Realizacja Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki a koncepcja uczenia się przez całe życie Jakub Sosin Wiceprezes PIFS
Geneza powstania PIFS Polska Izba Firm Szkoleniowych (PIFS) powstała 16 grudnia 2004 r., z potrzeby powołania organizacji reprezentującej środowisko wobec instytucji rządowych i samorządowych, dbającej o interesy firm szkoleniowych, a także o rozwój branży oraz wzrost jakości świadczonych usług.
Reprezentatywność środowiska PIFS zrzesza obecnie prawie 300 spośród ok aktywnych firm szkoleniowych z całej Polski. Ok firm szkoleniowych jest w stałym kontakcie z biurem Izby poprzez prenumeratę newslettera.
Misja PIFS Budując i wykorzystując potencjał członków Izby, aktywnie promujemy stałe doskonalenie się ludzi i organizacji, dążąc do współtworzenia ładu korporacyjnego w gospodarce oraz w strukturach administracji publicznej.
Rynek szkoleń w Polsce Przed wstąpieniem Polski do UE rocznie ok. 2,0 mld zł (SPO RZL, ZPORR) ok. 1,5 mld zł 2007 – 2013 (PO KL) ok. 7,0 mld zł Przez 10 lat dodatkowo ok. 1mld zł rocznie ze środków UE (EFS).
Zmiany ? ZMIANY !!! Obecnie świat zmienia się szybciej niż kiedykolwiek i coraz szybciej. Następuje skokowy postęp technologiczny. Mówi się o Rewolucji teleinformatycznej (Komputery, Internet, telefony komórkowe). Systematycznie powstają nowe zawody a maleje zapotrzebowanie na stare.
Wg Alvina Tofflera (Szok przyszłości – 1970) Większość ludzi będzie potrzebowało pomocy by adoptować się do coraz szybciej zmieniającego się świata. Jeżeli nie zostanie stworzony specjalny system wsparcia (możliwość ciągłego uczenia się i rozwijania), coraz więcej osób będzie zdezorientowanych, sfrustrowanych i bezradnych.
Koncepcja UNESCO W latach 70-tych XX wieku pod auspicjami UNESCO zrodziła się koncepcja edukacji przez całe życie (praktyczna realizacja po 1996 r.). Zakładała model społeczeństwa potrafiącego przetwarzać nową wiedzę i informacje oraz prezentującego postawy i wartości kształtowane poczuciem odpowiedzialności.
Strategia lizbońska (RE – Lizbona 2000) Do 2010 r. – UE najbardziej konkurencyjną i najbardziej dynamicznie rozwijającą się na świecie gospodarką opartą na wiedzy. Udanemu przejściu do gospodarki i społeczeństwa opartego na wiedzy musi towarzyszyć zwiększony nacisk na uczenie się przez całe życie.
Koncepcja Lifelong Learning –LLL (KE – Bruksela 2001) Lifelong learning (LLL) – wszelkie działania związane z uczeniem się przez całe życie, zmierzające do poprawy poziomu wiedzy, umiejętności i kompetencji w perspektywie osobistej, obywatelskiej, społecznej i/lub związanej z zatrudnieniem, realizowane w sposób formalny, poza formalny i nieformalny.
Wg danych Komisji Europejskiej w 2010 roku jedynie 15% nowych miejsc pracy będzie przeznaczonych dla osób o niskich kwalifikacjach. w 2010 roku 50% nowych miejsc pracy będzie przeznaczonych dla osób o kwalifikacjach na poziomie szkolnictwa wyższego.
Pytania: Co począć z osobami, które będąc w sile wieku zostaną wypchnięte z rynku pracy z powodu zbyt niskich kwalifikacji ? - średni wiek wyjścia z rynku pracy to 58 lat (54 – kobiety, 61 – mężczyźni) - 70% osób w wieku lat i 62% osób w wieku lat ma wykształcenie podstawowe i zawodowe
Pytania: Czy chcemy być robotnikami Europy, czy inwestycje do Polski ma przyciągać tania siła robocza, czy raczej dobrze wykształceni, kreatywni pracownicy, potrafiący elastycznie dostosowywać się do zmieniających się warunków ? - szkoła w 40% uczy Innowacyjnych kompetencji (informatyka, komunikacja, zespołowość), - tylko 15% studentów studiuje kierunki techniczne i inżynierskie.
Wyzwania dla organizatorów edukacji w kontekście PO KL Stworzenie warunków sprzyjających podnoszeniu i aktualizacji wiedzy i kompetencji, w celu podniesienia adaptacyjności firm. - partnerstwa na rzecz uczenia się i rozwoju, - wdrożenie systemów uznawania kwalifikacji. Dopasowanie edukacji do potrzeb (nowoczesne sposoby kształcenia, poszukiwane przez pracodawców kierunki).
Wyzwania dla organizatorów edukacji w kontekście PO KL Uznanie edukacji i rozwoju pracowników za inwestycję, a nie tylko koszt. Wsparcie systemu informacji i doradztwa zawodowego (dostępnego dla wszystkich). Promowanie uczenia się przez całe życie oraz nabywania umiejętności planowania rozwoju osobistego i zawodowego.
Dziękuję za uwagę