trudności w nauce bądź pragnący bardziej pobudzić i rozwinąć swoje zainteresowania znajdzie coś dla siebie. Nauka przy.
OTWARTA FIRMA Otwarta firma Poznajemy zawody w miejscu pracy.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
DEBATA SZKOLNA 20 grudnia 2010 Szkoła Podstawowa nr 1 im. Mikołaja Kopernika w Piszu.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
Każdego roku uczniowie naszej szkoły biorą udział w Międzynarodowym QUIZIE z okazji Dnia Bezpiecznego Internetu.
Klasa matematyczno- informatyczna w Świętej Katarzynie.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI Ankietę przeprowadziły i prezentację przygotowały: Agnieszka Karpińska i Aleksandra Zawartowska.
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Szkoła z pomysłem na uczenie
Zapis prezentacji:

Jak wspomagać dziecko w osiąganiu sukcesu szkolnego Z praktyki pedagogicznej młodego nauczyciela opracowała Gabriela Źrałek

Matematyczne problemy Słabsze wyniki uczniów na sprawdzianie szóstoklasisty w standardach: rozumowanie wykorzystywanie wiedzy w praktyce Schematyczne myślenie Brak logicznego rozumowania i wyciągania wniosków Matematyka jest oderwana od rzeczywistości, zbyt abstrakcyjna dla uczniów

Matematyka da się lubić Przyjazna, „bezpieczna” atmosfera na lekcjach Zaufanie do nauczyciela Aktywizacja uczniów: pogadanka, dyskusja burza mózgów metoda problemowa pokaz, obserwacja gry i zabawy matematyczne praca w grupach kula śniegowa metoda projektów

Wypróbowane „sztuczki” Matematyka bliższa rzeczywistości – stosowanie zadań i przykładów z życia wziętych, nawiązywanie do spraw bliskich uczniom. Nauka przez zabawę – wesołe lekcje, gry, łamigłówki, konkursy. Pokazy, wizualizacje, wykorzystanie komputera i projektora. „Oswajanie potworów” – sposób na trudne przykłady. [(26 + 14)  10 – 33 : 11]  22 + 103 Wykorzystywanie wiadomości uczniów – uczniowie identyfikują się z matematyką, mają świadomość, że ich wiedza jest ważna i potrzebna. Pogotowie matematyczne – czynne bez przerwy.

Moje cele główne Sprawić, żeby uczniowie uczyli się matematyki nie dlatego, że muszą, ale dlatego, że chcą. Sprawić, aby uczniowie nie tyle umieli matematykę, co ją rozumieli.

Rozwijanie innych uzdolnień Wspieranie wszechstronnego rozwoju ucznia Indywidualizacja pracy z uczniem (grupą) – diagnoza potrzeb dzieci Kształtowanie umiejętności ponadprzedmiotowych Uczymy się od siebie nawzajem – przepływ wiedzy w obie strony NAUCZYCIEL ↔ UCZNIOWIE

Metoda projektów Praca tą metodą polega na tym, że uczniowie realizują określone zadanie czy przedsięwzięcie w oparciu o przyjęte wcześniej wspólnie z nauczycielem założenia. Projekty mają charakter interdyscyplinarny i dzięki temu metoda pomaga dzieciom uzyskać bardziej kompleksową wiedzę. Temat zadania określany jest najczęściej bardzo ogólnie, dzieci samodzielnie precyzują szczegóły swojej pracy. Uczniowie często pracują w grupach, dzielą się obowiązkami według indywidualnych predyspozycji, planują i organizują działania samodzielnie, w taki sam sposób podejmują większość decyzji związanych z projektem. Dzięki temu można u nich zaobserwować zwiększenie zaangażowania w pracę i pojawiające się poczucie odpowiedzialności za końcowy efekt. Nauczyciel pełni rolę jedynie doradczą, najpierw przygotowuje uczniów do pracy metodą projektu, następnie wspólnie opracowują plan, harmonogram i zasady działań, a potem udziela konsultacji, wskazuje źródła informacji, pomaga porządkować i oceniać materiały oraz przygotować końcową prezentację. Bierze też udział w ocenie projektów.

Trudności związane z metodą Duży nakład pracy i czasu ze strony nauczyciela, Stała kontrola przebiegu realizacji projektów przez uczniów, Konieczność formułowania jasnych wytycznych i pomoc w przydzielaniu konkretnych zadań dla każdego ucznia, Stała czujność i sprawdzanie terminowości wykonywania prac przez dzieci, W klasach młodszych, przy projektach wymagających działań grupowych – praca głównie w szkole (za małe dzieci, żeby spotykać się w grupach w domu), W klasach starszych system lekcyjny ze ścisłym podziałem na przedmioty oraz ilość materiału, który trzeba zrealizować, nie sprzyjają tej metodzie.

Metoda projektów na matematyce Zabawa w kubizm: uczniowie wybierają dowolny obiekt (przedmiot, budowlę …), pracując w parach starają się zbudować kopię (makietę) tego obiektu, składającą się wyłącznie z brył sklejonych z siatek, które samodzielnie zaprojektowali, podczas prezentacji efektów swojej pracy muszą poprawnie nazwać wykorzystane bryły i znać ich podstawowe własności, oceniana jest staranność wykonania, zróżnicowanie wykorzystanych brył i ich znajomość oraz podobieństwo do oryginału.

Moja wymarzona podróż po Europie: zadaniem uczniów jest zaplanowanie wymarzonej podróży po europejskich miastach, uczniowie wybierają 8 miast, które chcą odwiedzić, następnie opierając się na mapie Europy przygotowują na komputerze schemat trasy swojej wycieczki, używając do tego dowolnego programu graficznego. uczniowie obliczają rzeczywiste odległości między kolejnymi miastami, korzystając z mapy i podanej na niej skali (mogą wykorzystać arkusz kalkulacyjny w komputerze). uczniowie szukają informacji na temat wskazanych przez siebie miast, uzasadniając tym samym swój wybór. uczniowie obliczają szacunkowy koszt wyprawy, uwzględniając wybrane przez nich wydatki (sami podejmują decyzje na temat środków transportu, ewentualnych kosztach paliwa, noclegach itd.). Szukają brakujących danych w internecie, wymagane jest też przeliczenie ostatecznego kosztu podróży na złotówki (według aktualnego kursu walut). grupy prezentują na lekcji efekty swojej pracy w wybranej przez siebie formie, nauczyciel ocenia projekty uwzględniając opinie innych uczniów.

Kronika klasy IV a „na żywo” Interdyscyplinarny projekt, którego głównym celem było wykorzystanie potencjału intelektualnego i wysokich zdolności twórczych uczniów tej klasy. Praca nad realizacją projektu trwała 3 miesiące i odbywała się na lekcjach wychowawczych i zajęciach pozalekcyjnych. Uczniowie zostali podzieleni losowo na 5 grup kilkuosobowych, z których każda wylosowała jedno z pięciu najważniejszych dla klasy wydarzeń mijającego roku. Ich zadaniem było przygotowanie wystąpienia (w dowolnej formie), mającego zaprezentować wylosowane wydarzenie. Uczniowie pracowali nad scenariuszem, elementami wystąpienia oraz ewentualnymi rekwizytami: tekstem, który będą wygaszać, plakatami, pracami plastycznymi, strojami do przebrania, własnymi wierszami, skeczami, filmami, prezentacjami multimedialnymi itd. – zależnie od pomysłowości i umiejętności członków grupy. Projekt zakończyła uroczystość – występ wszystkich grup w kolejności chronologicznej przed zaproszonymi przez uczniów gośćmi.

Fotografia w szkole

Trwający cały semestr, 3-etapowy konkurs, w którym dzieci prezentują swoje dokonania w dziedzinie fotografii. Konkurs posiada stronę internetową www.konkursSP6.republika.pl, na której znajduje się regulamin konkursu, galeria zgłoszonych zdjęć i gdzie można głosować na najlepsze prace.

Najlepszych 18 prac (wybranych przez Jury i internautów) zostaje wywołanych w dużym formacie i oprawionych, aby mogły być prezentowane społeczności szkolnej na wystawie pokonkursowej. Rozstrzygnięcie konkursu ma miejsce podczas uroczystości w auli szkolnej, w obecności dyrekcji i uczniów całej szkoły. Nagrodami dla najlepszych są zamówione w drukarni kalendarze, zawierające zwycięskie zdjęcia zrobione przez uczniów. Podczas wakacji prace naszych uczniów już trzykrotnie miały swoją wystawę w Bibliotece Miejskiej w Sosnowcu. Na korytarzach szkoły od września 2008 roku można oglądać najlepsze fotografie uczniów. Galeria ta jest też powodem do dumy dla młodych fotografów.

Klub Młodego Fotografa Klub to grupa zainteresowanych fotografowaniem uczniów. Podczas spotkań klubu dyskutowane są zagadnienia związane z fotografowaniem, omawiane zdjęcia uczniów i innych autorów. Uczniowie dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem, prezentują własne pomysły, a także przygotowują artykuły informacyjno-poradnikowe na temat fotografowania, które publikowane są na stronie internetowej klubu. Przeprowadzamy też burze mózgów, które pozwalają wymyślać tematy do konkursu MIGAWKA.

Co jakiś czas odbywają się plenery fotograficzne, w których biorą udział członkowie Klubu Młodego Fotografa: szukamy ciekawych zakątków naszego miasta, odkrywamy nieznane miejsca w najbliższej okolicy, dostrzegamy walory przyrodnicze i kulturowe naszego regionu, na bieżąco rozmawiamy z na temat danego ujęcia fotograficznego, doradzamy sobie na wzajem, korygujemy błędy, podpowiadamy, robimy zdjęcia do Szkolnego Konkursu Fotograficznego MIGAWKA.

Kontekst edukacyjny Projekt pozwala realizować treści nauczania oraz cele kształcenia związane z poszczególnymi przedmiotami i ścieżkami edukacyjnymi, w szczególności:

Konkurs Innowacyjny Nauczyciel Projekt obejmujący Szkolny Konkurs Fotograficzny MIGAWKA i Klub Młodego Fotografa został zgłoszony do konkursu Innowacyjny Nauczyciel 2009, organizowanego przez Partnerstwo dla Przyszłości przy współpracy z Głosem Nauczycielskim i pod patronatem Ministra Edukacji Narodowej. W przeddzień Dnia Edukacji Narodowej na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się Gala Finałowa konkursu. Podczas tej uroczystości otrzymałam z rąk podsekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Pani Lilli Jaroń tytuł Innowacyjnego Nauczyciela 2009.

Jury konkursu pod przewodnictwem prof. dr hab. inż Jury konkursu pod przewodnictwem prof. dr hab. inż. Stefana Kwiatkowskiego (Przewodniczącego Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN) przyznało mojemu projektowi II miejsce spośród 10 osób nominowanych do nagród głównych. Dzięki temu miałam szansę w marcu 2010 roku reprezentować Polskę na VII Europejskim Forum Innowacyjnej Edukacji w Berlinie.

Berlińska przygoda W marcu 2010 r. w Berlinie odbyło się VII Europejskie Forum Innowacyjnej Edukacji, w którym uczestniczyłam jako laureat polskiej edycji konkursu Innowacyjny Nauczyciel 2009. Najważniejszym punktem forum była wystawa, na której 130 nauczycieli z 41 krajów europejskich przedstawiało 76 projektów edukacyjnych uznanych w ich krajach za najlepsze (ja prezentowałam swój projekt fotograficzny).

Wydarzeniem podsumowującym forum była uroczysta gala, w trakcie której wręczono nagrody dla najciekawszych projektów. Mój projekt fotograficzny otrzymał tam nagrodę główną Educators’ Choice, przyznawaną w wyniku głosowania wszystkich uczestników forum (nauczycieli, dyrektorów i innych osób związanych z edukacją z całej Europy). Dzięki temu wyróżnieniu będę reprezentować Polskę oraz całą Europę na Światowym Forum Innowacyjnej Edukacji, które odbędzie się za miesiąc w Cape Town w Republice Południowej Afryki. Będę tam prezentować swój fotograficzny projekt nauczycielom z całego świata.

Pomysły na nowy rok szkolny Kronika Klasy V a „na żywo” Klub Ciekawskich Język Programowania LOGO

Podsumowanie Czy obraz naszej szkoły jest aż tak ponury? Sposób pracy nauczyciela determinuje głownie jego miejsce pracy, a nie przygotowanie pedagogiczne. Wiele zależy od placówki, do której trafi młody nauczyciel: jaki jest styl pracy dominujący wśród grona pedagogicznego? czy szkoła wspiera twórczego, myślącego nauczyciela? jakie priorytety ma dana placówka? Mamy nauczycieli, którzy potrafią pracować w ciekawy, nowoczesny sposób, ważne jest promowanie przykładów dobrych praktyk.

Dziękuję za uwagę